Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterram, water verpompen met de kracht van stromend water


scadi

Aanbevolen berichten

Waterram

 

Stel: je hebt geen aansluiting op het waternet maar wel water in de buurt dat je omhoog wil pompen. Bijvoorbeeld om een vrij verval filter te voeden, of omdat je stromend water in je Bug-out location wil hebben (wel een buffertank instaleren). Je hebt geen energie (wind, elektriciteit of anders) om een pomp aan te drijven. Als het water stroomt of een stroming gecreëerd kan worden (verval door middel van een dam of stuw) kun je een deel van dat (stromende) water toch omhoog pompen. Dat doe je dan met een ‘hydraulic ram’ of in goed Nederlands een waterram. Een waterram is een pomp die waterkracht gebruikt om te kunnen pompen.

Water dat stroomt bevat energie. Met deze energie kan een deel van dat stromende water omhoog gepompt worden. Het hoogteverschil moet minimaal 0.7 meter zijn. Bij grote hoogte verschillen (meerdere meters) worden de krachten moeilijker beheersbaar. In ons vlakke landje zal het vinden of creëren van een hoogte verschil van 0.7 meter al voldoende problemen geven. Een goed werkende waterram kan 10 % van het door de waterram stromende water een factor 10 omhoog pompen. Bij 0.7 meter verval kan een waterram dus 10% van het door de waterram stromende water tot 7 meter omhoog pompen!

 

De werking van een waterram is eenvoudig. In principe zijn het twee veerbelaste kleppen in een behuizing en ze kunnen jarenlang zonder storingen non-stop werken. Daarbij is het gebruik gratis. Tijdens gebruik maakt een waterram tikkende geluiden. Je hoort dan de veerbelaste kleppen openen en sluiten. Waterrammen zij te koop vanaf enkele honderden euro’s maar deze zijn ontworpen voor grotere toepassingen.

 

Op het wereldwijdeweb circuleren diverse ontwerpen voor de doe het zelver. Naar mijn idee vind je het beste ontwerp voor ons doel op de site van de TU Twente. Deze waterram is speciaal ontwikkeld voor zeer kleinschalige toepassingen in ontwikkelingslanden en is met goedkope en gemakkelijk verkrijgbare onderdelen zelf te bouwen en te installeren. De onderdelen van de waterram kosten ca. 60 euro. Daarbij moet je nog wel de kosten van een dammetje of stuw en het de benodigde leidingwerk optellen. De capaciteit van deze waterram is klein, maar hij werkt wel dag en nacht gratis voor je. Wil je de capaciteit van de waterram verhogen dan plaatse je er gewoon nog één of meerdere naast. Tijdens vorst periodes zul je maatregelen moeten nemen.

 

Deze wonder machine heet de Breurram (dhr. Breur heeft deze waterram ontwikkeld)

De bouwtekening met verklarende tekst kun je in als pédé-effje downloaden van:

 

http://www.wot.utwente.nl/publications/breurram_nl.pdf[/url]

 

 

Happy pumping,

 

Scadi.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nee hoor, een stroompje dat 3 liter water per minuut levert is al genoeg. En zelfs hier in het veenweide gebied in het Westen van Nederland zijn stuwtjes te vinden tussen polder en boezem met een verschil van meer dan 0.7 meter. Meer heb je niet nodig. Er zijn meer kansen dan je denkt. Maar of het gebruik van een waterram mogelijk is blijft natuurlijk afhankelijk van de lokale omstandigheden.

Happy prepping,

Scadi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Naast alle illegale inlaten, en dat zijn er duizenden, maakt die enkele waterram niks uit. Poldergemalen gaan over kubieke meters per uur, de waterram waar ik het over heb maximaal enkele tientallen liters per uur. Als voormalig keuropzichter weet ik maar al te goed dat het illegaal is.

Happy prepping,

Scadi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaand bericht mag ik wel wat nuanceren. Mijn reactie was te kort door de bocht. OBL-RIEN heeft zeker wel een punt. Mijn voorbeeld van het hoogteverschil tussen polder en boezem heb ik gebruikt om aan te geven dat er vaak meer mogelijk is dan je in eerste instantie denkt. Het is niet verstandig, zelfs verboden om zonder vergunning werken (lees waterram) aan te leggen of uit te voeren binnen de kern en beschermingzone van watergangen en waterkeringen. Door mijn (lokale) kennis van waterwerken weet ik dat van oudsher water wordt ingelaten vanuit de boezem voor bijvoorbeeld spoelwater voor melkbussen en de kaasmakerij. Dit zijn oude rechten die eeuwen terug gaan. Deze inlaten worden nu nog steeds gebruikt om dode einden van watergangen te voorzien van vers water. Verder laten waterschappen ook water in de polder bij droogte. Dit gebeurd ook bij boomteelt / fruitteelt gebieden voor afgaand aan verwachte nachtvorst in het voorjaar. De boeren of tuinders vernevelen dan water boven de gewassen om de temperatuur boven nul te houden en zo vorstschade aan (bloesem)knoppen te voorkomen. Dit gaat om zoveel water dat het waterschap het polderpeil voorafgaand aan de nachtvorst verhoogd om te zorgen dat het peil niet te veel daalt door de verneveling van water. Daarnaast heb je nog de lekverliezen van kierende stuwtjes en kwelwater dat door boezemkeringen in de polder terecht komt. In dat licht gezien maakt het water dat je in de polder inlaat met een waterram op dergelijke locaties niet veel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...