Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Reviewer gezocht] Kelly Kettle full kit


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Jaja ik zie wel dat de verwachtingen hoog gespannen zijn.

En dat vind ik wel leuk.

 

Ik doe dit soort dingen graag.

 

Natuurlijk hoort bij een review de beredenering van de keuze, leuk om mee over na te denken en wellicht ook handig om je te helpen bij jou keuze?

 

Ik heb een gezin.

Ik denk in eerste instantie bij de KK aan water aan de kook brengen:

- om thee koffie soep enz mee te maken

- om water mee te koken om drinkwater te maken dmv sterilizeren.

Met een gezin is dan de 1,1 of de 1,5 liter de keuze.

1,1 liter is doorsnede 18,5 hoogte 26 cm 1 kg

1,5 lieter is doorsnede 18,7 en hoogte 34 cm 1,22 kg

 

Dan denk ik de 1,5 liter heeft mijn voorkeur ( die 0,2 mm diameter merken we niet en 6cm hoogte maakt ook niet veel uit?)

 

Natuurlijk ga ik als ik een KK heb niet ook mijn brander meenemen, dus ik wil er op koken.

Beide sets hebben de large pan er bij dus daar valt niet veel meer over te twijfelen.

 

Voor de zekerheid pak ik even de rolmaat erbij.

Fijn 18 cm doorsnede dat is een stabiele basis, en dat moet ook als je met vuur speelt.

En inderdaad die 6cm hoogte maakt nou ook niet echt veel uit.

 

Even denken met pan...

Hmmm je wilt roeren, een ei op de rand kapot slaan...

Twijfel.., dan is die 6cm toch wel een verschil.

Als je de lege KK met pan wil gebruiken is dat best een hefboom.

Het pannetje is best klein, wat jammer er staat niet bij wat de inhoud is!, te noemen maar als je daar 1 a 2 liter water in hebt toch een gewicht.

En dan lijkt die 6cm hoogte toch wel een verschil te zijn..

En als je een grotere pan wilt gaan gebruiken lijkt zelfs die 26 cm heel hoog...

 

Dus twijfel..

Ik kies voor de 1,1 liter.

Het stabiliteits issue weegt zwaar voor me, vergeleken met een normale brander is dit echt een nadeel zeker in de natuur heb je niet altijd een mooie vlakke ondergrond, iets voor de praktijktest om te toetsen !

Als je moe bent en het is half donker, je trilt van de kou, dan wil je dus niet dat je de boel per ongeluk omgooit..

En als je meer water nodig hebt is een tweede kookronde of desnoods een derde en vierde natuurlijk ook een optie.

De pannetjes bij beide sets zijn identiek volgens de site dus dat is ook geen afweging..

 

Even een zijstap:

Aluminium of rvs? (Geen issue bij de KK, de aangeboden KK zijn allemaal rvs 'roest vast staal')

Ik ben voor kookspullen geen fan van alluminium.

Aluminium is relatief zacht, het geeft snel af ( ik vind het ook de smaak beinvloeden)

Ook het schoonmaken kan dan een probleem zijn, als je vaak echt kampeert dan weet je dat je je pannen met zand gaat schoonmaken en dan is aluminium best kwetsbaar.

Het schijnt ook nikkel af te geven en dat is weer niet echt gezond.

Aluminium kan slecht tegen zuren zoals die van fruit en.

Bij koken zou aluminium kunnen smelten, al is 660 graden erg veel als je pan droogkookt dan kan het zacht worden of zelfs vervormen of smelten..(zeker oppassen met teflon dat gaat bij 400 graden giftige stoffen uitdampen)

Aluminum is wel lekker licht.

 

rvs is zwaarder dan aluminium maar heeft de genoemde nadelen van aluminium niet.

Het wordt ook minder snel vuil, roet en aanbakken, omdat rvs mooier te polijsten is en dus minder porien.

Dus voor mij is rvs de keuze om mee te koken

 

Nou tot zover mijn gedachtegang achter de gemaakte keuze.

Ik zal nog even wachten met bestellen, wie weet gaat iemand de keuze nog doen omslaan naar het kleinere of grotere model?

Kom maar op!

 

( ik zal een nieuw topic voor de review maken en dan is dit natuurlijk deel 1.)

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik had al een vermoeden dat ik m toch niet ging winnen. Het geluk is niet aan mijn zijde deze periode.

 

Wat wel grappig is, dat ik toevallig vandaag in de kringloop voor 2 euro een soort van zelfde systeem op de kop heb getikt, zat echt te twijfelen, zal ik m nemen? Misschien win ik die review wel? Maar toch maar besloten voor de zekerheid.

 

Ben benieuwd, ga m morgen eens testen.

 

IIg gefeliciteerd Kans, zal vast een mooie review worden.

 

[ATTACH=CONFIG]7477[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]7478[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]7479[/ATTACH]

 

Geweldig, en Mongoolse fondue pan. Hebben wij ook, pas perfect op de Envirofit stove over efficiëntie gesproken. Als je wil weten hoe je deze gebruikt, laat het ff weten, wij gebruiken ze al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee vertel? :confused:

 

Edit: Of bedoel je groene zeep afschuren als je op open vuur kookt en je de pannen schoon wil houden?

 

Als ik lang ga kamperen en niet een vrachtwagen als support heb, dan maak is schoon met gras en water, en als het echt vies , aangekoekt roet pannen, met zand en water.

Groene zeep, afwasteiltje, afwasborstel, in je rugzak?

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al vele reviews bekeken over de Kktl. Had hem graag uitvoerig getest. Ik denk dat Kans er wel iets moois en uitvoerigs van gaat maken!

Verzoek @Kans (wanneer mogelijk)

-Ik zou hem graag eens op de foto zien naast / aan een bug out bag.(Ook al neem je de grote versie)

-Kun je op het roostertje ook makkelijk wat bakken, stukkie vlees , vis etc.

-Blijft een andere pan dan de meegeleverde goed op de panenhouder staan?

-Hoeveel brandstof heb je nodig om 1 blik soep te verwarmen, hoe vaak brandstof toevoegen? (Hoe snel verdampt het water dan aangezien hij niet droog mag koken vanwege de naden)

-Foto van bijv. 2/3 eieren in het meegeleverde pannetje

 

THX !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al vele reviews bekeken over de Kktl. Had hem graag uitvoerig getest. Ik denk dat Kans er wel iets moois en uitvoerigs van gaat maken!

Verzoek @Kans (wanneer mogelijk)

-Ik zou hem graag eens op de foto zien naast / aan een bug out bag.(Ook al neem je de grote versie)

-Kun je op het roostertje ook makkelijk wat bakken, stukkie vlees , vis etc.

-Blijft een andere pan dan de meegeleverde goed op de panenhouder staan?

-Hoeveel brandstof heb je nodig om 1 blik soep te verwarmen, hoe vaak brandstof toevoegen? (Hoe snel verdampt het water dan aangezien hij niet droog mag koken vanwege de naden)

-Foto van bijv. 2/3 eieren in het meegeleverde pannetje

 

THX !

 

 

Dat moet lukken :rolleyes:

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is snel Jeroen, super !

 

Wat een giga doos zeg ;) :

 

image.jpg.9795fcbb98a26b8c41737492f3ebc48d.jpg

 

 

Ja het is toch echt de KK, mooi verpakt:

 

image.jpg.36eda27b2e29aef6eb46c4fed663ba16.jpg

 

 

Natuurlijk meteen even uitpakken :) :

 

image.jpg.18827d18a9c645db50feaee448073995.jpg

 

 

De KK van onderen:

 

image.jpg.4936c57a2c5ed401715691d4c83421ae.jpg

 

Volgens mij helemaal compleet, met een net briefje van Jeroen, bedankt man !

Eerste observatie, goed verpakt, snelle service, super van de Preppershop en Jeroen...

 

Even op elkaar zetten, let op de lepel, mes, vork combi nog een extraatje :) thanks:

 

image.jpg.4829ad6e7f50e262ab62cb2d8da4a143.jpg

 

Het ziet er allemaal mooi uit.

Gewicht valt me heel erg mee...

 

Ik kan niet wachten om te gaan testen, maar dat zal tot het weekeinde moeten wachten... :(

 

En nog even met een mod. overleggen of ik een draadje kan starten en diverse posts kan plaatsen daarin zonder dat anderen de delen onleesbaar gaan maken met opmerkingen, toevoegingen enz....?

Kan natuurlijk ook alle delen hier gaan plaatsen en als alles getest en beschreven is samenvoegen in een nieuw, overzichtelijk, draadje?

 

Leuk hoor kado's krijgen :rolleyes:

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd hoe het rooster en de pan bevalt! De kk op zich vind ik fantastich om water te koken. Twee tips, wees spaarzaam met brandstof, je over voert het vuur makkelijk en dat is vaak niet nodig om het water aan de kook te krijgen. Twee, nooit water koken met de kurk op de ketel, iets met overdruk:p ik doe hem tussen ketel en handvat, dan word je houten handvat niet heet.

 

Veel succes met je review filmpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou daar gaat ie....

(Ik zal alle delen nog wel in een nieuw topic mooi achter elkaar stoppen als ik klaar ben ( als ik dat kan anders wordt het een mod. lief aankijken))

 

Natuurlijk eerste even alles geinspecteerd.

De KK is mooi gemaakt en van een mooie kwaliteit.

Er is eigenlijk niks op aan te merken als je hem bekijkt.

De handleiding is summier maar voldoende het is geen hightech...

 

Wat wel heeel jammer is.., de KK mag niet leeg gebruikt worden om mee te koken :(

Het is dus de bedoeling dat je tijdens het water koken even snel iets verwarmt of tijdens het koken water in je KK hebt en bijvult wat verdampt.

 

Ikzelf vind dat wel een nadeel, echt koken wordt daardoor een stukje lastiger, je moet water hebben en wel een liter, en bijvullen wat verdampt. Er staat expliciet in de hand.eiding dat droogkoken niet mag gebeuren.

Al is de KK van rvs ik vermoed dat eea kan kromtrekken, naden kunnen loskomen, of kan scheuren door oververhitting.

(Ik ga dit natuurlijk niet met een mooie nieuwe KK testen....)

 

Mijn inziens wordt de KK nu dus een aanvulling op je kookset en geen vervanging van je brander (wat ik gehoopt had)

Dit is weer een afweging voor bv je BOB, neem je de KK mee (gewicht moet nog gewogen worden) die best veel ruimte inneemt of kies je dan voor iets anders?

Je kunt ook water koken op je brander ( wat weer veel brandstof kost).

 

Ik ben er niet helemaal uit...

Je kunt de vuurschotel ook best gebruiken om op te koken, maar dan zul je wel zelf iets moeten maken om je pan op de vuurschotel te kunnen zetten. Als je je pan er rechtsreeks op zou zetten dan sluit de pan de vuurschotel af en dat zal niet werken, de KK is een fles en schoorsteen in een behuizing...

 

En dan is er meteen nog een afweging als je dat zou willen.

Een moderne houtbrander heeft een tweede zuurstoftoevoer en zal dus efficienter werken dan de vuurschaal van de KK.

Dus als je op die manier wilt koken zou je zo'n brander kunnen aanschaffen en water in een gewone pan kunnen koken...

Je hebt dan waarschijnlijk ook de keuze uit je formaat pan die je bij je hebt en zult niet gebonden zijn aan de vaste limitatie die de KK heeft.

 

Ikelf vind dit best moeilijke afwegingen en ben er niet helemaal uit.

Zal ook persoon en situatie gebonden zijn..

 

De pansteun is een simpel maar doeltreffende oplossing twee plaatjes staal die in elkaar passen en dan in de schoorsteen van de KK passen waarp de pan staat. Simpel, stevig, lichtgewicht !

Deze staan wel in de rookgassen en zullen dus, heel, vies worden.

En ook het pannetje of pannen die je gebruikt zullen, heel, vies worden.

 

Dit zijn wel afwegingen van het op hout koken!

Gas en bezine heb je beperkt bij of kan moeilijk te vinden zijn of duur zijn (shtf situatie), hout zal 'altijd' wel te vinden zijn.

Gebruik je een pan op gas- of bezine- brander dan blijven je pannen aan de buitenkant schoon, en hoef je alleen de binnenkant schoon te maken. Heb je haast, of onvoldoende water om af te kunnen wassen, of ben je een dagje lui..., dan kun je de deksel op je pan doen en de hele meuk in je rugzak laden en verder zonder dat de rest vies wordt.

Bij koken op hout is ook je buitenkant vies en moet je of schoonmaken of de pan in een zak doen om te voorkomen dat de rest van je rugzak vies wordt.

Die zak is vies en zal weer schoongemaakt worden worden of weggegooid en bij kamperen heb je nou eenmaal niet alles onbeperkt bij de hand...

 

Bij de KK wordt het nog complexer, de vuurschotel is van binnen vies, je KK is van binnen vies.

Dit is nog geen echt probleem, even de randen schoonmaken of desnoods rechtstreeks in de zak en klaar.

Maar als je ook nog je pan en je pannensteun vies hebt dan moeten ook die weer in een zak...

 

Het geheel, KK met pannehouder, rooster, pan en deksel, past dan ook niet echt lekker in elkaar (foto's toevoegen)

Als alles schoon is dan is het nog best handig op te bergen maar als het vies is wordt het net anders.

Ik heb nu de vuurkorf en pannehouder en rooster in elkaar, de KK past er dan nog boven en dat past nog net in de KK zak.

De pan en deksel zal appart moeten worden verpakt, tenzij ik nog iets uitvind dat het allemaal past zonder dat ik bv de, redelijk schone pan ( schoon aan de buitenkant), in de smerige vuurschaal wil zetten...

 

En dan nog een laatste opmerking over het rooster.

Het rooster zijn twee halve delen.

Het probleem is dat als je een mooie circel ervan maakt ze los op de vier nokjes van de pannesteun liggen.

Dat is leuk maar de twee helften liggen dan zo los dat BBQ'en, waarbij je vlees moet omdraaien enz, volgens mij gods onmogelijk is.

Door de beide helften iets te laten overlappen vallen ze binnen de vier nokjes en ligt het enigsinds stabiel, maar heb je wel een klein oppervakje over, denk aan een stuje vlees meer ruimte is er niet.

Ook met de gedachte in het achterhoofd dat je KK niet leeg mag gebruiken vraag ik me af of grillen een zinnige/bruikbare toevoeging is?

 

Ze genoeg theorie de praktijk....

De KK leert zij rare baasje wat beter kennen.... WTF...? :

image.jpg.aa722c25b6e21680421b71ed16e4e87c.jpg

 

De eerste brander ronde, elke keer een afgemeten liter water, met droge takjes ( de sticker heb ik nog op tijd verwijderd). De dikste takken passen er wel in, door de schoorsteen, maar zijn toch wel erg dik, de dunnere takjes zijn goed bruikbaar en je hebt genoeg aan 5-10 van die takjes:

image.jpg.7150712cf7a2adbb007c0635a5bc5fa4.jpg

 

Kraanwater dus best koud 12,8 graden:

image.jpg.add9924b43860f82cd256b30e68d410c.jpg

 

Best veel rook, ik denk dat ik teveel brandstof heb gebruikt:

image.jpg.1ab279d73a2bd39f1a58a74bf13b985f.jpg

 

Branden doet het goed:

image.jpg.8764be105708ecc116b5237af267b9c9.jpg

 

De eerste ronde ruim 6 minuten om een liter te koken, hier zit ik op de 90,7 graden:

image.jpg.e014066e85c3bb684ec823cf2d6e9cef.jpg

 

De thermometer blijkt niet nodig, zodra het koken begint, zorgen de bellen dat het water de iets boven het waterniveau zeer hete schoorsteen raakt en er best veel stoom gevormd wordt. Hierdoor is er weinig twijfel of het water kookt:cool: hier brand de KK lekker en is er veel minder rook, wat je ziet is stoom uit de vulopening en geen rook uit de schoorsteen:

image.jpg.e9b21399fcdcc047617b549066df5a50.jpg

Ik kan helaas niet de temperatuur onder in de KK meten maar neem aan dat het daar ook zal koken. Ook door de vorm, onderin zit het minste water, twijfel ik daar vooralsnog niet aan, is natuurlijk wel belangrijk als we water koken om te steriliseren !

 

Als je dan de KK erafhaalt, dit kan met het handvat, dan zie je dit in de vuurkorf:

image.jpg.13fc4cccbe44368dfbce0e6c2ffc6c02.jpg

 

Dit was dezelfde houtlading waarmee ik begon, dus niet bijvullen, en mijn conclusie is dat dit veel te veel was, inefficiente verbranding.

Dit verbaasde me wel je hebt weinig hout nodig om water aan de kook te krijgen.

 

Zodra ik beter kan inschatten wat de minimale/optimale houtlading is zal ik dit vermelden.

Denk aan een stuk of 10 takjes van 10 cm lang en 1 cm dik of nog minder....

 

Bij de tweede poging, ik wilde kijken wat een snele tijd was, heb ik de KK laten afkoelen, opnieuw een liter kraanwater afgemeten, en op de bestaand brandende vuurschotel dun droog hout gedaan:

image.jpg.63867a3a76eaf5e10bc618e0f5f1cd89.jpg

 

De KK erop stopwatch aan:

image.jpg.f4f84e74b0d2639c4e8694d8e02e550e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Burn baby burn:

image.jpg.4f1fab8a9a67713f07acb89d916259f7.jpg

 

Net binnen de 5 minuten kookt het...

Niet slecht volgens mij... De vergelijking met wat andere branders komt nog...

 

Als je wilt stoppen met koken kun je de vuurschotel met de pannenklem beetpakken en leeg gooien ( ik hoef toch niet te vertellen dat je met gloeiende deeltjes moet oppassen :confused:)

image.jpg.75c1674de746405764ca8b52fb5bdbc7.jpg

 

Afkoelen gaat best snel en als je haast hebt vuurschaal even met klem beetpakken en door de lucht zwaaien, binnen de minuut is eea dan handwarm, de KK kun je op die manier ook snel, mocht dat nodig zijn, afkoelen door aan het handvat door de lucht te draaien.

 

Eea is dan best vies....:

image.jpg.99dbace40702c4a5c3923a65aca3af31.jpg

 

image.jpg.fe4ce3790100f55f26a701b69148a69b.jpg

 

Ik zou zelf denk wel de randen even schoonmaken, schuursponsje of doek of wat dan ook (gras bv) en dat gaat, nu nog, makkelijk:

image.jpg.6f0c698faec142c5e57248fd478085a4.jpg

 

Rvs krijgt een koperachtige kleur, mooi in mijn beleving, als het goed heet is gestookt.

Hier kun je ook zien dat de vuurschotel veel heter wordt dan de KK waar het water inzit (dus max 100 graden):

image.jpg.abe9e5327cf8f9590d901dbb908540b7.jpg

 

De dop is van siliconen en sluit goed af het is een tapse constructie dus geen schroefdraad.

De dop zit zo goed vast dat ik het wel zou aandurven om water op deze manier in mijn rugzak te vervoeren.

Dat scheelt weer een liter ruimte die anders niet gebruikt zou worden...

 

Over het gebruik ben ik zeer tevreden, het is simpel stevig en werkt snel.

Wel is de rook ontwikkeling, bij droog hout, groter dan ik had gehoopt verwacht..

Dit zou bij een na verbranding, complexere vuurschotel met een tweede zuurstoftoevooer, wel veel beter kunnen.

Niet te veel brandstof gebruiken is denk ik ook een toverwoord voor de KK, het is niet nodig en de zuurstoftoevoer, het gat is er niet op gemaakt.

Dus dat wordt nog wat meer experimenteren.

 

De vuurschotel met KK is simpel en doeltreffend.

Het is een stevig en stabiel geheel en er kan weinig aan stuk volgens mij.

Het koken van een liter water gaat best snel.

Wel neemt het best veel ruimte in beslag.

En dat is voor rugzakgebruikers wel een afweging, zeker als het een toevoeging op een branderset zou worden, zie ook eerder gemaakte opmerkingen afwegingen.

 

De start is gemaakt op naar de volgende testen:

Wegen van de spullen.

Vergelijking kooktijden andere methodes

Poging tot koken en grillen.

Enz enz.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zoals beloofd een brander vergelijkings test:

image.jpg.b20d230285a66ec85bb7fe2d1c94439e.jpg

 

Natuurllijk elke keer 1 liter kraanwater !

 

Je ziet de KK, twee MSR branders, de oude coleman peak 1, en een conventionele gas brander.

 

De peak 1 stond denk al 6 jaar ongebruikt te wachten.

Deze is ondertussen zo'n 20 jaar oud en was toendertijd de scouting benzine brander en heeft ik weet niet hoeveel uur zijn werk al gedaan.

Het pompen, elke benzine brander moet je onder druk brengen om te werken, ging niet goed en ik kreeg hem niet echt op druk:

image.jpg.ede1a3a720b6a80cec6838caee6dc4f4.jpg

 

Dit is tijdens het opwarmen dan heb je onvolledige verbranding en zet je je pan er nog niet op om roetaanslag te voorkomen.

Natuurlijk werd dit geen top tijd en na 10 minuten, water was 80 graden kon ik geen geduld meer opbrengen.

Aan het einde van de test, kon ik weer goed pompen ik denk dat het zuigerrubbertje wat stug was geworden na jaren stilstand, tijd 7:15 minuten (moet nog beter kunnen dat wordt onderhoud plegen :rolleyes: )

 

Snel door naar de wisperlight:

Deze banden zoals ik dat ken, wat geluid en mooie blauwe vlammen: 6:30 minuten voor een liter.

Ik denk dat is leuk maar de KK was sneller !

Ik weet dat bezinebranders als snel 2KW vermogen hebben dus was benieuwd wat dit als uitslag zou geven:

image.jpg.6d9303dd53a08d60d88e39e3155f8c7d.jpg

 

Van boven:

image.jpg.d6933ebd644e2bff1f66b88d0b2a0752.jpg

 

16 minuten, dat viel me toch tegen...

Ik had gehoopt dar de vorm van de KK ook korte tijden op een brander zou geven.

 

 

 

De volgende brander de rocketstove.

Dit is een favoriet van mij en ook alweer 10-15 jaar oud.

Het ding maakt een takkenherrie en je denkt echt dat er een raket aan het vertrekken is ( deze test is in combinatie met mijn antizwaartekracht veld :cool: )

image.jpg.7f814a84dd510ccf5dfbbf3159efea27.jpg

 

Dit is de pan die ik bij elke meting gebruikt heb, dit keer is de tijd 4:45 minuten.

Met de KK wordt de tijd dan 6:15 minuten:

image.jpg.a4ade32e16f9dbe873e2267d7305ae62.jpg

 

Het water in de pan is dan 45 graden.

Als je dus wilt koken op de KK dan moet je of denken aan iets warm maken, zoals soep, terwijl je water kookt, of je bent veel warmte kwijt aan de omgeving/water.

De KK is ook ontworpen voor een enorm vermogen.

De Wisperlight doet er veel langer over dan de rocketstove en dat heeft veel te maken met het grotere vermogen van de laatste, maar op de een of andere manier nog meer met de afmetingen van de KK in verhouding tot de brandergrote.

Ik vermoed dat door de kleiner brander afmeting er relatief veel warmte door de schoorsteen van de kk gaat waarbij zeker onder in de KK de temperatuur aan de KKwand niet al te hoog zal zijn door het aanzuigen van koude lucht.

Bij de branderschotel van de KK is het vlambed veel groter dan die van een brander en ik schat dat het vermogen dan al snel 3-4 KW zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gasbrander kent iedereen natuurlijk:

image.jpg.e3b2881069eb395830507a37fea7bf62.jpg

 

image.jpg.a29a2acfb41b17dad9e96a732b6389c0.jpg

 

Met deze gasbrander duurt het koken 10:20 minuten, het water in de KK is dan 44 graden, dus verglijkbaar met de andere testen. Het is ook zichtbaar ( plaatje met de antizwaartekracht module weer aan)? Dat de vlamverdeling onder een pan beter is dan als de KK gebruikt wordt.

Bij de pan moeten de vlammen langs de bodem, bij de KK lijkt de gasvlam meer rechtomhoog te gaan en een kolom van hetelucht te vormen. Daarom heen kan dan ook de koude lucht meegezogen worden die een lagere efficientie veroorzaakt.

 

De RS met zijn hoge vermogen is dus nog het beste geschikt om eventueel ook de KK op te gebruiken.

Het vermogen van zo'n brander moet je vergelijken met een industriele gasbrander:

image.jpg.d5ecb313c941084a7f13c2cc51d7e109.jpg

 

De kooktijden zijn dan ongeveer gelijk aan die van de KK.

Het vermogen van de KK branderschotel op hout gestookt zal nog groter zijn, dan genoemde branders, omdat de KK blijkbaar/waarschijnlijk minder efficient is dan een brander/pan combinatie wat me iets verbaast.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een brander/KK combinatie gewoon minder efficient is doordat er teveel lucht door de KK wordt meegezogen?

 

Ook nog even snel gemeten wat de inductieplaat doet: 2:24 minuten :cool:

Dit is dan dus ongeveer 5kw dat super efficient wordt afgegeven en binnen dus geen wind en momenteel zo'n 15 graden warmer binnen dan buiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Met toch wel wat zorgen ben ik aan de poging "eitje bakken" begonnen:

 

image.jpg.3ac7603b02dd2c3a874f2a759db6ac8e.jpg

 

Wat zorgen omdat ik er ondertussen wel achter ben dat de KK twee standen heeft: aan en uit.....

Je kunt wel iets proberen te regelen door langzaam wat hout bij te vullen maar regelbaar zou ik het niet willen noemen...

 

De manier om de KK aan te krijgen, propje papier en droog hout er om en overheen:

 

image.jpg.a40929270e7b92c48b25c16619ece29c.jpg

 

 

Lange aansteker erbij en hij is aan.

Ik zet meteen de KK erop de schoorsteen zorgt ervoor dat de rest snel brandt.

 

image.jpg.be954b9ae3a1095acb41280bfd0d01df.jpg

 

Het pannetje heb ik goed voorzien van olie in een poging het aanbranden te beperken.

De hoeveelheid hout was net te weinig om het water aan de kook te krijgen en het ei goed te bakken.

Dus moest ik wat bijvullen.

Pannetje eraf en door de vier gaten van de brandersteun wat hout erbij, dit ging beter dan ik had gedacht, de gaten zijn nog groot genoeg om stukjes hout erbij te doen. Veel hout heb je dan ook niet nodig.

 

Het water kookte weer snel 4 a 5 minuten (totaal tijd) en even later zag het eitje er ook goed uit:

 

image.jpg.0382b2e17480a570e467e8cd9eed451d.jpg

 

Dit is natuurlijk geen goede koekepan en ik kreeg het ei er zonder hulpmiddelen, dus op zijn kop houden en tikken, niet uit.

Met een vork even losmakken van de bodem ging echter redelijk:

 

image.jpg.301df64de332980308936814c91224fa.jpg

 

De dooier was nog niet helemaal hard maar het ziet er best goed uit.

Even snel de onderkant van ei en pannetje bekijken:

 

image.jpg.1a9049627c6fbf7beddd3d0e866eac44.jpg

 

Het ei is zonder meer goed eetbaar, ik zou de volgende keer wel een deksel gebruiken omdat er toch as in komt als je geen deksel gebruikt.

Ook het aanbakken viel me heel erg mee, ik heb wel ruim olie gebruikt omdat ik me daar toch wel zorgen om maakte.

De pan is natuurlijk enorm smerig en geeft ook veel roet af als je hem beet pakt of moet inpakken...

 

Een eitje bakken is goed te doen.

Ik vermoed dat dunne soepen opwarmen dus ook wel gaat lukken.

Echter dikke soepen of even snel een kliekje opwarmen daar ben ik nog wat bang voor ik denk dat het snel zal aanbakken.

Ook het feit dat een deksel wel aan te bevelen is maakt even omroeren lastiger maar als het moet is het natuurlijk goed mogelijk!

 

Zo nu even de pan gaan schoonmaken :rolleyes:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...