Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zuiverheid van gefilterd water


Sven

Aanbevolen berichten

Vandaag een testje gedaan met m'n nieuwe Sawyer Mini filter en ben eerlijk gezegd wat teleurgesteld in het resultaat omdat na een grondige voorfiltering dmv een koffiefilter en de daarna uitgevoerde filtering door de Sawyer het water nog steeds een kleurtje had.

Hetzelde overkwam me vorig jaar in Zweden waar ik de Katadyn Pocket uitprobeerde. Nu de vraag: verwacht ik nu gewoon te veel van de filters en laat ik me misleiden door alle perfecte resultaten op Youtube of .........? Weet iemand wat de oorzaak isvan de heel lichte, oker/ gele verkleuring? Kan het kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Vandaag een testje gedaan met m'n nieuwe Sawyer Mini filter en ben eerlijk gezegd wat teleurgesteld in het resultaat omdat na een grondige voorfiltering dmv een koffiefilter en de daarna uitgevoerde filtering door de Sawyer het water nog steeds een kleurtje had.

Hetzelde overkwam me vorig jaar in Zweden waar ik de Katadyn Pocket uitprobeerde. Nu de vraag: verwacht ik nu gewoon te veel van de filters en laat ik me misleiden door alle perfecte resultaten op Youtube of .........? Weet iemand wat de oorzaak isvan de heel lichte, oker/ gele verkleuring? Kan het kwaad?

 

Chemicaliën worden door bijna geen enkel filter eruitgehaald, behalve als er actieve kool (AK) inzit.

Toevallig net hier genoemd:

 

http://preppers.nl/forum/threads/8392-Had-je-nu-maar-een-waterfilter?p=204388&viewfull=1#post204388

 

Welkom, BTW. Doe je nog een voorstelrondje? :)

 

http://preppers.nl/forum/forums/7-Voorstelronde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een testje gedaan met m'n nieuwe Sawyer Mini filter en ben eerlijk gezegd wat teleurgesteld in het resultaat omdat na een grondige voorfiltering dmv een koffiefilter en de daarna uitgevoerde filtering door de Sawyer het water nog steeds een kleurtje had.

Hetzelde overkwam me vorig jaar in Zweden waar ik de Katadyn Pocket uitprobeerde. Nu de vraag: verwacht ik nu gewoon te veel van de filters en laat ik me misleiden door alle perfecte resultaten op Youtube of .........? Weet iemand wat de oorzaak isvan de heel lichte, oker/ gele verkleuring? Kan het kwaad?

 

Ik haal regelmatig water uit 't veen met de sawyer squeeze. Dat blijft ook behoorlijk theekleurig en je proeft ook nog een veen smaak (vind ik niet vies).

Voorfilteren doe ik nooit met de sawyer, dat vind ik juist het voordeel van het ding.

 

Er zijn diverse filters (ook voor in de rugzak) die een actieve koolfilter hebben. Nadeel is wel dat het koolfilter meestal veel minder lang meegaat dan de rest. Meteen een paar extra preppen dus.

 

Tijdens de Shelter Camping in Gilze meegemaakt dat @jada zijn MSR filter (zit aktieve kool patroon in) in een vieze paarden drinkbak hing, echt ranzig water. 't Werd prachtig helder, reuk-, en smaakloos. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruine kleur wordt vaak veroorzaakt door ijzer(oxide), kiezelalg, silicium, oer, humus/looizuren e.d. Idd alleen actieve kool kan kleurtje eruit filteren, maar oha is kleurtje niet schadelijk. Voor mijn hobby filter ik bijv. water over turf. Dit haalt vele schadelijke stoffen eruit, maar water is wel bruin. Kan totaal geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand het bestaan van een 'test-setje' om de drinkbaarheid van water te testen?

 

Zoiets als een zwangerschapstest...maar dan voor drinkwater zal ik maar zeggen.

Zou handig zijn.

 

Jammer maar helaas. Zoiets vergt uitgebreide laboratorium testen.

Belangrijkste is dat jij er niet meteen ziek van wilt worden. Bacteriën zijn dus mega belangrijk te vermijden en daar voldoen de keramische en holle vezels filters voor.

Dat er dan nog een beetje landbouw gif in zit is van minder belang.

 

Uiteraard zoek je altijd naar een waterbron die zo schoon mogelijk is, wat chemische vervuiling betreft.

Meestal kom je dus uit op regenwater plassen en vennetjes die geen verbinding hebben met de sloten en kanalen van de akkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn diverse testsets op de markt maar het hangt er vanaf wat je wilt testen. Bijvoorbeeld de geleidbaarheid is een redelijke graadmeter voor vervuiling. Gedestilleerd water geleidbaarheid 0. Osmose water plm 20-40. et cetera. Maar specifieke giften dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Weet iemand het bestaan van een 'test-setje' om de drinkbaarheid van water te testen?

 

Zoiets als een zwangerschapstest...maar dan voor drinkwater zal ik maar zeggen.

Zou handig zijn.

 

Het is zoals @Raycoupe zegt, want er kan zoveel inzitten, dat je aan 1 simpel testje, of een paar, zoals @Abel voorstelt, nog niet genoeg hebt.

 

Als je nou een redelijk permanente bron op het oog hebt (meertje in de buurt of zo), dan kan je daar een monster van nemen en naar een laboratorium sturen.

Kost wel wat, maar geeft tenminste zekerheid.

 

Misschien kan @Vempain een laboratorium aanbevelen, dan kan je daar de prijzen opvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geleidbaarheid is vaak een indicatie voor hoeveel zouten er in de oplossing zitten. Hoe lager de waarde hoe minder zouten erin zitten en is dan 'schoner' water. Zo heeft kraanwater ongeveer de geleidbaarheid van 350 micro Siemens terwijl gedemineraliseerd water juist weer onder de 2 micro Siemens is. Toch is het kraanwater vele malen beter omdat deze je zoutbalans beter op pijl houdt. Als je wilt weten of er een zuur of base in het water zit kun je beter de pH meten, drinkwater zal ongeveer rond de 6 liggen. Als je wilt testen of er (zware) metalen in het water zitten kun je een flinke hoeveelheid base toevoegen, hierdoor blijven de metalen niet meer in de oplossing en zie je deze naar de bodem van de fles zakken. (Deze kun je niet meer drinken vanwege de hoge pH waardes) Zo kun je net iets beter de kwaliteit van het water bepalen voordat je grote hoeveelheden gaat filteren voor consumptie.

 

Er zijn natuurlijk ook laboratoria die het willen en kunnen uittesten maar dat is toch een flinke kostenpost. Om een klein beetje een idee te krijgen wat dat kan gaan kosten betaal je bijvoorbeeld voor 1pH-meting al rond de 10 euro terwijl de analyse voor zware metalen al tegen de 300 euro oplopen. Voor dat geld kun je behoorlijk wat actieve kool aanschaffen. Zal maandag gelijk ook wel even kijken in de prijslijst waar we op het werk de watermonsters naar toe sturen. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou ook aquarium testsetjes kunnen kopen om bijvoorbeeld nitraat nitriet ph en dat soort dingen te meten. Kun je natuurlijk geen landbouw gif aan afmeten maar wel testen of je filter wat doet

 

Lastig he, wat zekerheid krijgen..... Tot nu toe moeten we de fabrikanten geloven op hun blauwe ogen.

 

'k Heb nog een oude methode......

Gebruik je filter en als je naar het toilet gaat kijk je achterom en kun je een goede inschatting maken of je filter gewerkt heeft. ;)

 

Tot nu toe gaat die test prima met de Pureeasy (cheapo chinese kloon van de katadyn mini), de sawyer mine en squeeze en de Aqualine 12.

 

20 jaar terug dronk ik in het buitenland regelmatig water rechtstreeks uit schone bergbeekjes en daar ben ik wel eens flink van aan de schijt geraakt! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...