Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mensen met (plannen voor) een BOB, LEZEN!


Lekker

Aanbevolen berichten

Blij dat je hebt geklikt op deze topic, want dat betekend dat je een BOB hebt, of er aan zit te denken deze te kopen/samen te stellen, en dat is goed.

Dit is voor de mensen die denken dat ze hun BOB ook daadwerkelijk denken te gaan dragen en er mee te moeten lopen.

Heb je de BOB voor onderweg, in de auto oid, klik dan maar naar het volgende onderwerp.

 

Op het forum lees ik geregeld wat over iemand zijn BOB en wat ze er allemaal in doen en hier trek ik geregeld mijn wenkbrauwen bij omhoog. Ik zal jullie even een persoonlijke ervaring delen:

Vandaag was ik weer eens wandelen met de honden en mijn zoon van anderhalf. Omdat ik dan vaak meer dan 2 uur weg ben heb ik mijn zoon in de rugzak, een Deuter Kid comfort.

 

deuter_kid_comfort.jpg.58c7f93a9b506e9f2a6007e000df53da.jpg

 

Mijn zoon weegt een 15kg, de rugzak bijna 3kg, ik had 2,5l water mee en een accuboormachine + stuk hout (don't ask). Samen ruim meer dan 20kg op mijn rug.

Deze rugzak is een geweldig ding, alleen is mijn rug te lang (of de rugzak te kort) waardoor ik het meeste gewicht op mijn schouders heb, in plaats van op mijn heupen.

Wat er gebeurd na anderhalf uur is dat mijn spieren op de schouders naar mijn nek helemaal vast komen te zitten en verschrikkelijk klagen dat wij kinderen hebben genomen. Dit gevoel wordt op den duur zo overheersend dat ik steeds de rugzak verschuif, wat niet helpt en ik merk dat dit zoveel aandacht van mij trekt dat ik er:

a. Chagrijnig van wordt,

b. Merk dat mijn hoofd daar mee bezig is en niet meer met het pad/omgeving/kind,

c. Je er héél snel, héél moe van wordt.

 

Moraal van mijn persoonlijk verhaaltje,

Koop een goed passende rugzak.

Beperkt je gewicht tot wat je comfortabel kan dragen (ongeoefende mannen ongeveer 12 tot 17kg)

 

Nu lees ik hier soms mensen over een BOB en de inhoud praten, eigenlijk typen, waarvan ik vooraf al weet dat ze daarmee niet ver zullen komen.

Dit komt door, teveel gewicht en een slecht zittende rugzak.

Bovenstaande verhaaltje is maar 2 uur lopen, mijn zoontje heeft ook een deel zelf gelopen.

 

Voor de mensen met een BOB en denken meer dan 2 uur met dat ding te gaan lopen, ik druk het jullie op het hart, koop een goed passende rugzak!

Ga naar die buitensportzaken en pas verschillende rugzakken. Een goede buitensportzaak heeft zakken met gewicht liggen die in de rugzak kunnen om je een gevoel te geven van hoe dat voelt met x kilo op de rug.

Vaak lees ik hier opmerkingen dat ze geen geld (over) hebben voor een goede BOB/rugzak en merk/type x op internet hebben gezien voor een paar knaken en deze hebben aangeschaft, zonder te passen.

 

En hou het gewicht laag. Denk niet, dat is maar 1 kilo, dat weegt niets! Maar op een tas met 15kg betekend dat wel veel, je hebt nog maar 14kg over.

Elke gram telt.

 

En als laatste, neem je BOB mee naar buiten! Doe hem op je rug en ga er eens mee wandelen. Dan voel je wat je kan dragen en je traint.

Voordeel is dat je weer eens buiten bent, misschien zelfs wel in mooie natuur, en niet de hele middag achter de computer zit op een vaag forum te vertellen wat voor geweldige prepper je bent.;)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

p.s. vraag mij nu niet wat voor jou een goede rugzak/BOB is.

Elk mens is verschillend, elk lichaam is anders gebouwd, waardoor een goede rugzak/BOB voor mij verschrikkelijk beroerd op jouw rug zit.

Daarbij hangt het ook af van het aantal liters dat je mee neemt, de inhoud van de rugzak/BOB.

 

Maar ga er maar van uit dat de echte merken betere rugzakken maken dan de 100euro rugzak van de Aldi (dat was mijn eerste rugzak).

 

Greetz, Lekker, ervaren wandelaar:

Pieterpad gelopen, in 1x, 2,5 weken slapend in tentje,

GR5 deels gelopen,

Drenthepad, SP6, grotendeels gelopen,

In Noorwegen gewandeld,

En loop elke dag naar de WC, maar dat is zonder rugzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik een paar uur ga wandelen samen met mijn dochter zit ik al regelmatig met meer dan 20 kilo in mijn nek.

En dan heb ik mijn kleine rugzak waar de "picknick" in zit nog niet eens gewogen

in mijn zakken heb ik de flessen met drinken en andere handige dingen die ik altijd bij de hand wil hebben.

 

een complete bob en een kleuter tegelijk zou niet werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens! Ga je oriënteren, luister beleefd-kritisch naar de deskundigen, ga vooral passen en koop een rugzak die comfortabel is. Ik ben 50+ (klein beetje maar, hoor) en heb een gammele rug maar ik hou van rondsjouwen met een rugzak. Ooit heb ik veel geld geïnvesteerd in een Macpac Glissade http://www.macpac.nl/product/glissade-classic/ (de mijne is grijs-zwart en ziet er uit alsof ie van een berghelling naar beneden is gedonderd) en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Deze zak past (bij) mij en als je slim bent ga je op zoek naar een rugzak die comfortabel zit en die bij jou past. Koop nooit een rugzak die je niet eerst uitgebreid heb kunnen passen. Bedenk dat je er ooit misschien niet een paar uurtjes mee moet sjouwen maar een paar weken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ik ben bezig om dat gewicht van een bob te verspreiden dmv een tactical vest en een lichtere bob .....

geloof me dit is toch wel een hele verbetering als een volgestouwde bob .....die van mij weegt op dit moment tussen de 18/ 22 kilo al naar gelang wat ik er in heb zitten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@Buzz

ik heb nog geen tactical vest maar heb er wel een tijdje een mogen lenen om te testen of dat iets was voor me .....:)

het haalt net even dat stukje gewicht uit je pack , wat vaak net genoeg is om de rest comfortabel te maken.

inderdaad veel gebruiksgemak voor je essentiële spullen ik heb iemand hier op het forum gevonden die een chest rig heeft liggen alleen

moet ik alles bij elkaar sprokkelen (bijstand) dus dat duurt wel even :( maar goed dubbeltjes en kwartjes worden guldens zij mijn opa vroeger :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Ik heb (nog) geen BOB, maar is een fiets met fietskar niet veel handiger en sneller?

 

tja dat ligt eraan of je gewoon op de fietspaden blijft of een getrainde biker bent die ook met een atb door de bossen crossed ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben bezig om dat gewicht van een bob te verspreiden dmv een tactical vest en een lichtere bob .....

geloof me dit is toch wel een hele verbetering als een volgestouwde bob .....die van mij weegt op dit moment tussen de 18/ 22 kilo al naar gelang wat ik er in heb zitten :)

 

Ik heb ook zitten twijfelen voor een tactical vest omdat je het gewicht kan verdelen en indien je je BOB kwijtraakt je nog een deel op je lichaam draagt.

maar heb dit niet gedaan omdat dit te opvallend is en de aandacht op je richt

op momenten dat je dit juist niet wilt. :)

Of is er een manier om dit te maskeren?

 

Stijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ik denk als je een langere jas erover draagt dat er niet veel te zien valt als het regent kun je er een poncho over dragen dan valt het ook minder op :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zitten twijfelen voor een tactical vest omdat je het gewicht kan verdelen en indien je je BOB kwijtraakt je nog een deel op je lichaam draagt.

maar heb dit niet gedaan omdat dit te opvallend is en de aandacht op je richt

op momenten dat je dit juist niet wilt. :)

Of is er een manier om dit te maskeren?

 

Stijn

Dat heet een jas....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...