Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dé oplossing van uw overheid tijdens een ramp...

Recommended Posts

We zijn de Sjaak…

Maar dat wisten we natuurlijk al lang!

zaterdag 18 maart 2006

Rampenplannen zijn in de praktijk vaak onbruikbaar voor hulpverleners, omdat ze te lang en te ingewikkeld zijn. Dat is de conclusie van het Landelijk Beraad Crisisbeheersing (LBCB) in een rapport over draaiboeken bij rampen. "Iedereen denkt als ik maar een plan in de kast heb staan, ben ik voorbereid. Maar als er echt iets gebeurd, kijk ik maar naar 1 ding, het telefoonlijstje" aldus een citaat van een anonieme functionaris in het rapport.

Bron: http://rampensite.nl/content/view/340/35/

Ja, ik weet het, 2006… Maar tijdens mijn zoektocht op de interwebs kan ik maar weinig recentelijk werk terugvinden. Dit is mijn ogen net zo kolderiek als de code 00000000 die de Amerikanen jarenlang gebruikte voor hun volledige wapenarsenaal aan Nukes.

Het lijkt allemaal of dat men weet waar men mee bezig is, maar ondertussen doen ze niks anders dan elkaar bellen… En dan maar hopen dat de telefoon nog werkt, want de ambtenaar in kwestie heeft vast geen back-up voor zijn communicatie.

Ik word met de dag meer huiverig voor een SHTF.

Dus als er écht iets ergs gebeurd in Nederland, dan lossen onze onze hoeders van de overheid het op door “naar een telefoonlijstje te staren”.

Goh, ik voel me ineens een stuk veiliger…

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De overheid is er wel mee bezig geweest, zelfs TNO heeft een grote ramp bestudeerd zoals een EMP;

In Nederlandse beleidsstukken over rampenbestrijding wordt niet gerept over een grootschalige EMP-aanval, wel over een 'moedwillige verstoring van de elektriciteit'.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken liet recent in een - naderhand tot 'staatsgeheim confidentieel' verklaarde studie - door TNO beschrijven hoe de Nederlandse maatschappij zou worden ontwricht als één provincie door een terreuractie zonder stroom zou komen.

Die studie leest als een huiveringwekkend scenario, echter nog kinderspel bij een volledige 'black-out': "Tankstations kunnen geen brandstof leveren, communicatie valt uit in het gebied, rampenzenders, radio, tv en internet functioneren niet, drinkwater raakt verontreinigd, waterdrukpompen vallen uit

Enz. Enz.

Staat gewoon in de TELEGRAAF van zaterdag 28 nov 2009.

De overheid is er wel mee bezig geweest, zelfs TNO heeft een grote ramp bestudeerd zoals een EMP;

In Nederlandse beleidsstukken over rampenbestrijding wordt niet gerept over een grootschalige EMP-aanval, wel over een 'moedwillige verstoring van de elektriciteit'.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken liet recent in een - naderhand tot 'staatsgeheim confidentieel' verklaarde studie - door TNO beschrijven hoe de Nederlandse maatschappij zou worden ontwricht als één provincie door een terreuractie zonder stroom zou komen.

Die studie leest als een huiveringwekkend scenario, echter nog kinderspel bij een volledige 'black-out': "Tankstations kunnen geen brandstof leveren, communicatie valt uit in het gebied, rampenzenders, radio, tv en internet functioneren niet, drinkwater raakt verontreinigd, waterdrukpompen vallen uit

Enz. Enz.

Staat gewoon in de TELEGRAAF van zaterdag 28 nov 2009.

En wie gaan ze bellen dan? ;)

Er is veel meer data. Ken je ook het magazine van de Rijksoverheid:

Nationale veiligheid en crisisbeheersing, uitgave van MinBZK.

Het magazine wordt ca. 6x per jaar uitgegeven, en is met wat speurwerk ook te vinden op internet.

"Het Magazine nationale veiligheid en crisisbeheersing is een tweemaandelijkse uitgave van de directie Nationale Veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het blad informeert, signaleert en biedt een platform aan bestuurders

en professionals over beleidsontwikkeling, innovatie, uitvoering en evaluatie ten aanzien van nationale veiligheid en crisisbeheersing.

De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de artikelen berust bij de auteurs."

Ik kan je ook een zip sturen met alle edities. Leuk leesvoer.

Het ging me voornamelijk om de onsterfelijke uitspraak m.b.t. het staren naar het telefoonlijstje. Als er zo veel moeite wordt gestoken in het ontwikkelen van plannen en scenario's en het blijkt dat deze te gecompliceerd zijn voor de uitvoerden of simpelweg niet werkbaar, dan zal men aanpassingen moeten doen. Plan, Do Check, Act.

Mocht er nu echt poep zijn, dan is het "rampenplan" natuurlijk relatief simpel...

Als ze een beetje slim zijn, bellen ze @DickBerts of nemen ze contact op met leden van dit forum.

Volgens mij hebben wij er met z'n allen langer en beter over nagedacht dan de overheid.

Je denkt toch niet dat dik betaalde ambtenaren hun licht op gaan steken bij een stel avontuurlijke snijbonen van een forum? TNO, een dure denktank, een speciale commissie, dat zijn de opties die de overheid inzet. Met een dik rapport als eindresultaat dat vervolgens ergens ligt te verstoffen.

Je denkt toch niet dat dik betaalde ambtenaren hun licht op gaan steken bij een stel avontuurlijke snijbonen van een forum? TNO, een dure denktank, een speciale commissie, dat zijn de opties die de overheid inzet. Met een dik rapport als eindresultaat dat vervolgens ergens ligt te verstoffen.

Daarom schreef ik ook: "Als ze een beetje slim zijn....."

Nooit gezegd dat ze ook daadwerkelijk slim zijn. ;)

Daarom zitten we hier, daarom preppen we, omdat we niet verwachten dat de overheid in een SHTF geval onze problemen gaat oplossen. :o

• Leuk 1
@f150 leuk of verontrustend?

Ok, citaatje van Ira Helsloot, hoogleraar Crisisbeheersing en Fysieke Veiligheid:

"Gelukkig blijkt de burger zeer zelfredzaam en behulpzaam richting zijn medeburgers. Maar evenzeer is de burger ‘eigen-wijs’, dat wil zeggen dat hij pas in actie zal komen als hij de dreiging als reëel ervaart en pas zal luisteren naar aanwijzingen als de overheid hem kan overtuigen van de realiteit en oprechtheid daarvan."

Gerustgesteld?

Bron: jaargang 1, nr 9.

Ok, citaatje van Ira Helsloot, hoogleraar Crisisbeheersing en Fysieke Veiligheid:

"Gelukkig blijkt de burger zeer zelfredzaam en behulpzaam richting zijn medeburgers. Maar evenzeer is de burger ‘eigen-wijs’, dat wil zeggen dat hij pas in actie zal komen als hij de dreiging als reëel ervaart en pas zal luisteren naar aanwijzingen als de overheid hem kan overtuigen van de realiteit en oprechtheid daarvan."

Gerustgesteld?

Bron: jaargang 1, nr 9.

Tsja, dat is dan ook wel echt weer Hollands he? "Ik bepaal zelf wel of er gevaar is!".

Het gekke is dat de meeste mensen juist naar een brand toe rennen om te kijken, in plaats van hard weg te lopen... Ramptoerisme.

Wel een goede conclusie van de hoogleraar overigens. Enkel de opmerking "als de overheid hem kan overtuigen van de realiteit en oprechtheid daarvan" wordt een ietwat lastig verhaal natuurlijk ;)

Het gekke is dat de meeste mensen juist naar een brand toe rennen om te kijken, in plaats van hard weg te lopen... Ramptoerisme.
Daarom dus bij ander gevaar of lastig gevallen worden altijd brand roepen in plaats van help. Bij help kijkt men weg, bij brand komt men erop af.
Tsja, dat is dan ook wel echt weer Hollands he? "Ik bepaal zelf wel of er gevaar is!".

Wel een goede conclusie van de hoogleraar overigens. Enkel de opmerking "als de overheid hem kan overtuigen van de realiteit en oprechtheid daarvan" wordt een ietwat lastig verhaal natuurlijk ;)

Vroeger was er een aparte website, risicoregelreflex.nl; die is met de grote schoonmaakactie van de rijksoverheid beperkt tot een aantal op pagina's op:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/verantwoord-omgaan-met-risicos

Hier valt onder meer te lezen:

Daarnaast zien burgers en bedrijven het voorkomen van risico’s vaak te vanzelfsprekend als overheidstaak. Net als het uitkeren van een schadevergoeding. Terwijl de overheid hier lang niet altijd verantwoordelijk voor is. De overheid draagt zelf onbedoeld bij aan het beeld dat zij het voornaamste vangnet is bij risico’s. Hierdoor lijkt het vaak dat de overheid faalt, wat bij burgers en bedrijven leidt tot teleurstelling.

Ofwel: de overheid is geen risico vangnet, i.t.t, de perceptie van burgers.

In 2012 heeft de overheid haar visie gebundeld in een rapport van 192 pagina's (dat ik nog niet gelezen heb): Nieuwe perspectieven bij het omgaan met risico’s en verantwoordelijkheden, waarin ook bestuurlijke dilemma's worden behandeld.

[ATTACH=CONFIG]7347[/ATTACH]

Download

• Leuk 1
Daarom schreef ik ook: "Als ze een beetje slim zijn....."

Nooit gezegd dat ze ook daadwerkelijk slim zijn. ;)

Daarom zitten we hier, daarom preppen we, omdat we niet verwachten dat de overheid in een SHTF geval onze problemen gaat oplossen. :o

Oh ja, sorry, niet goed gelezen. ......

Er is voor ons rare snijbonen ook wel een lichtpuntje, effe snel door de link van @f150 gescand en wat treft mijn oog? Een leuke opmerking voor Snijbonen;

Het is voor top-down-denkers een ontnuchterende

realiteit dat onder Nederlandse burgers tegenwoordig

meer expertise schuil gaat dan in het overheidsapparaat

of in de volksvertegenwoordiging, aldus de nota.

Hoofdstuk Zelfredzaamheid, veiligheid en de Doe-democratie

Bladzijde 44

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2013/12/09/magazine-nationale-veiligheid-en-crisisbeheersing-december-2013.html

Ga er effe vanuit dat ze "ons"op de korrel hebben;):D:p

Er is voor ons rare snijbonen ook wel een lichtpuntje, effe snel door de link van @f150 gescand en wat treft mijn oog? Een leuke opmerking voor Snijbonen;

Hoofdstuk

Zelfredzaamheid,

veiligheid en de

Doe-democratie

Bladzijde 44

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2013/12/09/magazine-nationale-veiligheid-en-crisisbeheersing-december-2013.html

Ga er effe vanuit dat ze "ons"op de korrel hebben;):D:p

Das grappig, die had ik ook zojuist gelezen. Wat is nu de volgende stap vraag je je af.

Gerustgesteld?

Is dat niet diezelfde man die uitgevogeld had dat een aanrijtijd voor de brandweer losgelaten kon worden? Gerustgesteld?? Niet echt........

Gast Heksenboot
Is dat niet diezelfde man die uitgevogeld had dat een aanrijtijd voor de brandweer losgelaten kon worden? Gerustgesteld?? Niet echt........

De brandweer is in ieder geval consequent met lange aanrijd-tijden:

[ATTACH=CONFIG]7350[/ATTACH]

Het lijkt me dat mensen als die Ira Helsloot niet echt groots bijdragen aan de expertise vanuit het overheidapparaat of volksvertegenwoordiging.

(netjes gezegd he:) )

Het lijkt me dat mensen als die Ira Helsloot niet echt groots bijdragen aan de expertise vanuit het overheidapparaat of volksvertegenwoordiging.

(netjes gezegd he:) )

Ira is groot voorstander van transparantie, heeft een realistische kijk op risico's in de samenleving en is uitgesproken voorstander van zelfredzaamheid.

@frank1964 in dit interview vertelt hij meer over de (operationele) zelfredzaamheid in de zorg en de aangepaste instelling van de brandweer.

Het is meer de gewetensvraag: wat verlangt een prepper van de overheid? Een 'Better safe than sorry' mentaliteit met een overmaat aan wet- en regelgeving die niets aan het toeval overlaat - overigens zonder de garantie dát het veiliger wordt, of het uitgangspunt van Aaron Wildavsky: 'The secret of safety lies in danger', wat kort samengevat erop neer komt dat het uitsluiten van alle risico's resulteert in een toename van het gevaar.

Laatst nog gelezen dat bij een totale langdurige stroomuitval zoals beschreven;

Die studie leest als een huiveringwekkend scenario, echter nog kinderspel bij een volledige 'black-out'

Ze bedoelen dus dat bij een langdurige "black out" het land geen 16 miljoen mensen kan voeden, nog geen 1,6 miljoen dus de leefomgeving van 1800 of zo.

Maat toen hadden we waterputten en veel eigen landbouw tot in de jaren 1960 hadden veel mensen nog een "bouwland" dus als en een huiveringwekkend scenario optreedt gewoon een paar maand zien te overleven en dan is NL weer terug in de jaren 1800 wat aantal inwoners betreft.

Of de buurlanden moeten gespaard worden dan worden we allemaal asielzoeker in een Buurland.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...