Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke groenten en fruit kweken?


Gerbenvink

Aanbevolen berichten

Hey mensen

Ik ben al 2 jaar ofzo in het bezit van een tuinkas en een moestuin alleen heb ik de laatste jaren er niks meer mee gedaan en staat het onkruid 1 meter hoog. Maar mijn voornemens voor 2014 zijn minimaal 1 maand eten en dergelijke preppen. En nu wil ik dus ook meer met mijn tuin gaan doen. Maar welke groentes zal ik dan in me tuin zetten? Een ook dingen die goed bruikbaar zijn en die je lang kan bewaren? Ik heb zelf geen idee hebben jullie misschien tips?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kunt er ook eetbare planten inzetten die er nu leuk uitzien en voor nood kunnen worden opgegeten...dat is mijn plan en daarnaast een paar makkelijke moestuin bakken. Dan is het te behappen qua werk. Maar nu naar buiten....Verder de tuin voorbereiden..tis zo mooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelen: Maanden lang houdbaar in een kist, in koele donkere ruimte. Die van mij staan er nog prima bij, geoogst in augustus.

 

Rode kool: Ligt ook al een maand of 3 in mijn schuurtje, nog geen teken van rotting

 

Witte kool: Ligt al maanden in een zuurkoolvat, 10 kilo zuurkool, ook lang houdbaar.

 

Wortelen: Na oogst 'opkuilen', even Googlen voor wat het is. Komt er op neer dat je ze weer half begraaft in de tuin.Blijft ook maanden goed.

 

Bieten:Hetzelfde als wortelen.

 

Prei, boerenkool, aardpeerUien en sjallotten: Oogsten, en te drogen hangen in de zon. Daarna ergens binnen bewaren, blijven ook maanden goed, sjallotten langer dan uien.

 

Boerenkool, prei, aardpeer etc: Zoek een winter-ras, die kan je gewoon buiten laten staan in de winter tot je het nodig hebt.

 

Allerleid soorten bonen (snijboon, slaboon): Komt een enorme oogst van een vierkante meter, vooral als je de stokbonen gebruikt, die klimmen tot een paar meter hoog en geven kilo's eten. Invriezen of in potjes inmaken.

 

Snijmoes, snijbiet, snijkool: Kan je meerdere keren van oogsten, 5 centimeter boven de grond afsnijden, en het groeit gewoon weer terug zolang het niet vriest.

 

En zo is er nog veel meer. Als je voor lange bewaartijden gaat, ga dan op zoek naar dingen die een harde knol vormen zoals rode kool, witte kool, ui, wortel etc, deze zijn vaak lang houdbaar. Bladgroenten zijn zo weggerrot.

 

En oja, snel beslissen, want je mag al bijna weer zaaien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey mensen

Ik ben al 2 jaar ofzo in het bezit van een tuinkas en een moestuin alleen heb ik de laatste jaren er niks meer mee gedaan en staat het onkruid 1 meter hoog. Maar mijn voornemens voor 2014 zijn minimaal 1 maand eten en dergelijke preppen. En nu wil ik dus ook meer met mijn tuin gaan doen. Maar welke groentes zal ik dan in me tuin zetten? Een ook dingen die goed bruikbaar zijn en die je lang kan bewaren? Ik heb zelf geen idee hebben jullie misschien tips?

Alvast bedankt

 

Tja, daar zijn heel wat antwoorden op mogelijk, afhankelijk van je eigen wensen en je tuin.

 

Twee dingen zijn erg makkelijk en helpen je de tijd door waarin groenten schaars zijn.

 

Boerenkool en pastinaak.

 

De goede boerenkoolsoorten kun je de hele winter op de tuin laten staan en pas oogsten als je het nodig bent.

Hetzelfde geldt voor pastinaak. Deze laat je gewoon in de grond staan tot je een boerenkool stamppot wilt maken.

 

Nadeel aan boerenkool is wel (net als alle kool) dat het rupsen aantrekt.

 

Bietjes hebben als voordeel dat je ze ook erg lang op de tuin kan laten staan en de slakken, rupsen en luizen houden er kennelijk niet zo van.

Een vrij probleemloze groente dus.

 

Ikzelf hou wel van courgette en het leuke van die soort is dat het eigenlijk altijd lukt.

Wil je snel en makkelijk resultaat (overdaad aan courgettes) dan is dat ook een leuke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe heb je nog een recept tegen rupsen en slakken? Oude wijn, azijn en suiker toch?

 

Rupsen wordt nog aan gewerkt. Kruidnagel vinden ze minder lekker, dus dat had ik als laatste experiment, ging redelijk.

Luizen leggen acuut het loodje van een vleugje alcohol, of je gebruikt suikerwater wat door de gisten in de lucht vanzelf wat alcohol oplevert.

Slakken varieert nogal. Naaktslakken hebben de pest aan een vleugje alcohol, maar segrijnslakken vinden dat juist weer lekker.

Die laatste houden weer niet van een lepel mosterd door het sproeiwater, maar daarvan raakt de sproeier weer verstopt.

 

Zoveel te leren nog..... 'k Moet Pieter Boxman nog eens doorzagen over rupsenbestrijding, dat is nog de lastigste voor mij op dit moment. Ondanks dat ik meer dan voldoende vogels heb gelokt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Tsja, frambozen, bramen enzo. En vergeet de knolraap niet (jammie!)

 

Het meeste is al gezegd: aardappelen, boerenkool, diverse kolen en peulvruchten. Sla en radijs voor in de zomer, courgette om van één struik de hele straat te voeden.

 

Er zijn veel goede moestuinen sites, want moestuinen zijn helemaal "hip" tegenwoordig.

 

En om te beginnen: Keep It Simple Stupid! (KISS)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

peren zijn ook goed in te maken.

 

Ik heb in mijn kippenren begin van de winter een perenboompje gezet en komt nu helemaal vol te staan met bloesem, Ik hoop dat er ook al peren aankomen.

 

Verder kun je met aardbeien, bessen, bramen en frambozen hele lekkere jam maken. Wil je ze liever puur eten zijn deze eventueel ook in te maken of in te vriezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Je gaat toch geen aardappels in de kas zetten? Die doen het prima op de volle grond. Je kunt ook oude autobanden gebruiken voor een flinke oogst op een klein oppervlak:

 

Wij wecken veel. Dus staat de kas vol tomaten, paprika en courgette. Van de tomaten maken we puree, paprika en courgette erdoor, kruiden, in glazen potten in de weckketel, een uurtje laten staan bij 90 graden, pot eruit en op zijn kop af laten koelen en het blijft werkelijk jaren goed. Zelf ketchup maken gaat ook prima.

Tomaten, paprika, courgettes, dat zijn met name dingen die in een kas echt als een speer gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

’t Grom heeft een oorlogstuin aangelegd.

van hun website:

 

http://tgrom.be/Event/49/Tentoonstelling-Tuinieren-tijdens-de-GROOTE-OORLOG.aspx

 

BEZOEK DE OORLOGSTUIN IN 't GROM

Vergeten groenten zijn 'in'. Wist je dat deze groenten in 1914 alledaags waren en allesbehalve 'vergeten'?

 

Tijdens de eerste wereldoorlog was er al snel voedsel tekort.

Zich kunnen voeden was een dagelijkse overlevingsstrijd voor iedereen.

Mensen vonden allerlei creatieve en goedkope oplossingen, zoals koffie trekken van geroosterde worteltjes of eikels.

Aardappelen moesten de hongerige magen vullen.

Zelfs onaantrekkelijke knollen verschenen uit noodzaak terug op het bord: aardperen, pastinaken, bieten, koolrapen, enz.

Een moestuin aanleggen of groenten kweken op ieder mogelijk vrijgekomen stukje grond, werd ineens een zaak van levensbelang.

Speciaal om deze verhalen te illustreren heeft 't Grom een oorlogstuin aangelegd.

Benieuwd?

Volg dan het parcours in onze tuinen en het museum.

't GROM | GROENTEMUSEUM

MIDZELEN 25A

2860 SINT-KATELIJNE-WAVER

VOOR GROEPEN | RONDLEIDING VAN 1,5-2U DOORHEEN OORLOGSTUIN, TUINEN EN MUSEUM

WIE | ALLE LEEFTIJDEN VANAF 6 JAAR

PRIJS | 6,- €

ENKEL OP RESERVATIE VIA | 015/31.50.55 | INFO@TGROM.BE

VOOR INDIVIDUELE BEZOEKERS | PARCOURS DOORHEEN OORLOGSTUIN, TUINEN EN MUSEUM

PRIJS | 6,- € (AUDIOGIDS INCL.)

VOOR MEER INFORMATIE OVER OPENINGSUREN | 015/31.50.55 | http://WWW.TGROM.BE

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

’t Grom heeft een oorlogstuin aangelegd.

van hun website:

 

http://tgrom.be/Event/49/Tentoonstelling-Tuinieren-tijdens-de-GROOTE-OORLOG.aspx

 

BEZOEK DE OORLOGSTUIN IN 't GROM

Vergeten groenten zijn 'in'. Wist je dat deze groenten in 1914 alledaags waren en allesbehalve 'vergeten'?

 

Tijdens de eerste wereldoorlog was er al snel voedsel tekort.

Zich kunnen voeden was een dagelijkse overlevingsstrijd voor iedereen.

Mensen vonden allerlei creatieve en goedkope oplossingen, zoals koffie trekken van geroosterde worteltjes of eikels.

Aardappelen moesten de hongerige magen vullen.

Zelfs onaantrekkelijke knollen verschenen uit noodzaak terug op het bord: aardperen, pastinaken, bieten, koolrapen, enz.

Een moestuin aanleggen of groenten kweken op ieder mogelijk vrijgekomen stukje grond, werd ineens een zaak van levensbelang.

Speciaal om deze verhalen te illustreren heeft 't Grom een oorlogstuin aangelegd.

Benieuwd?

Volg dan het parcours in onze tuinen en het museum.

't GROM | GROENTEMUSEUM

MIDZELEN 25A

2860 SINT-KATELIJNE-WAVER

VOOR GROEPEN | RONDLEIDING VAN 1,5-2U DOORHEEN OORLOGSTUIN, TUINEN EN MUSEUM

WIE | ALLE LEEFTIJDEN VANAF 6 JAAR

PRIJS | 6,- €

ENKEL OP RESERVATIE VIA | 015/31.50.55 | INFO@TGROM.BE

VOOR INDIVIDUELE BEZOEKERS | PARCOURS DOORHEEN OORLOGSTUIN, TUINEN EN MUSEUM

PRIJS | 6,- € (AUDIOGIDS INCL.)

VOOR MEER INFORMATIE OVER OPENINGSUREN | 015/31.50.55 | http://WWW.TGROM.BE

 

hé, dit is leuk, bedankt voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat aanvullingen op alle tips die ik al langs zag komen:

 

-kijk of je wel of geen hybride zaden hebt. Hybride zaden geven over het algemeen een grotere oogst, wat handig kan zijn als bij een SHTF, maar geeft geen zaad. Hybride zaden zijn dan ook niet geschikt om een langdurig zelfredzaam bestaan op te bouwen. Reguliere zaden geven over het algemeen wat minder oogst, maar daar kan je dan een gedeelte van laten staan ipv oogsten zodat je het zaad kan oogsten, en het jaar daarop weer zaaigoed hebt

 

-ik zou als het kan zeker ook meiknollen toevoegen, dit heeft veel voordelen. Het kan al heel vroeg gezaaid worden, en het blad groeit enorm snel. Dit is een voordeel, omdat er rond maart/april/mei vaak nog geen of weinig oogst is en de wintervoorraad ver op is (de christelijke kerk is niet voor niets in die tijd gaan vasten...). Dit kan al vanaf maart (tot oktober) geoogst worden! Je kan de zaden heel dicht op elkaar zaaien, al heel snel heb je dan een veld vol met blad (het groeit echt heel snel, waar bij het overige zaaigoed net een voorzichtig kopje boven de grond komt zijn de bladeren al oogst-klaar). Dit blad (raapstelen) kan gewoon rauw gegeten worden, is rijk aan mineralen en vitamines en bevat veel ijzer en vitamine C. en is ook nog eens goed te eten. als je geoogst hebt kan je gewoon weer opnieuw zaaien, dit kan een aantal keer achter elkaar omdat het zo snel groeit. Maar je kan er ook voor kiezen om de zaadjes verder uit elkaar te zaaien, of om niet al het blad te oogsten maar een paar planten te laten staan, deze zullen dan knollen vormen. Deze knollen kunnen zowel rauw gegeten worden als gekookt worden.

 

Nog maar even een quote:

Meiraap is een bekende groente van weleer in Nederland en België die vanaf eind mei tot november geoogst kan worden. Het is een supergezonde groente, vooral de bladeren blinken uit in hoge percentages voor vitaminen en mineralen, hoger dan menig exotisch en duur ´superfood´. De meiraap is steeds vaker terug te vinden in de groentewinkels, vooral de biologische winkels. Lang is de meiraap alleen door moestuinhouders gekweekt maar deze groenten wordt thans aan de vergetelheid ontrukt. Je ziet hem ook steeds vaker op de menukaart staan van restaurants waar men originaliteit hoog in het vaandel heeft. De knolraap is nauw verwant aan de stoppelknol.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/126818-de-geneeskracht-van-meiraap-of-knolraap.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...