Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veranderingen

Kans
 Share

Recommended Posts

Als we op een afstand naar de ontwikkelingen kijken dan is er toch een duidelijke trend te zien.

Steeds meer arbeid wordt geautomatiseerd.

Meestal in eerste instantie relatief monotone en eenvoudige handelingen, maar ook steeds vaker complexe taken.

Zo zien we in de autoindustrie dat er enorm veel menselijke arbeid door robots zijn overgenomen.

Langzaam komen ook steeds meer andere zaken in aanmerking om gedaan te worden door door robots.

Een goed voorbeeld daarvan vind ik de fruitteelt, daar komen tegen de verwachting in steeds vaker robots aan te pas die fruit kunnen inspecteren en kunnen plukken.

Ik vraag me af welke handelingen eigenlijk nog of in de toekomst uitsluitend door mensen gedaan kunnen worden?

Langzaam maar zeker kan en wordt er steeds meer door robots gedaan.

Dat heeft voordelen als het vies, saai enz werk betreft maar ergens/ooit gaat er steeds meer werk door robots gedaan worden en zal er dus minder menselijke arbeid nodig zijn.

Zolang het ontwikkelen en maken nog niet geautomatiseerd kan worden EN meer arbeid kost dan de taken die de robots verrichten is er niks aan de hand, maar zodra die balans omslaat dan zal er dus een piek menselijke arbeid komen.

Vanaf dat moment zal er steeds minder mensen nodig zijn om de werkzaamheden die nodig zijn voor elkaar te krijgen.

En voorals nog slagen we er niet in om de bevolkingsgroei op of onder de 1 te krijgen.....

Ik zie al jaren een verschuiving van het maken van goederen naar werkzaamheden die niet meer direct of zelfs indirect iets opleveren.

Zo vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van iemand is die, miljoenen, kan verdienen door bv in aandelen te handelen.

Trouwens ook weer zo'n vlak waar steeds vaker de computer het overneemt...

Laat ik het extreem maar doordoor simpel weergeven:ik geloof niet dat de hele mensheid geld kan verdienen door op de beurs te handelen en al het werk door computers en robots wordt gedaan.

Als het zo simpel zo zou zijn zou geld bijdrukken echt kunnen werken, zouden we allemaal rijk kunnen zijn.....

Dit spel gaat goed omdat er blijkbaar nog een overvloed aan alles is, van energie en grondstoffen tot aan eten en water toe.

Zodra er aan die overvloed een einde komt, ofwel door de groei van de bevolking dan wel de limiet aan wat de aarde kan leveren, dan zal er dus iets moeten veranderen.

Waarschijnlijk zullen die twee lijnen elkaar treffen waarbij er een piek in de bevolkingsgroei is en een piek in het verbruik.

Door de onvermijdelijke overshoot zal deze overgang vrij extreem zijn.

Er van uitgaande dat we de aanvoer van de schaarse goederen niet even oplossen door een tweede aarde of grondstoffen uit de ruimte te halen zal de andere oplossing een reductie van de aantallen mensen moeten zijn.

Ik vraag me hardop af of we niet op of heel dicht bij dit punt gekomen zijn?

En of alle dingen die we nu zien gebeuren niet hiermee gelinkt zijn?

Er zullen genoeg wetenschappers en leiders zijn die dit probleem heel duidelijk, hebben, zien aankomen.

En dan valt veel van de huidige bewegingen redelijk logisch op zijn plaats:

De stroom van echte welvaart en rijkdom naar de kleine groep van de elite.

Ik kan me best voorstellen dat de elite die dit ziet aankomen vanuit overlevingsinstinkt de huidige ontwikkelingen zonder vroeging tot stand kunnen brengen en uitvoeren...

De enige oplossing zou een vermindering van het aantal personen op deze planeet zijn en als je aan de top zit dan is het logisch dat jij de beste succesvolle homosapiens het recht van overleven hebt, in alle luxe en ten koste van de grote groep?

Is dit niet zozeer de periode van piek van alles, olie, energie, grondstoffen enz., maar boven al PIEK HOMOSAPIENS ?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een mooie analyse @Kans. Het zijn vragen die bij mij ook leven. Heb je dit draadje ook gezien (Geen paniek. De feiten over de wereldbevolking.)?

Het gaat er vooral om waar het evenwicht ligt tussen verbruik en populatie. Een ding is zeker: die is verre van optimaal. Ik worstel zelf ook met die balans en maak me wat dat betreft serieuze zorgen over de toekomst.

Link naar reactie

Het zal voor de aarde helemaal niet verkeerd zijn als er door iets ineens (héél) veel minder mensen zijn. Ikzelf denk dat de helft al bijna teveel is gezien de ruimte die men nodig heeft en de grondstoffen die er dan al nodig zijn.

Ik prep ook om bij de groep te kunnen horen die over zal blijven, of het voldoende is weet ik nog niet.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Link naar reactie

Zolang je niet al te creatief of out of the box hoeft te denken kan je in principe alles automatiseren, en dat gebeurt ook op dit moment.

Iets om rekening mee te houden voor jonge mensen die over hun toekomstige carriere nadenken of mensen die een carriereswitch willen.

In nederland is het nog niet zo extreem maar er zijn op de wereld al fabrieken waar alleen nog 1-2 mensen in de controllroom zitten en de rest is geautomatiseerd. Vraag me af hoe lang het duurt voordat het ontwerken/bouwen van machines en fabrieken ook geautomatiseerd wordt.

Gelukkig zijn er tegen die tijd weer genoeg banen bij John Connor en Co. ;)

Link naar reactie

Het gaat er vooral om waar het evenwicht ligt tussen verbruik en populatie.
Tja, dat verbruik he. Iedereen wil maar een gotere auto en een kleinere telefoon, die vooral meer kan met minder energie(kosten vooral) En groter huizen en minder werken en verdere vakanties...Dat verbruik...

Het is erg grappig om de tijdshuisjes, vier Tilburgse arbeidershuisjes, in het Openluchtmuseum te bekijken. Vier huizen naast elkaar, van 1870 tot 1970...

Eerste huisje, in de huiskamer een bedstee, een lade eronder voor de baby. In de huiskamer staat een eethoek,voor de kleinste een kinderstoel, er hangt een spiegel en er is één lamp. Wc in een huisje buiten, een varken in een hok achter het huis, water komt buiten uit een pomp.

Tweede huisje, het varken is weg, de wc in een schuurtje buiten, wasketel in datzelfde schuurtje en de kolenopslag ook. De keuken is apart en heft een pomp binnen. Er staan wat geweckte potten groenten.

Derde huisje, achter het huis een moestuin, de wc is binnen bij de keuken, er is een gasstel en een koelkast,de pomp is weg en er is binnen een kraan gekomen, er is een trap naar de bovenverdieping met slaapplekken, de huiskamer is groter en heeft een kachel.(buiten zit een opslagtank voor petroleum )In de huiskamer planten en een radio.

Vierde huisje, de moestuin is weg er is een leefkuil en een klusschuur en een mooie plantentuin. Het huis is vergroot met een uitbouw waar de keuken is, de huiskamer is weer groter en heeft een bankstel, een zithoek, in de slaapkamers boven zijn dakkapellen en er is een badkamer boven.In de huiskamer zelf geknoopt macramé aan de muur en een televisie en planten(ha, de gatenplant mag in die jaren niet ontbreken)Bij de voordeur is een halletje met wc en voor de deur staat een renault 4.

Wat ik hier leuk aan vind is dat je de hebzucht ziet groeien, maar als je de huisjes van laat naar vroeg doorloopt zie je ook waar sommige mensen nu naartoe werken. De plantentuin en het grasveld weg en de moestuin terug, eigen watervoorziening, eigen opslag energie, kleinere kamers zodat die beter goedkoper te verwarmen zijn, weer wecken van groenten...boeiend hoor die veranderingen.

Ook boeiend als je kijkt naar het verbruik...wat heb je nu echt nodig, heb je dat ook echt nodig. Kanhet met minder, goedkoper, kleiner....nou ja, vragen waar ik me al van bewust ben sinds ik zeven ben en mijn eerste bouwtekening maakte voor een minder groot huis, van hout. My little hous on the heath.

• Leuk 1
Link naar reactie

Het zal voor de aarde helemaal niet verkeerd zijn als er door iets ineens (héél) veel minder mensen zijn.
mee eens, en ik verlang er zelfs naar.. meer kans op rust en harmonie in alles.

Maar we gaan lekker, want we eten steeds meer gmo's en groeihormonen, en de radio actieve deeltjes in de vis en regen doen hun werk, bijen en zeesterren leggen al het loodje... ik maak me geen illusie's meer.

Alleen jammer dat het geen kutkerst is geworden @Keyser Suze :p

Link naar reactie

Momenteel is het echt niet ok, we zijn met teveel en de rijkdom zit totaal unfair verdeeld.

Maar veel erger is, hoe we afgaande op de huidige ontwikkelingen, gaan uitkomen.

De evolutie van het aantal mensen die er bij komen en wat die allemaal gaan verbruiken,

dat kan onze aardbol niet volhouden. De ontwikkeling doet me altijd denken aan een sprinkhanenzwerm,

eenmaal gepasseerd is alles kaalgevreten.. Wel, we zijn als mensheid dit ook aan het doen.

Nu zal dit zichzelf wel resetten, de aarde doet desnoods mooi verder zonder de mensheid ;)

• Leuk 1
Link naar reactie

mee eens, en ik verlang er zelfs naar.. meer kans op rust en harmonie in alles.

Maar we gaan lekker, want we eten steeds meer gmo's en groeihormonen, en de radio actieve deeltjes in de vis en regen doen hun werk, bijen en zeesterren leggen al het loodje... ik maak me geen illusie's meer.

Alleen jammer dat het geen kutkerst is geworden @Keyser Suze :p

Mwa. ... Misschien heb ik dit jaar mazzel. ;)

Link naar reactie

@Kans wederom een scherpe analyse van je. Ik reageer niet zo heel vaak op jou goede/boeiende/opmerkelijke stukken. Ik heb er vaak weinig aan toe te voegen, vind ik.

Ik denk dat we inderdaad dicht onder de piek van veel zaken zitten. Met name door de altijd zo "belangrijke" groei die schijnbaar maatgevend is voor succes en/of vooruitgang. Eeuwige groei bestaat niet, dit stopt een keertje. Of abrupt of langzaam/geleidelijk. Gezien de verwevenheid van de mens met de resources die het nodig heeft, verwacht ik dat het ineens hard onderuit kan gaan. Aan de andere kant is de mens ook flexibel en taai, waardoor die verandering mogelijk iets geleidelijker kan gaan....

Het probleem zit 'm volgens mij in de onvoorspelbaarheid en in de grote aantallen....Zie het als een bergje droog zand op het strand, je kan dit heel lang laten groeien in de hoogte, totdat er ergens een klein korreltje verkeerd valt of wegzakt.......dan zakt een zeer groot deel ineen en dat kan je verwachten, maar je kan niet het moment voorspellen......met redelijk desastreuze gevolgen.....

Link naar reactie

Onze economische groei afhankelijkis van de bevolkingsgroei.

Economische groei is er als een land meer produceerd of diensten leverd dan op een vorig meetpunt.

Dat is makkelijker te bereiken als je bevolkinggroeit.

Als je bevolking krimpt moet je harder werken, of automatiseren om meer groei te behalen.

De meeste welvarende landen kampen met een krimpende of nauwelijks groeiende bevolking, en de economie blijft maar aankwakkelen, terwijl landen met een sterk groeiende bevolking de economie ook weer groeit.

Mijn conclusie is: wij hebben onze welvaart te danken aan de explosief groeiende bevolking na de 2de wereldoorlog, we hebben onze economische stilstand te danken aan de vergrijzing. We hebben dus ons maximum bereikt, een grote oorlog of ramp waarmee een hoop mensen overlijden zal de hele zaak resetten. De bevolking zal weer toenemen enzo ook de economische groei.

Link naar reactie

Onze economische groei afhankelijkis van de bevolkingsgroei.

Economische groei is er als een land meer produceerd of diensten leverd dan op een vorig meetpunt.

Dat is makkelijker te bereiken als je bevolkinggroeit.

Als je bevolking krimpt moet je harder werken, of automatiseren om meer groei te behalen.

De meeste welvarende landen kampen met een krimpende of nauwelijks groeiende bevolking, en de economie blijft maar aankwakkelen, terwijl landen met een sterk groeiende bevolking de economie ook weer groeit.

Mijn conclusie is: wij hebben onze welvaart te danken aan de explosief groeiende bevolking na de 2de wereldoorlog, we hebben onze economische stilstand te danken aan de vergrijzing. We hebben dus ons maximum bereikt, een grote oorlog of ramp waarmee een hoop mensen overlijden zal de hele zaak resetten. De bevolking zal weer toenemen enzo ook de economische groei.

Het probleem met een oorlog is dat het vooral de jonge mensen zijn die sterven. Het biedt geen oplossing en vernietigt bovendien veel infrastructuur die we nauwelijks kunnen missen. Tenzij de burgerbevolking massaal wordt gedecimeerd verandert een oorlog vooralsnog niets aan de bevolkingspiramide die op zijn kopt staat. Ik geloof ook niet dat iemand gericht bejaardentehuizen wil gaan platgooien.

Link naar reactie

@lewieke

Een oorlog veranderd een hele hoop!!!!

Na de oorlog zijn er weinig jonge mensen, er word weinig werk verzet.

Je doet een meetpunt na de oorlog, laten we zeggen punt 0

Er moet veel opgebouwd worden dus word er veel gewerkt.

Dus is de economie gegroeid bij meetpunt 1

Naargelang komen er steeds meer jonge mensen bij en de ouderen leggen het loodje waardoor meer arbeid word verzet dus groeit de economie steeds meer.

Bij een oorlog krijg je eigenlijk zo een economische klap te verwerken dat je eigenlijk alleen nog maar kan groeien.

Link naar reactie

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.

In the struggle for survival, the fittest win out at the expense of their rivals because they succeed in adapting themselves best to their environment.

Veranderingen, betekend dat je je zal moeten aanpassen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...