Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gaat de ECB, de FED en CBOJ na-apen ?

Kans
 Share

Recommended Posts

Europa, het is redelijk stil(te voor de storm).

Een van de graadmeters voor de economie is de hoeveelheid geld die geleend wordt.

En dat gaat niet goed in Europa.

En zolang het grote spel op groei is gebaseerd zal het systeem dus groei op alle mogelijke manieren nastreven.

Japan en de FED hebben laten zien hoe dat kan: geld bijdrukken....

Al is het effect volgens mij helemaal niet eenduidig, voorbeeld doet vaak volgen.

Onze, ja helaas moeten we die enge man 'onze' noemen, Draghi heeft recentelijk al veel economen verrast met een rente verlaging.

Mede ingegeven met de afnemende geldleningen als indicatie dat het niet ging zoals de ECB het wil hebben.

En nu blijkt dus dat net nog niet veel beter gaat, beter in de zin van het groeimodel....

En dus is de vraag wat Draghi de komende meeting, begin januari dacht ik, gaat doen....

Gaat de ECB echt enge stappen zetten en ook grootschalige geldcreatie programma's uit de doeken doen, de rente nog verder verlagen, alletwee mischien ?

Het blijven spannende tijden...

http://www.zerohedge.com/news/2014-01-03/no-waking-draghis-monetary-nightmare-eurozone-credit-creation-tumbles-new-all-time-l

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Europa, het is redelijk stil(te voor de storm).

Een van de graadmeters voor de economie is de hoeveelheid geld die geleend wordt.

En dat gaat niet goed in Europa.

En zolang het grote spel op groei is gebaseerd zal het systeem dus groei op alle mogelijke manieren nastreven.

Japan en de FED hebben laten zien hoe dat kan: geld bijdrukken....

Al is het effect volgens mij helemaal niet eenduidig, voorbeeld doet vaak volgen.

Onze, ja helaas moeten we die enge man 'onze' noemen, Draghi heeft recentelijk al veel economen verrast met een rente verlaging.

Mede ingegeven met de afnemende geldleningen als indicatie dat het niet ging zoals de ECB het wil hebben.

En nu blijkt dus dat net nog niet veel beter gaat, beter in de zin van het groeimodel....

En dus is de vraag wat Draghi de komende meeting, begin januari dacht ik, gaat doen....

Gaat de ECB echt enge stappen zetten en ook grootschalige geldcreatie programma's uit de doeken doen, de rente nog verder verlagen, alletwee mischien ?

Het blijven spannende tijden...

http://www.zerohedge.com/news/2014-01-03/no-waking-draghis-monetary-nightmare-eurozone-credit-creation-tumbles-new-all-time-l

Prep ze,

K a n s

De ECB zal wel moeten dezelfde remedie volgen of ze storten ons in de afgrond voor de eerstvolgende 20 jaar. Als dat het geval is. Verkoop een deel van je goud - als dat nodig is - koop aandelen van kwaliteitsbedrijven, liefst met sterke posities en een unique selling position. Ze gaan door het dak. Neem geleidelijk aan winsten en investeer die dan opnieuw in PM tegen een veeeeeeeeeeul lagere prijs.

Het is een stoeltjesdans. De muziek speelt. Er is 1 stoeltje te weinig. Je kan de markt niet timen. Dus kan je niet anders dan het zo aan te pakken. Als de crash er komt net nadat je investeerde ben je gezien. En anders maak je een klapper. Ik ben er van overtuigd dat Europa eerder om gaat dan de VS. Tenzij externe omstandigheden (Fukushima ?) roet in het eten gooien. Dan hebben we in één keer onze SHTF. Onbegrijpelijk overigens dat het impact op Japan niet groter is en de markten er zich niets van aan schijnen te trekken.

Rusland toont ons hoe het er aan toegaat bij een default. De Russen zijn er nog altijd. Sterker dan ooit.

http://pragcap.com/the-russian-default-what-happened

Link naar reactie

De ECB zal wel moeten dezelfde remedie volgen of ze storten ons in de afgrond voor de eerstvolgende 20 jaar. Als dat het geval is. Verkoop een deel van je goud - als dat nodig is - koop aandelen van kwaliteitsbedrijven, liefst met sterke posities en een unique selling position. Ze gaan door het dak. Neem geleidelijk aan winsten en investeer die dan opnieuw in PM tegen een veeeeeeeeeeul lagere prijs.

Je weet alleen niet of de genoemde assets zich tijdens "de afgrond" zo ontwikkelen als jij schetst. Dat weet niemand. En het verleden is daarbij niet een leidraad waar je je op kunt verlaten (al moet je je wel ergens op verlaten) immers, iedere crisis voltrekt zich anders. Er zijn er geen twee gelijk.

Link naar reactie

Het is een stoeltjesdans. De muziek speelt. Er is 1 stoeltje te weinig. Je kan de markt niet timen. Dus kan je niet anders dan het zo aan te pakken. Als de crash er komt net nadat je investeerde ben je gezien. En anders maak je een klapper. Ik ben er van overtuigd dat Europa eerder om gaat dan de VS. Tenzij externe omstandigheden (Fukushima ?) roet in het eten gooien. Dan hebben we in één keer onze SHTF. Onbegrijpelijk overigens dat het impact op Japan niet groter is en de markten er zich niets van aan schijnen te trekken.

Rusland toont ons hoe het er aan toegaat bij een default. De Russen zijn er nog altijd. Sterker dan ooit.

http://pragcap.com/the-russian-default-what-happened

Ik begrijp dus dat ALS de ECB besluit om te stoppen met printen het verstandiger is om een klein deel PM toch opnieuw in aandelen te stoppen?? (tis nogal laat op de avond voor mij nu).

Persoonlijk heb ik juist meer het gevoel dat de VS eerder met het schip ten onder gaat aangezien het enigste wat daar voor hoeft te gebeuren is het vallen van de petrol-dollar. Plus zij zitten 17triljoen in de schuld met binnenkort een nieuwe government-shutdown. Tuurlijk wij zitten ook in de schuld maar momenteel steken wij de handen nog uit om te zorgen dat er niemand buiten de boot valt (de PIIGS).

Ik ben zelf ook heel nieuwsgierig naar die basisrente, waar onze hypotheken vanaf hangen. Als die basisrente, die nu overigens vrijwel nul is, ineens omhoog zou gaan door de FED/ECB dan zijn de rapen goed gaar. Dan krijg je een heleboel die opnieuw met de hypotheken in de knel komen..

Link naar reactie

Ik begrijp dus dat ALS de ECB besluit om te stoppen met printen het verstandiger is om een klein deel PM toch opnieuw in aandelen te stoppen?? (tis nogal laat op de avond voor mij nu).

Persoonlijk heb ik juist meer het gevoel dat de VS eerder met het schip ten onder gaat aangezien het enigste wat daar voor hoeft te gebeuren is het vallen van de petrol-dollar. Plus zij zitten 17triljoen in de schuld met binnenkort een nieuwe government-shutdown. Tuurlijk wij zitten ook in de schuld maar momenteel steken wij de handen nog uit om te zorgen dat er niemand buiten de boot valt (de PIIGS).

Ik ben zelf ook heel nieuwsgierig naar die basisrente, waar onze hypotheken vanaf hangen. Als die basisrente, die nu overigens vrijwel nul is, ineens omhoog zou gaan door de FED/ECB dan zijn de rapen goed gaar. Dan krijg je een heleboel die opnieuw met de hypotheken in de knel komen..

Het hangt vooral van je middelen en de reden waarom je PM kocht. Ik ben mijn eigen portefeuille aan het herposistioneren en voorzie meer plaats voor aandelen, minder voor mijnen. Wat aandelen betreft kies ik voor Europese aandelen met hoge dividendrendementen. Wellicht stap ik ook in enkele technologische markten in de VS in en in energie, steenkool die absoluut niet meer gewild is bijvoorbeeld. Rendementen uit het verleden ... . Hou er rekening mee dat de aandelen markten in wezen een geldvernietigingsmachine is.

Link naar reactie

Ik voel me vrij om te reageren. Op het moment dat de geldkraan dichtgaat is het aannemelijk dat dit z'n weerslag heeft op de beurs. Hoe, wanneer en in welke mate. Dat is koffiedik kijken. Stel de beurs glijdt onderuit dan kun je op dat moment geld uit een andere asset (als die tenminste niet even hard onderuit is gegaan) aanwenden om kwaliteitsaandelen aan te schaffen. Ik heb dat deels gedaan in 2008/2009. Het blijft echter een risico omdat niemand de krant van morgen heeft.

• Leuk 1
Link naar reactie

Bovendien, als de kraan dicht gaat, dan wordt geld schaarser en mag je een stijging van de rente verwachten wat weer nefast is voor de goudprijs. Als dat toevallig de asset is die je wil verkopen.... . Het is in elk geval een feit dat de USD momenteel heel goedkoop is tov de Euro. Sowieso verwacht ik dat de Eurolanden geld gaan creëren om de Euro zwakker te maken tov de dollar, dit om de export aan te zwengelen. ... . Er bestaan inderdaad geen zekerheden. Ik beschouw goud, vastgoed als bescherming, cash is voor het heden en de rest gaat in aandelen. Een beetje als volgt :

Vastgoed 70%

PM 10%

Aandelen en financials 10%

cash 20 naar 15%

Schulden 10% reduceren naar 5%

Die verhouding wil ik aanpassen naar :

PM 7%

Aandelen en financials 13%

Cash 5 à 10%

Schulden 5 à 0%

Link naar reactie

Het hangt vooral van je middelen en de reden waarom je PM kocht. Ik ben mijn eigen portefeuille aan het herposistioneren en voorzie meer plaats voor aandelen, minder voor mijnen. Wat aandelen betreft kies ik voor Europese aandelen met hoge dividendrendementen. Wellicht stap ik ook in enkele technologische markten in de VS in en in energie, steenkool die absoluut niet meer gewild is bijvoorbeeld. Rendementen uit het verleden ... . Hou er rekening mee dat de aandelen markten in wezen een geldvernietigingsmachine is.

Energievraag zal in feite blijven stijgen dus daar zou ik persoonlijk ook op focussen. Als je een technologische markt zoekt zou ik zelf wat research doen naar bedrijven die zich richten op 3D-printen. Ik geloof dat als dat voeten aan de grond krijgt wellicht net zo'n revolutie teweeg kan brengen als de personal computer of het internet...

Overigens is er in NL een bedrijf dat cola flessen ging maken van plastic uit plantaardig afval dacht ik?. Dat zou ook nog wel is een markt kunnen zijn.

Maar grofweg energie daar zal je wel aardig goed zitten aangezien dat een nogal in-elastische markt is dunkt mij.

Link naar reactie

Het is in elk geval een feit dat de USD momenteel heel goedkoop is tov de Euro. Sowieso verwacht ik dat de Eurolanden geld gaan creëren om de Euro zwakker te maken tov de dollar, dit om de export aan te zwengelen. ...

Ja die currency-war was in iedergeval al bezig ja. Enigste manier om de balans nog enigzins in evenwicht te krijgen is de export te stimuleren door deze goedkoper te maken voor het buitenland. Ik zag toevallig deze week nog op de propagandabuis dat China van plan is een complete stad te bouwen in Wit-Rusland 0_0. Die schijnen Europa toch als de hoofdafnemer te zien en als grootste marktaandeel...

Link naar reactie

Lastig blijft bovendien dat je nimmer door een bedrijf heen kunt kijken. Ik liep dit jaar een dikke scheur in mijn broek met specifieke aandelen.

Dat is bij mij net zo. Altijd met individuele aandelen. Het grootste deel zit momenteel in ETF's. Je kiest de regio, de munt, de sector, ... en je krijgt een mandje bedrijven in ruil. Ze gaan niet allemaal stuk. Je volgt een index, met de voordelen van een fonds, zonder de kosten ervan.

Link naar reactie

Stuudje verdwaalt een beetje in de afko's. :(

Wat is een ETF

Een korte inleiding op exchange traded funds.

Maarten van der Pas05 maart, 2012 | 10:15

Een exchange-traded fund (afgekort ETF) is een mandje beleggingen dat net als een aandeel wordt verhandeld aan de beurs. Een ETF wordt in het algemeen gebruikt om een specifieke marktindex te volgen. Vandaar dat ze ook wel indextrackers worden genoemd. Er zijn ook traditionele beleggingsfondsen die zich op een bepaalde index richten en deze dupliceren. Het verschil met een ETF is, dat deze indexfondsen actief worden beheerd met een manager aan het roer (die de index al dan niet probeert te verslaan) waar een ETF passief beheerd wordt.

- See more at: http://www.morningstar.nl/nl/news/34396/wat-is-een-etf.aspx#sthash.GfiGjHVC.dpuf

Een beheerder strijkt commissie op. Een computerprogramma niet. De kosten zijn veel lager. Bovendien kan je volledig automatisch gaan traden, werken met stop loss orders, limietorders, dagorders, ... . Ik heb ooit eens mijn vel moeten redden met daytrading.

ECB = European Central Bank

CBOJ = Central Bank of Japan

FED = Federal Reserve

Link naar reactie

De ECB zal wel moeten dezelfde remedie volgen of ze storten ons in de afgrond voor de eerstvolgende 20 jaar.

Waarom denk je dat geldcreeren zal helpen ?

Hoe dan ?

Wat gaat er zo goed in Japan en Amerika?

Japan is nog niet opgevallen en Amerika ook nog niet maar hoe gaan ze die schulden ooit afbetalen?

Ze hebben hervormen, verandering uitgesteld en waarschijnlijk wordt die gekochte tijd vergoed met een wereldoorlog of een monetaire ramp.

K a n s

Link naar reactie

Waarom denk je dat geldcreeren zal helpen ?

Hoe dan ?

Wat gaat er zo goed in Japan en Amerika?

Japan is nog niet opgevallen en Amerika ook nog niet maar hoe gaan ze die schulden ooit afbetalen?

Ze hebben hervormen, verandering uitgesteld en waarschijnlijk wordt die gekochte tijd vergoed met een wereldoorlog of een monetaire ramp.

K a n s

De Euro zal moeten ontwaarden tov de andere grote munten, anders verliezen we al onze export en wordt onze economie letterlijk doodgeknepen. Het bijdrukken van geld zal alleen maar tijdelijk helpen. Hoe lang tijdelijk is, dat kan ik niet inschatten. Dat kan een jaar zijn, een paar jaar of misschien wel 30 jaar. Er zijn te veel externe factoren die hierop invloed hebben. Maar zoals je schrijft, ooit klapt de ballon. Wat de gevolgen zullen zijn kan ik niet helemaal voorspellen, wellicht wordt de bevolking een stuk armer en de rijken extreem veel rijker.

Amerika en Japan zullen hun schulden niet afbetalen. Hoe zou Europa geld kunnen eisen van de VS ? Of hun goud. Hoeveel soldaten hebben we om dat af te dwingen ? Een overeenkomst is maar geldig zolang iedereen de afspraken nakomt. Daarna geldt het recht van de sterkste. Militairen dus. En laat dat net zijn wat we niet hebben. Een andere mogelijkheid is dat de VS hun schulden aflossen door Europa te schenken aan China. Als ze beloven niet militair tussen te komen lijkt dat een mooie deal. Ik ben maar een beetje aan het dollen, maar onmogelijk lijkt het me niet.

Een monetaire ramp dan maar ? Moet kunnen. Het is alweer veel te lang geleden dat we er een hadden. Ook hier geldt dat alleen de mensen met goederen of productiemiddelen er goed uit komen. Wie geld spaarde of veel schulden heeft, die is er aan voor de moeite... .

Het spel is al een tijdje aan de gang. De pieken van vroeger zijn nu normaal, die van morgen het nieuwe normaal. De schuldenbergen worden groter en ooit komt ie, de default. En dan zullen andere mensen de macht grijpen. Zonder verkiezingen. Dan krijgen we waarschijnlijk een systeem naar russisch model. Met enkele superrijken, dezelfde kliek machthebbers als vandaag, door en door corrupt. Die worden gevoed door de leiders en die met hun toestemming de rest uitbuiten. Dat gaat ten koste van sociale voorzieningen, onderwijs, gezondheidszorg, rechtssysteem. Een soortelijke maffiastaat zal wellicht de regering van de toekomst worden. De toekomstige leiders zijn al in opleiding. Wat corruptie betreft zijn ze er al helemaal klaar voor.

Link naar reactie

Mischien is het helemaal niet erg dat de export veel minder wordt?

Ik denk dat we zo wie zo moeten minderen.

Dan kun je kiezen om nu te proberen daar op een zeer pijnlijke en onfrisse manier verandering in te brengen.

Of nog langer doorgaan op een doodlopendpad met nog grotere ellende in het vooruitzicht...

Ik denk dat er geen leuke makkelijke oplosssing zijn.

Maar zolang je zelf kunt sturen is dat meestal beter dan dat andere de keuzes voor je maakt.

Helaas is europa op het wereldbeeld een kleine speler en zal weinig kunnen uithalen.

We zullen voor een groot deel afhankelijk zijn van wat de grote spelers zullen doen.

Dat wil nog niet zeggen dat we niet moeten proberen.

Makkelijke oplossing zoals uitstel daar geloof ik niet meer in.

Van het klif springen omdat iedereen dat doet heb ik nooit in geloofd.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...