Ga naar inhoud

Kans
 Share

Recommended Posts

Wij hier zijn geen tornados gewend.

Een storm ja dat wel, maar een tornado, de meesten hebben geen idee, behalve van de tv natuurlijk.

Een tornado wijkt af van de reguliere storm, in die zin dat een luchtmassa zich rondom een centrum beweegt in een circulaire beweging, veroorzaakt door de corioliskracht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect

In feite is het centrum een lagedruk gebied en stroomt de rondomliggende lucht naar dit lagedrukgebied toe.

Door het coriolis effect gaat de lucht zich echter niet rechtlijnig verplaatsen maar in een cirkel beweging rondom het centrum zoals je soms wel eens ziet bij een afvoerputje waarbij water zich ook op die manier gaat bewegen.

Zo'n centrum van een tornado is een dynamisch gebied dat zich verplaatst en die verplaatsing is weer afhankelijk van de luchtbewegingen in een nog groter gebied dan die van de tornado zelf.

Het gevolg daarvan is dat de zo genaamde 'slurf' zich als een superstofzuiger over een gebied kan verplaatsen en daar enorme schade kan aanrichten.

Het is natuurkundig gezien een bijzonder mooi en destruktief geheel.

Als je toevallig precies over het pad van die slurf komt dan heb je enorm veel geluk, de slurf is vaak beperkt van doorsnede en de oppervlakte die de slurf uiteindelijk bestrijkt is dan ook meestal best beperkt.

Het nadeel is dat juist daar waar de slurf overheen komt, en de directe randgebieden daarvan, de zwaarste schade oplopen omdat daar de windsnelheden het grootst zijn.

Vanuit het destruktieve oogpunt is de doortocht van de slurf een redelijk optimaal fenomeen.

Eerst neemt de storm toe tot zijn hoogtepunt en alles wat los kan komen wordt losgewrikt.

Daarna, bij de doorgang van de slurf, is er een moment van redelijke windstilte, er zijn genoeg ooggetuigen die bevestigen dat bij een grote slurfdoorgang het tijdelijk zo rustig kan zijn dat velen de neiging krijgen om naar buiten te gaan met het idee dat de storm spontaan is overgetrokken.

En dan komt de grote finale !.......

De storm komt in een bijzonder korte overgang van rust naar maximale kracht weer over je heen.....

De eerste fase heeft alles los gewrikt en dat alles is nu de ultieme speelbal van de tweede overgang die alles wat los ligt als een projectiel kan oppakken. Alles wat ternauwerdood de eerste doorgang heeft doorstaan krijgt alsnog de ultieme test en veel wordt alsnog in deze tweede overgang plat gegooid.

(Als je dus in de rustfase naar buiten was gegaan krijg je dus al die wind met troep over je heen).

Ik denk dat de huidige economische storm een tornado zal blijken te zijn.

De eerste doorgang, van 2008, heeft alles wat los gemaakt kan worden aangetast en neergelegt als potentieel projectiel voor de tweede doorgang:

De banken zijn in nauwelijks betere staat.

De overheden hebben maximaal geld in de economieen gestoken.

De rente staat bijna overal tegen de nul procent aan.

Mensen hebben aardig ingeteerd op hun reserves.

Spanningen tussen landen en bevolking is lekker opgelopen.

Beurzen staan op ploffen.

Pensioenfondsen staan onderwater.

Enz enz.

En nu denk ik dus dat we op de vooravond van een tweede doorgang van de tornado staan......

Een die te boek zal komen als DE: financieele, monetaire en humantaire storm.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Toch een paar bemerkingen naar aanleiding van je post. Meestal zijn de dingen niet zwart of wit maar grijs.

Ik denk dat de huidige economische storm een tornado zal blijken te zijn.

Ik vergelijk graag even met eind jaren 80, begin jaren 90. Pas afgestudeerd was ik toen. En toen was het crisis. Er werd maanden aan een stuk helemaal niet aangeworven. Ik ben zwaar onder mijn niveau gestart met werken. Een job die niemand wilde doen omdat het bijvoorbeeld nachtwerk was.

Op vandaag hoor ik jongeren eisen stellen over werkuren, salaris, voordelen, jobs die ze niet willen doen, ... . Dat er wat aan de hand is dat klopt. Dat de mensen die het al moeilijk hadden nu echt in de problemen komen dat is ook duidelijk. In Vlaanderen is de werkloosheid nu gemiddeld 7.5%, toen was het 12%. We gingen op vakantie met de tent, kochten kleren in de soldenperiodes en moesten echt zuinig zijn met centen. Op vandaag valt dat mijn inziens nog wel mee. Er is in mijn ogen een verminderde groei. Dat is niet hetzelfde als economische vernietiging. De zwakkere én de middenklasse krijgt het moeilijk maar je stelling is (vooralsnog) te negatief. We merken hier dat de dingen voor het eerst in een jaar of drie een ietsepietsje verbeteren.

De eerste doorgang, van 2008, heeft alles wat los gemaakt kan worden aangetast en neergelegt als potentieel projectiel voor de tweede doorgang:

De banken zijn in nauwelijks betere staat. Er zijn wat maatregelen gekomen, onvoldoende, akkoord. Maar toch. Het begin is gemaakt. Er is een oorlogskas bij de ECB. Ze laten het systeem niet crashen. Maar kunnen ook niet iedereen redden. De banken ztten al lang niet meer te wachten op onze spaarcenten, dat merk je aan de rente die geboden wordt. Gaan we daar allemaal aan kapot ? Dat hangt af van je schuldgraad. Het probleem is dat op vandaag iedereen schulden heeft, wat overigens een trendbreuk is met het verleden waar heel wat zuiniger werd omgegaan met krediet. We betalen daar een prijs voor. Wie voorzichtig was, niet per sé een te dure woning hoefde, die overleeft het wel. De rest ook. Die gaan in de toekomst kleiner wonen en huren. Een stap achteruit, dat wel, geen derdewereld toestand.

De overheden hebben maximaal geld in de economieën gestoken. Overheden hebben altijd voor werkgelegenheid gezorgd sinds WO2. Dat was ook de reden van onze economische ontwikkeling. Een betere infrastructuur, wegen, scholen, ziekenhuizen, dammen, stormkeringen, vaarten, ... . Is dat een probleem ? Er staat een schuld tegenover. Schulden aangegaan bij het buitenland. Allicht. En als de munt waarin de schulden zijn aangegaan waardeloos wordt, vervalt de schuld. Dat heet een reset. Komt ie er ? Vast wel. Maar zelfs dat overleven we.

De rente staat bijna overal tegen de nul procent aan. So ? Dat betekent dat banken goedkoop lenen. Burgers en bedrijven vooralsnog niet. Sparen wordt bestraft. Het probleem is dat we leerden sparen in geld. Misschien moeten we sparen in waarde. PM ? Vastgoed ? Kunst ? Oldtimers ? Grondstoffen ? Er zijn vast nog mogelijkheden. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik de eerstvolgende weken een flink deel van mijn schulden in één keer afbetaal. Dat biedt het voordeel dat ik niet langer een woekerintrest betaal (3% verschil tussen krijgen en betalen), dat mijn spaartegoed verkleint én ik dus minder kwetsbaar word voor muntontwaarding, confiscatie, munthervorming, overheidsdiefstal of wat voor smeerlapperij dan ook.

Mensen hebben aardig ingeteerd op hun reserves. We leven al jaren boven onze stand en moeten nu twee keer nadenken voor we iets kopen. Dat was tijdens mijn hele jeugd zo. Ik heb nooit begrepen dat vrienden elk weekend op restaurant gingen eten. Etentjes thuis waren zo ouderwets. Wij hebben ons uitgavenpatroon de laatste 15 jaar nauwelijks aangepast. We zijn ouderwets zorgvuldig alleen dingen gaan kopen die we konden betalen. Geen dure auto's. Geen decadente reizen. Geen gekheid. En weing schulden. Alleen voor vastgoed. Zijn mijn reserves verminderd ? Ja omdat ik ze investeerde en wat mindere resultaten boekte. Problematisch ? Door een zorgvuldige spreiding, nou nee.

Spanningen tussen landen en bevolking is lekker opgelopen. Een periode van ruim 60 jaar zonder oorlog is in onze streken ongezien. Mijn grootouders maakten 2 wereldoorlogen mee. De kans dat er een groot conflict komt wordt elke dag iets groter. Anderzijds worden valuta-oorlogen op de goudmarkt uitgevochten, op het terrein om olie. Een fysiek treffen hoeft niet eens. China kan osn gewoon kopen.

Beurzen staan op ploffen. Dat is pas achteraf te beoordelen. Door niet in de beurzen te stappen miste ik 30% waardestijging op mijn portefeuille. Daarnaast boekte ik een waardedaling van 30% op mijn PM. Dat tikt aardig aan. De beurzen blijven stijgen zolang de stimuli er zijn. De VS stopt daar echt niet onmiddellijk mee. Bovendien is de dollar nu spotgoedkoop tov de Euro. Niet al je eieren in dezelfde mand maar volgens mij kan de stijging nog wel even doorgaan. Wil het nieuws in Europa tegenvallen, dan daalt de Euro en boek je winst op de USD. Ook Europa zal voor QE zorgen, want hier dreigt stagflatie (of deflatie), dat zal ook en boost geven aan beurzen. Volgens mij is het bezit van aandelen een manier om je vermogen veilig(er) te stellen. Anderzijds kan het ook gestolen worden door overheden tegenwoordig dankzij de digitale effectenrekening. Niet ondenkbaar maar volgens mij komen de spaarboekjes en bankrekeningen eerst aan de beurt. Eigendom is nog altijd relatief goed geregeld. Al kan er natuurlijk wel belasting op geheven worden. Vandaar ook PM nodig.

PM. Zie bovenstaand stukje.

Pensioenfondsen staan onderwater. Pensioenfondsen spreiden over verschillende activaklassen. Niet alle activa worden waardeloos. Ze kunnen flink dalen in waarde. Zolang de Fed en Ecb printen, stijgen de beurzen. De beurzen hebben een fantastisch jaar achter de rug. Alleen de mensen zonder aandelen of die (zoals ik) in de verkeerde activa worden armer. Wil je nog een keer dezelfde fout maken ? De pensioenfondsen horen niet onder water te staan. Troost je met het idee dat Nederlanders hun bijdrage storten in een fonds dat er nog altijd is. In België worden pensioenen uit belastingen gehaald. De opbrengsten dalen, en er is GEEN reserve.

Enz enz. Te negatief, niet concreet.

En nu denk ik dus dat we op de vooravond van een tweede doorgang van de tornado staan... . Zal er iets gebeuren? Vast wel. Laat ons eens kijken naar het worst case scenario. De beurzen crashen en ons geld wordt waardeloos ? Goed genoeg als ramp ? Dat gebeurde al verschillende keren in de geschiedenis. In het België van de jaren 80 stonden we op zondagmorgen op en de munt was met 15% gedevalueerd. Alles werd duur, de vinger ging op de knip. Maar we leefden gewoon verder. We kregen verschillende devaluaties. Dat klopt. Ook na WO2 waren die er. En na WO1. En in de jaren 90 een viertal keer in Rusland. De wereld blijft draaien, de mensen blijven ademen. Het wordt alleen maar moeilijk als je geld hebt. De oplossing is even eenvoudig. Zorg dat je geen geld hebt. Zorg dat je waarde hebt. Een huis, een flat, een stuk landbouwgrond, een bos, een kilo goud, een kruiwagen zilver, een garage vol gereedschap, voor mijn part een kelder vol blikken. Om de een of andere reden is alleen dat laatste iets waar preppers zich zorgen om maken. En om toiletpapier. Wil dat nu eens het enige zijn waar ik de laatste 40 j geen tekort aan gezien heb. Ik heb wel nog van dat grijze wc papier van gerecycleerd papier gezien, dat wel. En het rook ook niet altijd naar parfum en had geen leuk opdrukje. Maar een tekort ? Nee, echt niet. Het zou wel kunnen natuurlijk, al importeren we dat nog altijd niet uit China omwille van het volume.

Een die te boek zal komen als DE: financieele, monetaire en humantaire storm. Een financiële storm komt er om de paar jaar, dat zit in het syteem ingebakken. Een monetaire storm, die hadden we ook altijd al. Een humanitaire storm, daarvan moeten we ons afvragen wat er aan kunnen doen. Opleiding, scholing en sociaal bewustzijn bijbrengen, lijkt me één benadering. In tijden van nood kan je vaak op meer mensen rekenen dan je verwacht. En soms ook helemaal niet. Dat is ook waar. Daar heb ik geen oplossing voor. Ik ben van mening dat er momenteel in elk geval nog niemand sterft van de honger in onze streken (of het moet zijn dat ze hun voedsel verkopen voor alcohol, drugs, ...) Mensen die het moeilijk hebben zijn er wel natuurlijk.

De morele crisis is erger. Eind jaren 80 ging het er bar aan toe. Maar de mensen hadden moreel, incasseringsvermogen. We bleven voortwerken verdju. We keken niet op en gingen stug door. Een beetje zoals de Ieren nu. Zo waren wij ook. Alleen is dat veranderd. Onder invloed van computergames ? De altijd-alles-onmiddellijk-hebben mentaliteit ? Wij moesten wroeten, werken, sparen en uiteindelijk konden we na veel moeite iets kopen wat we graag wilden. Of nodig hadden. Dat zal moeten veranderen inderdaad. We zullen nieuwe, andere waarden moeten ontdekken. Weer leren met elkaar omgaan. Vreugde putten uit wat wél kan. We hebben nog goed onderwijs. De gezondheidszorg werkt nog. We hebben een dak en kleren. En veel meer tijd dan 30 jaar geleden. Is het echt nodig om in één weekend vijf activiteiten te hebben ? In mijn jeugd beloofde mijn vader om op zondag naar zee te gaan. De aankondiging kwam op dinsdag. Werd herhaald op woensdag. En we verlangden. Op donderdag was het bijna weekend. Op vrijdag stralend weer. Op zaterdag moest de tuin in orde gebracht worden. En op zondag ... regende het. En we bleven thuis. En we hadden maar 1 iets gepland.

Prep ze, Akkoord.

K a n s Met replies van Lewieke. @Kans

• Leuk 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...