Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF voor de Deur - Bereid U voor!

Keyser Suze
 Share

Recommended Posts

http://theeconomiccollapseblog.com/archives/if-you-are-waiting-for-an-economic-collapse-just-look-at-what-is-happening-to-europe

Dat het misgaat is zeker. Wanneer en hoe dat is Glazen Bol werk, maar het komt. Het staat op springen....de grootste bedreiging op de korte termijn is de economische ineenstorting van het systeem. Kort? Het zou wel eens heel goed vóór 2020 kunnen gebeuren en misschien zelfs dit jaar al (volgens de link hierboven). De schrijver van het artikel noemt kort en bondig een aantal potentiële bronnen van narigheid. Dichter bij huis: de Nederlandse overheid geeft nog altijd 30 miljard teveel uit. 'Men' hoopt op het economisch herstel. Iedereen weet dat als je teveel uitgeeft, dat je dan in de problemen komt. Vroeg of laat maar altijd. Enkele 'hoogtepunten' uit het artikel:

-De werkloosheid in de eurozone als geheel is nog steeds een all-time record van 12,1 procent .

-In Italië, is de werkloosheid gestegen tot een nieuwe all-time record van 12,7 procent .

-De jeugdwerkloosheid in Italië is gestegen tot 41,6 procent .

-Het niveau van armoede in Italië is nu de hoogste die ooit is geregistreerd .

-Veel analisten verwachten grote economische problemen in Italië in de komende paar jaar. De president van Italië waarschuwt voor " wijdverspreide sociale spanningen en onrust" in zijn land in 2014.

-Citigroup voorspelt dat de Italiaanse staatsschuld 140 procent zal bedragen in het jaar 2016.

-Citigroup voorspelt dat de Griekse staatsschuld 200 procent zal bedragen in het jaar 2016.

-Citigroup voorspelt dat een werkloosheid in Griekenland van 32 procent in 2015.

-De werkloosheid in Spanje is nog steeds een all-time record van 26,7 procent .

-De jeugdwerkloosheid in Spanje is nu gestegen tot 57,7 procent - zelfs hoger dan in Griekenland.

-Het percentage slechte leningen in Spanje is gestegen tot 13 procent .

-Het aantal hypotheekaanvragen in Spanje is gedaald met 90 procent sinds het hoogtepunt van de hausse op de huizenmarkt.

-De werkloosheid in Frankrijk is hoger dan in 1998

-Autoverkopen in Europa waren vorig jaar op het laagste jaarlijkse niveau ooit.

- Deutsche Bank, waarschijnlijk de belangrijkste bank in Duitsland (Europa?), heeft ongeveer 70.000.000.000.000 dollar uitstaan aan derivaten.

100 miljoen Amerikanen zitten zonder werk. De banken zijn absoluut Too Big Too Fall - wat voor de Amerikaanse banken geldt, geldt in Europa net zo hard.

The six largest banks in the United States (JPMorgan Chase, Bank of America, Citigroup, Wells Fargo, Goldman Sachs and Morgan Stanley) have collectively gotten 37 percent larger over the past five years. The U.S. banking system has 14.4 trillion dollars in total assets. The six largest banks now account for 67 percent of those assets and all of the other banks account for only 33 percent of those assets. JPMorgan Chase is roughly the size of the entire British economy. The five largest banks now account for 42 percent of all loans in the United States.

Amerika, Europa, de wereld voor mijn part - een wereld vol schapen, geregeerd door varkens, bestuurd door wolven. Dit verhaal had net zo goed bij Revolutie kunnen staan, maar ik denk dat we eerst diep in de shit moeten zakken, voordat iemand op het briljante idee komt om politici en bankiers aansprakelijk te stellen voor het continu teveel uitgeven van belastinggeld. Het maakt geen donder uit wat je stemt, alle kabinetten na de oorlog draaien met verlies. De geldpers, ja die draait, zeker in Amerika en Japan. In Europa doen we dat anders, Brussel geeft gewoon min of meer gratis geld aan de banken. Kan dat goed gaan. Jahoor, een tijdje. Maar de klap komt altijd. En dan hebben we het nog niet eens over zaken als Fukushima.

Sinds een paar honderd jaar is de macht van bankiers enorm toegenomen. Wij hebben dat laten gebeuren. De overheden hebben niet gedaan wat ze beloofden; goed op ons geld te passen en verantwoord uitgeven. Dat kunnen overheden nou eenmaal niet zo goed. Stemrecht blijkt een hoax. Controle op domme beslissingen is er niet. De ongebreidelde investering in de wapen industrie en het opzoeken van conflicten waar dan ook ter wereld door Westerse mogendheden wordt beantwoord met een religieuze oorlog van fanatieke Moslims tegen westerse legers van Christenen - en feitelijk kan ik de Moslims geen ongelijk geven. Als je land geplunderd wordt door oliemaatschappijen uit Amerika en Europa en jij wil gewoon een beetje zes keer per dag bidden en je ziet de liederlijkheid aan de andere kant van de oceaan, dan wordt je boos. En het is een wonder of gebrek aan religieuze overtuiging ten aanzien van de systematische plundering van ons geld en menselijke waardigheid door onze eigen regeringen, dat wij niet met alles wat in ons vermogen ligt in opstand komen tegen het Establishment.

Keyser is weer eens boos. Heeft geen nut, ik roep weer eens wat op een forum. Nou ja, who cares. Honderden forums, van geenstijl tot nu.nl. In elke taal die er bestaat, van Zerohedge tot Jazeera en 4Chan. Grootste troef zou zijn alle fora in alle talen te verenigen, één groot wereldforum met een continue vertaling. Waardoor alle schapen gaan zien dat ze verkracht worden door de varkens en geplukt en geschoren worden door de wolven. In Amerika is DRIEKWART van de bezittingen in handen van de rijkste 10%......zelfs als dat in Europa maar vijftig procent is of dertig, dan is dat nog afschuwelijk. De Rothschilds, de Morgans, de Oranjes, de nieuwe adel en de oude adel, de georganiseerde MISDAAD en de WITTE BOORDEN criminelen - laten we wel wezen, het is een pot nat. En dan heb ik het niet over geile lesbiennes.

Oja, nog een woord jegens de medewerkers van AIVD en junior medewerkers van banken en overheid: Hoe lang gaan jullie nog hinken tussen schaap en varken? Wordt het niet tijd om je pen neer te leggen en te zeggen dat het genoeg is? Ik hoop nog steeds op een zwart busje voor mijn deur, ik kan niet wachten op de discussie tussen Keyser met een zak over zijn hoofd en de potentiële folteraar van de AIVD die zich heeft laten hersenspoelen. Doe wel rustig aan want ik ben een enorm watje. Gebruik je hersenen eens zou ik bovengenoemde mensen willen zeggen.

• Leuk 3
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je hebt natuurlijk gelijk @Keyser Suze met je analyse. De hamvraag, ook op dit forum, is wannéér de klap komt. Feitelijk zijn we met z'n allen - de VS en de EU - hartstikke failliet en China is een en al zeepbel. We leven in een economische illusie maar zolang iedereen daarin blijft geloven hobbelen we lekker door. Wat maakt het uit dat we illusionair geld lenen en uitgeven? Zolang we de illusie hebben dat het écht is krijg ik brood voor mijn euro's en de bakker meel.

De grote angst bij de 'powers that be' is verlies van vertrouwen want dan zakt het kaartenhuis in elkaar.

Eerlijk gezegd is dat inmiddels ook mijn zorg. Ik vind het vreselijk maar het is gewoon in mijn belang dat dit gammele kaartenhuis overeind blijft, al is het alleen maar vanwege mijn ouders die hulpbehoevend zijn en afhankelijk van wijkzorg en medicijnen.

Ik ben een optimist en blijf hopen op een langzame afbouw van de industriële samenleving in plaats van een complete en acute ineenstorting. John Michael Greer schrijft daar boeiend over in "The Long Descent" http://www.newsociety.com/Books/L/The-Long-Descent. Wat mij betreft een redelijk hoopvol scenario zolang er niet een gigantische financiële paniek uit breekt.

Link naar reactie

Je hebt natuurlijk gelijk @Keyser Suze met je analyse. De hamvraag, ook op dit forum, is wannéér de klap komt. Feitelijk zijn we met z'n allen - de VS en de EU - hartstikke failliet en China is een en al zeepbel. We leven in een economische illusie maar zolang iedereen daarin blijft geloven hobbelen we lekker door. Wat maakt het uit dat we illusionair geld lenen en uitgeven? Zolang we de illusie hebben dat het écht is krijg ik brood voor mijn euro's en de bakker meel.

De grote angst bij de 'powers that be' is verlies van vertrouwen want dan zakt het kaartenhuis in elkaar.

Eerlijk gezegd is dat inmiddels ook mijn zorg. Ik vind het vreselijk maar het is gewoon in mijn belang dat dit gammele kaartenhuis overeind blijft, al is het alleen maar vanwege mijn ouders die hulpbehoevend zijn en afhankelijk van wijkzorg en medicijnen.

Ik ben een optimist en blijf hopen op een langzame afbouw van de industriële samenleving in plaats van een complete en acute ineenstorting. John Michael Greer schrijft daar boeiend over in "The Long Descent" http://www.newsociety.com/Books/L/The-Long-Descent. Wat mij betreft een redelijk hoopvol scenario zolang er niet een gigantische financiële paniek uit breekt.

De schrijver van dat artikel boven mijn tekst zegt dat het dit of volgens jaar gaat gebeuren.

Link naar reactie

De schrijver van dat artikel boven mijn tekst zegt dat het dit of volgens jaar gaat gebeuren.

Ja, maar dat soort voorspellingen - met onderbouwing - lees ik al een jaar of tien en er is er nog geen uitgekomen, het kaartenhuis staat er nog. Ik ben wat voorspellingen betreft een beetje sceptisch. Dan wil ik toch graag weten of en hoeveel van de eerdere voorspellingen van deze schrijver zijn uitgekomen ....

• Leuk 1
Link naar reactie

Ja, maar dat soort voorspellingen - met onderbouwing - lees ik al een jaar of tien en er is er nog geen uitgekomen, het kaartenhuis staat er nog. Ik ben wat voorspellingen betreft een beetje sceptisch. Dan wil ik toch graag weten of en hoeveel van de eerdere voorspellingen van deze schrijver zijn uitgekomen ....

Ja dat is altijd de grootste kletskoek. Dit soort dingen blijft gissen. Het orakel?

Link naar reactie

Ja dat is altijd de grootste kletskoek. Dit soort dingen blijft gissen. Het orakel?

En wat zegt het orakel?

We hebben een soortement crisis een beetje bezworen met geld-dat-niet-bestaat en veel sussende woorden. De zeepbel heeft een paar scheetjes gelaten dus de druk is een beetje minder. Het probleem blijft bestaan en de vraag hoe en wanneer het fout gaat ook.

Link naar reactie

En wat zegt het orakel?

We hebben een soortement crisis een beetje bezworen met geld-dat-niet-bestaat en veel sussende woorden. De zeepbel heeft een paar scheetjes gelaten dus de druk is een beetje minder. Het probleem blijft bestaan en de vraag hoe en wanneer het fout gaat ook.

BOEM! En toen was het geld niks meer waard...

Mensen komen thuis te zitten niet meer wetend wat te doen.

De toch al steeds grotere wordende overbevolking groeit nog groter doordat mensen die niks te doen hebben extra koters gaan maken.

Honger ligt op de loer doordat er te weinig voedsel op de wereld is om de wereldbevolking er nog van te voorzien.

Ziektes liggen op de loer omdat medicijnen straks onbetaalbaar zijn.

Water, nu al het blauwe goud genoemd wordt schaars...

En wat zal de oplossing zijn die de mensheid er op verzint:

Oorlog natuurlijk!

Ikke pessimistisch op de vroege ochtend? Nee joh, ik kon maar zo eens realistisch zijn! :p

Link naar reactie

BOEM! En toen was het geld niks meer waard...

Mensen komen thuis te zitten niet meer wetend wat te doen.

De toch al steeds grotere wordende overbevolking groeit nog groter doordat mensen die niks te doen hebben extra koters gaan maken.

Honger ligt op de loer doordat er te weinig voedsel op de wereld is om de wereldbevolking er nog van te voorzien.

Ziektes liggen op de loer omdat medicijnen straks onbetaalbaar zijn.

Water, nu al het blauwe goud genoemd wordt schaars...

En wat zal de oplossing zijn die de mensheid er op verzint:

Oorlog natuurlijk!

Ikke pessimistisch op de vroege ochtend? Nee joh, ik kon maar zo eens realistisch zijn! :p

Met alle respect voor je realiteitszin: dit soort opmerkingen en voorspellingen kom ik bijna dagelijks tegen op het forum. Feit is dat 'het systeem' al jaren en jaren te maken heeft met de zaken die jij beschrijft en dat het ook steeds weer lukt om de zaak draaiende te houden.

Mijn vraag blijft waarom o waarom het nu dan toch binnen afzienbare tijd fout zal gaan?

• Leuk 1
Link naar reactie

Met alle respect voor je realiteitszin: dit soort opmerkingen en voorspellingen kom ik bijna dagelijks tegen op het forum. Feit is dat 'het systeem' al jaren en jaren te maken heeft met de zaken die jij beschrijft en dat het ook steeds weer lukt om de zaak draaiende te houden.

Mijn vraag blijft waarom o waarom het nu dan toch binnen afzienbare tijd fout zal gaan?

Vóór dat jij oud en grijs bent is SHTF een feit. Beloofd.

Link naar reactie

Zelf denk ik omdat de tijd versneld.

In tien jaar tijd is de wereldbevolking met 1 miljard mensen gegroeid. Hier deden we vroeger eeuwen over!

Geld wordt sneller bijgedrukt en uitgegeven dan dat we verdienen.

En zo geldt het eigenlijk voor alles.

We zijn met teveel en hebben eigenlijk te weinig.

Een goede reden om het uiteindelijk in snel tempo ten onder zien gaan.

Wanneer? Weetikveel. Ben geen orakel.

En wat is snel? 1 jaar? 2jaar? 2 decenia?

De aarde is miljarden jaren oud. Wat is snel in dat opzicht?

Maar dat het gebeurt is een feit!

Link naar reactie

@Pathfinder Voorspellingen geven mensen enige houvast in onzekere tijden (zoals deze?) Ze zoeken naar antwoorden, of ze nu kloppen of niet. Soms zoeken ze die in geloof, soms in voorspellingen, soms in het nieuws of andere TV shows.

Als je verdwaalt bent, hoe vaak stoppen mensen of lopen de weg terug? Nee, bij de volgende bocht zal je het heus wel herkennen of daar zal dat huis wel staan zoals op je kaart. "Bending the map" heet dat........

Ik ben er ook van overtuigd dat we niet de goede kant op gaan, en dat we zeker een klapper gaan maken. Alleen ook ik heb geen idee wanneer en op welke schaal........daarom "prep" ik........En wie weet gebeurt er wel niets, nog beter! (gezien alle issues verwacht ik dat laatste eigenlijk niet)

Link naar reactie

Grappig...

Ik bracht de kids net naar school en dacht nog even na over deze thread. Geloof was precies waar ik aan dacht met de vraag van @Pathfinder waarom het nu wel verkeerd zou gaan.

In discussies met mensen die citeren uit een boek krijg je altijd te horen dat ze het weten omdat het zo is. Waarom is het dan zo? Omdat het zo geschreven staat. Was je er bij toen het opgeschreven werd dan? Nee, maar toch is het zo. Waarom? Omdat ik dat geloof!

IK geloof ook dat het wel eens helemaal mis kan gaan. Weet ik dat zeker? Nee natuurlijk niet. Alhoewel ik toch met 99% durf te beweren/geloven dat het binnen afzienbare tijd fout gaat in de wereld.

Natuurlijk hoop ik ook dat die ene procent mij ongelijk gaat geven, maar dat vervelende onderbuikgevoel heeft de overhand.

Ik kom hier om mij voor te bereiden op iets wat liever niet gebeurd, maar zomaar zou kunnen gebeuren.

Ik lees veel en zuig informatie op, terwijl ik ondertussen informatie probeer te delen en af en toe (ach misschien wel vaak) met wat onzinnige dingen verder mee ouwehoer.

Ik laat mijn leven niet leiden door wat misschien kan gebeuren, doch ben er wel altijd op de 1 of andere manier mee bezig.

Komt waarschijnlijk ook door de hobby bushcraft waarin je probeert te overleven zoals onze voorvaderen overleefden (met zo min mogelijk moderne hulpmiddelen).

Tot nu toe sukkelt de maatschappij gewoon altijd voort.

Ik zag laatsts een tv serie uit de jaren 70 (schreef er laatst al wat over in een ander stukje) dat ging over een groep journalisten.

Weet niet hoe die serie heet, maar het ging er om dat ze een groep Survivors gingen onderzoeken (de naam preppers was nog niet uitgevonden).

Deze mensen bereiden zich voor net zoals wij ons nu voorbereiden en dachten ook dat binnen afzienbare tijd de wereld in grote rampspoed zou komen.

Dit waren de jaren 70!

Mijn oma was al sinds de oorlog overtuigd dat binnen afzienbare tijd er grote rampen stonden te gebeuren.

Tot nu toe is de maatschappij nog steeds aan het voortsukkelen en zijn er geen grote wereldwijde rampen gebeurt.

Dat neemt niet weg dat we er naar mijn inziens steeds sneller naar toe werken.

Eens moet de koek op zijn toch?

En zoals ik zei: Wat is tijd op een aarde die miljarden jaren oud is?

De laatste eeuw weet de mensheid diezelfde aarde toch op rap tempo naar de afgrond te brengen.

Het kan in mijn ogen heel snel gaan. Binnen een paar jaar zelfs.

Het kan ook nog een eeuw duren.

Liever gebeurt het helemaal niet.

Tijd zal het leren....

(Note: Deze post is geen zins religieus getint en/of bedoeld om mensen met een bepaald geloof in diskrediet te brengen. Ik respecteer ieders geloof en als u dat helpt om er een beter mens van te worden/zijn, dan juich ik dat alleen maar toe!)

Link naar reactie

Weet je wat het ergste is als de grote klap komt.

Alles is er nog gewoon, er is dezelfde hoeveelheid eten, olie, hout laten we ze maar grondstoffen noemen deze.

De productie capaciteit is er ook nog gewoon huizen en fabrieken blijven gewoon staan en de mensen die dingen maken zijn er ook nog gewoon, het zelfde geld voor de kennis.

Er veranderd eigenlijk vrij weinig, behalve dat niemand meer geld heeft om bovenstaande dingen te kopen of te laten draaien.

Laat geld nou voor 97% fictief zijn, het lijkt wel de matrix.

We zullen gewoon verhongeren omdat iedereen vast blijft houden aan een fictief iets.

Link naar reactie

Nee hoor allemaal onzin. Van Rompuy heeft zelf gezegd dat we uit de crisis zijn.:p Laat de Roemenen en Bulgaren maar komen want hier is volop werk voor iedereen en gratis geld van de overheid.

FS, wat heeft dat nou met het stukje van KS te maken! Hou AUB eens op met je politieke propaganda voor de akelig kille rechterkant. Vreselijke stemming makerij, BAH!

Ik blaad toch ook niet elke keer mijn politieke mening, te pas en te onpas.

Het geeft mij geregeld het gevoel dat ik op het verkeerde forum zit, met een politiek podium waar ik niet aan mee wil werken.

• Leuk 2
Link naar reactie

Zelf denk ik omdat de tijd versneld.

In tien jaar tijd is de wereldbevolking met 1 miljard mensen gegroeid. Hier deden we vroeger eeuwen over!

Geld wordt sneller bijgedrukt en uitgegeven dan dat we verdienen.

En zo geldt het eigenlijk voor alles.

We zijn met teveel en hebben eigenlijk te weinig.

Een goede reden om het uiteindelijk in snel tempo ten onder zien gaan.

Wanneer? Weetikveel. Ben geen orakel.

En wat is snel? 1 jaar? 2jaar? 2 decenia?

De aarde is miljarden jaren oud. Wat is snel in dat opzicht?

Maar dat het gebeurt is een feit!

Je slaat de nagel op de kop.

Exponentiële groei noemt men dit.

Bekijk dit filmpje maar eens uit de crash course van Chris Martenson.

http://www.peakprosperity.com/crashcourse/chapter-3-exponential-growth

en deze is ook meer dan de moeite

The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.

Dat is waarom je het gevoel hebt dat de tijd versneld, en het is terecht.

Het is niet omdat het al jaren goed gaat, dat het nog jaren goed gaat gaan. Het kan nog even goed gaan, maar als het fout gaat, zal het hard gaan.

De mensheid op de aarde, en de rendieren op St. Mattheweiland, zie je de overeenkomst ?

http://www.google.be/imgres?imgurl=http://dieoff.org/Crash2.GIF&imgrefurl=http://dieoff.org/page80.htm&h=427&w=354&sz=7&tbnid=JvC-TUjQ1isHRM:&tbnh=90&tbnw=75&zoom=1&usg=__X1ECk_JBcBtDaQeSNSXg1b8LTGs=&docid=BSi_9yu27G18BM&sa=X&ei=6PzPUtnpH4jmywPJ1oGoDA&ved=0CEAQ9QEwAw

Groetjes van een doomdenker.

• Leuk 1
Link naar reactie

Weet je wat het ergste is als de grote klap komt.

Alles is er nog gewoon, er is dezelfde hoeveelheid eten, olie, hout laten we ze maar grondstoffen noemen deze.

De productie capaciteit is er ook nog gewoon huizen en fabrieken blijven gewoon staan en de mensen die dingen maken zijn er ook nog gewoon, het zelfde geld voor de kennis.

Er veranderd eigenlijk vrij weinig, behalve dat niemand meer geld heeft om bovenstaande dingen te kopen of te laten draaien.

Laat geld nou voor 97% fictief zijn, het lijkt wel de matrix.

We zullen gewoon verhongeren omdat iedereen vast blijft houden aan een fictief iets.

Dat klopt niet helemaal, waarom krijg ik dan constant te horen op het werk dat de hoge prijs van energie en grondstoffen een probleem is omdat we deze prijs niet kunnen doorrekenen aan de klant als we geen vraaguitval willen veroorzaken ?

Als het er nog genoeg was, waarom is het dan niet spotgoedkoop ?

Heb je al eens nagedacht waarom we hier nog zoveel bos hebben in verhouding tot onze hoge bevolkingsdichtheid ?

Misschien omdat we onze milieuproblemen exporteren omdat we leven op olie en gas die we zelf niet hebben, wat denk je ?

In Griekenland worden de bossen en de parken geplunderd voor brandhout omdat mensen hun energierekening anders niet meer kunnen betalen.

En ook wat die kennis betreft, is al serieus achteruit gegaan. Mijn moeder heeft nog een koe gemolken met de hand, ik zou nog niet eens weten hoe ik er aan moet beginnen, jij wel ? ,dan mag je het altijd komen leren.

Multinationals verkopen hier nog omdat we nog een beetje meer geld hebben dan de rest van de wereld die met 1 dollar per dag moet rondkomen.

Omdat wij rijker zijn dan de rest van de wereld zullen we het hier nog wat langer volhouden, maar we zullen net zo goed mee de dieperik in gaan.

Ik vraag mij regelmatig af, hoe zal het hier uitzien als er morgen geen olie meer wordt geimporteerd in West-Europa ? En als Tsaar Putin de gaskraan naar Europa dichtdraait omdat de Chinezen betere prijzen willen betalen (heeft hij al gedaan met Oekraine en Wit-rusland, dus geloof maar niet dat dat ons niet kan overkomen).

Link naar reactie

Keyser is weer eens boos. Heeft geen nut, ik roep weer eens wat op een forum. Nou ja, who cares. Honderden forums, van geenstijl tot nu.nl. In elke taal die er bestaat, van Zerohedge tot Jazeera en 4Chan. Grootste troef zou zijn alle fora in alle talen te verenigen, één groot wereldforum met een continue vertaling. Waardoor alle schapen gaan zien dat ze verkracht worden door de varkens en geplukt en geschoren worden door de wolven. In Amerika is DRIEKWART van de bezittingen in handen van de rijkste 10%......zelfs als dat in Europa maar vijftig procent is of dertig, dan is dat nog afschuwelijk. De Rothschilds, de Morgans, de Oranjes, de nieuwe adel en de oude adel, de georganiseerde MISDAAD en de WITTE BOORDEN criminelen - laten we wel wezen, het is een pot nat. En dan heb ik het niet over geile lesbiennes.

Gaat het weer een beetje, meneer Suze?

meneerdroge.jpg.4ab0701d38c1150e3ec7ca7de2af4370.jpg

Maar het zijn wel de feiten. Het is verbazingwekkend hoe snel de alertheid ook weer verflauwd. De punten die je noemt, speelden voor het merendeel al in 2012. Maar met het verstrijken van de tijd, met af en toe positieve geluiden (ABN gaat naar de beurs, de huizenmarkt trekt aan, het consumentenvertrouwen begint weer te stijgen...), ben je snel geneigd te vergeten wat er allemaal nog aan tijdbommen in het schemerduister ligt.

De wolven zijn tijd aan het rekken, voor zolang als het systeem het dragen kan. De meeste varkens weten dat waarschijnlijk niet eens, laat staan de schapen!

Als de schapen wakker worden, dan verandert er nog niets. De varkens wegsturen, gaat het verschil niet meer maken. De wolven gaan gewoon door met hun eigen agenda, ongeacht wie er de leiding neemt of in welke vorm. Er is geen weg terug, de macht van het kapitaal is domweg te groot. Het privatiseren, het speculeren, het graaien gaat onverminderd door, waar in eerste instantie de wolven van profiteren en daarna een aantal varkens (die ook wolf willen zijn). Als tenslotte maatschappijen zwichten en er complete chaos dreigt, als overheden failliet gaan en zij politie en leger niet meer kunnen betalen, dan treden de militairen (en politie?) in private dienst van de wolven. Dan hebben we zo'n beetje het concept van de Hongerspelen: Een kleine, maar oppermachtige elite, die heersen over een grote, weerloze en wezenloze groep armoedzaaiers.

Happy Hunger Games! And may the odds be ever in your favor!

Maar wij zijn wakker. Als wij niet tot de wolven, varkens of schapen behoren, wat zijn wij dan? Eekhoorns? Schichtig, met heldere blik en met een grote voorraad noten.:rolleyes:

• Leuk 1
Link naar reactie

Maar wij zijn wakker. Wat zijn wij als we niet tot de wolven, varkens of schapen behoren?

Eekhoorns? Schichtig, met heldere ogen en met een grote voorraden noten.:rolleyes:

Toen ik een jaar of vier was, wilde ik neger worden. Als ik dat tegen mijn donkere kapster vertel, of tegen een van mijn Surinaamse patiënten die te maken heeft met discriminatie, liggen ze altijd plat van het lachen. Volgens mijn moeder kon ik geen neger worden. Jammer vond ik dat. Ik liep 's zomers altijd in mijn blote buik en benen maar verder dan chocolade melk kwam ik niet.

Vandaag viel het kwartje bijna en toen ik jouw tekst las, viel het in de automaat. Ik voelde dat ik anders was. De andere jongens hielden van voetbal, ik niet, ik keek naar de gebarsten grond waar regendruppels op vielen. Ik kroop op mijn buik door de struiken op zoek naar kevers, de andere jongens gingen stoer doen met hun fietsjes voor de meiden op het schoolplein. Ik miste wel eens de aansluiting met anderen en ik las laatst een gedicht van mezelf op mijn dertiende over het gevoel van een paarse egel in een meute van grijze muizen. Ik ben ook anders. Maar iedereen is anders. Elk mens is uniek. En daarin en in veel andere dingen zijn we weer juist heel erg EEN. We willen allemaal een beetje gelukkig zijn. Gezond. Liefde.

Als je om je heen kijkt en je ziet dat mensen anderen pijn doen, dan vervreemd dat. Vandaag was ik op visite bij een hoogbejaarde dame. Terwijl ze naar het Buurthuis was geweest, was er ingebroken. Vorig jaar haar man verloren, vandaag al haar sieraden. Gouden kettinkjes, ringen van haar grootmoeder, alle spullen overhoop. Diep en diep triest. Wat zijn dat voor lafhartige asocialen die zulks uitvoeren. Het gevoel van haar dat er mensen in haar privé eigendommen hebben gesnuffeld, hebben gerommeld in haar huis, dat trof haar nog het meest.

De inbrekers staan ongetwijfeld niet lang stil bij het leed dat ze veroorzaken. Net zoals de meneer van de bank met zijn 1,8 miljoen jaarsalaris en 7 ton bonus het volstrekt normaal vind dat hij dat verdient. Hij VERDIENT dat toch? Dat dat geld ergens anders vandaan komt, van mensen die hoge rentes betalen om een durfkapitaal te lenen voor een eigen bedrijf, tsja, das hun zorg. Dat er mensen ontslagen worden van de bank omdat er bezuinigd moet worden, tsja, dan verlagen ze de bonus met 'n paar ton. Niet meer dan fair, zo is de gedachte wellicht. Goedpraten van aberrant gedrag, we doen het allemaal. Als het geen directe consequenties heeft, niemand getroffen wordt door onze eigen leugentjes, nou ja, vooruit. De bankdirecteur met zijn exorbitante salaris is als die broek uit het sprookje, waar de eigenaar elke dag 's morgens een tientje in de rechterkontzak aantreft. Merkwaardig, tovenarij. Totdat blijkt dat die broek 's nachts uit stelen gaat (het is immers een sprookje). Pas dan komt de eigenaar in geestesnood. Het is geen magisch geld. Dat is geld nooit (behalve dat geld van de Centrale Bank en van de hypotheek verstrekker, dat is er zomaar ineens).

Het goedpraten van elitair gedrag, het vervreemden van menselijke gevoelens ten opzichte van anderen, is inderdaad de basis voor de Hongerspelen. Ach ja, dat plebs. Het is nou eenmaal zo. Schapen, varkens, wolven. Dan liever een eekhoorn of een paarse egel. Maar ik weet een betere. Pegasus. Kanonnen, wat kan ik toch slap ouwehoeren. Dromen. Maar liever een dromer dan een zombie-schaap. Of een wolf.

pegasus3.jpg.a949408a2415f3f2af6d0ce82df27006.jpg

• Leuk 1
Link naar reactie

uit de post van @Keyser Suze

-Veel analisten verwachten grote economische problemen in Italië in de komende paar jaar. De president van Italië waarschuwt voor " wijdverspreide sociale spanningen en onrust" in zijn land in 2014.

Leuk zeg, wilden we net een city tripje Rome doen, maar of ik dat nu nog slim vind ?

Doe je een city tripje Emmen.

Gegarandeerd dat er werkelijk geen bal gebeurt. ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...