Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat doet het grondwater bij langdurige stroomuitval?


Marcia

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Waar moet ik dan aan denken?Hoeveel meter water komt er in de randstad als bv de stroom 2 mnd uitvalt?(of langer/permanent)

 

Volgens mij weet niemand dat. De situatie bij het onderlopen van de badkuip West Nederland omdat de waterschappen niet meer kunnen pompen, zal behoorlijk afwijken van de situatie die ontstaat als onze primaire zeeweringen het begeven. Sommige zeesluizen kunnen namelijk nog met de hand worden bediend als het echt zou moeten. En wellicht zijn er nog andere trucs om de sluisdeuren zonder stroom in beweging te krijgen. Bij eb komt het zeewater een heel stuk beneden NAP en dan kun je weer wat regenwater spuien.

 

Hoe dan ook, bij een zeer langdurige stroomuitval zul je de badkuip West Nederland moeten verlaten, dat is wel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is er geen randstad meer, denk ik. Het komt onder water te staan. Kijk naar de heel oude kaarten van Nederland. Zoiets dus.OverstromingsgevoeligNederland800cc_kl.jpg

http://sargasso.nl/nuance-onder-de-zeespiegel-verdwenen/

Heel boeiend om vervolgens te lezen dat in de procentueel droogste provincie Drenthe geen enkele centrale staat volgens de lijst van wikipedia . http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Nederland

 

Mijn parate aardrijkskundekennis is niet volledig waterdicht maar in de gauwigheid meen ik te zien dat in alle ander provincies wel opwekeenheden staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende is dat de boezem van bijvoorbeeld Rijnland (in dijkring14) al op -0.60 NAP ligt. Wateroverlast vindt het meest plaats in het stormseizoen. De mogelijkheid tot natuurlijk spuien is dan wel erg minimaal. Ik ben het dan ook eens met je conclusie.

 

Voor de Hollandse kust zakt het tij regelmatig tot min een meter NAP bij eb. Maar ja jongens, we zitten hier met zijn allen lekker te speculeren en steeds verder gaande vragen te stellen, maar ik denk dat geen hond het weet. Ik ben zelf een tijdje sluismeester geweest op diverse zeesluizen. Als een extreem zwaar beladen schip te hard je sluis in vaart onder ongelukkige omstandigheden en hij gaat door zijn keerkoppeling en ramt keihard tegen je sluisdeuren aan, dan weet ik het niet hoor. Meerder keren gevraagd aan ingenieurs die de sluis kwamen onderhouden/moderniseren, wisten het ook niet. In oude sluizen zitten nog inkepingen in de sluismuur. Je kunt dan eiken balken van bovenaf naar beneden gooien als noodkering. Zijn overal weg, en als je daar een opmerking over maakt tegen Rijkswaterstaat dan word je voor angsthaas uitgemaakt......... Als het ooit fout gaat, dan zal er veel afhangen van een paar moedige mensen bij Rijkswaterstaat en bij de Waterschappen, preppers dus, die stiekem (want nogmaals je wordt uitgelachen) wat plannetjes hebben uitgebroed voor als alles fout gaat. Die kerels (en meiden natuurlijk) zijn er wel hoor. Wij zijn er tenslotte ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway Super dat je met dat Wouda gemaal aan komt zetten. Zo zou het moeten werken. Er is niks tegen de vooruitgang en moderne techniek is geweldig. Maar zorg dat je je oude schoenen niet weggooit en je terug kunt schakelen. Daar staat het Wouda gemaal model voor. Kan nog eens extreem handig zijn! En wat is hij mooi en wat hebben we er nog een lol van. Staat terecht op de werelderfgoedlijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Hollandse kust zakt het tij regelmatig tot min een meter NAP bij eb. Maar ja jongens, we zitten hier met zijn allen lekker te speculeren en steeds verder gaande vragen te stellen, maar ik denk dat geen hond het weet. Ik ben zelf een tijdje sluismeester geweest op diverse zeesluizen. Als een extreem zwaar beladen schip te hard je sluis in vaart onder ongelukkige omstandigheden en hij gaat door zijn keerkoppeling en ramt keihard tegen je sluisdeuren aan, dan weet ik het niet hoor. Meerder keren gevraagd aan ingenieurs die de sluis kwamen onderhouden/moderniseren, wisten het ook niet. In oude sluizen zitten nog inkepingen in de sluismuur. Je kunt dan eiken balken van bovenaf naar beneden gooien als noodkering. Zijn overal weg, en als je daar een opmerking over maakt tegen Rijkswaterstaat dan word je voor angsthaas uitgemaakt......... Als het ooit fout gaat, dan zal er veel afhangen van een paar moedige mensen bij Rijkswaterstaat en bij de Waterschappen, preppers dus, die stiekem (want nogmaals je wordt uitgelachen) wat plannetjes hebben uitgebroed voor als alles fout gaat. Die kerels (en meiden natuurlijk) zijn er wel hoor. Wij zijn er tenslotte ook :)

 

Op dit filmpje zie je rond de 1 minuut die gleuven zitten. Ik kan me wel herinneren dat er daar ook dikke balken onder een afdakje lagen, maar of dat nog steeds zo is?

 

http://www.bing.com/videos/search?

q=sluis%20cornwerderzand%20&pc=conduit&ptag=A3EB8E8BCA7684462AFF&form=CONBNT&conlogo=CT3210127#view=detail&mid=46596AF25FDF2B9DCC5B46596AF25FDF2B9DCC5B

 

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit filmpje zie je rond de 1 minuut die gleuven zitten. Ik kan me wel herinneren dat er daar ook dikke balken onder een afdakje lagen, maar of dat nog steeds zo is?

 

http://www.bing.com/videos/search?

q=sluis%20cornwerderzand%20&pc=conduit&ptag=A3EB8E8BCA7684462AFF&form=CONBNT&conlogo=CT3210127#view=detail&mid=46596AF25FDF2B9DCC5B46596AF25FDF2B9DCC5B

 

 

:cool:

 

Op 2:15 ook duidelijk. Net voor de sluisdeur.

 

PS leuk om mezelf eens te citeren :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway Dat Woudagemaal is prachtig! Heeft een capaciteit om U tegen te zeggen. De achilleshiel van het Wouda gemaal is de energie voorziening. De ketels worden gestookt op gas. Als elektriciteit grootschalig uitvalt valt ook de gasdruk weg...........Geen gas, geen hitte, geen stoom.

Ik zeg dit niet om je verhaal onderuit te halen. Het toont alleen maar aan dat wij in laag Nederland altijd afhankelijk zijn van technische middelen. Vooral de laatste jaren worden veel back-up systemen weg bezuinigd. Daardoor neemt de kwetsbaarheid toe. Gelukkig zijn de meeste bezoekers van dit forum zich daarvan bewust.

 

Voor de liefhebber:

http://www.woudagemaal.nl/

abonneer je meteen op de nieuwsbrief dan krijg je een seintje wanneer het in werking wordt gezet. Een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

marcia dit is inderdaad waarheid

 

al duurt het wel een paar maanden, het water komt omhoog als ze niet pompen

 

[ATTACH=CONFIG]7541[/ATTACH]

 

kleine kleuter schets over hoe het nou werkt :p

 

stel je voor we wonen in een bijna waterdichte badkuip (duinen en waterkeringen)

 

als ze niet pompen gaat het grond water peil omhoog en komt die net als de zee op het ''0'' punt te liggen (door de druk van de zee sijpelt er heel langzaam water door het zand onder in onze badkuip)

 

zoals je ziet worden de huizen dan nattig:P

 

licht jou huis toevallig vedder onnder het 0 punt als dat ik de huizen heb getekend. komt het water dus hoger (aangezien je minder zand heb waar het water zich in kan verstoppen)

 

al met al is het pompen of verzuipen

 

hoop dat je er wat van snapt aangezien ik niks te doen had heb ik dit snel inelkaar geplakt mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

[MENTION=2547]Geen gas, geen hitte, geen stoom. Ik zeg dit niet om je verhaal onderuit te halen. Het toont alleen maar aan dat wij in laag Nederland altijd afhankelijk zijn van technische middelen.
eigenlijk in alles hoe we leven.

 

Het Woudagemaal heb ik in 2012 bezocht met de kerst, er werd toen op stoom gedraaid en dat moest ik zien :D Stoommachines zijn de voor mij de beste mix van romantiek en nostalgie. Wat ik me kan herinneren is dat die ketels op hout, kolen, olie en gas kunnen draaien. Dus opslag van brandstoffen en smeermiddelen voor Lemmer mag van mij ook in het basis pakket worden opgenomen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway In 1967 wordt er voor het ir. D.F. Woudagemaal overgeschakeld van het stoken op steenkolen naar het stoken met zware stookolie. Dat betekent het definitieve einde van het stoken met vaste brandstoffen en de aanwezigheid van steenkolen op het terrein van het gemaal.

Als een ketel is omgebouwd naar stookolie kunnen geen vaste brandstoffen meer worden gestookt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway In 1967 wordt er voor het ir. D.F. Woudagemaal overgeschakeld van het stoken op steenkolen naar het stoken met zware stookolie. Dat betekent het definitieve einde van het stoken met vaste brandstoffen en de aanwezigheid van steenkolen op het terrein van het gemaal.

Als een ketel is omgebouwd naar stookolie kunnen geen vaste brandstoffen meer worden gestookt.

extact, en daarom is het dus weer makkelijk terug te brengen naar steenkool. Hout kan dan ook, alleen is dat minder efficient.. maar in nood mag alles er in wat maar vuur geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.Ik heb ook het draadje gelezen van degene die de vraag 2 jaar teug stelde. Werkt die grondwatermeterstok?Zie je af en toe stijgingen?Goed idee om zo te peilen.Eigenlijk weet ik nu wel genoeg. Een bug-in in de Randstad bij wegvallen van stroom en gas en water langdurig IS GEEN GOED IDEE!

 

Het is beter om weg te wezen, maar ook dat zal niet meevallen ivm de vele mensen die hetzelfde idee hebben.Bovendien zit mn dochter in Spijkcity en die moet ik ook mee zien te krijgen met haar vriend en huisdier en uit hun dure koophuis zien te krijgen.Hoe overtuig je mensen die zich totaal hier niet mee bezig houden?

Daarbij nog het volgende, wanneer vertrek je en hoe moet het met mn baan?Ik werk in de zorg en men rekent dan helemaal op me.Kan me niet veroorloven mn baan te verliezen, Stel dat na 2 weken de stroom het weer doet en alles wordt weer normaal, hoe leg ik dan uit dat ik er vandoor ben gegaan?

Nou een hoop hindernissen dus om over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet hier ook niet alles vanaf hoor, maar wel wat. Dit is nog een leuk stukje over het gemaal De Helsdeur bij Den Helder, een uiterst belangrijk gemaal. Vooral aan het einde wordt het leuk, hebben die klojo's dieselmotoren vervangen door wat zij veel meer bedrijfszekere elektromotoren noemen. Recent toonden vier ingenieurs bij hun afstudeerproject aan de TU Delft aan, dat er stroomstoringen van een half jaar mogelijk zijn in Nederland. Maar preppers zijn gek, trallalallala..... Het regent, het regent, de pannetjes worden nat. Nee, de pannetjes verdwijnen bij panne onder water....

 

http://www.hhnk.nl/achtergrondinfo/objecten_gebouwen/objecten_gebouwen/gemalen/@57704/gemaal_de_helsdeur/

 

Dick heb je hier mee info over. Ik ben erg benieuwd naar dat afstudeerproject... Ik kan het niet vinden op het grote boze interwebzz...:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick heb je hier mee info over. Ik ben erg benieuwd naar dat afstudeerproject... Ik kan het niet vinden op het grote boze interwebzz...:D

 

Hoi Prepass. Er staat wat over in mijn boek. Met bronvermelding. Ik kon het later ook niet meer terugvinden op internet..... Als het goed is, dan heb ik er nog wel wat over in mijn archief. Maar het is even mijn luie zondag (na een luie maandag t/m zaterdag). Maar ik weet uit mijn hoofd nog heel goed waar het om draait. Voorraadvorming vindt iedereen tegenwoordig alleen nog maar renteverlies. Voorraden worden daardoor vrijwel overal op het minimum van het minimum gehouden. Dat maakt een maatschappij extreem kwetsbaar. Als er een flinke storm door Europa gaat en er breken veel elektriciteitsmasten af en er gaan meer dingen stuk aan het net, dan ontstaat er zo'n schaarste aan masten en onderdelen, dat het wel een half jaar kan duren voordat de boel weer op gang komt. Voor zover de maatschappij dan nog niet definitief in het stenen tijdperk terecht is gekomen (die laatste opmerking komt voor mijn rekening).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...