Ga naar inhoud
GENEGEERD

Groentje zonder vruchtbaarheid


Hippietrip Duo

Aanbevolen berichten

Ha iedereen!

 

Wij zijn onlangs geëmigreerd naar Hongarije, wonen nu op de Puszta (of Pusta, of Poesta, of...) en hier willen we onze eigen ''society'' opzetten. Wel nu, mijn vriend wordt opgewonden van oude motoren, het in- en uit elkaar halen ervan, van alle ''eladó-tractors'' (te koop - en vééél) en de waterpomp waar hij nu al dagen mee aan de knutsel is. En ik? Ik krijg dezelfde kwijlneigingen, maar dan bij het denken aan mijn eigen moestuin, met kruiden, groenten, noten- en fruit(bomen). Maar ik ben een meisje uit de stad, pas 21 en heb het moeten doen met een achtertuin van 2 bij 2. Zo nu en dan ontvluchtte ik de drukte van studie/werk en ging naar de moestuin van mijn oma (ongeveer 3 keer de grootte van de mijne - maar voldoende voor flinke pompoenen, courgettes, aarbeien, boontjes en dergelijke).

 

Nu ben ik hier en kan ik eindelijk mijn droom verwezelijken. Alleen... gezien het verschil in klimaat en grond(vruchtbaarheid), weet ik gewoonweg niet waar te beginnen. Onze dichtstbijzijnde buren zitten 2 km verderop, de prijzen in de winkels schieten omhoog bij het aanzien van een Nederlandse kentekenplaat (ja, echt) en bovendien heb ik geen budget voor nieuwe spullen (en dat wil ik ook niet hebben: mama natuur doet het immers ook zonder). Ik kan dus geen advies vragen bij de 'kenners' hier (zonder het spreken van de Hongaarse taal is dat ook een grote uitdaging moet ik zeggen). :-)

 

De Poesta is zogezegd de Hongaarse zandvlakte en van wat ik heb geleerd is dat zandgronden veelal meer zuur bevatten. Ik weet iets over pH-waarde en hoe deze verhoogd of verlaagd kan worden met behulp van bekalking (of bemesting). Maar oh........... ik ben nog zo'n broekie. En het probleem is, ik heb geen beschikking tot biobliotheek met (door mij) leesbare boeken en daarnaast beperkt internet. Ik kan dus niet rustig op mijn gemakje opzoeken, rondneuzen, lezen en leren (en dat terwijl ik dat het liefst doe. Shit).

 

De grond zou hier erg moeilijk moeten zijn, een enkele boer die we hebben ontmoet zei ons dat hij een stuk wilde omploegen voor me, maar voegde er een 'you're going to have trouble with your kitchen garden anyway' toe, dus het wordt een uitdaging. En dat voor een broekie. Zonder vruchtbare grond. Iek.

 

Om een lang verhaal kort te maken....... met het schaamrood op mijn kaken durf ik openlijk te vragen, of er preppers zijn die deze newbie een beetje op weg kan of wil helpen...? Waar moet ik beginnen? Wanneer moet ik de grond omploegen, als ik deze zomer (een paar?) vruchten wil plukken (letterlijk)? Moet ik deze mengen met bemeste grond, kalk, ....? En misschien het belangrijkste: is het heel naïef om te denken dat ik ergens deze zomer kan genieten van mijn eigen groenten? Een paar? Oke, een beetje? Oke, één maaltijd bereiden is genoeg........? *trekt pruillip*

 

Ik kijk uit naar jullie reacties - mochten jullie niet ogen rollend doorgescrollt hebben, ik zal vast niet de eerste zeurende onwetende nono zijn :confused:

Oh, ik ben trouwens wel heel leergierig en verschrikkelijk eigenwijs, maar niet wanneer iemand mij de les kan lezen. In deze, dus. :)

 

Bedankt en veel liefs vanuit Hongarije,

 

Rowan (en sleutel- en knutselaar Gijs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb hier al een postje over gemaakt .,, moestuin voor groentjes ,, kijk eens in de zoek functie .

Ik weet niet of er nu sneeuw ligt bij jullie of het er hard vriest . Dat kan het tijdstip van ploegen , bemesten bepalen .

Ook de oppervlakte die je wilt bewerkten is het vlak is het dicht bij bomen ? Er zijn nog zoveel vragen voor ik uw vraag kan beantwoorden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verlaat dus zonder goede voorbereiding huis en haard... Niet echt geprept dus...

 

Maar ik denk dat je flink wat info kan vinden op dit forum.. Succes !

 

Ik stel voor dat Rowan de klok een aantal jaar terugdraait, zo tot tussen de leeftijd 12-16, en dan nog eens de schoolkeuze opnieuw maakt.

En dan over een aantal jaar opgegroeid en wel, wel de kennis heeft van dingen die ze leuk vind om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel moeilijkheden verwacht met de tuin zelf, zou ik zeker ook wat groenten verbouwen in zakken en emmers met potgrond of MakkelijkeMoestuinMix .

Je kansen spreiden zeg maar.

En vergeet de composthoop niet, gratis voedzame stoffen voor je eigen moestuin.

Als je niet makkelijk op internet kan moet je een papieren backup hebben.Vraag je vrienden familie en achterban om zoveel mogelijk boeken (evt te lenen) over tuinieren en moestuinieren en eten en drinken maken.

Ook over kruiden en wildpluk van bv paddenstoelen, kastanjes, enz. Veel in de natuur is eetbaar. Zelfs brandnetel.

 

Als je welop internet kan is dit een handig forum: http://www.moestuinforum.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals stuudje al zegt ik zou ook een verdieping moestuin gaan beginnen om te starten

je kunt makkelijk bakken maken en daar goede grond in stoppen voor je moestuin. zo kun je al wat ervaring krijgen met tuinieren met relatief makkelijke condities.

 

wat fruitbomen betreft kun je het beste gewoon je ogen gebruiken en kijken wat voor soorten er in je buurt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst aardappelen gekweekt in emmers die ik goedkoop op de kop kon tikken. Daarnaast ben ik met enkele m2 tuintjes begonnen. Bekijk eens mijn postjes. Het voordeel is dat je kan werken met : afvalhout voor het verhogen. Je kan eventueel kleikorrels (of potscherven) onder je tuintje leggen om het vocht vast te houden, je kan een beperkte oppervlakte in je m2 tuintje voorzien van vruchtbare grond, zo kan je het probleem van de schrale onvruchtbare grond oplossen vermoed ik. Verder riskeer je weinig als je klein begint en leert uit je fouten. Je kan starten met een klein budget, alles in stapjes opbouwen en ben je succesvol, dan kan je je project uitbreiden.

 

Daarvoor kan je de originele zandgrond mengen met een compost die je uit het bos kan halen, bij een boer kan 'krijgen' of gewoon van je eigen groente- en fruit afval, of desnoods schaf je je wat potgrond aan. Dat kost ook niet het einde van de wereld. Met 7.5 m2 slaagde ik er in mijn gezinnetje van 4p een half jaar van groenten te voorzien. Om je plantjes tegen de koude te beschermen kan je er een afgedankt raam over leggen, of anders maak je een kadertje en overdek je dat met plastic. Zo kan je je plantjes beschermen.

 

http://preppers.nl/forum/threads/6527-m2-tuin

http://preppers.nl/forum/threads/7807-Werken-aan-onafhankelijkheid-natuurlijke-bemesting-m2-tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

die deze newbie een beetje op weg kan of wil helpen...? Waar moet ik beginnen? Wanneer moet ik de grond omploegen

 

Wat ik zou doen, als ik nu in jou hippie sandalen zou lopen, is dit:

 

-wekelijks kijken en noteren wat de lokale groentemarkt aanbied: dat geeft inzicht in welke soorten en wanneer er groentes in die lokatie groeien, zodat je volgend jaar mee kunt doen.

-een paar groentes kopen om te eten, te proeven, en de zaden er van te verzamelen voor je eigen kweek.

-kijken welke planten er veel als 'onkruid' spontaan groeien, dit geeft namelijk info over de voeding en vocht in de bodem.

-nu al een compost hoop maken van de aanwezige plantenresten

- ik zou 2 kilometer lopen naar een dorpje, besparing van hoge zinloze brandstofkosten, onnodige korte rit slijtage van de auto, en dus meer geld over om gereedschappen te kopen.... tja, meisjes uit de stad nemen voor elke 300 meter de tram of metro :p En je krijgt er iets voor terug waar een sportschool geld voor vraagt: conditie :o

- ASAP de taal leren, taal is een paspoort met onbeperkte geldigheid...

-het omploegen van de grond is een keuze, geen must....

 

 

Verder bewonder ik het dat jullie zonder voorbereiding dit zijn gaan doen, en ben heel benieuwd hoe het jullie zal vergaan. De meeste preppers hebben veel voorbereidingen gedaan namelijk, wat jullie doen zal zich ook voor doen bij non-preppers die morgen acuut in een nood situatie zitten, en staan dan voor de zelfde opdracht wanneer je de keuze hebt gemaakt in een compleet nieuwe wereld te gaan leven. Jullie trip zal ook voor ons leerzaam worden.

 

Heel veel succes met de trip!

[ATTACH=CONFIG]7256[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Praat gewoon even met je buren. Zij weten welke gewassen wel en niet gedijen op jullie grond. Bij mij doen bijvoorbeeld kersen, amandelen, olijven, druiven en perziken het goed, maar citroenen groeien bijvoorbeeld niet goed.

 

Daarnaast heb je bij ons in de zomer voor een beetje moestuin wel 250 liter water nodig per dag. Dat wiel hoef je dus niet zelf meer uit te vinden als je met je buren praat.

 

Aardappels in emmers zoals @lewieke heeft is ook wat voor te zeggen. Ik zou ze dan eerder in speciekuipen doen om meer opbrengst te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik stel voor dat Rowan de klok een aantal jaar terugdraait, zo tot tussen de leeftijd 12-16, en dan nog eens de schoolkeuze opnieuw maakt.

En dan over een aantal jaar opgegroeid en wel, wel de kennis heeft van dingen die ze leuk vind om te doen.

 

Waar slaat dit op?

Zelden zo'n zwaar gelul gehoord hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog eens het roer om, knap !

 

Ik denk dat je zoals door andere al gezegt toch echt het beste bij de lokale mensen advies kunt vragen...

 

Hou ons op de hoogte.

Ik zie wel wat reacties dat je slecht bent voorbereidt,en dat ben je denk ook :cool:, bent maar ja de meesten hier willen zoiets ook wel doen maar om al dat soort reden komt het er niet van.

En om dan te lezen dat iemand anders het wel gewoon doet .., ja dat is natuurlijk dom van ze :rolleyes:

 

 

Heel veel succes.

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog eens het roer om, knap !

 

Ik denk dat je zoals door andere al gezegt toch echt het beste bij de lokale mensen advies kunt vragen...

 

Hou ons op de hoogte.

Ik zie wel wat reacties dat je slecht bent voorbereidt,en dat ben je denk ook :cool:, bent maar ja de meesten hier willen zoiets ook wel doen maar om al dat soort reden komt het er niet van.

En om dan te lezen dat iemand anders het wel gewoon doet .., ja dat is natuurlijk dom van ze :rolleyes:

 

 

Heel veel succes.

 

K a n s

 

Lokale boeren weten vaak van alles. Bijv. ook wanneer je flink moet schoffelen tussen de gewassen omdat ze regen verwachten en ook wanneer je het beste kunt oogsten.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

......................................................

Nu ben ik hier en kan ik eindelijk mijn droom verwezelijken. Alleen... gezien het verschil in klimaat en grond(vruchtbaarheid), weet ik gewoonweg niet waar te beginnen. Onze dichtstbijzijnde buren zitten 2 km verderop, de prijzen in de winkels schieten omhoog bij het aanzien van een Nederlandse kentekenplaat (ja, echt) en bovendien heb ik geen budget voor nieuwe spullen (en dat wil ik ook niet hebben: mama natuur doet het immers ook zonder). Ik kan dus geen advies vragen bij de 'kenners' hier (zonder het spreken van de Hongaarse taal is dat ook een grote uitdaging moet ik zeggen). :-)

 

De Poesta is zogezegd de Hongaarse zandvlakte en van wat ik heb geleerd is dat zandgronden veelal meer zuur bevatten. Ik weet iets over pH-waarde en hoe deze verhoogd of verlaagd kan worden met behulp van bekalking (of bemesting). Maar oh........... ik ben nog zo'n broekie. En het probleem is, ik heb geen beschikking tot biobliotheek met (door mij) leesbare boeken en daarnaast beperkt internet. Ik kan dus niet rustig op mijn gemakje opzoeken, rondneuzen, lezen en leren (en dat terwijl ik dat het liefst doe. Shit).

 

De grond zou hier erg moeilijk moeten zijn, een enkele boer die we hebben ontmoet zei ons dat hij een stuk wilde omploegen voor me, maar voegde er een 'you're going to have trouble with your kitchen garden anyway' toe, dus het wordt een uitdaging. En dat voor een broekie. Zonder vruchtbare grond. Iek.

 

Om een lang verhaal kort te maken....... met het schaamrood op mijn kaken durf ik openlijk te vragen, of er preppers zijn die deze newbie een beetje op weg kan of wil helpen...? Waar moet ik beginnen? Wanneer moet ik de grond omploegen, als ik deze zomer (een paar?) vruchten wil plukken (letterlijk)? Moet ik deze mengen met bemeste grond, kalk, ....? En misschien het belangrijkste: is het heel naïef om te denken dat ik ergens deze zomer kan genieten van mijn eigen groenten? Een paar? Oke, een beetje? Oke, één maaltijd bereiden is genoeg........? *trekt pruillip*

 

......................

 

Dat is best lastig, hoewel ik het hier ook met 'arme' zandgrond moet doen, heb ik geen idee hoe het in Hongarije zit.

 

De tip van @Highway is een hele goede, kijken welk 'onkruid' het goed doet daar en dan opzoeken welke omstandigheden ze lekker vinden. Zo krijg je toch wat inzicht in die bodem, zonder een volledig bodemonderzoek.

 

In principe kun je elke bodem verbeteren en goede resultaten bereiken, maar dat zal tijd kosten.

 

Ikzelf heb veel gehad aan de boeken van Pieter Boxman, Biologisch tuinieren in foto's en De moestuinen van twekkelo (alleen tweedehands nog te verkrijgen). Ipv met kunstmest en pesticiden te werken gebruikt hij alleen natuurlijke oplossingen en laat de natuur en het bodemleven het werk doen. Voordeel daarvan is ook dat je niet afhankelijk wordt van kunstmest en bestrijdingsmiddelen.

 

Een geweldige blog over zelfvoorzienend leven in Hongarije komt van onze eigen @Piroska http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/

Zij beschrijft de problemen en successen van haar moestuin uitgebreid en is erg leuk om te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mest,mest., mest en fruitbomen planten om je terrein om de grond vast te houden.een goede en snelle verbeteging is alfafa planten en daarna een paar varkens in die veld houden.grond verbeteren is wel Lange Adem werk.

Begin met groenten in houden baken, kun je makkelijk met PVC buizen en plastic tot mini kas ombouwen.

Kun je ook boekweit planten?heeft een minder rijke grond nodig.

Plus gewon op amazon een paar goede landbouw eboek kopen, neem ook een abbonement op blog van homesteading onderwerp.

En een dagboek houden van wat je plant, waar, waarneer, en hoe goed of slecht het ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een hoop minne antwoorden toch weer van mensen die ik doorgaans hoog heb staan. Deze keer maar negeren dus. Ik kan zo weinig zeggen ken de streek niet en weet niet wat voor grondslag. Maar ik zoueerst zorgen dat je meer leerd 8ver de streek bevolking en zorgen dat je goed inburgerd en de taal leerd spreken. Inburgeren betekend ook nederlands kenteken omwisselen voor een locaal. Je probeerd daar iets op te bouwen en dat kan alleen al je goed samen met de bevolking kan.

 

Ploegen. Klei doe je voor de vorst en zand na de vorst.

Grond hoef je in princiepe niet te verzuren of te bekalken. Alles tussen 5,5 en 7,5 will do.

Ph van je wateris belangrijker

Voor de rest zoek gewoon op google 2n daar staat wanneer je wat kan zaaien.

En vooral kijk naar de buren. Wat doen zij. Doen de boeren hier in de polder ook. Gaat de buurman zaa7en gaik ook zaaien.

Als de oogst uitblijft rijd de loonwerker een rondje met de bietenrooier en dereen hangt aan de telefoon om een afspraak te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een hoop minne antwoorden toch weer. Gewoon negeren dus. Ik kan zo weinig zrggen ken de streek niet en weet niet wat voor grondslag. Maar ik zoueerst zorgen dat je meer leerd 8ver de streek bevolking en zorgen dat je goed inburgerd en de taal leerd spreken. Inburgeren betekend ook nederlands kenteken omwisselen voor een locaal. Je probeerd daar iets op te bouwen en dat kan alleen al je goed samen met de bevolking kan.

 

Ploegen. Klei doe je voor de vorst en zand na de vorst.

Grond hoef je in princiepe niet te verzuren of te bekalken. Alles tussen 5,5 en 7,5 will do.

Ph van je wateris belangrijker

Voor de rest zoek gewoon op google 2n daar staat wanneer je wat kan zaaien.

En vooral kijk naar de buren. Wat doen zij. Doen de boeren hier in de polder ook. Gaat de buurman zaa7en gaik ook zaaien.

Als de oogst uitblijft rijd de loonwerker een rondje met de bietenrooier en dereen hangt aan de telefoon om een afspraak te maken.

 

Regenwater opvangen is nog beter.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter is er nog weinig te moestuineren. Gebruik die tijd om de taal leren en andere vaardigheden die je nodig hebt zoals brood leren bakken.

Ga lopend naar het dorp, (conditie opbouwen) en zoek een bibliotheekachtig iets, buurthuis, markt, geen idee waar mensen bij elkaar zijn. Maak contact met de dorpsbewoners, vraag ze regelmatig een woord voor je uit te spreken zodat ze weten dat je je inzet om hun taal te leren. Daar kweek je goodwill mee en je leert van hen.

Benoem alle dingen die je ziet, van sok en boom en huis tot gekookt eitje, bezem en postbode en probeer de hele dag korte zinnetjes te maken. In een week of zes kan je de taal onder de knie hebben, in elk geval de basis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je moet bemesten, bekalken of iets anders moet doen om de grond te verbeteren, dat valt niet zomaar te zeggen. In Nederland kun je bij de BoerenBond- en Welkoop-winkels gratis een basic grondonderzoek laten doen. Dan heb je meer zicht op de pH en op de hoeveelheid voeding in de grond. Stuur evt een grondmonster op naar vrienden of familie?

 

Zandgrond heeft de neiging snel te verzuren (door mest) en te verarmen (voeding spoelt makkelijk weg). Op mijn zandgrond bleek een pH van 5,5 toch echt al te zorgen voor problemen. Maar nooit zomaar kalk erop gooien zonder zicht op de pH, want verzuring kun je nog redelijk verminderen, maar ontkalken lukt bijna niet.

 

Verder idd boeken aanschaffen. Als je alleen al het grote boek van VELT aanschaft, ben je alle wintermaanden zoet. Dat staat boordevol theorie - over grond, over technieken en over groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen geld voor meststoffen en geen compost, dan kan je takken verbranden en houtskool maken. Houtskool is erg vruchtbaar voor je grond.

 

Volgens mij doet pure kool niets voor je tuin. Planten kunnen het iig niet opnemen. Waarschijnlijk bedoel je de houtas? Dat is een heel ander verhaal, http://nl.wikipedia.org/wiki/Potas, levert opneembare kalium voor de planten. Eén van de drie hoofdcomponenten van bemesting. N (stikstof) P (phosfor) K (kalium)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...