Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag aan de amateur zenders onder ons


Gast

Aanbevolen berichten

Kom ik gisteravond bij mijn schoonmoeder langs, heeft haar buurvrouw een tasje met spul voor me neergezet. Kwam ze tegen tijdens de grote schoonmaak in haar schuur en heeft ooit iemand achtergelaten.

Was vast wel iets voor mij zei ze.

Ik gelijk die tas doorspittend. O.a. een politiescanner, portofoon (stuk? Nog ff naar kijken), Tom Tom, nog wat spul en dit:

 

[ATTACH=CONFIG]7376[/ATTACH]

 

Dat leek mij dus een "bakkie"!

Ik helemaal blij (want gratis en voor nop) een item wat ik graag wil hebben al een tijdje.

Na wat ge-google kwam ik hier op uit:

http://www.scanman.nl/N_frame.html?http://www.scanman.nl/Danita-1240-AM_FM-Mobile-27MHz-zendontvanger.--N_art_1451.html

 

Lijkt mij een bakkie voor in de auto. Ik mis een microfoon en antenne (Sh#t!).

Nu dus de vragen. IS HET WAT???

 

Ben absoluut een leek op het gebied van zendapparatuur.

Weet er echt helemaal niks van.

Kan ik dit aansluiten in huis of alleen in de auto (techniek is niet mijn ding. Hout wel, daar kan ik alles mee)?

Wat mis ik en wat moet ik hebben om dit ding draaiende te maken?

Ik hoorde wat over vergunningen enzo. Hoe zit dat?

Wat is het bereik?

Mag je hier zomaar mee zenden en ontvangen?

Wat zijn ongeveer de bijkomende kosten?

 

En dan nogmaals: Mag ik hier blij mee zijn of kan ik het net zo goed bij het oud vuil neerzetten (Doe ik lekker toch niet :p ).

 

Zo...! Ik weet dat er al diverse draadjes zijn. Maar het leek me praktisch om hier een apart draadje over op te zetten.

Met de juiste antwoorden door alle professionele zend amateurs hier (hulde), kun je misschien elke leek met dezelfde "domme" vragen naar dit draadje verwijzen.

 

Alvast bedankt voor de hulp en support!

 

G

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Gamble hij lijkt sterk op deze . Maar dan zonder de 3 puntjes getatoeëerd .

20140107_101339.jpg.8e9f60fb4622857288808c74948ec516.jpg

Ik ben er heel tevreden over .

Vergunning vrij in nl en België .

Bereik ? Ligt er aan in welke omgeving . Hoogspanningskabels doen er geen goed aan ik zou zeggen 10 km

En ja je kan hem in huis gebruiken maar dan moet je een omvormer hebben voor de sigaretten plug .

Een spreeksleutel is handig . Ook een antenne heb je nodig . En een swr meter is ook handig .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble

lijkt me deze: http://www.truckerswereld.nl/webwinkel/producten/30/618/danita-1240

http://www.cbradio.nl/danita/Manual_Danita_1240AM_ENG_DE_DK_NL.pdf

Mag je gewoon mee zenden. Die linker aansluiting gaat de mic op. Zit die er ook nog bij? Dan even voorzichtig aansluiten op 12v accu (of via sigarettenplug in de auto, als je deze er ook bij hebt). Niet zenden zolang er geen antenne aan zit, dan kan ie z'n vermogen niet kwijt en kan je je bak opblazen....

 

Leuke aanwinst en NIET weggooien. En ja, deze mag je gewoon gebruiken zonder licentie....(zie specs via link)

 

Succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble hij lijkt sterk op deze . Maar dan zonder de 3 puntjes getatoeëerd .

20140107_101339.jpg.8e9f60fb4622857288808c74948ec516.jpg

Ik ben er heel tevreden over .

Vergunning vrij in nl en België .

Bereik ? Ligt er aan in welke omgeving . Hoogspanningskabels doen er geen goed aan ik zou zeggen 10 km

En ja je kan hem in huis gebruiken maar dan moet je een omvormer hebben voor de sigaretten plug .

Een spreeksleutel is handig . Ook een antenne heb je nodig . En een swr meter is ook handig .

 

Geert

Hahaha zonder puntjes :p!

 

Top, ikke erg in mijn hum nu! Nu nog op zoek naar microfoon (spreeksleutel, hoe kom je er op!) , 12 volt accu en antenne.

Zat aardig wat bekabeling in de tas. Volgens mij ook een plug voor de sigaretten dinges in de auto.

Stel ik weer een stomme vraag als ik vraag wat een swr meter is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble

lijkt me deze: http://www.truckerswereld.nl/webwinkel/producten/30/618/danita-1240

http://www.cbradio.nl/danita/Manual_Danita_1240AM_ENG_DE_DK_NL.pdf

Mag je gewoon mee zenden. Die linker aansluiting gaat de mic op. Zit die er ook nog bij? Dan even voorzichtig aansluiten op 12v accu (of via sigarettenplug in de auto, als je deze er ook bij hebt). Niet zenden zolang er geen antenne aan zit, dan kan ie z'n vermogen niet kwijt en kan je je bak opblazen....

 

Leuke aanwinst en NIET weggooien. En ja, deze mag je gewoon gebruiken zonder licentie....(zie specs via link)

 

Succes ermee

Hey thnx en nogmaal thnx for the manual ook! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Gamble ,

Ik zal proberen je iets op weg te helpen.

Dit Dantia zendertje kun je deze zonder vergunning gebruiken om te zenden op de 27Mhz. En dus communiceren met anderen die ook een zendertje gebruiken.

 

Het is sinds de begin jaren '80 in Nederland toegestaan om op een door de overheid aangewezen frequentie uit te zenden met een maximaal zendvermogen van 4 watt op de AM, FM of SSB.

Het begrip AM en FM zal een bekend begrip voor je zijn door het luisteren naar de reguliere radiozenders.

 

Voor de legalisering werd er voornamelijk gebruik gemaakt in Nederland van de AM mode. Toen men in 81 / 82 het zenden legaal maakte heeft de overheid beslist dat dit was toegestaan, maar voornamelijk op de FM. Op de AM is niet verboden uit te zenden maar de zenders die men tegenwoordig koopt zijn simpelweg vaak alleen voor de FM geschikt. Vandaar dat de AM een beetje in de vergetelheid is geraakt.

Het DANTIA bakje wat jij laat zien heeft beide mode's AM & FM. Dus dat komt goed uit, de meeste zend amateurs binnen Nederland "werken"nu op de FM.

 

Deze dantia kan je zowel in de auto als binnenshuis gebruiken. Deze Dantia vraagt 13,8 volt stroom en kun je in de auto op je accu aansluiten bv. dmv een sigarettenplug. Binnenshuis kan je een zgn. voeding gebruiken van 12 / 13,8 volt. (...of natuurlijk een losse auto accu, deze is dan bij een stroom uitval weer oplaadbaar met een zonnepaneeltje).

Wel is het zo dat je bij binnenshuis gebruik moet zorgen voor een antenne die buiten staat. Binnen kan ook maar dit beperkt je ontvangst en je zend afstand aanzienlijk!

Op de foto die jij laat zien zie ik een zgn. magneetvoet ( dat zwarte ronde ding met draad..) deze kun je doormiddel van de magneet die in de voet zit eenvoudig op het dak van je auto plaatsen of bij binnenhuis gebruik, op een metalen ondergrond.

Op het schroefdraad op de voet kun je een mobiele antenne schroeven.

 

Nu is het wel zo dat de kwaliteit van je antenne zeker, mischien nog wel belangrijker, is als de zender die je gebruikt. Vergelijk dit met de duurste stereo installatie die je kunt kopen met daarop aangesloten goedkoopste speaker boxen... De kwaliteit zal nooit optimaal zijn.

 

Wat heb je nu nog nodig...:

 

1 Een microfoon of "handmic".

2 Een mobiele antenne die je op de voet kunt schroeven die je al hebt.

3 Een voeding of een accu.

Ook zou je tot slot eigenlijk nog een SWR meter nodig hebben , dit is een meet app. waarmee je meet of je antenne goed staat afgesteld. ( meer lees je hier over in de topic: http://preppers.nl/forum/threads/2611-Uitleg-Antennes

 

Nu kan je natuurlijk ook veel van deze spulletjes via marktplaats stukken goedkoper kunnen kopen ipv. nieuw in een winkel.

Ik denk dat als je alles nieuw zou kopen dat het je rond de 150 euro zou gaan kosten, koop je alles 2e hands zou het bedrag rond de 75 euro kunnen zijn.

 

Tot slot.. Jou dantia heeft een vermogen van ongeveer 4 watt FM ?AM, met dit zendertje zou je rond de 10 km. afstand kunnen zenden. Het één en ander is dan weer afhankelijk van de omstandigheden, antenne hoogte etc...Meer lees je hier ook over in de topic van http://preppers.nl/forum/threads/2611-Uitleg-Antennes die ik je hierboven al hebt gegeven.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@peter2010 ,

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik wat mee (net zoals de tips hierboven. Mijn dank is groot!).

Ik ga nu eens op mijn gemak rondneuzen voor tweedehands spul en anders nieuw.

In eerste instantie wil ik hem op mijn zolderkamer (man cave) plaatsen. Even kijken wat ik kan regelen met antenne en ontvangst, maar dat moet wel makkelijk realiseerbaar zijn.

Aankomend jaar moet ik mijn vertrouwde Audi verkopen en een kleinere auto voor mijn vrouwtje kopen die hem dan nodig heeft voor haar woon/werk verkeer.

Afspraak met de bazin des huizes is dat ik dan eindelijk een (oude) pick up mag kopen, welke ik mat zwart ga verven met het logo van onze bushcraft/survival groep.

Kano's in de bak evenals gereedschap en deze man is weer klaar voor nog meer avonturen! :)

Een 27mc bakkie zou in dat geval ook natuurlijk niet misstaan en misschien verplaats ik deze tegen die tijd wel naar de auto.

Ben er nog niet over uit, maar weet nu al dat ik er veel plezier aan ga beleven!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig dat de microfoon er niet meer bij zit. Maar deze zijn ruimschoots en universeel verkrijgbaar hoor, zolang je maar rekening houd dat je een 4-polige stekker nodig hebt die in dat gat links past ;)

Soldeer schema's zijn via internet te verkrijgen, en hopelijk heb je iemand in je vriendenkring die dat kan solderen voor je. En anders neem je de spullen eens mee tijdens één van de meetings. dan komt dat ook wel goed :)

 

Deze zendbak, heeft 40 kanalen FM en AM. Dat is wat de meeste 'bakkies' hebben. Met een zendvermogen van 4 Watt zit je prima, en mag je zonder licentie gebruiken.

 

Wat erg belangrijk is, is de antenne. En natuurlijk... HOE wil JIJ hem gaan gebruiken?

Zou je hem thuis willen opstellen?

 

Dan heb je een 12V voeding nodig

En voor het beste resultaat, een basis-antenne die je aan de gevel kunt bevestigen.

wil je geen antenne op dak, dan kan je ook denken aan een mobiele antenne op bijvoorbeeld een autovelg op je zolder. Dit beperkt wel je ontvangst- en zendbereik.

 

een SWR meter stel je de antenne mee af. als je apparatuur en bekabeling goed is, is dit een simpel klusje. Als er iets mis is met één van deze, kan je uren bezig zijn en nog geen resultaat boeken.

 

Uitleg over de werking van een SWR meter is voldoende te vinden op internet.

 

Mocht je hem al aan willen sluiten op een accu zonder antenne en microfoon. kan het zijn dat je niks hoort... zelfs geen ruis. Sommige bakkies laten pas iets horen als de microfoon is aangesloten. niet gelijk weggooien dus! ;)

 

Welke regio bevind jij je ongeveer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm het is jammer dat ik in de topics over het zenden eigenlijk niets of niet zoveel terug vindt over zenders met USB & LSB. Zenden in deze mode's is ook toegestaan. Het voordeel is dat je een veelvoud van de te zenden afstand hebt. Zelf heb ik al eens met een station in Denemarken zitten praten met 4 watt op LSB. Vergelijk dit eens met de 10 km op FM...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, voor de ongelofelijke amateuren en leken op dit gebied (ja hiero! :p) en het idee dat elke leek naar dit draadje verwezen kan worden, is het misschien een idee om dan gelijk even uit te leggen over het hoe en wat van Lsb enzo? :):):)

Scheelt weer veel ge-google. Krijg een google vinger na deze inspannende ochtend waarin ik zoveel mogelijk probeer op te steken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkelzijbandmodulatie (Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)

 

Het is meteel helaas al erg technisch.. :cool: je moet al wel wat weten van radiogolven enzo..

 

Enkelzijbandmodulatie (EZB) of Single Side Band-modulatie (SSB) is een vorm van modulatie waarbij van het oorspronkelijk amplitudegemoduleerde signaal alleen één zijband wordt uitgezonden, zonder de eigenlijke draaggolf.

 

Enkelzijbandmodulatie is ontwikkeld omwille van de beperkte ruimte op de kortegolfbanden (3..30 MHz) en vanuit de wens om met het beschikbare vermogen een maximale overdracht te verkrijgen.

 

Het wegfilteren van een zijband door een filter is niet gemakkelijk als het signaal rijk is aan lage frequenties, bijvoorbeeld in televisietoepassingen. In dat geval kan men kiezen voor een tussenoplossing: restzijbandmodulatie. Voor telefonie en spraak daarentegen, waar componenten onder 300 Hz niet noodzakelijk zijn voor de verstaanbaarheid, is enkelzijbandmodulatie heel geschikt en efficiënt.

 

 

Inhoud

1 Principe

2.1 AM

2.2 Bovenzijband

2.3 Onderzijband

2.4 Vermogensverdeling

3 Gebruik

4 Trivia

 

Principe[bewerken]Bekijkt men een signaal dat met een enkele toon van 1000 Hz 100 % amplitude gemoduleerd is met een spectrumanalyzer, dan ziet men dat het signaal uit drie componenten bestaat:

 

de draaggolf, ter grootte van 2/3 van het totale vermogen

een onderzijband, ter grootte van 1/6 van het vermogen, 1000 Hz onder de draaggolffrequentie

een bovenzijband, ook ter grootte van 1/6 van het vermogen, 1000 Hz boven de draaggolffrequentie

Bij een kleinere modulatiediepte dan 100% wordt het vermogen in de zijbanden zelfs nog kleiner. De onder- en bovenzijband bevatten beide de informatie van het modulerend signaal, dus men zou kunnen volstaan met uitzenden van een van de twee zijbanden.

 

De draaggolf zelf bevat geen directe informatie van het modulerend signaal en zou, als we de frequentie kennen, niet meegestuurd hoeven worden.

 

Door nu alle energie die beschikbaar is in één enkele zijband te stoppen, wordt die zijband een factor zes sterker gemaakt, met meer kans om storingen te overwinnen. Deze modulatiewijze noemt men SSB-SC (Single Side Band with Suppressed Carrier : enkelzijband met onderdrukte draaggolf). Deze modulatievorm wordt volgens de CCIRR norm als J3E genoteerd indien het modulerend signaal een telefoniesignaal (spraak) is.

 

Wanneer een kortegolfzender met één enkele zijband en onderdrukte draaggolf wordt gebruikt voor spraak, dan wordt er nauwelijks iets uitgezonden wanneer er niets wordt gezegd. Dit komt door het ontbreken van de draaggolf. Pas wanneer iemand in de microfoon praat, gaat de zender een signaal uitzenden.

 

Bijkomend voordeel van enkelzijband is dat de bandbreedte afneemt, zodat er meer zenders in dezelfde frequentieband passen zonder elkaar te storen.

 

Bijkomend voordeel aan de ontvangstzijde is, dat een smallere (selectievere) ontvangst mogelijk is, waardoor storingen minder worden en de ontvanger gevoeliger.

 

Een nadeel van enkelzijband is, dat de ontvanger zeer nauwkeurig afgestemd moet worden op de frequentie van de ontbrekende draaggolf. Bij een fout in de afstemming zullen alle frequenties in het bronsignaal net zoveel opgeschoven worden als de grootte van de afstemfout. Een verschuiving van 50 Hz kan de verstaanbaarheid van spraak al ernstig beïnvloeden. Daarnaast gaan bij misafstemming relaties tussen tonen verloren (zoals een akkoord, octaaf) en wordt muziek hierdoor sterk vervormd. Een ervaren radiogebruiker gebruikt dit effect om op het gehoor op een SSB-station (meestal met spraak) af te stemmen. In de professionele radiowereld werken enkelzijbandzenders op vast ingestelde frequenties en wordt de ontvanger ook nauwkeurig op die frequentie ingesteld. Hiervoor wordt een nauwkeurige frequentiestandaard gebruikt (gekoppeld aan atoomklokken).

 

In de (zend)amateurwereld wordt deze afstemnauwkeurigheid niet gehaald en is op het gehoor afstemmen gebruikelijk.

 

Welke van de beide zijbanden wordt uitgezonden is een historisch gegroeide keuze. Op frequenties onder de 8 MHz wordt in de regel gebruikgemaakt van onderzijband of LSB (Lower Side Band) en bij frequenties erboven van bovenzijband of USB (Upper Side Band).

 

Als de draaggolf wél wordt uitgezonden, spreekt men van SSB-FC (Single Side Band met Full Carrier), in CCIRR definitie aangeduid als H3E indien het telefonie betreft.

 

Vermogensverdeling

De amplitude van de zijbandsignalen zijn dus de helft van de amplitude van de draaggolf. Het vermogen van één zijband is daarom een kwart van het vermogen van de draaggolf (en niet de helft zoals vaak wordt gedacht).

Bij een draaggolfvermogen van 100 watt omvatten de zijbanden elk 25 watt. Het totaal vermogen is 150 watt.

 

Gebruik

Het gebruik van kortegolfzenders met een enkele zijband is nog altijd erg actueel. Onder GMDSS hebben alle schepen in zeegebeid-A2 (meer dan 30 zeemijl van een kuststation) of verder, nog verplicht een enkelzijbandinstallatie aan boord, evenals olie- en gasplatforms in zeegebied-A2. Deze verplichtingen zijn nog steeds geldend ondanks de opkomst van internet en communicatiesatellieten. Onder zeezeilers is SSB erg populair en wordt intensief gebruikt voor het verzenden van data, b.v. e-mail en GRIB-files (weerinformatie) en onderlinge radionetten. Ook koopvaardijschepen gebruiken veelvuldig SSB e-mail voorzieningen, dit als economische goedkopere tegenhanger van relatief dure satellietverbindingen. Onder radioamateurs is SSB altijd al populair.

 

Trivia

Tot in de jaren 70 werd door het telefoonnet 's-Gravenhage een service aangeboden om muziekinstrumenten te stemmen. Door een bepaald telefoonnummer te kiezen, hoorde men enige tijd de toon a' van 440 Hz. Dit nummer was ook van buiten Den Haag te bellen (met 070 ervoor), maar de juiste toonhoogte werd dan niet gegarandeerd. Dat kwam doordat er in het interlokale verkeer gebruik werd gemaakt van enkelzijbandmodulatie. Als de bij ontvangst gegenereerde draaggolf niet exact dezelfde frequentie heeft als de draaggolf die bij verzending onderdrukt wordt, verandert namelijk de frequentie van het ontvangen signaal

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorrie heren maar de opmerking tbt USB/LSB was eigenlijk meer naar communicator gericht...

 

Maar no sweat...ik zal proberen wat uit te leggen zonder al te technisch te worden

Het valt wel mee hoor... Op jullie radio zie je nu een knop waar FM/AM bij staat.

FM /AM is een mode waarin je kunt werken binnen de toegestane frequentie. Zo zijn er ook "bakkie's"die een 3e en 4e mode mogelijkheid hebben naast FM & AM. namelijk USB & LSB.

 

Als je zend op de FM of AM wordt de reikwijdte van je zender oa bepaald door de hoeveelheid uitgezonden wattage's van de zender ( 4 watt in dit geval).

Het station dat jou ontvangt ziet de meter op zijn zender uitslaan deze meter geeft aan hoe sterk dat jij ontvangen wordt.

 

Als je gebruik maakt van USB of LSB wordt de reikwijdte naast de uitgezonden wattage OOK bepaald door de hard / luidheid van jou gesproken modulatie.

het kan dus voorkomen dat door maar 4 watt te gebruiken, jou tegen station geen uitslag ziet op zijn meter. Maar je toch ontvangt door de hardheid van jou modulatie.

 

Er zijn dan ook microfoons in de handel die een ingebouwd versterkertje hebben, en dus een hardere modulatie geven.

Doorgaans kun je hierdoor grotere afstanden overbruggen als op de FM.

 

Vandaar dat ik ook iet wat verwonderd was dat er niemand over deze mogelijkheid sprak en alles zo zeer op FM gefocust is. Ik kan me voorstellen dat in tijden van een ramp het essensieel is om door veel mensen ontvangen cq gehoord te worden als je om hulp roept met een zendert...( doe het ook voor jou hoor Nel...).

 

Het is trouwens jammer..ik heb nl diverse gesprekken met oa Saudi Arabie, , Spanje en Amerika opgenomen met mijn telefoon. echter dat is een 3ga bestand?? En kan deze niet uploaden op mijn computer anders had ik je kunnen laten horen hoe die gesprekken op USB eraan toe gaan.

Weet iemand hoe ik een 3ga bestand om kan zetten naar een MP3 bestand??

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble het woord steeksleutel heb ik opgevangen door met al die Nederlanders om te gaan . Bij ons heet dat gewoon een MIKE .

 

Geert

 

Het woord steeksleutel kon ik al :p

Het woord spreeksleutel is natuurlijk zend jargon en daar moet ik nog ff inkomen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...