Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eindelijk offgrid


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nu in Nederland(vanwege feestdagen), en zoals sommige weten heb ik mij BOL in polen waar ik ook woon.

Nou kreeg ik van mijn schoonbroer vandaag een telefoontje, dat me windturbine is geleverd en aangesloten.

Dat betekent voor mij dat ik nu officieel offgrid ben (op me internet en telefoon na)

 

 

Halverwege maart( paar dagen nadat ik mezelf had ingeschreven op preppers) kreeg ik de kans om voor vrijwel niets een stuk lands te ruilen in polen tegen mijn huis in NL.

Na overleg met mijn vrouw gedaan en toen begon het streven naar een onafhankelijk leven.

 

Bij aankomst: eerst kijken wat er moest gebeuren aan het huis.Was zeker bewoonbaar maar niet in top conditie. Groot deel van het land was onbewerkt en best verwaarloosd.Stonden meerdere ouwe schuren.

Eerst het dak gerepareerd van het huis en de binnenkant opgeknapt paar weken mee bezig geweest.

 

Het erf: na eerst het erf opgeruimd te hebben van dode/omgevallen bomen, onkruid en rondzwervende troep.

Eerst de moestuin onderhanden genomen die was al aanwezig en stond ook nog vol. Uitgebreid en nieuwe groenten geplant. De fruit en noten bomen onderhanden genomen en gesnoeid.

Begon eindelijk al ergens op te lijken dit was allemaal in april mei.

 

Kippenren opnieuw gebouwd en de kippen die los op het erf liepen bij elkaar gedreven in de ren.De koeien stal gerepareerd want in 2 weken zouden de eerste gekochten dieren komen Een dag nadat ik klaar was daar kwamen ze 6 geiten. zwijntje, 20 loopeenden, 10 ganzen en 10 konijnen. Inmiddels is onze familie flink uitgebreid hebben er tot op de dag van vandaag 2schapen, nog 10 kippen en in april komen er nog 2 wolvarkens bij.

 

Nadat we dus behoorlijk gesetteld waren kwamen al de extra klusje die ik mezelf dan aan doe. Ondergrondse kas gebouwd, visvijver gemaakt( met het oog om daar ooit nog een aqauponics te maken) jachthuisje gebouwd nadat ik mijn vergunning had gekregen, opvanging van regenwater, rookhuisje, vuurplaats en buitenkeuken

 

Juli werden de zonnepanelen geleverd en aan gesloten voor een groot deel was ik toen al offgrid maar niet helemaal.Ondertussen ook al wat geoogst en geweckt.

DE voeldoening die ik al snel kreeg van de simpele dingen zoals bijv: het was echt een feestje voor mij om me eerst ontbijtje te eten met verse eieren geitenmelk en een beetje gerookte kip.

Het is nu voor mij echt zo heerlijk om smorgens met me bakkie thee gewoon even op de veranda te genieten van de rust en stilte, de geluiden van de dieren en voor de rest niks (geen stads lawaai)

Ga met een lach aan de slag smorgens eerst natuurlijk de standaard klusjes. Eieren rapen ,geiten melken, dieren voeren en watergeven en eventueel stallen mesten. en dan kijken wat er nog meer moet gebeuren. Er is altijd wat te doen maar het is toch wel ontspannen werken niemand die in je nek staat te blazen. niets is tijdgebonden. Oke je hebt je erg drukke momenten zoals bijvoorbeeld oogst seizoen maar voor de rest kan je alles in je eigentijd doen.( hoelanger ik op me BOL zit hoe moeilijker het is om die 3 dagen per week mezelf naar me baan te slepen want jammer genoeg is geld nog steeds nodig.

 

 

Het was een jaar vol met avonturen maar ook tegenslagen.

Heb veel over mezelf geleerd en was soms toch wel stiekem trots os verbaasd als ik weer wat bereikt had.

JAJA eindelijk ofgrid nou zien hoe het me vergaan zal :D

 

 

guy

  • Leuk 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo allemaal,

Ik ben nu in Nederland(vanwege feestdagen), en zoals sommige weten heb ik mij BOL in polen waar ik ook woon.

Nou kreeg ik van mijn schoonbroer vandaag een telefoontje, dat me windturbine is geleverd en aangesloten.

Dat betekent voor mij dat ik nu officieel offgrid ben (op me internet en telefoon na)

 

 

Halverwege maart( paar dagen nadat ik mezelf had ingeschreven op preppers) kreeg ik de kans om voor vrijwel niets een stuk lands te ruilen in polen tegen mijn huis in NL.

Na overleg met mijn vrouw gedaan en toen begon het streven naar een onafhankelijk leven.

 

Bij aankomst: eerst kijken wat er moest gebeuren aan het huis.Was zeker bewoonbaar maar niet in top conditie. Groot deel van het land was onbewerkt en best verwaarloosd.Stonden meerdere ouwe schuren.

Eerst het dak gerepareerd van het huis en de binnenkant opgeknapt paar weken mee bezig geweest.

 

Het erf: na eerst het erf opgeruimd te hebben van dode/omgevallen bomen, onkruid en rondzwervende troep.

Eerst de moestuin onderhanden genomen die was al aanwezig en stond ook nog vol. Uitgebreid en nieuwe groenten geplant. De fruit en noten bomen onderhanden genomen en gesnoeid.

Begon eindelijk al ergens op te lijken dit was allemaal in april mei.

 

Kippenren opnieuw gebouwd en de kippen die los op het erf liepen bij elkaar gedreven in de ren.De koeien stal gerepareerd want in 2 weken zouden de eerste gekochten dieren komen Een dag nadat ik klaar was daar kwamen ze 6 geiten. zwijntje, 20 loopeenden, 10 ganzen en 10 konijnen. Inmiddels is onze familie flink uitgebreid hebben er tot op de dag van vandaag 2schapen, nog 10 kippen en in april komen er nog 2 wolvarkens bij.

 

Nadat we dus behoorlijk gesetteld waren kwamen al de extra klusje die ik mezelf dan aan doe. Ondergrondse kas gebouwd, visvijver gemaakt( met het oog om daar ooit nog een aqauponics te maken) jachthuisje gebouwd nadat ik mijn vergunning had gekregen, opvanging van regenwater, rookhuisje, vuurplaats en buitenkeuken

 

Juli werden de zonnepanelen geleverd en aan gesloten voor een groot deel was ik toen al offgrid maar niet helemaal.Ondertussen ook al wat geoogst en geweckt.

DE voeldoening die ik al snel kreeg van de simpele dingen zoals bijv: het was echt een feestje voor mij om me eerst ontbijtje te eten met verse eieren geitenmelk en een beetje gerookte kip.

Het is nu voor mij echt zo heerlijk om smorgens met me bakkie thee gewoon even op de veranda te genieten van de rust en stilte, de geluiden van de dieren en voor de rest niks (geen stads lawaai)

Ga met een lach aan de slag smorgens eerst natuurlijk de standaard klusjes. Eieren rapen ,geiten melken, dieren voeren en watergeven en eventueel stallen mesten. en dan kijken wat er nog meer moet gebeuren. Er is altijd wat te doen maar het is toch wel ontspannen werken niemand die in je nek staat te blazen. niets is tijdgebonden. Oke je hebt je erg drukke momenten zoals bijvoorbeeld oogst seizoen maar voor de rest kan je alles in je eigentijd doen.( hoelanger ik op me BOL zit hoe moeilijker het is om die 3 dagen per week mezelf naar me baan te slepen want jammer genoeg is geld nog steeds nodig.

 

 

Het was een jaar vol met avonturen maar ook tegenslagen.

Heb veel over mezelf geleerd en was soms toch wel stiekem trots os verbaasd als ik weer wat bereikt had.

JAJA eindelijk ofgrid nou zien hoe het me vergaan zal :D

 

 

guy

 

Geweldig plan Guy jullie kunnen zeker trots zijn op wat er bereikt is. Ik zou graag een keer wat pixies van je onderkomen en diertjes zien? Jullie hebben heb al flink geïnvesteerd in onafhankelijkheid en ik denk dat je straks voor 90% redzaam kun leven. Ik ben een beetje jaloers stiekem, want bij mij is het andersom. Ik probeer om de zoveel weken een paar dagen in Spanje te werken aan mijn BOL. Dus het gaat allemaal wat langer duren.

 

Of niet, als de pleuris uitbreekt.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super gaaf!

 

Hoe bevalt het leven in Polen, hoe is de cultuur en het contact met de mensen daar?

 

Klinkt voor mij nog als een droom om zo'n stap te nemen en volledig off grid te gaan.

 

Foto's zouden geweldig zijn, maar als je die om wat voor reden niet wil posten heb ik daar alle begrip voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk nieuws @GuywithAplan. Je hebt gefixt waar velen hier aan werken!

 

Maar even voor mijn begrip: ga je voor 3 dagen terug naar NL vanuit Polen, of werk je remote?

En heb je ook details van je energie installatie? Hoeveel wp heb je aan panelen? En wat voor molen heb je? Ik hou de VAWT's in de gaten - die zijn makkelijker te plaatsen in Nederland zonder vergunningen. In Polen heb je vermoedelijk een HAWT?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 daar bedoelde ik mee dat ik nog 3 dagen per week werk Maar dat is in het plaatselijke dorp:D

 

DE windturbine is niet echt van een merk heb ik laten maken door de plaatselijke staalwerker(is gemaakt van recycle metalen die ik op mijn erf tegen kwam)

 

 

en dit is de panelen instalatie die ik heb Zonnestroomsysteem 3000 Wp | 2700 kWh

 

 

Aantal panelen 12

Type panelen (10 jaar productgarantie) JA Solar JAP 6-60

Vermogen per paneel 250 Wattpiek (Wp)

Type omvormer SMA SB 3000HF

 

Besparing per jaar* € 600

CO2-besparing per jaar 367 kg

 

Edit maar is een investering van mij en mijn buurman

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig te horen dit. Geleciteerd! Dat zwijntje, is dat een hangbuik? Is dat bedoelt voor consumptie? Ik hoop het niet want ze zijn daar niet echt geschikt voor. Hoe doe je dat met je kippen? Ik bedoel dan tempo waarin ze zich reproduceren afgezet tegen jullie consumptie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hhpp ja het is een hangbuik(was een kado:D nee is niet voor consumptie als ik die aanraak hang ik zelf geskinned in het slachthuisje. Is het huisdier van me vrouw geworden. en met de kippen heb een groep van 20 voor de eieren en dan nog een groep die ik wel laat bevruchten van ongeveer 15 kippen.( maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik daar het fijnere nog van moet uitzoeken want eets niet gek veel kip) Het vlees wat we eten is vooral van de jacht

 

 

en vlees 7 keer per week is er natuuurlijk ook niet van denk dat ik dat nog maar 2a 3 keer per week eet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super gaaf!

 

Hoe bevalt het leven in Polen, hoe is de cultuur en het contact met de mensen daar?

 

Klinkt voor mij nog als een droom om zo'n stap te nemen en volledig off grid te gaan.

 

Foto's zouden geweldig zijn, maar als je die om wat voor reden niet wil posten heb ik daar alle begrip voor.

 

Het leven daar bevalt prima heb alleen nog wel moeite met de taal maar dat komt wel ben hardt aan het oefenen en heb 2 keer per week les. Het contact is soms nog wel moeilijk maar ze zijn wel erg gastvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hhpp ja het is een hangbuik(was een kado:D nee is niet voor consumptie als ik die aanraak hang ik zelf geskinned in het slachthuisje. Is het huisdier van me vrouw geworden. en met de kippen heb een groep van 20 voor de eieren en dan nog een groep die ik wel laat bevruchten van ongeveer 15 kippen.( maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik daar het fijnere nog van moet uitzoeken want eets niet gek veel kip) Het vlees wat we eten is vooral van de jacht

 

 

en vlees 7 keer per week is er natuuurlijk ook niet van denk dat ik dat nog maar 2a 3 keer per week eet

Bedankt, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Hangbuik mag blij zijn. Zijn trouwens erg leuk, aanhankelijk en super intelligent. Wil je alleen daarom al niet eten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Super verhaal! Mooi en inspirerend om te lezen.

 

Mag ik je vragen, als ik het goed begrijp zijn jullie van huis vs land+boerderij geruild. En vervolgens alles opgeknapt en geïnvesteerd.

Had je hiervoor veel geld voor nodig of is dat in Polen van relatief weinig te doen?

 

En ik begrijp dat je nog moet werken, kon je als Nederlander gemakkelijk werk vinden? Doe je hetzelfde als in NL? En brengt dat nog wat op in ratio tot de onkosten?

Zou je zelfs helemaal zelfstandig van de boerderij willen, en kunnen, leven?

 

Gewoon wat praktische vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Super verhaal! Mooi en inspirerend om te lezen.

 

Mag ik je vragen, als ik het goed begrijp zijn jullie van huis vs land+boerderij geruild. En vervolgens alles opgeknapt en geïnvesteerd.

Had je hiervoor veel geld voor nodig of is dat in Polen van relatief weinig te doen?

 

En ik begrijp dat je nog moet werken, kon je als Nederlander gemakkelijk werk vinden? Doe je hetzelfde als in NL? En brengt dat nog wat op in ratio tot de onkosten?

Zou je zelfs helemaal zelfstandig van de boerderij willen, en kunnen, leven?

 

Gewoon wat praktische vragen...

ja ben geruild met me schoonouders tegen !herenhuis van 3 etages tegen een boerderij met 2.5hectare met nog de mogelijkheid om er 5 hectare bij tekopen voor niet veel. en geld heb ik tot de zonnepanelen en windturbine niet echt nodig gehad veel geruild en lag veel in de schuren. en ja het geld wat je verdient ligt er laag maar de kosten ook. ik ben chef-kok en zal als voorbeeld nemen als ik bijv in NL 2000 verdien zou ik daar ook misschien 2000zl verdienen dat is ong 500euro.

 

en ja als Nederlander was het best makkelijk om een baan te vinden alleen moeilijk om te communiceren ze spreken niet echt engels ofzo. Mar werk heel toepasselijk bij een hotel/restaurant genaamd old holland dus mijn recepten en diensten waren meer dan welkom.

 

en ja zou zeker helemaal offgridd willen leven maar blijven altijd dingen die als je het wil (niet zo zeer nodig hebt) zoals bijv telefoon internet die je doen verbinden tot het netwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...