Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw homemade mes


chrisprep

Aanbevolen berichten

vandaag dit mes afgewerkt, volledig home-made,

O1 staal, dikte 4mm,full tang, lemmet 11,5 cm, totale lengte 22,5 cm, scandi grind, eiken handvat,

het handvat is bevestigd met koperen pinnen, echter niet volledig doorgeboord, zodat ze neit zichtbaar zijn,

sheath gemaakt van oude tas gekocht op rommelmarkt, dus recuperatieleder,

 

PICT8116.JPG.e016755ddf358b5b1df67b9cae33698d.jpg

 

PICT8117.JPG.c6f8842f77cea7adc4ba9a29fb990cde.jpg

 

PICT8118.JPG.b5107deefe86dd6fdd40125c3dbb7fee.jpg

 

PICT8119.JPG.d967cac5aacfd262702ceb87a17daa28.jpg

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@chrisprep mooi gedaan hoor, ook de sheath is lang niet verkeerd!

Handvat lijkt mij wat dik? (maar misschien heb je hele grote handen).

Ik zou zelf denk ik een bout en moer prefereren om het handvat op zijn plaats te houden zodat je de handvatten nog kunt verwijderen mocht er vocht onder het handvat komen.

Maar ik heb geen recht van spreken want heb nog nooit een mes zelf gemaakt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL

Handvat lijkt mij wat dik? (maar misschien heb je hele grote handen).

Ik zou zelf denk ik een bout en moer prefereren om het handvat op zijn plaats te houden zodat je de handvatten nog kunt verwijderen mocht er vocht onder het handvat komen.

 

Handvat lijkt wat dik, idd, ik doe dit beetje op het gevoel, ik schuur het handvat tot het goed in de hand ligt, zal dan wel stevige handen hebben,

Het idee om te pinnen niet door te boren kwam enkel omdat ik dit mooier vind, ik heb in de pinnen wat groeven gezaagd zodat de lijm beter hecht, is het eerste handvat dat ik op deze manier maak, de praktijk zal moeten uitwijzen of het ook op deze manier blijft vastzitten.

@Keyser Suze

 

Wat is de donkere laag onder het blanke hout? Leer? Donkere houtsoort? Welke lijm heb je gebruikt?

 

De donkere laag zijn lederen liners, als lijm gebruik ik steeds 2 componenten epoxylijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De donkere laag zijn lederen liners, als lijm gebruik ik steeds 2 componenten epoxylijm.

 

Niet bedoeld als kritiek maar vanuit interesse. Ik begrijp dat O1 staal carbon staal is dat gevoelig is voor roest. Ben je niet bang dat de lederen liners vocht zullen absorberen waardoor er snel veel roest ontstaat onder het handvat?

Of sluit de epoxy de hele boel af voor vocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet bedoeld als kritiek maar vanuit interesse. Ik begrijp dat O1 staal carbon staal is dat gevoelig is voor roest. Ben je niet bang dat de lederen liners vocht zullen absorberen waardoor er snel veel roest ontstaat onder het handvat?

Of sluit de epoxy de hele boel af voor vocht?

 

O1 carbon staal is idd gevoelig voor roest, heb al verschillende messen gemaakt met lederen liners, nooit problemen mee gehad, dus denk wel dat de epoxy het metaal afschermt, ter afwerking laat ik het handvat een nacht liggen in lijnolie, mss dat het leder door de lijnolie ook waterafstotend wordt.

 

eigenlijk ben ik ook geen metaalbewerker van opleiding of zo, heb al de technieken die ik toepas geleerd via internet, youtube enz. geeft een schat aan info over messen maken,

 

Harden inderdaad?

 

het harden doe ik eigenlijk op een primitieve methode,

ik stook een houtskoolvuur, op de foto zie je links een ijzeren buis, hierop is simpel met plakband een handmolentje bevestigd, dit volstaat om het vuur voldoende heet te stoken, simpel, maar het werkt,

als het metaal roodgloeiend begint te worden controleer ik het met een magneet, als het metaal niet meer magnetisch is gaat het mes ter koeling in de afvalolie,

 

PICT0019.JPG.b77c7755dd2bdd6d13ebca1832bc4051.jpg

 

de fotos zijn van eerdere gemaakte messen,

na het oliebad zien de lemmetten er zo uit,

 

PICT0021.JPG.965a49c3d5b60bb8e3186630af3c9830.jpg

 

dan gaan ze nog een uurtje in de gewone huishoudoven op +- 220 gr.

 

wederom, alle technieken geleerd via internet,

 

Je kan ook na het harden in de olie de zwarte laag erop laten, en dan heb je al een coating die het mes tegen roest zal beschermen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Na het harden in de oven om het staal te stabiliseren :p

Doe je dat niet staan niet alle moleculen op een rij en is het dus brozer.

(Komt omdat je ook koolstof toevoegd door het houtskool en door de motorolie)

Officieel mag het wel warmer dan 220 graden meer richting de 300+ is beter en dan goed op temperatuur laten komen.

Zeker een uur op die temperatuur laten en dan in ongeveer 5 uur in stappen terug naar kamer temperatuur

Pas de oven weer open doen als je onder de 50 graden zit

 

Er zijn meerder methodes om te stabiliseren maar deze vind ik het fijnste.

Vergeet trouwens niet dat er een deel chroom "verdampt" uit je materiaal bij het harden en chroom zorgt juist voor taaiheid dus zeker niet te lang roodheet stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@chrisprep Ik heb een aantal in een professionele smidse gehard. Thuis geprobeerd met houtskool vuur met nog twee Skandia gas vlammen erbij. Ik voel me een sukkel want het werd niet heet genoeg. Misschien te weinig lucht toevoer. Ik ga het weer eens proberen.

 

Die lucht-toevoer die doet het hem wel, denk ik. Hoeveelheid en manier waarop.

En misschien een soort tunnel erboven maken (klei of zo, vooral keramische wol is super) om de warmte vast te houden en te concentreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...