Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuursteen gevonden :)


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking

vandaag met maurice nog een keer terug geweest en echt mega jackpot aan vuursteen gevonden moet het in 3 keer gaan ophalen maar heb voor de komende 100 jaar genoeg :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain Dat is mooi spul , uit nieuwsgierigheid :rolleyes: (want bij mij ligt het gewoon op strand tussen andere stenen ) in wat voor omgeving moet ik me voorstellen dat je deze stenen vind ??

misschien ook handig voor anderen om te weten :cool:

en wat ga je gebruiken als vuurstaal :rolleyes:

gr will

Deze lagen op een typische natuurparkeerplaats met veel verschillende soorten stenen. Vandaag hadden we een ouderwetse lashamer bij ons om uit te proberen wat precies de vuurstenen waren. Zelf wil ik een stuk van een oude vijl als vuurstaal gaan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
ik ben ook wel benieuwd of het in zeeland te vinden is want om zo ver te reizen is niet echt handig voor mensen van ver
@junglezjee Ik heb geschreven dat het hier op strand ligt maar het is (althans dat denk ik ) niet iets inheems . Mijn vermoeden is dat het met het steen storten

aan de voet van de dijk is meegekomen (aan de voet van de dijken wordt ter versteviging vaak stenen gestort )

Dus even naar Zeeland komen en even vuursteen zoeken zit er inderdaad niet in ! :rolleyes: Ik heb geluk dat vlakbij mijn huis een strandje is waar het wel ligt

maar het ligt er ook niet dik bezaait mee , maar gewoon tussen de andere stenen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast ancestral-viking

meschien een tip voor mensen die op de makkelijke manier vuursteen willen hebben :) op het terrein van de parkeerplaatsen om en bij bij het ziekenhuis in maastricht

adres: P. Debyelaan 25, 6229 HX Maastricht is ook volop vuursteen te vinden vaak met de mergel er nog aan zelfs :) ben je eens in de buurt loop eens 15 minuten over de parkeerplaats en raap er wat van op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste zandafgravingen zijn een prima vind plaats voor vuurstenen.

 

Ook waar paadjes zijn gestort in parken, aangelegde stukjes natuur, etc, zijn ze vaak te vinden. Je hoeft er meestal niet zo ver voor van huis.

Des te lichter en glaziger de vuursteen, des te beter het vonkt.

 

Combineer het met een tindertube en je hebt makkelijk en een duurzaam vuursetje.

 

attachment.php?attachmentid=12755&stc=1

 

Een tindertube is niets meer dan een katoenenlont met klein stukje metalen pijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

kwarts, bergkristal, silex ( voor de mensen uit Belgie de gehele Romeinse muur is gemaakt van dit spul, ook in Maastricht vind je veel oude groeve's ), obsidiaan.

Dan staal/pyriet of markasiet ( staal is het gemakkelijkste, dit kan zijn van een oude vijl ). Ja een mes gaat ook, bijl ook ;) maar dat doe ik niet.

En dan nog iets verkoold: verkoold katoen, dood rot hout verkolen, lisdodde... Het is mijn favoriete manier van vuur maken.

http://bushcraftexperience.weebly.com/vuur-maken.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@janvanloon wat betreft een mes gebruiken of een bijl , allereerst moet je mes van koolstofstaal zijn dus geen 440 C (RVS staal) of wat ook en het moet wel degelijk

boven een bepaalde hardheid zitten anders kun je slaan wat je wilt zonder dat er vonkjes afkomen of de vonkjes zijn te klein . het simpelste is of een vuurstaal kopen

zoals op de foto van @Raycoupe te zien is of een stukje van een oud vijl (ook weer geen gelegeerd staal maar koolstofstaal zoals van een oude Molen vijl of een Nicholson vijl ed)

wat ook gaat en waar men makkelijker aan kan komen is gewoon een stukje metaal zaagblad (ijzerzaagje) maar wel de goedkoopste oftewel koolstofstaal en niet die duurdere

want die zijn ook weer van gelegeerd staal zoals molybdeen ed . Markasiet heb ik helaas nog nooit gevonden maar weet wel dat het werkt :)

hier staat een leuk filmpje van een dame met markasiet http://www.primitiveways.com/marcasite%20and%20flint.html

 

Wat goed werkt met een flint&steel , alsook voor een fire piston of firesteel of een vergrootglas is de kogelhoutskool zwam je kan de zwam zo gebruiken ,hij heeft geen bewerkingen nodig

(je breekt hem gewoon in twee of je haalt er een stukje uit het binnenste vanaf en dat doe je in je fire piston (het werkt zelfs bij een primitieve zelf gemaakte fire piston )

 

De zwam komt zelfs hier aan de kust voor waar de lucht toch behoorlijk zout is .

het vijfde en zesde plaatje http://blog.seniorennet.be/cladonia/archief.php?ID=244004 waarbij je goed de structuur kan zien in de zwam .(hij brandt niet maar gloeit prachtig mooi)

De engelsen noemen hem '' Cramp ball'' of '' King Alfred's cake '' of coal fungus (http://en.wikipedia.org/wiki/Daldinia_concentrica )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@janvanloon wat betreft een mes gebruiken of een bijl , allereerst moet je mes van koolstofstaal zijn dus geen 440 C (RVS staal) of wat ook en het moet wel degelijk

boven een bepaalde hardheid zitten anders kun je slaan wat je wilt zonder dat er vonkjes afkomen of de vonkjes zijn te klein . het simpelste is of een vuurstaal kopen

zoals op de foto van @Raycoupe te zien is of een stukje van een oud vijl (ook weer geen gelegeerd staal maar koolstofstaal zoals van een oude Molen vijl of een Nicholson vijl ed)

wat ook gaat en waar men makkelijker aan kan komen is gewoon een stukje metaal zaagblad (ijzerzaagje) maar wel de goedkoopste oftewel koolstofstaal en niet die duurdere

want die zijn ook weer van gelegeerd staal zoals molybdeen ed . Markasiet heb ik helaas nog nooit gevonden maar weet wel dat het werkt :)

hier staat een leuk filmpje van een dame met markasiet http://www.primitiveways.com/marcasite%20and%20flint.html

 

Wat goed werkt met een flint&steel , alsook voor een fire piston of firesteel of een vergrootglas is de kogelhoutskool zwam je kan de zwam zo gebruiken ,hij heeft geen bewerkingen nodig

(je breekt hem gewoon in twee of je haalt er een stukje uit het binnenste vanaf en dat doe je in je fire piston (het werkt zelfs bij een primitieve zelf gemaakte fire piston )

 

De zwam komt zelfs hier aan de kust voor waar de lucht toch behoorlijk zout is .

het vijfde en zesde plaatje http://blog.seniorennet.be/cladonia/archief.php?ID=244004 waarbij je goed de structuur kan zien in de zwam .(hij brandt niet maar gloeit prachtig mooi)

De engelsen noemen hem '' Cramp ball'' of '' King Alfred's cake '' of coal fungus (http://en.wikipedia.org/wiki/Daldinia_concentrica )

gr will

 

Wat een genot die firepiston die ik van je gekregen hebt zeg. 't Is nagenoeg iedere keer raak bij de eerste poging. Erg leuk om daar mee te spelen. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik had nog wel een paar stukjes van die zwam erbij kunnen doen dan had je dat ook nog kunnen proberen :D

maar je krijgt er dus wel een kooltje mee ??

gr will

 

Die zwam had je me al een keer een stukje van gegeven. :cool:

Tot nu toe heb ik ze hier nog niet gezien in 't bos, die kogelhoutskoolzwam of King Alfreds cake (in 't engels).

Zie hier waarom ze het in Engeland zo noemen: http://www.historien.nl/koning-alfred-verbrandt-koeken/ :cool:

 

Ik krijg er verbazingwekkend snel een kooltje mee. 't Handigst blijkt om een flink stukje charcloth er in te stoppen, want dat gloeit dan wat langer. Met zo'n piepklein stukje is het best lastig m'n vogelnestje in de fik te krijgen, iets te hard blazen en het smeult zo op.

 

Erg leuk, zo'n vuurpomp/fire piston, ik heb er nu al een paar maal de blits mee gemaakt en 't was meteen een natuurkunde lesje voor de zoon van een vriend van me. Die keek alsof het magie was! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zwam had je me al een keer een stukje van gegeven. :cool:

Tot nu toe heb ik ze hier nog niet gezien in 't bos, die kogelhoutskoolzwam of King Alfreds cake (in 't engels).

Zie hier waarom ze het in Engeland zo noemen: http://www.historien.nl/koning-alfred-verbrandt-koeken/ :cool:

 

Ik krijg er verbazingwekkend snel een kooltje mee. 't Handigst blijkt om een flink stukje charcloth er in te stoppen, want dat gloeit dan wat langer. Met zo'n piepklein stukje is het best lastig m'n vogelnestje in de fik te krijgen, iets te hard blazen en het smeult zo op.

 

Erg leuk, zo'n vuurpomp/fire piston, ik heb er nu al een paar maal de blits mee gemaakt en 't was meteen een natuurkunde lesje voor de zoon van een vriend van me. Die keek alsof het magie was! ;)

 

je kan altijd een klein stukje in de piston stoppen, en eenmaal in gang het op een groter stuk leggen.

minder gefriemel, meer "standtijd" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan altijd een klein stukje in de piston stoppen, en eenmaal in gang het op een groter stuk leggen.

minder gefriemel, meer "standtijd" :)

 

Kan idd ook. Een extra handeling dat wel en met een wat groter stukje in de vuurpomp kreeg ik het vogelnestje vrij makkelijk aan.

Ik ben zelf nogal fan van een tindertube, de makkelijkste manier mocht je veel meer 'standtijd' willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan idd ook. Een extra handeling dat wel en met een wat groter stukje in de vuurpomp kreeg ik het vogelnestje vrij makkelijk aan.

Ik ben zelf nogal fan van een tindertube, de makkelijkste manier mocht je veel meer 'standtijd' willen.

 

die gebruik ik ook :)

gemaakt uit een oud aluminium noodfluitje dat geen fluit waard was, en een rol dik katoen touw :)

 

de tube is wel optioneel, zonder gaat het ook prima, je kan het koord ook prima doven met je vingers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die gebruik ik ook :)

gemaakt uit een oud aluminium noodfluitje dat geen fluit waard was, en een rol dik katoen touw :)

 

de tube is wel optioneel, zonder gaat het ook prima, je kan het koord ook prima doven met je vingers.

 

Oei, dat gaat pijn doen met dat 1 cm ronde lont wat ik er voor gebruik.

 

Wij hebben ook aardig wat vuursteen brokken in de tuin liggen, maar jammer genoeg heb ik geen slagijzer.

 

Misschien moet je eens posts uit dit draadje lezen, Wafels beschrijft net wat je ook kan gebruiken ipv zo'n vuurslag uit de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat gaat pijn doen met dat 1 cm ronde lont wat ik er voor gebruik.

 

eelt :-)

je kan het ook uitdoven op een steen.

 

het enige wat je hoeft te doen is de zuurstoftoevoer beperken. hoe je dat doet maakt weinig uit.

 

grootste voordeel van de tube is dat de oudere kool beter bewaard blijft, en dat het gemakkelijker is om het droog te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eelt :-)

je kan het ook uitdoven op een steen.

 

het enige wat je hoeft te doen is de zuurstoftoevoer beperken. hoe je dat doet maakt weinig uit.

 

grootste voordeel van de tube is dat de oudere kool beter bewaard blijft, en dat het gemakkelijker is om het droog te houden.

 

Stukje zilverfolie gebruikte ik eerst. Er zijn een hoop dingetjes te bedenken hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe leuk te lezen dat je het leuk vind en dat hij goed werkt ( af en toe even schoonmaken en een klein beetje vaseline op de o-ring doet wonderen )

een tindertube is een prima oplossing dat klopt ,zolang je touw hebt . Ik heb eigenlijk nooit geprobeerd of je het met zelf gemaakt touw van brandnetelvezels

ook kunt doen , moet ik toch eens proberen :) een voordeel van een firepiston is dat je er alles wat verkoold is erin kunt doen .

Ik heb indertijd ''pilletjes'' gemaakt voor mijn fire-piston door lisdodde pluis nat in een buisje te persen dat net iets groter was als het gaatje in de piston

dat afgestopt en heet gestookt waarbij de pluis verkoolde en als staafje overbleef .Het is wel erg fragiel maar het werkte wel , maar charred

cloth is veel handiger . Of zo'n verkoold staafje ook werkt in een tindertube weet ik niet maar ik denk als je voorzichtig bent dat dit wel moet lukken .

(In dat geval heb je ook onbeperkt toegang voor het gebruik van je tindertube

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...