Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beknopte review Graanmolen Diamant D525


3th little Pig

Aanbevolen berichten

Ik heb meerdere Diamant D525 graanmolens staan. Het leek me voor mensen die op zoek zijn naar 'n graanmolen handig wat info te posten over dit type graanmolen.

Er zijn 2 verschillende soorten Diamant D525 molens, nl. met stenen maalschijven en met metalen maalschijven. De D525 werd oorspronkelijk geleverd met stenen maalschijven. Tegenwoordig is hij alleen nog maar leverbaar met metalen maalschijven. Ik heb begrepen dat het malen van natte/vettige producten nog weleens problemen wilde geven met de stenen maalschijven en dat men daarom de schijven vervangen heeft door metalen schijven. De metalen schijven zijn er in 3 varianten (3 verschillende groften). Welk typenummer metalen schijven overeenkomt met de grofte van de oorspronkelijke stenen maalschijven weet ik nog niet.

 

Diamant-Molen-3-Aangepast.jpg.f701999c84800bb366d63d49a82f4013.jpg

 

De behuizing van de molens van beide molens is exact hetzelfde, echter er zijn een paar belangrijke verschillen. Doordat de stenen maalschijven dikker zijn dan de metalen schijven heeft de molen met stenen schijven een bredere maalkamer. Er werd een vulring gebruikt om de kamer te verbreden. Bij de molen met metalen schijven is deze vulring niet nodig omdat de maalschijven een stuk dunner zijn.

Naast dit verschil is er nog een belangrijker verschil; de wormas van een molen met stenen maalschijven is langer als de worm-as van de molen met metalen schijven. Wil je dus metalen schijven monteren op een oude molen waar oorspronkelijk stenen schijven op zaten dan zul je de worm-as moeten vervangen (duur) of aanpassen. Wil je dus een 2e hands Diamant molen aanschaffen let er dan op voor welke maalstenen hij bedoeld is. (Het aanpassen van de worm-as is mogelijk maar vereist slijpwerk aan de as en het gebruik van een vulschijf).

 

Diamant-Molen-20-Maalkamer.jpg.75dc2d74cef4c930681e24809204eb43.jpg

 

Diamant-Molen-Maalkamer-4-.jpg.addea86f31e53dc0425b3715be8f0d34.jpg

 

Diamant-Molen-7-Klein.jpg.fa9f8c2ccc40382d7bf45e141d2e7488.jpg

 

Diamant-Molen-11-Klein.jpg.dfef91e309027c8b30c1e75f5a10a6be.jpg

 

Diamant-Molen-14-Klein.jpg.5a90d0b1974a65e3b38e0658c1fa2ed5.jpg

 

Ik heb tot nu toe alleen nog de molen met stenen maalschijven en tarwekorrels getest. Wat meteen opviel is de snelheid waarmee hij maalt. Met de stelschroef is de grofte goed te regelen. Dit heb je snel genoeg door. Stel je hem strak dan draait hij zwaar en heb je in één keer fijne bloem. Wil je wat minder weerstand dan draai je de stelschroef gewoon wat terug, gooi je het maalsel opnieuw in de molen en ga je voor ronde twee.

Het is verstandig de molen op een houten plaat of tafel te bevestigen zodat je je volledig kunt uitleven op het draaien van het wiel. Omdat ik de molen sporadisch gebruik heb ik hem na gebruik uit elkaar gehaald (1 minuut werk) en de kale metalen onderdelen (worm-as, maalkamer) met een kwastje ingesmeerd met wat sla olie om roest te voorkomen. Bij dagelijks gebruik van de molen is dit uiteraard niet nodig.

 

Ik wil binnenkort ook de molens met metalen schijven gaan proberen met tarwekorrels. Ben benieuwd naar het verschil in eindproduct bij gebruik van de stenen en metalen schijven. Zal proberen wat filmpjes te maken als ik de molen ga testen. (op Youtube zijn overigens al de nodige filmpjes van de Diamant D525 molen te vinden).

 

 

Positief

- Oerdegelijk en zwaar gebouwd (+/- 22 Kg); gaat generaties mee.

- Ziet er nostalgisch uit maar wordt nog gewoon geproduceerd dus alle onderdelen zijn nog nieuw te bestellen.

- Met snaar aan te drijven.

- Zwaar vliegwiel dus soepele draaibewegingen.

- Groot maalvermogen.

- Makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken.

 

 

Negatief

- Prijs (Nieuwprijs 840 euro).

 

 

Hoop dat iemand wat heeft aan deze info.

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mooie foto's, goede tips. Maar hoeveel zakken meel kun je niet inslaan voor dat geld? 25 kilo biologisch tarwemeel is 30,90 bij de biologischetoko.nl dus...bijna 700 kilo meel.

 

Bij Aveve betaal ik voor 25 kg tarwemeel (15% vocht en hard meel voor Frans brood) 21.20€. Voor die prijs kan ik mijn arm niet lam draaien. Hoeveel kost tarwe bij een groothandel overigens ? Ik vermoed dat het pas interessant is vanaf een paar ton. En dat krijg je niet verwerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie foto's, goede tips. Maar hoeveel zakken meel kun je niet inslaan voor dat geld? 25 kilo biologisch tarwemeel is 30,90 bij de biologischetoko.nl dus...bijna 700 kilo meel.

 

Bij Aveve betaal ik voor 25 kg tarwemeel (15% vocht en hard meel voor Frans brood) 21.20€. Voor die prijs kan ik mijn arm niet lam draaien. Hoeveel kost tarwe bij een groothandel overigens ? Ik vermoed dat het pas interessant is vanaf een paar ton. En dat krijg je niet verwerkt.

 

Tenminste een paar mensen die kunnen rekenen...

 

Als het echt nodig mocht zijn, vermaal ik wel tussen twee betonstenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
Mooie foto's, goede tips. Maar hoeveel zakken meel kun je niet inslaan voor dat geld? 25 kilo biologisch tarwemeel is 30,90 bij de biologischetoko.nl dus...bijna 700 kilo meel.

 

Het punt is, dat een volle graankorrel extreem veel langer te bewaren is dan een zak meel. Bovendien kun je graankorrels ook weer zaaien en meel niet. Maar van graankorrels kun je weer geen brood bakken. Dus heb je voor een lange termijn scenario toch altijd een hand graanmolen nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is, dat een volle graankorrel extreem veel langer te bewaren is dan een zak meel. Bovendien kun je graankorrels ook weer zaaien en meel niet. Maar van graankorrels kun je weer geen brood bakken. Dus heb je voor een lange termijn scenario toch altijd een hand graanmolen nodig.

 

Allemaal waar DB, als je wilt gaan preppen voor je nageslacht en je een boerderij hebt met veel land er rond...

Voor een gewone persoon, totaal niet realistisch noch efficiënt met geld omgaan.

 

Zoals ik al opperde, als het echt nodig is, maal je wel graan met twee grote platte (betonnen) stenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal waar DB, als je wilt gaan preppen voor je nageslacht en je een boerderij hebt met veel land er rond...

Voor een gewone persoon, totaal niet realistisch noch efficiënt met geld omgaan.

 

Zoals ik al opperde, als het echt nodig is, maal je wel graan met twee grote platte (betonnen) stenen...

 

Idd, of je moet onbeperkt geld teveel hebben.. dan is het wel een leuk hebbedingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook dom, en heb een graanmolen.

Het is nog gekker ik ben compleet dement ik heb er twee.

 

En om maar even duidelijk aan te geven dat ik echt hopeloos ben er komen er waarschijnlijk nog twee bij..........

 

Dit zijn voor mij investeringen.

Als het echt fout gaat dan zal je nauwelijks meel meer kunnen kopen.

En meel maken is best moeilijk, ja je kan als je handig bent met stenen of beton, en met waterkracht/windkracht enz aan de slag maar daar zitten ook nadelen aan.

Het is echt moeilijk en zal met hobby tools enorm veel energie en tijd kosten.

Zo kun je ook best een goed mes zelf maken, toch geven velen daar ook veel geld aan uit?

 

Zo'n molen geeft je wat voordelen, met een goede molen kun een redelijk dorpje, denk aan tiental gezinnen, voorzien van meel.

Een goede molen zal dan nog zo'n 10-20 jaar meegaan.

Het is dus een beroep dat je even in een hoekje parkeert en zodra het nodig mocht zijn, ben je molenaar...

Ik kom regelmatig bij een (wind) molenaar op 50 km afstand, nu geen probleem maar straks 50km met 25 kg meel???

 

Zo heb ik ook een mechanische naaimachine, het is leuk om zelf schoenen enz te repareren, zelf wat te kunnen maken, en als het nodig is het ik beroep twee klaar staan, de schoenenreparatie/ schoenmaker/ tassen/ schedes enz

 

Nou ja ik hoop dat het beeld duidelijk wordt?

 

Daarnaast zijn er nog wat voordelen..

Zoals Dick al fijntjes aanhaalde, graan kun je jaren bewaren en zelfs in de grond stoppen om graan te kweken.

Maar probeer zonder graanmolen maar eens met graan een brood te maken...

Vers gemalen graan is niet alleen lekkerder, probeer jet maar, na het malen gaan er heel snel essentiele stoffen verloren die je na het malen nog wel hebt.

Ben geen expert maar er is genoeg over te vinden op het net.

Ben zelf trouwens van tarwe op spelt over gegaan.

 

Ja het is een investering maar met een groep valt dat weer best mee, je kunt de benodigde beroepen verdelen en ook wat middelen in de kosten.

Ik lever nog geen meel aan derden al wordt daar af en toe wel naar gevraagt, mischien ga ik dat nog wel doen, dan zou de investering nu al een beetje afbetaald gaan worden.

Maar vooral voor je netwerk zal dat soort zaken goed zijn...

 

Het is weer iets verder kijken, maar ja daar zijn we toch preppers voor?

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is, dat een volle graankorrel extreem veel langer te bewaren is dan een zak meel. Bovendien kun je graankorrels ook weer zaaien en meel niet. Maar van graankorrels kun je weer geen brood bakken. Dus heb je voor een lange termijn scenario toch altijd een hand graanmolen nodig.

 

Ik ben bezig te onderzoeken hoe je meel kunt zaaien. Het zaaien van kroketten liep in ieder geval op niets uit.

 

Maar serieus..... Het gebruik van zo'n prachtige, professionele molen heeft zeker zijn waarde als je oogst na oogst kunt malen. Maar dan is het de vraag of de molen niet te klein is want dan spreek je waarschijnlijk over een flinke oogst. Je moet er niet aan denken een halve hectare graan veld mee te hoeven malen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bezig te onderzoeken hoe je meel kunt zaaien. Het zaaien van kroketten liep in ieder geval op niets uit.

 

Maar serieus..... Het gebruik van zo'n prachtige, professionele molen heeft zeker zijn waarde als je oogst na oogst kunt malen. Maar dan is het de vraag of de molen niet te klein is want dan spreek je waarschijnlijk over een flinke oogst. Je moet er niet aan denken een halve hectare graan veld mee te hoeven malen.

 

Dat valt dus enorm mee.

Een deel bewaar je voor de volgende oogst.

En de rest mag je over 365 dagen spreiden, je maalt in een uurtje kilo's meel.

 

Nu brengt een hectare ongeveer 4000 kg spelt op.

Dat zal straks wel minder zijn

Dus dan mag je per dag ~10kg graan malen en verkopen mooi beroepje lijkt me?

 

Ik heb mijn zeis nog nooit geprobeert, mensen kijken zo raar als ik die met mijn zwarte kleren op mijn fiets in mijn nek heb liggen :cool:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zow, aardig wat reacties.

 

Vandaag de dag is het gebruik van een graanmolen niet echt noodzakelijk en is het zelfs goedkoper om meel/bloem in de supermarkt te halen. Heb m'n graankorrels bij een molen in de buurt gehaald en dat was per Kg zelfs duurder als een Kg kant en klare bloem. Maar zoals Dick al aangaf is een graankorrel langer te bewaren als reeds gemalen graan. Voor langere tijd bloem opslaan is zover ik weet niet mogelijk.

 

Verder sluit ik me volledig aan bij het verhaal van Kans. Het is vooral bedoeld voor ná een SHTF. Voor mij is het doel om een langere tijd te kunnen beschikken over bloem/meel en de mogelijkheid een bepaalde dienst te kunnen leveren ná een SHTF situatie. Het gemalen product (of de molen zelf) kan dan weer geruild worden voor andere producten.

 

De Diamant molens zijn prijzig maar ik heb ze allemaal tweedehands gekocht voor rond de 450 euro per molen. Een gewone graanmolen zou ik niet snel tweedehands kopen, maar deze molens zijn praktisch onverwoestbaar dus goed te doen tweedehands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het misschien nu niet interessant is voor de meeste preppers, maar als je uiteindelijk helemaal zelfvoorzienend wilt leven dan is dit een must have. De prijzen van grondstoffen zullen de komende jaren flink blijven stijgen en lager worden ze echt niet meer. Dan wordt het straks zeker interessant zelf je meel te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben het wederom met @Kans eens.

Ik denk dat ik totaal 100% dement ben en/of rijp voor het gekkenhuis.....heb inmiddels haast alles hand aangedreven. Dus ook 4 graanmolens, handboren, naaimachines. Ja, alles in meervoud geschreven...:cool:

Meel/bloem is vele malen korter houdbaar en verliest ook aan smaak na verloop van tijd. Plus de kans op groei van ongedierte neemt enorm toe. Ik dacht dat men wel verder keek dan een kleine verstoring, en/of dat de ogen van een aantal wel wat verder open waren gegaan. Een handmolen biedt je de mogelijkheid ook bij een langdurige stroomstoring gewoon meel te verkrijgen. Ja, granen groeien op het land en niet meel. Als ik bij een boer tarwe haal heeft hij geen graanmolen staan....dus als dat het enige is wat je nog kan krijgen....... Oja, en je kan de tarwe ook wellen en koken als een soort van Tarly.

 

Een graanmolen is een investering voor de lange termijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal wel heel mooi, maar nog een beetje onrealistisch voor het moment. En als het echt NODIG is, maak je gewoon een soort molentje,

daar nu veel geld (in mijn ogen) aan uitgeven, is enkel zinvol als je al bijna een boerderij hebt en nu al 99% off grid zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onzin. Ik heb je betere opmerkingen zien maken.

 

Die opmerking "Een ongezonde luxe die slechts weinigen kennen." van mij sloeg enkel op onderstaan citaat:

 

Idd, of je moet onbeperkt geld teveel hebben.. dan is het wel een leuk hebbedingetje

 

Ik begrijp niet wat daar nu mis aan is hoor. Geld echt teveel hebben is in mij ogen een ongezonde luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...