Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Sabercut zaag


prepass

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend weer eens een beetje bezig geweest met wat zaagjes en omgewaaide bomen in de regio.

 

Aangezien ik afgelopen week een Sabercut zaag binnen heb gekregen was ik benieuwd hoe deze zich houdt ten opzichte van een Unbelievable saw (welke sterk overeenkomt met de zaag uit de http://www.prepshop.nl)

 

Sabercut:

[ATTACH=CONFIG]7555[/ATTACH]

 

Unbelievable Saw:

[ATTACH=CONFIG]7554[/ATTACH]

 

Allereerst lijkt de Sabercut sterk op een kettingzaag itt de Unbelievable saw welke gewoon puntige tanden heeft. Ik heb al enige jaren ervaring met de Unbelievable zaag welke me altijd goed is bevallen in droog hout. In vochtig/vers hout liep hij wel eens vast, ondanks dit een erg fijne zaag die z'n werkt uitstekend doet.

 

Ok, nu de Sabercut; deze heeft uitstekende zaag eigenschappen in nat hout en is geen enkele keer echt vast gelopen. Ook in droog hout werkt hij erg goed. De zaag snede is grover en breder dan de Unbelievable saw. Niet echt boeiend en op zich wel logisch als je naar de zaagtanden kijkt. Deze zijn bij de Sabercut breder.

[ATTACH=CONFIG]7556[/ATTACH]

Het vasthouden met de nylon lussen is even wennen. Persoonlijk vind ik dit niet zo heel fijn, maar doet uiteindelijk niets af aan de zaag eigenschappen. Ik heb wel sterk de indruk dat deze lussen die door een metalen strip lopen uiteindelijk zullen doorslijten. Neem een stuk paracord oid mee, voor als dit gebeurt. En dit zou zomaar eens snel kunnen gebeuren gezien het gebruikte nylon (dikte).

De Sabercut zaagt iets onrustiger (minder gelijkmatig) door de vertanding om de 2 schakels. Om de 2 schakels zit een snij/zaag tand. Dit weer itt de Unbelievable saw welke over de gehele lengte zaagtanden heeft.

[ATTACH=CONFIG]7557[/ATTACH]

De Sabercut lijkt een iets sterkere ketting te hebben dan de Unbelievable welke uit gestanst geschakeld staal bestaat. De Sabercut is meer een echte ketting en de Unbelievable een soort van aan elkaar gemonteerde plaatjes. Probeer beide zagen ook goed recht te houden en niet te torderen.. De Sabercut kan dit iets beter vertragen dan de Unbelievable saw door het type montage/soort ketting.

 

Hier nog een resultaat van 25sec zagen met de Sabercut in een +-10cm stammetje (gestopt voordat ik aan het einde was omdat de tak in de lucht hing en eraf gebroken):

[ATTACH=CONFIG]7558[/ATTACH]

 

Mijn conclusie: beide zagen werken goed en doen wat ze moeten doen met redelijk gemak: zagen. Stammetjes tot 10cm stellen niets voor. Het verschil zit 'm in nat en droog hout. Met nat hout werkt de Sabercut gewoon beter. De Unbelievable kan het ook, maar loopt vaker vast. Met droog hout werken ze beiden uitstekend. Het enige dat echt verschilt is de manier van vasthouden en het gevoel dat je hebt tijdens het zagen. De Unbelievable zaagt gelijkmatiger tijdens het zagen dan de Sabercut zaag. Dit vind ik prettiger, maar heeft geen effect op een betere/snellere zaag prestatie. Ik heb de Unbelievable zaag geslepen vorig jaar met een vijltje maar dat is lastig en tijdrovend. De Sabercut schijn je op een kettingzaag slijper te kunnen slijpen. (misschien dat @Kans hier iets over kan zeggen nav de foto's ?)

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Want weegt zo'n sabercut?

 

Goede review en nat/vers hout is ook nogal belangrijk om te kunnen zagen. (shelters bouwen e.d.)

Hoe verhoudt het zich tot een compacte klapzaag?

 

Door de beperkte lengte van een klapzaag beperkt je je enigszins in de diameter die je kan zagen. Maar zo'n klapzaag is zeker wel nuttig hoor! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @prepass mooie review en vergelijking.

 

Even wat observaties:

De Sabercut lijkt enorm veel op een kettingzaag blad terwijl de UnbelievableSaw meer lijkt op een conventionele handzaag.

 

De US heeft dus rechthoekige tanden, makkelijk zelf te slijpen met een driehoekige vijl.

als ik inzoom dan lijken de tanden in beide richtingen dezefde snijhoek te hebben en dus zal hij goed werken in beide zaagrichtingen (heen en terug) wat een makkelijke beweging is.

 

De SC heeft een kettingzaag design waarbij een snijvlak (schakel) wordt opgevolgt door twee loze schakels.

Waarschijnlijk zal elke schakel uitgevoerd als snijvlak gewoon te zwaar zijn om met de hand door het hout te tekken (een kettingzaag is snel 1,5PK vermogen).

En natuurlijk loopt de ketting bij een kettingzaag altijd in een richting!

Dit betekent dat de SC, neem ik aan @prepass ?, in een trekbeweging snijd en je kracht moet zetten, bij de terug gaande beweging zou het beter zijn om de ketting juist niet tegen de boom te trekken, maar juist los door de snede zal moeten proberen te trekken, om vervogens weer een snij gang kunt maken.

 

Dan zijn er twee aspecten verder van belang:

Het snijvlak zul je met een ronde vijl , of natuurlijk de kettingzaagslijpmachine, moeten slijpen, en wel in een vrij specifieke hoek tov de ketting.

Ik kan die wat moeilijk beschrijven (online staat daar vast wel ergens een mooie beschrijving van met plaatjes).

En daarnaast heeft deze kettingzaag waarschijnlijk een diepteaanslag waarmee je kunt bepalen hoeveel materiaal je per gang wegneemt. Bij zacht nog vers hout kun je wat meer per gang wegnemen, bij hardhout of drooghout zal hij dan vast lopen en moet de diepgang wat minder zijn.

Ik kan deze diepteaanslag echter niet goed op de foto's zien, dus weet niet zeker of de ketting deze nokjes wel heeft..?

Na nog een naar de foto's gekeken te hebben denk ik dat de eerste tand van de snijschakel deze functie heeft...

Deze steekt duidelijk minder hoog uit dan de snijtand, de tweede tand, en zal dus de diepteaanslg zijn.

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Kans, bedankt voor de extra info! De SC zaagt beide richtingen op, tenminste dat is wat ik waarneem. En ik denk dat als je naar de schakels/tanden op de SC kijkt, je ziet dat ze af en toe tegenover gesteld zijn gemonteerd. Hierdoor lijkt hij me zeker beide kanten te kunnen zagen. Ik krijg zowel heen als terug dezelfde hoeveelheid zaagsel uit een stammetje....(als dit tenminste maatgevend is om te bepalen of ie beide kanten op zaagt) plus ik voel dezelfde weerstand....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want weegt zo'n sabercut?

 

Goede review en nat/vers hout is ook nogal belangrijk om te kunnen zagen. (shelters bouwen e.d.)

Hoe verhoudt het zich tot een compacte klapzaag?

 

full2268033.jpg.60aa97e0e743806cbc299886490145bf.jpg

 

Op de SC in gilze zijn ze alle 3 uitgetest geweest. Ik had de sabercut

 

Voor takken onder de 10 cm diameter geeft voorkeur aan de vouwzaag.

 

Bij dikkere takken kan je de de handkettingzagen met 2 gebruiken.

 

Persoonlijk ben ik heel tevreden van de sabrecut, denk dat deze een 120 gram weegt, ik vind de nylon handvatten niet onaangenaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de beperkte lengte van een klapzaag beperkt je je enigszins in de diameter die je kan zagen. Maar zo'n klapzaag is zeker wel nuttig hoor! :D

 

Mijn klapzaag weegt 240 gram. Als @carismo gelijk heeft scheelt dat toch aanzienlijk. Leg hem effe op de weegschaal, hoeven we niet te schatten (incl hoesje) :p

 

'k Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit hele bomen vel in 't bos, dus 10 cm (15 gaat ook nog wel) is voor mij in principe genoeg. 't Gewicht is wel belangrijk.

 

De Saber Cut is nu in de aanbieding op Amazon voor 19,42 dollar. Dat valt me enorm mee. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo Die Sabercut wordt onder verschillende namen verkocht en allemaal made in the USA......uhhhh.stiekem in China dus.........

Met name in nat hout, loopt m'n Bahco Laplander nog wel eens vast. Hier is de SC echt beter in omdat je meer kracht kan zetten. Als je 'm met 2 man bediend is het helemaal een eitje om flinke stammen in te korten....:D

 

De oude "vertrouwde" BCB draadzaag heb ik ook nog. Meer als aandenken om deze nooit meer te gebruiken........ik heb er denk ik een stuk of 6-7 versleten. Allemaal gebroken en of de bevestigingspunten eraf getrokken. Leuk voor kleine takjes maar niet voor stammetjes van 10cm.

@Raycoupe gewicht heb ik niet meer bekeken op een weegschaal. Ik zie op het net dat ie zo rond de 175gram weegt (zonderhoesje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo Die Sabercut wordt onder verschillende namen verkocht en allemaal made in the USA......uhhhh.stiekem in China dus.........

Met name in nat hout, loopt m'n Bahco Laplander nog wel eens vast. Hier is de SC echt beter in omdat je meer kracht kan zetten. Als je 'm met 2 man bediend is het helemaal een eitje om flinke stammen in te korten....:D

 

De oude "vertrouwde" BCB draadzaag heb ik ook nog. Meer als aandenken om deze nooit meer te gebruiken........ik heb er denk ik een stuk of 6-7 versleten. Allemaal gebroken en of de bevestigingspunten eraf getrokken. Leuk voor kleine takjes maar niet voor stammetjes van 10cm.

@Raycoupe gewicht heb ik niet meer bekeken op een weegschaal. Ik zie op het net dat ie zo rond de 175gram weegt (zonderhoesje).

 

Dank je, 't hoesje zal heel weinig wegen, totaal zal nog geen 200 gram zijn. Niet echt enorme besparing op m'n klapzaag (geliefd werktuig bij mij in de tuin), maar met zo'n Saber Cut kun je natuurlijk wel dikkere stammen aan en eventueel met z'n tweeën te gebruiken.

 

't Lijkt mij een prima tool (omdat hij ook vers hout goed zaagt) voor op m'n verlanglijstje. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe heb je al eens een flinke dikke verse tak/stam gezaagd met je klapzaag? Ik heb geregeld dat ie toch blijft steken/hangen. Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de houtsoort die je aan het zagen bent, ook die zijn niet allemaal hetzelfde....:D

 

Ja, levend hout, de tuin stond hier bomvol met grote struiken en sierkersbomen en krenten. Tot 10 cm neem ik de moeite niet om de boogzaag te pakken en heb zelfs de ervaring dat die nog sneller vastloopt.

De klapzaag die ik heb is van de Lidl, merk Florabest. Tanden zijn net een fractie 'gezet', wellicht dat hij daarom niet zo snel vastloopt.

 

Wel moet ik toegeven dat als ik het ding veel gebruik en soms een tikje te bruut, ze nog wel eens willen omklappen en dan is het blad niet meer recht. Ik heb er dus altijd een nieuwe op voorraad. In NL liggen ze nagenoeg ieder jaar wel een keer bij de Lidl en kosten ze 7 euro, in Duitsland 5 euro. Hoe hij zich verhoudt tot de dure varianten heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SC zaagt beide richtingen op, tenminste dat is wat ik waarneem. En ik denk dat als je naar de schakels/tanden op de SC kijkt, je ziet dat ze af en toe tegenover gesteld zijn gemonteerd. Hierdoor lijkt hij me zeker beide kanten te kunnen zagen...

 

Je hebt gelijk, je kunt het op de foto zien dat de snijschakel om en om in tegenovergestelde richting gemonteerd zitten.

Toch wel een mooi zaagje moet ik zeggen !

 

Zo iets in een tweemeter uitvoering lijkt me toch wel iets wat ik zou willen hebben....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want weegt zo'n sabercut?

 

Goede review en nat/vers hout is ook nogal belangrijk om te kunnen zagen. (shelters bouwen e.d.)

Hoe verhoudt het zich tot een compacte klapzaag?

 

full2268033.jpg.60aa97e0e743806cbc299886490145bf.jpg

 

Als eerste poging is dat wel leuk en werkt ook nog best goed.

Als je echt wilt zagen stap je op een iets groter model over:

 

image.jpg.03d3b831c1b83ca8db0170ea079cbab4.jpg

 

Als je met de kettingzaag bezig bent onmisbaar (bv vastgelopen ketting of snoeien)

Een grote beugelzaag is ook goed, of nog beter, maar die heb je niet continu bij je deze wel.

Als het echt nodig is ook geschikt als zelfverdediging, je wilt niet weten wat dit ding met een flinke uithaal kan aanrichten en je bereik is vrij groot..

Bij een dikke jas zal hij zich vastbijten en kun je niks maar verder brrrrrr.....

 

Natuurlijk niet zo compact als de SC en US maar verder ook veel voordelen.

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt, de tanden staan niet ver genoeg naar buiten? Klopt, zeker in vergelijking tot de SC zaag.

 

Dat bedoel ik. Tanden horen om en om ver genoeg naar buiten gezet te worden om zo een zaagsnede te krijgen die iets breder is als in dit geval de schakels die ook door de snede moeten.

Wellicht kun je met een zettang voor handzagen de tandjes iets verder naar buiten zetten....

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...