Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zuurkool 8 mnd over datum


Endeavour

Aanbevolen berichten

Bij het schoonmaken van de ijskast kwam ik een pakje zuurkool tegen wat houdbaar was tot 7 mei 2013, dus bijna 8 maanden over de datum. Het is vacuüm verpakt en al die tijd in de koelkast bewaard gebleven.

Ik ga het vandaag proberen, eerst kijken hoe het ruikt en hoe het eruit ziet, maar door het plastic heen zie ik geen vreemde dingen. Zouden jullie dit nog durven eten?

 

Als stelregel heb ik dat als het er goed uit ziet en ruikt ik het zal gebruiken. Als ik ergens afgezonderd zou zitten en dit is het enige te eten zou ik het ook nemen, dus waarom nu ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bij het schoonmaken van de ijskast kwam ik een pakje zuurkool tegen wat houdbaar was tot 7 mei 2013, dus bijna 8 maanden over de datum. Het is vacuüm verpakt en al die tijd in de koelkast bewaard gebleven.

Ik ga het vandaag proberen, eerst kijken hoe het ruikt en hoe het eruit ziet, maar door het plastic heen zie ik geen vreemde dingen. Zouden jullie dit nog durven eten?

 

Als stelregel heb ik dat als het er goed uit ziet en ruikt ik het zal gebruiken. Als ik ergens afgezonderd zou zitten en dit is het enige te eten zou ik het ook nemen, dus waarom nu ook niet.

 

Ik zeg doen! Noteer je bevindingen maar en plaats ze dan hier. Ik ben reuze benieuwd!:-)

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje, hoe dan? Ruikt het dan zuur? ;)

@Endeavour, doen! Ik ben razend benieuwd. Heb sterk de indruk dat een groot deel van de t.h.t.-datums aan de extreem veilige kant zitten en niet uitgaan van diepgevroren staat. Maak je er stamppot van, met aardappels? Vertel even hoe dat je het klaarmaakt, dat zal ongetwijfeld ook van invloed zijn op de smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook heel benieuwd. Volgens mij kan er niet zoveel mis mee zijn, als er al iets mis is. Het is vacuüm verpakt en steeds koel bewaard.

Vanavond eet ik het en daarna zal ik laten weten hoe het was.

 

Ik verwacht met het hoge zuur gehalte dat het geen enkel probleem is om het nog veilig te kunnen nuttigen. Géén garantie overigens natuurlijk. Altijd je gezonde verstand gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf wel zuurkool gemaakt. Je kunt het goed proeven als zuurkool kapot is. Dan stinkt het en tintelt op je tong ipv dat het zuur is. Stukken waar witte puntjes zitten kun je er uit halen. De rest is dan meestal nog prima te eten.

 

Zuurkool met postelein, zonnebloempitjes en rozijnen is trouwens een lekkere winter salade. De zuurkool evt even afspoelen met water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het schoonmaken van de ijskast kwam ik een pakje zuurkool tegen wat houdbaar was tot 7 mei 2013, dus bijna 8 maanden over de datum. Het is vacuüm verpakt en al die tijd in de koelkast bewaard gebleven.

Ik ga het vandaag proberen, eerst kijken hoe het ruikt en hoe het eruit ziet, maar door het plastic heen zie ik geen vreemde dingen. Zouden jullie dit nog durven eten?

 

Als stelregel heb ik dat als het er goed uit ziet en ruikt ik het zal gebruiken. Als ik ergens afgezonderd zou zitten en dit is het enige te eten zou ik het ook nemen, dus waarom nu ook niet.

 

Bederven van zuurkool gaat altijd gepaard met gas-ontwikkeling dus gaat een vacuüm-verpakking bol staan. Is dat niet het geval en proeft de zuuurkool nog flink `zuur` dan is het prima eetbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond heb ik het gegeten. Het rook gewoon naar zuurkool, niet vies of vreemd. Toen wat rauw geproefd, ook geen rare dingen. En na het koken was het gewoon zuurkool, ook geen nare smaak of geur. Er zit nu een gedeelte, gekookt in de vriezer wat over was. Ik merk ook niets vreemd na het eten. Geen buikklachten of zo. Dus het was nog prima, ik denk dat zolang het dicht is het veel langer goed blijft dan op de verpakking staat. Zakje zuurkool is iets van 35 cent, maar het was tegen mijn principe om het zomaar zonder te proberen weg te gooien.

 

Het was trouwens gewone zuurkool, geen kruiden of wijnzuurkool.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
  • 3 weken later...

Zuurkool is gewoon witte kool waaraan azijnzuur is toegevoegd. JUIST om het houdbaar te maken...

Vroeger sloeg men het op in vaatjes/tonnetjes en bleef het heel lang goed (als in : 'jaren' , als ik mij niet vergis?).

Het enige groenteproduct waar je voorzichtig mee moet zijn, is spinazie.

Als dat voor een tweede keer ingevroren wordt (na ontdooid te zijn geweest), ontwikkelt zich een soort vergif, naar het schijnt.

(voor details even googlen, ik weet niet meer precies hoe het zat).

 

* Edit : dat laatste even gegoogeld, maar het gaat om het meermaals opwarmen van spinazie. Niet het invriezen kennelijk? Maar het is sowieso off-topic ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...