Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is jouw plan voor de allereerste crisis-uren?


Rodin

Aanbevolen berichten

Wat is jouw plan voor de allereerste crisisuren?

 

Natuurlijk is dit lastig om te bedenken, aangezien je niet weet uit welke elementen een crisis bestaat. Een pinautomaatstoring is van een hele andere orde dan een radioactieve wolk 'Made in Japan'. Maar in z'n algemeenheid onderneem je in die eerste uren toch bepaalde acties. Dit zijn mijn inschattingen - en schiet er vooral op met gezonde kritiek.

 

Plan onwetenden en onvoorbereiden:

* Nieuws aanzetten

* Koffie zetten en nieuws kijken

* Ach en wee roepen en schelden op de regering en banken

* Overleg familie, vrienden en collega's

* In actie komen - extra boodschappen halen (wat dan ook, waarschijnlijk chips en bier)

 

Mijn plan voor de eerste uren:

* Cash pinnen (maximaal)

* Tanken + enkele jerrycans met brandstof vullen

* Voorraad vers water vergroten

* Naar de supermarkt + groothandel

* Thuis de laatste bestellingen de deur uit doen (MRE's etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zou eerst al mijn mensen opbellen en ze dan zoveel mogelijk dingen laten opkopen in groepen van 2 à 3 man, en dan ofwel treffen voorbereidingen voor de komende instroom van diezelfde mensen.

Wat ik zou opkopen: batterijen, extra voedsel, alles waar ik mijn klauwen nog op zou kunnen laten leggen. Ondertussen zou ik de reactie van de mensen permanent in de gaten houden. Overal zien dat je de grote meute voorblijft, als die dan naar de meest voor de hand liggende doelen begint te stromen, naar de tweede lijn doelen stromen (apothekers, kleinere warenhuizen), dan naar de derde lijn (ijzerwinkels, elektronicawinkels) doelen, etcetera.

 

Ik zou ook van auto's durven overschakelen naar fietsen/kruiwagens moesten de wegen plotseling volledig vast komen te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook zelfde verhaal, aangezien we preppers zijn voelen wij al meteen dat het zwaar mis is, het schaapjesvolk zal alleen maar geld gaan pinnen en wat boodschappen doen

de paniek slaat pas echt toe als er een opnamestop is of het geld niks meer waard blijkt te zijn.

 

het hangt allemaal nogal af van het hoe en wat de shtf inhoud:

 

voor een bugin:

dus ik zou eerst naar de supermarkt gaan, zoveel mogelijk pijnstillers,tandpasta,vitaminepillen,candybars,energydrinks,energybars,chips,bier,sterke drank,shag&vloei, etc etc inslaan

daarna thuisbrengen, gelijk de deur weer uit om nog 100 liter extra kachelbrandstof en gasflessen en superheavyduty schapengaas,betonijzer en prikkeldraad in te slaan bij de plaatselijke ijzerhandel.

 

voor een bugin mezelf barricaderen denk ik dat ik een betere kans heb in de grote stad dan vrij op straat denken te kunnen bewegen op mijn fiets of lopende.

 

 

 

voor een bugout:

-zou ik hetzelfde doen minus de kachelbrandstof,gaas,ijzer en prikkeldraad,

-maar dan zou ik alles (nieuwe en geprepte voedsel,kleding en tools)thuis snel in mijn voorraad lege weekendtassen proppen,

-bobtassen stonden dan al gereedt.

-mijn handkar klaarmaken en alles erin en wegwezen,

-of naar familie of als ik een boot heb(misschien tegen die tijd) richting jachthaven,

-daar alles op mijn boot gooien en daar gelijk alle jerrycans meenemen naar bunker(boot)pompstation(veel jachthavens hebben er standaard 1) om die vol te gooien,

-watercans worden ook nog snel gevuld en dan is het wegwezen,

 

voor een bugout in ieder geval het water op denk dat ik dan meer kans maak dan in een file terecht te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is jouw plan voor de allereerste crisisuren?

 

Mijn plan voor de eerste uren:

* Cash pinnen (maximaal)

* Tanken + enkele jerrycans met brandstof vullen

* Voorraad vers water vergroten

* Naar de supermarkt + groothandel

* Thuis de laatste bestellingen de deur uit doen (MRE's etc.)

 

Dit zal ik ook zeker doen maar ook een bezoekje aan de bank om daar meer geld op te kunnen nemen. Bij ING en Rabo kan ik maximaal 1000e en 1250e opnemen via de pinmachine. Heb erg veel jerrycans en zou deze allemaal tot de nok vullen.

 

Denk dat onze voorsprong om te handelen echt enorm is in vergelijking met de rest en we in deze tijd onze slag kunnen slaan. Vooral extra inkopen doen voordat de meute dit ook gaat doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste uren van de shtf?

 

1. mijn hond snel uitlaten.

2. mijn ouders ophalen.

3. mijn ouders geruststellen terwijl ik mijn huis voorbereid.

4. huis voorbereiding:

 

1. plakband in een kruisvorm over de ramen plakken.

2. ramen sluiten en ventilatie roosters afplakken.

3. deuren barricaderen.

4. voorraad controleren.

5. noodverlichting plaatsen.

6. radio aan op noodzender.

7. wapens klaarmaken voor gebruik.

8. water cans vullen.

9. porta potti vullen.

10. ouders gerust stellen, door een bakje koffie te geven en een spelletje te spelen tot er duidelijkheid is wat er gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste uren van de shtf?

 

1. mijn hond snel uitlaten.

2. mijn ouders ophalen.

3. mijn ouders geruststellen terwijl ik mijn huis voorbereid.

4. huis voorbereiding:

 

1. plakband in een kruisvorm over de ramen plakken.

2. ramen sluiten en ventilatie roosters afplakken.

3. deuren barricaderen.

4. voorraad controleren.

5. noodverlichting plaatsen.

6. radio aan op noodzender.

7. wapens klaarmaken voor gebruik.

8. water cans vullen.

9. porta potti vullen.

10. ouders gerust stellen, door een bakje koffie te geven en een spelletje te spelen tot er duidelijkheid is wat er gebeurd is.

 

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij je ouders geruststelt, terwijl je als een wervelwind rondstuift om de laatste zaken te regelen. 'Zoon, we zouden toch een potje Rummikub spelen? Ja pa, momentje, nog even die laatste ramen afplakken en wat machetes klaar leggen.'

 

Eh... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt dat geen slapende honden wakker, door meteen al je huis te barricaderen? Ik zou meespelen met de hulpeloosheid van anderen en zo de Grey Man te blijven.

 

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

 

dat is heel simpel, mijn barricades bevinden zich binnenshuis en uit het zicht van mijn buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij je ouders geruststelt, terwijl je als een wervelwind rondstuift om de laatste zaken te regelen. 'Zoon, we zouden toch een potje Rummikub spelen? Ja pa, momentje, nog even die laatste ramen afplakken en wat machetes klaar leggen.'

 

Eh... :p

 

tja, als je mijn ouders zou kennen dan zou je het niet zo moeilijk vinden. daarbij mijn hond zal toch al hun aandacht proberen te vragen. het wordt lastiger als ik bij hun thuis ben en dat ik zeg dat ze spullen moeten pakken en dat ze het meteen moeten doen. mijn moeder doet er al een week over om de spullen te verzamelen als ze op vakantie gaat hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rodin: Mijn plan voor de eerste uren:

* Cash pinnen (maximaal)

* Tanken + enkele jerrycans met brandstof vullen

* Voorraad vers water vergroten

* Naar de supermarkt + groothandel

* Thuis de laatste bestellingen de deur uit doen (MRE's etc.)

 

Prima, meer kan ik ook niet direct verzinnen, tenzij er iets is wat mijn leefomgeving direct bedreigd, dan in de auto naar Friesland, daar woont mijn pa in een klein pieldorpje tussen de boeren, snel de afsluitdijk over voordat iedereen 'wakker' wordt. Vijf jerry's met diesel heb ik al, dito bulk water maar dat ga ik niet allemaal meeslepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1, faciliteiten dichtbij checken (als ATM werkt dan cash trekken)

2a, scanner de FM radio band laten lopen

2b, scanner de AM radio band laten lopen (deel waar je van weet dat er ENG / DE zenders zitten) als punt 2 niets opleverde.

3, Water voorraden maken voor onderweg.

4, BOB op de rug (bij je houden)

5, kleding, eten, diesel en alles wat ik maar mee wil nemen achterin de bus

6, Gezin ophalen indien niet thuis.

7, als 't al wat drukker is rijden!, ik heb 6 a 7 uur nodig om voorbij Parijs te komen daarna kom ik er wel...

8, onderweg evt een supermarkt leegkopen.

 

9, aangekomen bij bol (op 1 uur afstand de bouwmarkten en winkels in om 't laatste geld op te maken :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

1, faciliteiten dichtbij checken (als ATM werkt dan cash trekken)

2a, scanner de FM radio band laten lopen

2b, scanner de AM radio band laten lopen (deel waar je van weet dat er ENG / DE zenders zitten) als punt 2 niets opleverde.

3, Water voorraden maken voor onderweg.

4, BOB op de rug (bij je houden)

5, kleding, eten, diesel en alles wat ik maar mee wil nemen achterin de bus

6, Gezin ophalen indien niet thuis.

7, als 't al wat drukker is rijden!, ik heb 6 a 7 uur nodig om voorbij Parijs te komen daarna kom ik er wel...

8, onderweg evt een supermarkt leegkopen.

 

9, aangekomen bij bol (op 1 uur afstand de bouwmarkten en winkels in om 't laatste geld op te maken :) )

 

Creditcard....lekker opmaken, en als echt de SHTF bigtime, dan is je schuld ook verdwenen want dan bestaan er -gelukkig- geen banken meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Creditcard....lekker opmaken, en als echt de SHTF bigtime, dan is je schuld ook verdwenen want dan bestaan er -gelukkig- geen banken meer...

 

Kijk, jij doet dat (misschien) na de SHTF.

De rest nu al! DAAROM hebben we crisis. ;)

 

Nah ik houd t bij mijn eigen centen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de beschikbare tijd en het soort scenario:

 

1. familie bij elkaar sprokkelen

2. extra gasflessen kopen

3. naar de plaatselijke Aldi, Lidl en AH voor

- batterijen,

- voedingsmiddelen voor de eerste tijd (brood, crackers, beschuit, kaas, (nog meer) pasta, pasta sauzen, proteïne in de vorm van (ingeblikt) vlees etc inslaan.,

- Extra vuilniszakken,

- Kattenbakkorrels (lijkt me ook redelijk geschikt voor absorberen van menselijke afvalstoffen).

- in geval van kleine kinderen: luiers, (fles)voeding

- Persoonlijke verzorging aanvullen (tandpasta, zeep, shampoo, maandverband, tampons, tandenborstels etc)

- Genotsproducten zoals koffie, thee, tabak etc)

4. tanken en aantal jerrycans vullen

5. De thuisapotheek aanvullen met pleisters, verband, hoestdrank, etc

6. Mijn familie verzamelen om de keukentafel, een grote pot koffie zetten, deze leegdrinken met een koekje erbij en rustig in onze Bug in afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en bakie koffie zetten en daarna:o

 

1. Waterzak in mijn bad leggen en vullen met 350 liter water.

2. Survival Kleding aantrekken

3. Bug Out Bags klaarzetten

 

Bug In situatie

4. Huis controleren en beveiligen

5. Nieuws kijken(TV, Radio en Internet)

 

Bug Out situatie

4. Huis controleren en afsluiten

5. Naar BOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de beschikbare tijd en het soort scenario:

 

1. familie bij elkaar sprokkelen

2. extra gasflessen kopen

3. naar de plaatselijke Aldi, Lidl en AH voor

- batterijen,

- voedingsmiddelen voor de eerste tijd (brood, crackers, beschuit, kaas, (nog meer) pasta, pasta sauzen, proteïne in de vorm van (ingeblikt) vlees etc inslaan.,

- Extra vuilniszakken,

- Kattenbakkorrels (lijkt me ook redelijk geschikt voor absorberen van menselijke afvalstoffen).

- in geval van kleine kinderen: luiers, (fles)voeding

- Persoonlijke verzorging aanvullen (tandpasta, zeep, shampoo, maandverband, tampons, tandenborstels etc)

- Genotsproducten zoals koffie, thee, tabak etc)

4. tanken en aantal jerrycans vullen

5. De thuisapotheek aanvullen met pleisters, verband, hoestdrank, etc

6. Mijn familie verzamelen om de keukentafel, een grote pot koffie zetten, deze leegdrinken met een koekje erbij en rustig in onze Bug in afwachten.

 

Ga je dan pas inslaan? Ik hoop dat je al genoeg hebt :-)

 

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1, faciliteiten dichtbij checken (als ATM werkt dan cash trekken)

2a, scanner de FM radio band laten lopen

2b, scanner de AM radio band laten lopen (deel waar je van weet dat er ENG / DE zenders zitten) als punt 2 niets opleverde.

3, Water voorraden maken voor onderweg.

4, BOB op de rug (bij je houden)

5, kleding, eten, diesel en alles wat ik maar mee wil nemen achterin de bus

6, Gezin ophalen indien niet thuis.

7, als 't al wat drukker is rijden!, ik heb 6 a 7 uur nodig om voorbij Parijs te komen daarna kom ik er wel...

8, onderweg evt een supermarkt leegkopen.

 

9, aangekomen bij bol (op 1 uur afstand de bouwmarkten en winkels in om 't laatste geld op te maken :) )

 

Waar is jouw BOL? Midden Frankrijk?

 

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar is jouw BOL? Midden Frankrijk?

 

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk

 

helaas wel / gelukkig wel.

 

Helaas, is een beetje ver

Gelukkig, is dun bevolkt en veel vruchtbare grond.

 

Betekend dus ook dat ik al ga hollen als de pleuris vanuit zuid Frankrijk omhoog komt. Ik moet al "op vakantie" voordat t in Nederland misgaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je dan pas inslaan? Ik hoop dat je al genoeg hebt :-)

 

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk

 

Oh, we hebben een redelijke voorraad, maar ik zou het risico niet willen lopen dat het te weinig is.

Vooral als je binnen moet blijven en de moestuin dus niet bereikt kan worden kunnen er tekorten ontstaan.

 

Er staan nog een aantal zaken op mijn to-do-lijst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die (zowel voor volwassenen als voor kinderen) heb ik eigenlijk standaard in mijn voorraad en hoef ik op het laatste moment niet te kopen.

 

Wellicht een tip: calcium preparaten kunnen ook gemakkelijk zijn. Vooral als je onvoldoende melkproducten tot je beschikking hebt en/of een of meerdere ouderen tot je gelederen mag rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...