Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF in Friesland


Gast DRD28

Aanbevolen berichten

http://www.nu.nl/binnenland/3668955/grote-stroomstoring-treft-noordoost-friesland.html

 

Zo'n 10.000 huishoudens in Noordoost-Friesland hebben maandag aan het einde van de middag en begin van de avond zonder elektriciteit gezeten.

 

jaa lieve kijkbuiskinderen ben ik nu de enige of hebben we inderdaad gewoon veel vaker storingen in Nederland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

de meeste stukken net zijn volgens mij in de zelfde tijd aan gelegd, en gaan dus rond de zelfde tijd kapot of problemen geven

 

dat zie je nu ook in duitsland in de oorlog zijn heel veel bruggen kapot gebombardeerd, na de oorlog zijn ze weer opgebouwd en nu beginnen ze achter elkaar slecht te worden (vrachtwagens mogen er nog maar 60, rijbanen worden afgesloten enzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat wel fijn is in mijn ogen dat iets wat voorheen voor mij een theorie was nu echt is bewezen.

 

"De oorzaak van de ontploffing in het transformatorhuis is onbekend. De brand die daarna uitbrak, kon snel worden geblust. Tijdens de storing was de politie slecht bereikbaar en was de waterdruk lager of zelfs helemaal weggevallen, omdat het pompstation van waterbedrijf Vitens ook geen stroom meer had."

 

Namelijk dat ook hier in nederland alarmdiensten hinder ervaren bij een grote stroomstoring, namelijk door het wegvallen van de zendmasten.

Ook dat waterdruk weg kan vallen tijdens een grote stroomstoring, had ik nog niet eerder gehoord dat het ooit in nederland was voorgekomen. Natuurlijk horen we het vaker in films , video's en berichten uit het buitenland zoals de VS, maar toch... vaak denk je dan dat het komt omdat ze daar dingen anders hebben geregeld dan hier in nederland.

 

Ik hoop dat de mensen die dit vandaag hebben ervaren hier van hebben geleerd en voortaan hier beter op voorbereid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het nog erg snel opgelost! Een paar uur "slechts". Is even wat ongemak, maar ook niet meer dan dat.

 

Zelf hebben wij een 5 dagen zonder warm watervoorziening gezeten en zonder verwarming (ketel stuk!). Okay, toegegeven, het is nu niet echt winter, maar geen centje pijn hier. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik absoluut geen warm water nodig heb en dat, vooral bij de huidige temperaturen, een centrale verwarming in huis volstrekt onnodig is. Mevrouw Bravo vond het "lastig", ikzelf had het buitengewoon goed naar mijn zin de afgelopen dagen. De kids hebben er eveneens niks van gemerkt. We wassen ons gewoon met warm water en het vuur in de haard brandde heerlijk! Wat mij betreft had het nog wel even mogen duren aleer e.e.a. gerepareerd was... Ik had e.e.a. graag willen ondervinden bij strenge vorst.

 

Stiekem hoop ik nu op een langdurige stroomuitval. Maar ja, dat zal wel een vorm van beroeps- eh, hobbydeformatie zijn ;) Een beetje prepper is toch blij als hij/zij in zijn preps wordt bevestigd? En dan was dit nog maar 5 dagen zonder verwarming en warm water. Pfff... Mietje die ik ben. Volgende keer graag -10 en en een bak sneeuw erbij!

 

En dan nog ben ik waarschijnlijk een complete amateur vergeleken bij bijvoorbeeld @gerbewoner in zijn Ger bij -15...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat nu heel duidelijk uit dit bericht naar voren kwam is niet alleen dat de hulpdiensten hinder ondervonden zoals @prepper053 al meldde, maar dat dus ook de waterdruk wegviel.Vermoedelijk omdat de waterpomp vanwege de stroomstoring niet meer werkte.... Zie ook storing in Brabant in 2008: http://www.omroepbrabant.nl/?news/98913712/Stroomstoring+Tilburg+weer+opgelost+.aspx en in 2010 in Nijmegen http://www.nultweevier.nl/nieuws/5450

 

Dit realiseren veel mensen zich nog steeds niet, dat een stroomstoring ook weer tot andere vervelende problemen kan leiden. Bijv. ook het uitvallen van de pompen van het riool zoals hier al eerder op het forum aan de orde is gebracht.

 

Tijdens de storing (was de politie slecht bereikbaar en) was de waterdruk lager of zelfs helemaal weggevallen, omdat het pompstation van waterbedrijf Vitens ook geen stroom meer had.

 

Handige site met overzichten van storingen mbt leidingwater: http://waterstoring.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Friesland he? ;)

 

Maar even zonder dollen, reken er maar op dat bij een landelijke stroomstoring er maar een paar plekken zijn waar de backup stroom wel goed verzorgd is; namelijk de grotere datacenters. Simpelweg omdat die allemaal regelmatig testen (en soms ook stevig opfucken, maar over 't algemeen wordt dat daarna verholpen). Ziekenhuizen zullen 't redelijk op orde hebben maar minder goed. Zendmasten zal een deel 't zo'n 12 uur volhouden, voordat de backup accu's leeg raken, de masten op "onbelangrijke gebieden" hebben geeneens backup. En zelfs dan nog; een grootschalige stroomstoring zal langer duren dan de meeste backups 't volhouden.

 

Nee, bij een landelijke stroomstoring kan je maar beter maken dat je wegkomt, 't land uit, zolang 't nog kan, wat de poep is dan al naar de ventilator aan 't vliegen, kwestie van tijd voor 'ie 'm raakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het landelijk is.. brace yourselfs! dan moet het netwerk helemaal worden afgekoppeld tot elke centrale.. daarna weer opgestart en langzaam aan weer opgebouwd.. probleem is: hoe ga je die mensen bereiken zonder telefoon... dat gaat wel een tijdje duren denk ik :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grotere probleem is dat 't starten van 't netwerk niet zo makkelijk is als 't klinkt. Ik weet niet of de black start facility van Essent al klaar is? Maar de meeste energiecentrales kunnen zichzelf niet opstarten maar hebben daar (veel) energie van 't net voor nodig!

 

Na 't starten van de black start facility kan er langzaam aan, stap voor stap weer begonnen worden het netwerk op te bouwen en andere base load centrales te starten. Voordat de hele bende weer draait zijn we zo een paar dagen verder, zo niet langer. En dan gaan we er vanuit dat de interconnects naar Duitsland en Noorwegen weer online komen, want als die er ook uit liggen, dan heeft Nederland gewoon een dik tekort aan stroom en gaan ze waarschijnlijk met rolling blackouts werken, waarbij delen van 't land dus een tijdje stroom hebben, daarna een ander deel, daarna weer een ander deel. Niet echt bevorderlijk voor de gemoedstoestand van de maatschappij.

 

Nee, ik blijf er bij, bij een landelijke stroomstoring -> Maken dat je wegkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persbericht TenneT

>> (...) De faciliteit zorgt dus voor een verdere vergroting van de leveringszekerheid in Nederland. Nuon gaat deze faciliteit bouwen bij de bestaande centrales in Utrecht, Lage Weide en Merwedekanaal.

 

Leveringszekerheid

Zo’n black-out situatie is onwaarschijnlijk, omdat de netten van TenneT redundant zijn uitgevoerd en in zeer goede staat verkeren. Toch wil TenneT voorbereid zijn op een dergelijke situatie. Daarom werd een tender uitgeschreven voor de bouw van een black-start faciliteit. Op basis van prijs en de zekerheid van tijdige levering werd voor Nuon gekozen. De faciliteit wordt gebouwd in aanvulling op de twee bestaande faciliteiten: één in het noorden en één in het zuiden.

Black out

De black-start faciliteit is nodig om het net weer onder spanning te breng na een black-out situatie. De elektriciteitscentrales zullen hiervoor opnieuw moeten worden opgestart. Deze centrales starten normaal gesproken op met behulp van elektriciteit en spanning van het net. De nieuwe black-start faciliteit maakt het mogelijk dat de centrales van Nuon kunnen opstarten zonder dat het net onder spanning staat.

 

 

De black-start faciliteit bestaat uit een dieselnoodstroomaggregaat en een gasturbinegenerator. Het dieselnoodstroomaggregaat wordt bij een black-start als eerste gestart. Dit aggregaat start een gasturbinegenerator, die het deel van het elektriciteitsnet onder spanning brengt waarop de centrales zijn aangesloten. Hierna kunnen productie-eenheden van deze centrales 'normaal' opstarten en elektriciteit leveren. Met behulp van deze centrales wordt vervolgens een groter deel van het net onder spanning gebracht, worden de andere productie-eenheden opgestart en zullen elektriciteitsafnemers worden bijgeschakeld. Op deze wijze wordt vervolgens heel Nederland weer van stroom voorzien.

 

 

In april beginnen de civiele werkzaamheden, waarna gestart kan worden met de bouw. De black-start faciliteit is naar verwachting eind 2010 gereed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuon biedt plaats aan nieuwe black start faciliteit

 

06-01-2011

 

Op het terrein van de Nuoncentrale Lageweide in Utrecht staat per deze week een derde black start generator paraat. Het gaat om een noodstroomaggregaat dat in geval van een complete stroomuitval in Nederland er voor zorgt dat die centrale het net snel snel weer op spanning krijgt.

 

Tennet moet er als landelijk netbeheerder voor zorgen dat het Nederlandse stroomnetwerk snel weer op spanning komt na een black out, een noodsituatie waarbij de spanning op het hele net wegvalt. Daarvoor sluit Tennet contracten met eigenaren van energiecentrales, dat kunnen zowel energiebedrijven als industriebedrijven met eigen productieeenheden zijn. Bij energiecentrales van dergelijke partijen laat Tennet noodstroomaggregaten plaatsen die een generator van een centrale weer opstarten bij een black out, zodat deze vervolgens ook weer het net op spanning kunnen brengen. Dat zijn de zogenaamde black start faciliteiten.

 

Tennet had al drie black start faciliteiten in Nederland, maar het contract met één van die drie partijen was verlopen. Na het aanvragen van offertes heeft Tennet uiteindelijk gekozen voor Nuon, met de locatie Lageweide, als plaats waar een nieuwe black start faciliteit kwam. Het aggregaat is daar geplaatst en getest, en sinds deze week is hij beschikbaar voor gebruik mocht dat nodig zijn, laat Tennet weten. Centrale Lage Weide is een warmtekrachtcentrale met een vermogen van 266 MW elektrisch en 180 MW thermisch.

 

Behalve het noodaggregaat in Utrecht heeft Tennet ook dergelijke voorzieningen bij centrales in Noord- en Zuid-Nederland. "We willen ze verspreid over het land hebben staan", zegt Tennet-woordvoerder Mirjam Davidson. Vanwege de "marktgevoelige" informatie maakt Tennet niet bekend bij welke andere bedrijven deze staan, alleen dat het om drie verschillende producenten gaat. Tennet betaalt de kosten van de black start faciliteiten, maar wil om die reden ook niets kwijt over de waarde en duur van de contracten die hiervoor zijn gesloten.

 

De aggregaten met deze functie worden jaarlijks getest via een proefstart, om zeker te weten dat ze ook functioneren in het uitzonderlijk geval dat ze misschien nodig zijn. Ze staan bij voorkeur bij gasgestookte eenheden, omdat die snel opgestart kunnen worden.

 

©, Energeia, 2011

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dat valt weer mee, er zijn er dus 3. Zou er altijd wel 1 van moeten werken zou je zeggen :)

 

Neemt niet weg dat het "snel" het net weer online brengen nog steeds een kwestie van dagen tot weken is, uitgaande van weinig andere problemen (en uitgaande van een menselijke fout waardoor de boel offline ging, bij sabotage komt daar nog wat tijd bij om de problemen te vinden en op te lossen!).

 

Ik zie de gemiddelde Nederlander nog niet zomaar even een paar dagen zonder stroom doorbrengen zonder dat er een stevig aantal mensen in paniek raken en er een hoop crimineel gedrag naar boven komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...