Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste zelf gemaakt mes


Flos

Aanbevolen berichten

Wat moet ik me daar bij voorstellen ?

 

Geert

 

Eigenlijk is het wel moeilijk uit te leggen, zie plaatje hieronder.

Linker plaatje is volgens mij jouw huidige slijpwijze (?).

Dus bij lijn 1 slijp je direct naar de snij kant toe.

Wat je zou kunnen doen is een vergelijkbare hoek maken bij lijn 2 waardoor je de hoek van de snijkant veranderd.

Het is maar een idee natuurlijk en wat je aan staal weghaalt krijg je nooit meer terug.

 

Untitled.jpg.b02f5df134440ad60bc57dd8ac76322c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Eigenlijk is het wel moeilijk uit te leggen, zie plaatje hieronder.

Linker plaatje is volgens mij jouw huidige slijpwijze (?).

Dus bij lijn 1 slijp je direct naar de snij kant toe.

Wat je zou kunnen doen is een vergelijkbare hoek maken bij lijn 2 waardoor je de hoek van de snijkant veranderd.

Het is maar een idee natuurlijk en wat je aan staal weghaalt krijg je nooit meer terug.

 

Untitled.jpg.b02f5df134440ad60bc57dd8ac76322c.jpg

 

Ok ik snap het . Ik ga dit mes zo laten . Maar zal er zeker aan denken als ik mijn volgende maak .

Dank voor de tip .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes gedaan Geerr. Wil ik ook nog eens leren.

Zoveel materiaal wat ik versimpel, mooier maak, beter maak en/of sterker maak, maar een eigen mes maken is er nog niet van gekomen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

 

Heel mooi gedaan voor een eerste mes.

Wat je kan doe om het vlijmscherp te zetten is het te slijpen met water op de slijpsteen en niet met olie.

De olie houdt de metaaldeeltjes vast in de steen en das net niet goed.

Water spoelt de steen en laat de korrel rollen.

Je kan je mes eerst uitgloeien en dan afkoelen in olie ...daarna uitgloeien en laten afkoelen in de omgeving...zo behoudt je de hardheid maar is de broosheid weg. Dan kan je ook kappen zal ik maar zeggen met jouw mes.

Ik gebruik zelf ook verenstaal en dat is uitermate geschikt. Heb delen van een auto liggen en delen van een vrachtwagen dus daar kan ik alle kanten met uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

 

Heel mooi gedaan voor een eerste mes.

Wat je kan doe om het vlijmscherp te zetten is het te slijpen met water op de slijpsteen en niet met olie.

De olie houdt de metaaldeeltjes vast in de steen en das net niet goed.

Water spoelt de steen en laat de korrel rollen.

Je kan je mes eerst uitgloeien en dan afkoelen in olie ...daarna uitgloeien en laten afkoelen in de omgeving...zo behoudt je de hardheid maar is de broosheid weg. Dan kan je ook kappen zal ik maar zeggen met jouw mes.

Ik gebruik zelf ook verenstaal en dat is uitermate geschikt. Heb delen van een auto liggen en delen van een vrachtwagen dus daar kan ik alle kanten met uit.

 

Dat ga ik zeker proberen heb nog een ongebruikte wet steen liggen . Die andere is doordrongen met olie van hout beitels te wetten . Ik heb enkel nog zware bladveren liggen . Moet maar eens langs de schroothandelaar gaan om lichter te zoeken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

mooi gemaakt voor eerste mes,

als je de smaak te pakken hebt om zelf messen te maken, nog enkele tips,

bij het harden, verhit je mes roodgloeiend, een truuk is met een magneet , als het metaal niet meer magnetisch is is de temp. ok,

koel het mes dan direct in afgedraaide olie en niet in water, na afkoeling leg het mes 1 u in een gewone huishoudoven, +- 220 graden

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...