Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geef ons heden ons dagelijks brood .


Flos

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Hej heksje

Zijn alle draadjes niet theoretisch ?

 

Geert

 

Nee, Geert, niet alle draadjes zijn theoretisch. Bijvoorbeeld een verslag van iemand die zelfvoorzienend is. ;)

 

M.a.w.: @Piroska kan je precies vertellen wat je nodig hebt. :)

 

En er zijn wel meer mensen met praktijk-ervaring, waar je je licht kan opsteken:

 

http://www.visionair.nl/wetenschap/hoe-groot-moet-je-tuin-zijn-om-100-zelfvoorzienend-te-worden/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getver, zijn ze daar weer met hun cavia's. Misschien moet je ook maar merels schieten in de tuin. Dat is ook veel peuzelwerk voor nauwelijks vlees. Een konijn, kip, varken, schaap, geit, dat lijken mij de best haalbare mogelijkheden. De konijnen en kippen zijn redelijk laagdrempelig, van daar uit kan je verder werken. Duiven zijn ook wel een optie denk ik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsel verbouwen kost veel kennis en energie. Ga maar uit van zeker 3000-3500 cal. per dag. En dat wil je dan redden van een onbekend stuk land met een groep beginners? Gaat lastig worden. Groente en fruit verbouwen op tuinschaal waarbij je elke plant individueel aandacht kan geven heeft betere kansen, maar dingen als graan en andere grootschalige, eenjarige monoculturen zijn in zo'n situatie erg riskant. Zeker omdat je dan zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen zit en daar kan je moderne graan niet goed tegen. Betere optie is om je dieet om te gooien (langzaam aan met behulp van je voorraad) naar eetbare vaste planten en permacultuur wat je ook een hele hoop aan energie, gereedschap en blessures zal schelen.

 

Terug naar het land met de handjes in de aarde is een leuk romantisch plaatje, maar in werkelijkheid is het hard en gevaarlijk werk wat je al jong slijtagegerelateerde ouderdomskwalen oplevert. Zeker onder de omstandigheden waar hier voor geprept wordt. Dan zit je plotseling echt zonder ziekenhuis, etc. en bij blessures kan je dus geen hulp krijgen of de rust nemen die eigenlijk moet, want er moet gewerkt worden anders is er niks te eten. Daarnaast zijn wij dat soort hard fysiek werk (12+ uur per dag elke dag!) niet gewend, missen dus de bespiering, routine en ervaring die ook gelijk je veiligheid is tegen blessures e.d.

 

Fruit, noten (sommigen kan je als meel gebruiken), kruiden, eetbaar onkruid, vaste groentes, knollen (aardperen bv, want minder ziektegevoelig) aanvullen met kleinvee (eten ook deel van het afval/overschot) en je krijgt je buikje wel rond. Het is alleen een ander dieet dan je gewend bent en je zal meer calorieën uit vlees en noten halen die nu uit de granen komen. Je kan nl op 4000m2 10 mensen voeden als je een permacultuur stuk goed en voor maximale productie hebt draaien. Werk? Ong. 1 dag per week oogsten en 15 dagen per jaar groot onderhoud als snoeien etc. Dan blijft er tenminste tijd over voor al die andere dingen die ook moeten. Dieren trainen, kleding maken, omgeving verkennen, mensen die beveiliging doen (als je zombiehordes in je plan moet incalculeren bv). En er blijft genoeg over voor de mensen die minder belastbaar zijn.

 

Kijk hier eens naar :

http://www.youtube.com/watch?v=VBW8YpcYcEc

 

Heel romantisch allemaal, maar let goed op de opmerkingen van de mensen zelf. Dit is het boeren leven in 1620 engeland, en wat zij verbouwen in dit voorbeeld was niet genoeg geweest om alles in leven te houden tot de volgende oogst. Het ontginnen van een nieuwe akker kost normaal met zo'n technologieniveau ook jaren, zelfs met behulp van je vee.

 

Stuk land en eigen groentes e.d. verbouwen wil ik ook graag, maar elk jaar spitten, wieden en opnieuw zaaien pas ik voor. Wil ik wat eenjarigen, dan trek ik de oude mesthoop glad of ik verplaats een deel naar waar ik het hebben wil en plant daar in (verhoogd bed of pot/bak). Scheelt flink spitten, etc. Bij potten spreid je de grond na de oogst over je grasland en klaar ben je. Ook werk, maar minder tijdgebonden en qua nodige kracht veel beter te doseren. Plus door elk jaar schone grond te gebruiken heb je minder kans op ziektes (aardappelziekte etc., want ook aardappelen kan je in pot/bak kweken).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijnen kun je tot een week of 6 als nestje bij elkaar blijven,daarna moet er op geslacht gescheiden worden,als je tenminste geen zwangere en aan de geslachtsdelen gewonde jongen hebben.

Mits voldoende ruimte kunnen vrouwtjes van verschillende nesten samen maar nogmaals;geef ze de RUIMTE.

Mannetjes uit een nest kunnen samenblijven tot ze slachtsrijp(als je niet al te lang wacht tenminste) zijn maar liefst ook met ruimte,verschillende nesten jonge mannetjes samenvoegen is vragen om problemen.

Als er geen honden,vossen en weet ik wat in de buurt zit en je hebt de ruimte,kun je een nestje ook gewoon los laten en bij voeren indien nodig,als je een beetje beschutte omgeving hebt,lopen ze niet weg.

De jonge mannetjes worden uit de groep verbannen maar blijven rond de groep zwerven.

Om ze "los" te laten fokken is minder;een paar moeders zijn dan constant zwanger en de jongen gaan dood op het moment dat ze gras gaan eten aan verstopping.

Konijnen puur opfokken op een handje hooi en een plukje gras is ook bijna onmogelijk,ze hebben een vrij uitgekiend voer nodig,bestaand uit diverse granen en ander droogvoer,anders krijg je gegarandeerd veel uitval en/of een overmaat aan zieke/zwakke dieren die niet groeien.

Raskeuze is ook belangrijk maar ben ik nog niet helemaal uit,in NL heb ik geexpirimenteerd met kruisingen tussen Californiers x Hollandertjes, dat gaf een sterk,gedrongen konijn met een flink bevleesde rug.

Hier in Frankrijk heb ik wat gewerkt met plaatselijke rassen,drie nesten los gelaten die het twee jaar volgehouden hebben tot ze "op" waren,verbazingwekkend te zien hoe snel ze leren,als ze vrij zijn,zeker ook als er al andere nesten eerder vrij waren waarvan ze kunnen leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je niet eerst een locatie (op het oog) hebben?

Dan weet je wat er groeien kan, welke beesten er voedsel vinden, hoeveel water er in de omringende natuur aanwezig is, en hoeveel ruimte je hebt.

 

Dan kun je pas gaan uitrekenen hoeveel mensen en dieren het aankan. Nu wordt zo'n berekening moeilijk en nauwelijks reëel denk ik.

 

Gr. en suc6, Martin.

 

De locatie heb ik op het oog het is een klein dorpje waar nu in de winter nog geen tien mensen wonen . Die nog voor 30% om wald is met een slot gracht . Was eeuwen geleden een versterkte hoeve . Het ligt dicht bij een kanaal dat ooit eens een van de grootste steden van Europa verbond met de zee . Het ligt in de polder een 3 tal meter boven NAP .aan bijde zijden van het dorp is nu een boerderij met veel zaai en wei land .

 

Nog vragen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Geert, niet alle draadjes zijn theoretisch. Bijvoorbeeld een verslag van iemand die zelfvoorzienend is. ;)

 

M.a.w.: @Piroska kan je precies vertellen wat je nodig hebt. :)

 

En er zijn wel meer mensen met praktijk-ervaring, waar je je licht kan opsteken:

 

http://www.visionair.nl/wetenschap/hoe-groot-moet-je-tuin-zijn-om-100-zelfvoorzienend-te-worden/

 

 

Uh nou.... precies vertellen..ahum..

 

Allereerst: Je hebt GEEN vlees NODIG om te overleven.. zonder vlees lukt het ook wel....

 

OK, dit gezegd hebbende: Wij hebben 6 hennen aan de leg (en nog wat hanen en een boel jong gespuis dat nog niet legt) en van die 6 hennen kunnen wij ruimschoots eieren eten. We houden wat over wat we af en toe weggeven/ruilen/verkopen. Eieren kan je, omdat hennen in de winter en in de rui vaak minder of niet leggen, goed inmaken in waterglas zodat je op die momenten dat ze niet of minder leggen nog eieren hebt. Wij zijn met 2 personen maar met alle visite die we vaak hebben kan je ons op 3 zetten dus voor 33 man (was het 33?) kan je die 6 hennen maal 11 doen dus kom je op 66 hennen. Hier heb je wel een aantal haantjes bij nodig als je bevruchte eieren wil hebben voor het nageslacht dus reken op een stuk of 8 a 10 hanen . Zo kom je op pak hem beet 75 kippen. Onze kippen zijn tussen de 4 en 6 kilo per stuk, dus een kippetje slachten geeft wel voor een man of 5 een goeie kluif.. (er gaat nog best wat afval van die 4 a 6 kilo af natuurlijk) Kippen vermenigvuldigen zich vaak iets sneller dan dat ze (natuurlijk-) sterven dus je hebt per jaar MINIMAAL 75 nieuwe kuikens waarvan volgens de kansberekening de helft een haan is die je dan sowieso opeet. Telkens eet je ook een deel van de oudere hennen op dus ga zelf maar even rekenen hoeveel kip je dan kan eten.

 

Wij slachten per jaar 1 varken, als je worst, hammen en spek zout, rookt en droogt heb je geen vriezer nodig. Met 1 varken kunnen wij (reken weer op 3 man) een heel jaar eten. Het is eigenlijk iets te veel, maar een deel is een mooie ruilhandel.

 

Over ruilhandel gesproken, je moet er, vind ik, niet van uit gaan dat je GEHEEL alleen met zijn 33-en bent, of zoals wij, met zijn tweeen. Er zijn altijd mensen nog in de omgeving waar je mee kan ruilen. Omdat wij "slechts" 5000 meter (en nog een strookje van 2000m) grond hebben is rundvee houden niet mogelijk. Ook granen verbouwen is wat lastig.(qua arbeid en materiaal)

Wij ruilen dus gewoon wat we WEL hebben voor graan of rundvlees en hoeven het daardoor niet te verbouwen. Reken wel met graan: die 75 kippen lusten ook een graantje!!!

 

Ik raad aan: veel; aardappels (lekker makkelijk) tabak, voor de rokers en als ruilmiddel, zonnebloemen, voor olie en voor de kippen, pompoenen, voor de mensen en de varkens. (varkens eten ongeveer een kilo pv per dag , groente afval, aardappelschillen, appels, peren, pompoenen en mais volstaat) als ze zwanger zijn en zogen moet je op 2 kilo voer per vark per dag rekenen. Mais is dus ook een aanrader om te kweken. Je kan het aan de dieren geven en zelf ook eten en maisbroden van bakken.

 

Voor de afwisseling (ja verwende preppers bestaan ook) hebben we 1 schaap per jaar. Schapen zijn kuddedieren en dus nemen we er minimaal 2 maar er wordt er 1 geslacht per jaar. Nu beschikken wij wel over een grote vriezer (2 stuks) maar weer geldt: zouten, roken en drogen en dan kan je het wel bewaren.

 

Azijn kan je zelf maken: zorg voor azijnmoer en fruitbomen, vooral appels. Met appels en moer kan je erg veel azijn maken. Wij hebben nu 60 liter staan en voor de inmaak voor 1 jaar moet dat ruim voldoende zijn, ik denk zelfs dat we hier wel enkele jaren mee doen.

 

Zout kan je niet genoeg hebben, zeker als je vlees wil zouten en geen vriezer hebt, ik denk, maar dat is een gokje, dat je echt wel een kilo of 200 nodig hebt voor je hammen en je spek voor 33 man.. Dit is uiteraard afhankelijk van hoeveel vlees je wil bewerken. Sla dat dus ruim in! Hier in Hongarije verkopen ze zout in de supermarkt sowieso al per zakken van 5 of 10 kilo, omdat iedereen hier vlees zout en zo bewaart.

 

Nu ik schrijf kan ik het originele bericht niet meer nalezen maar ik hoop dat ik alsnog het meeste heb beantwoord :-)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De locatie heb ik op het oog het is een klein dorpje waar nu in de winter nog geen tien mensen wonen . Die nog voor 30% om wald is met een slot gracht . Was eeuwen geleden een versterkte hoeve . Het ligt dicht bij een kanaal dat ooit eens een van de grootste steden van Europa verbond met de zee . Het ligt in de polder een 3 tal meter boven NAP .aan bijde zijden van het dorp is nu een boerderij met veel zaai en wei land .

 

Nog vragen .

 

Geert

 

Hij raakt de kern wel met zijn opmerking. Je moet je dus aanpassen aan de omgeving die je voor ogen hebt. Ik heb momenteel 13 hectare dus ruimte zat zou je denken. Toch wil ik er nog minimaal 7-8 hectares bijkopen op termijn. Het is dus afhankelijk van waar je zit en wat je wilt doen. Belangrijk is dat je skills hebt als prepper en dat je je snel kunt aanpassen. En volgens mij heb jij van beiden meer dan voldoende.

 

Ook moeten preppers rekening houden met het feit dat je een keertje ouder gaat worden. En dan bedoel ik echt oud.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

in stijl natuurlijk ;)

 

even zonder gekheid, iedereen is bekend met rabbit starvation? houd daar ook rekening mee ;)

 

Yup, dacht dat ik daar al wat over gepost had in dit topic, maar dus niet.

Je verbrand meer dan dat je binnen krijgt met het eten van konijn. Dus met alleen konijn redt je het niet!

Altijd zorgen voor een goede aanvulling d.m.v. groente, rijst, aardappels of pasta en voldoende andere vleessoorten.

De reden dat ik ook een kippenhok erbij wil trouwens, maar daar is mijn vrouw het nog niet mee eens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, dacht dat ik daar al wat over gepost had in dit topic, maar dus niet.

Je verbrand meer dan dat je binnen krijgt met het eten van konijn. Dus met alleen konijn redt je het niet!

Altijd zorgen voor een goede aanvulling d.m.v. groente, rijst, aardappels of pasta en voldoende andere vleessoorten.

De reden dat ik ook een kippenhok erbij wil trouwens, maar daar is mijn vrouw het nog niet mee eens...

 

Aan kippen kweken is veel minder werk dan aan konijnen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...