Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zomaar een idee...


Marcia

Aanbevolen berichten

Hoi,Mede preppers

 

Vannacht had ik ineens een idee wat ik met jullie wil delen.

Ik woon in de randstad en besef dat dat geen goede plek is als het mis gaat.

Ik pieker me suf over een oplossing.Een plek waar ik veiliger zou zijn.

 

Op een ,,veiligere plek,, iets huren dan?Dat kan ik niet bekostigen.

Maar wel met meerderen!

Stel ik vind een man of 10 die allemaal bereidt zijn om 50 euro per mnd te missen.

Dat maakt 500 euro per mnd te besteden aan een ruimte op een veiligere plek ergens in het land.

Die ruimte (appartement, studio, enz ) kan dienen als ,, 2e huis, vakantiehuis, weekendverblijf,, enz.

Je maakt met elkaar goede afspraken en hebt tevens een plek waar je heen kan als het hier mis gaat.

Ik weet dat als alle 10 tegelijk in die ruimte zitten , de ruimte miss. te klein is, maar dat is voor nood geen punt toch?

Snappen jullie mijn idee?

Zit er iets in?

Een leuke locatie moet het ook zijn aangezien er gebruik van gemaakt kan worden tijdens vak, weekend enz.

In ieder geval flink boven NAP, bv dicht bij natuur en/of recreatie.

Ik zit maar wat te brainstormen hoor, wie stormt er met me mee hierover?

 

Een stacaravan op geschikte locatie is veel goedkoper.

Stageld rond de 1500 per jaar als je een goedkope camping zoekt, caravan soms al vanaf 1000 euro... (opknappertje) Aluminium dak aan te raden, want een dak vervangen is duur.

 

'k Heb zo twee jaar moeten leven in een 32 voet Willerby. Een huis is fijner, maar 't gaat prima en je hebt meteen een leuk vakantieadresje dicht bij 't bos, lekker oefenen, wandelen en relaxen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als je de groepsdynamiek vergelijkt tussen Utopia en (bijv.) Expeditie Robinson, dan zie je grote verschillen.

In Expetitie Robinson zie je vaak groepen helemaal samenkomen tot een hechte club. Vaak met een individu die erbuiten valt, maar toch, de meerderheid vormt een kleine hechte gemeenschap.

Iets wat ik in Utopia niet zie gebeuren.

 

Het is interessant om uit te zoeken waar dat vandaan komt.

Volgens mij mist de groep uit Utopia iets heel simpels - een gemeenschappelijk doel en een competitie-element.

Dit leidt volgens mij tot 'team spirit' waarbij mensen onzelfzuchtig functioneren ten goede van de gemeenschap.

Op grote schaal zie je dit in landen, waarbij de team spirit nogal eens tever gaat en er een oorlog uitbreekt.

 

In een prepper-gemeenschap is het volgens mij van belang om een dergelijke team-spirit te creeren.

In voorbereiding op de SHTF kan ik mij een gemeenschappelijk doel voorstellen - al zie ik ook direct de moeilijkheden van verschillende meningen, etc.

Preppers zijn nu eenmaal mensen met een sterke mening - anders zouden ze wel meelopen in de kudde van de massa-media.

 

Een groter probleem zie ik voor de post-SHTF wereld. Hoe ziet die wereld / gemeenschap eruit?

Niemand die het weet. Geen prepper die er exact hetzelfde over denkt. Kortom - geen gemeenschappelijk doel en je beland in John de Mols 'Utopia' - vol met roddels en achterklap.

De grote vraag is, hoe kun je dit laten werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat je aankaart ook laten bezinken, om er nog eens over na te denken, (dit deden andere ook zag ik nu.. ) Maar inderdaad denk ik dat het moeilijk is om een geschikt gezelschap te vinden. Daarnaast begrijp ik ook dat niet iedere prepper dezelfde mogelijkheden heeft. Door je aan te sluiten op dit forum kom je in ieder geval in contact met vele preppers, wellicht crieer je met sommige een betere band dan met andere, in case of SHTF.. gebruik je contacten! :) ik denk namelijk niet, dat ( spreek voor mezelf ) ik een mede prepper (afhankelijk van hoeveel preppers ) zou wegsturen, iedereen heeft namelijk een kwaliteit en zolang er voeldoende ruimte is en voedsel, why not.

 

Maar als men op voorhand een BOL (correct? :) ) gaat regelen door gezamelijk geld te investeren, ben ik bang dat het fout gaat lopen.

 

succes in ieder geval,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd in groepen gewerkt en ook leidinggevende geweest in een jongerencentrum. Het enige advies dat ik kan geven is dat je je niet zozeer druk moet maken om de persoonlijkheden, maar om de leidinggevende functie. Ik zeg niet dat dit 1 persoon moet zijn, dit kan ook een kleine groep zijn die zich als eenheid gedraagd. Het gaat me er om dat je alleen maar een hechte groep kunt creeëren door een goedfunctionerende kern te hebben die de groep aanstuurt, motiveert en zonodig corrigeert. Voor ELKE samenleving heb je een bepaald beleid nodig die een groep waarden, normen en regels oplegt. Anders heb je pure chaos. Bij het aansluiten van een groep ga je akkoord met hun beleid en dien je deze te volgen. Doe je dit niet, lig je er uit. Simpel.

 

Dus in plaats van zorgen te maken over "wie blijft mijn vriendje bij een SHTF" kun je beter eens nadenken over "welke regels zou ik mezelf opleggen als ik een groep moest aansturen". Natuurlijk is het wel de bedoeling dat dit zowel door de groep als de leidinggevende kern nageleeft word, om problemen te voorkomen zoals bv "jullie mogen dit wél omdat jullie leiding zijn?". Iedereen gelijk voor de wet, maar iemand zal ze moeten opstellen en handhaven.

 

Het beste systeem vind ik persoonlijk om een klein groep mensen als leiding te hebben zodat het niet 1 enkele persoon is die de beslissingen maakt. Dit wilt niet zeggen dat alle beslissingen door hun gemaakt moeten worden, maar als samenleving dien je wel de beslissingen, ideeën die een enkeling zou willen maken, die mogelijk effect kunnen hebben op de gehele groep voorgelegd moeten worden om zo te overwegen of dit positief kan uitpakken. Heldengedrag is een no-go.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

hoi Marcia ik heb een tijd geleden hetzelfde gehad....ik woonde eerst in de buitenwijken van rotterdam ,daarna naar rotterdam-zuid ,daar heel snel vertrokken ,toen naar capelle aan den ijssel , toen richting de kust (den-haag) nu zit ik Boven N.A.P in het zuiden van nederland , het heeft erg veel voordelen gebracht 1 de mensen genieten meer van het leven , het is hier veel rustiger , ik houd droge voeten , veel meer natuur , en ik kan heel snel naar belgie , duitsland vertrekken dus vollop uitwijk mogenlijkheden .

 

succes met jou plannetje :p

 

groetjes A-V

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd in groepen gewerkt en ook leidinggevende geweest in een jongerencentrum. Het enige advies dat ik kan geven is dat je je niet zozeer druk moet maken om de persoonlijkheden, maar om de leidinggevende functie. Ik zeg niet dat dit 1 persoon moet zijn, dit kan ook een kleine groep zijn die zich als eenheid gedraagd. Het gaat me er om dat je alleen maar een hechte groep kunt creeëren door een goedfunctionerende kern te hebben die de groep aanstuurt, motiveert en zonodig corrigeert. Voor ELKE samenleving heb je een bepaald beleid nodig die een groep waarden, normen en regels oplegt. Anders heb je pure chaos. Bij het aansluiten van een groep ga je akkoord met hun beleid en dien je deze te volgen. Doe je dit niet, lig je er uit. Simpel.

 

Dus in plaats van zorgen te maken over "wie blijft mijn vriendje bij een SHTF" kun je beter eens nadenken over "welke regels zou ik mezelf opleggen als ik een groep moest aansturen". Natuurlijk is het wel de bedoeling dat dit zowel door de groep als de leidinggevende kern nageleeft word, om problemen te voorkomen zoals bv "jullie mogen dit wél omdat jullie leiding zijn?". Iedereen gelijk voor de wet, maar iemand zal ze moeten opstellen en handhaven.

 

Het beste systeem vind ik persoonlijk om een klein groep mensen als leiding te hebben zodat het niet 1 enkele persoon is die de beslissingen maakt. Dit wilt niet zeggen dat alle beslissingen door hun gemaakt moeten worden, maar als samenleving dien je wel de beslissingen, ideeën die een enkeling zou willen maken, die mogelijk effect kunnen hebben op de gehele groep voorgelegd moeten worden om zo te overwegen of dit positief kan uitpakken. Heldengedrag is een no-go.

 

wat ik heb gemerkt dat je in een bestaande groep kan komen met zijn eigen regels en dergelijke dat als er een totalitair bewind is dat mensen die niet mogen mee beslissen heel snel zich zullen gaan afsplitsen en eerder degene gaan volgen die de beste ideen oppert en die iedereen helpt. ook al komt diegene er als laatste bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zo simpel als mogelijk willen houden.

De hele groepsdynamica even buiten beschouwing gelaten voor nu. (lijkt mijn werk wel anders)En praat me niet van groepsdynamica op het moment.

Je deelt de kosten met elkaar, huurt een appartement,studio,huisje what ever op een geschikte plek.

Het komt op de naam te staan van 1 persoon.Je hebt 52 weken en weekenden en vakanties.Je tekent in op een lijst wanneer je ervan gebruik wilt maken.

Als er 2 of meer tegelijk intekenen is het tussen die personen om er samen uit te komen.Het moet niet zo zijn dat degene met de grootste bek er het meeste recht heeft.Dat hebben alle medebetalers.

Mocht iemand afhaken dan gaat de rest van de groep kijken of ze dat deel van de kosten erbij kunnen hebben,ieder evenveel (dus 50 euro gedeeld door 9)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zo simpel als mogelijk willen houden.

De hele groepsdynamica even buiten beschouwing gelaten voor nu. (lijkt mijn werk wel anders)En praat me niet van groepsdynamica op het moment.

Je deelt de kosten met elkaar, huurt een appartement,studio,huisje what ever op een geschikte plek.

Het komt op de naam te staan van 1 persoon.Je hebt 52 weken en weekenden en vakanties.Je tekent in op een lijst wanneer je ervan gebruik wilt maken.

Als er 2 of meer tegelijk intekenen is het tussen die personen om er samen uit te komen.Het moet niet zo zijn dat degene met de grootste bek er het meeste recht heeft.Dat hebben alle medebetalers.

Mocht iemand afhaken dan gaat de rest van de groep kijken of ze dat deel van de kosten erbij kunnen hebben,ieder evenveel (dus 50 euro gedeeld door 9)

 

Goed, kom met een vb, stel een voorbeeldcontract op, stuur een deel links van interessante locaties door (immosites). Stel die lijst op. Neem initiatief.

 

Het is een goed voorstel, werk het uit. Anders blijft het weer, zoals zo dikwijls op dit forum, bij eindeloos gediscusieer.

 

Groetjes

 

Spechtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat zich in mijn voorbeeld niet om een totalitair bewind, dat wil ik juist vermijden. Maar wel een persoon/klein groepje personen die als leiding functioneren (mede omdat OF veel mensen zich niet als leidinggevens persoon zien OF een persoon zich juist wél als leidinggevend persoon ziet, maar het helemaal niet aan kan en uiteindelijk bezwijkt onder stress oid). Leiding wilt niet zeggen tirannie, dictatuur of totalitair bewind. Een groep hoort gewoon een leidingsfiguur te hebben (in welke vorm en hoeveelheid dan ook), puur voor structuur en orde.

 

wat ik heb gemerkt dat je in een bestaande groep kan komen met zijn eigen regels en dergelijke dat als er een totalitair bewind is dat mensen die niet mogen mee beslissen heel snel zich zullen gaan afsplitsen en eerder degene gaan volgen die de beste ideen oppert en die iedereen helpt. ook al komt diegene er als laatste bij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat zich in mijn voorbeeld niet om een totalitair bewind, dat wil ik juist vermijden. Maar wel een persoon/klein groepje personen die als leiding functioneren (mede omdat OF veel mensen zich niet als leidinggevens persoon zien OF een persoon zich juist wél als leidinggevend persoon ziet, maar het helemaal niet aan kan en uiteindelijk bezwijkt onder stress oid). Leiding wilt niet zeggen tirannie, dictatuur of totalitair bewind. Een groep hoort gewoon een leidingsfiguur te hebben (in welke vorm en hoeveelheid dan ook), puur voor structuur en orde.

 

 

als je meer ideen over structuur en order wil weten er is hier een post waar het heel mooi uitgewerkt staat met de inbreng van vele leden.

zeer kort samengevat degene die ergens het meeste verstand van heeft neemt het voortouw op dat gebied. een ander die weer verstand heeft van een ander onderdeel neemt het voortouw op dat gebied. wanneer de kennis is gedeeld of het project klaar is is iedereen weer gelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf denk ik dat zoiets alleen kans van slagen heeft als 't groot genoeg is zodat iedere deelnemer een eigen kamer(tje) heeft. Bij een grootschalige SHTF zal tenslotte de hele groep gebruik willen maken van de locatie en als je de hele tijd op elkaars lip zit, komt er vanzelf ruzie. Een eigen kamer(tje) is een absolute must-have.

 

Zelf zou ik heel graag met een groep vrienden een soort van modern hobbit-dorpje bouwen. Iedereen / ieder gezin z'n eigen huisje, deels ondergronds voor isolatie en veiligheid, maar met een aantal cruciale zaken gezamelijk. Denk aan twee of drie waterputten met pompen (electrisch maar ook handmatige) die een grote buffertank vullen; zonnepanelen voor stroom en warm water, wasmachines, douches, verwarmings installatie (mini stadsverwarming zegmaar) en een stukje bewaking met camera's en wat andere veiligheids grapjes rondom het "dorpje". Een flinke radio-mast voor internet en CB/HAM radio antenne's. Iedereen een eigen moestuin erbij; een gezamelijke boomgaard, misschien een stuk land met graan er op. Locatie zou dan aan een riviertje moeten zijn, zodat je het grootste deel van 't jaar stromend water hebt waarmee je weer een stuk stroom kunt opwekken en de tuintjes van water kunt voorzien; en ergens lekker in 't bos, zodat er niet al te veel pottenkijkers langs komen, maar 't nog wel mogelijk blijft om op de fiets (of in 't ergste geval lopend) naar een dorpje in de buurt te komen. Bij een SHTF/TEOTWAWKI perfect om te overleven, daarvoor super als vakantiehuis of gewoon om echt te wonen.

 

Op zo'n manier heb je toch je eigen plekje, maar ben je tegelijk met een groep voor verdediging e.d.; In Nederland uiteraard niet te doen, grond is veel te duur en zo'n grote lap grond valt waarschijnlijk niet eens te vinden. Hier in Zweden wel heel goed mogelijk, misschien in Duitsland dat 't ook nog te doen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik ook bezig ben met de oprichting van een woonvereniging en de oprichting van een wooncollectief van 4-5 woningen, ben ik redelijk ingelezen. Er is een lezenswaardige scriptie van een student van de Universiteit van Amsterdam: "Met zijn allen zelfstandig wonen.".

Diverse wooncollectieven zijn uitgewerkt, en je kunt er een overzicht vinden:

 

[ATTACH=CONFIG]7640[/ATTACH]

 

Wil je serieuzer kijken naar de financiële mogelijkheden, lees dan de brochure "Samen wonen, Samen kopen, gemeenschappelijk Eigendom van woonruimte.". Veel juridische, financiële en organisatorische aspecten zijn uitgewerkt. Stuur een PM als je een versie wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag al een paar opmerkingen voorbij komen die het voor mij echt deden.

 

1. Gezamenlijk wonen is mogelijk zolang iedereen die zich daarvoor intekent een eigen ruimte heeft. Dit hoeft (als het uitgangspunt tijdeljke bewoning is) geen grote ruimte te zijn. Bovendien kan de prepper in kwestie deze ruimte ook inzetten als opslag ruimte immers de prepper in kwestie is de enige die de sleutel van dit deur/ruimte heeft.

 

2. Ik geloof voor de veiligheid dat permanente bewoning wel noodzakelijk is. Of in de vorm van iemand die er tijdelijk woont en overlappen met anderen of iemand die in het pand permanent verblijft. Het is voor mij vrij simpel dat diegene die het tijdelijk bewoont op zijn minst zijn eigen ruimte onderhoud. Diegene die zich er permanent vestigt is ook naar mijn mening diegene die het het pand koopt en de gezamenlijke voorziening onderhoud in ruil voor dat huuraandeel elke maand de tijdelijke bewoner blijft. Betalen bij aankomst en zoals er al werd gezegd voor welke termijn en je zit goed. De kosten van buitenlandse panden zijn zo goedkoop geworden dat het voor particulieren die geen hypotheek hebben of aan de goede kant van de crisis zijn gevallen het zeer aantrekkelijk maakt om zoiets aan te schaffen.

 

3. Een boot (zoals het zaandam verhaal) is een zeer geschikte als je onder overheidsregels wil uitkomen. Dit zijn namelijk internationale wateren vanaf 10 km en verder en met relatief weinig moeite is het mogelijk om aan land proviand in te slaan. Daar staat wel tegenover dat het schip onderhoud vergt en niks oplevert anders dan woon/leefruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diegene die zich er permanent vestigt is ook naar mijn mening diegene die het het pand koopt en de gezamenlijke voorziening onderhoud in ruil voor dat huuraandeel elke maand de tijdelijke bewoner blijft. Betalen bij aankomst en zoals er al werd gezegd voor welke termijn en je zit goed. D

 

Kun je deze verduidelijken ?

 

3. Een boot (zoals het zaandam verhaal) is een zeer geschikte als je onder overheidsregels wil uitkomen. Dit zijn namelijk internationale wateren vanaf 10 km en verder en met relatief weinig moeite is het mogelijk om aan land proviand in te slaan. Daar staat wel tegenover dat het schip onderhoud vergt en niks oplevert anders dan woon/leefruimte.

Met een paar aanpassingen kun je het dek van een boot gebruiken voor vele doeleinden. inclusief een tuin met vaste planten dwergbomen. en kleinvee daarnaast heb je ook de optie voor drijvende tuinen

Het zou in het voorbeeld van de bajes boot niet voldoende zijn om iedereen te voeden maar je komt al een heel eind

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ben zelf als eens bezig geweest om een oude zee sleper te kopen maar de hele berg papieren , keuringen ,overheidsbemoeienissen erbij , heb ik het laten schieten ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...