Ga naar inhoud
GENEGEERD

Almere zonder stroom

Blauwbaard
 Share

Recommended Posts

26.000 huishoudens in Almere zaten gisteren 3 uur lang zonder stroom.

Ja echt, 26.000 huishoudens!

http://www.omroepflevoland.nl/Mobile?NewsId=108666

De rampenzender voor deze regio Omroep Flevoland had wel op de website over de storing geplaatst, maar over de radio werdt niks vermeld.

Onder de reacties waren mensen die in paniek hadden gezeten.

Wat was er gebeurd? Hoe is het gebeurd? Wat gebeurd er nu? Hoelang gaat dit duren?

Door de slechte internetverbinding die avond, konden velen niet via internet kijken wat het probleem was.

De mensen die zoals de overheid adviseert hun radio (op batterij) aan te zetten, hoorden vervolgens alleen maar muziek en NIKS over de stroomstoring.

Natuurlijk waren er onder die huishoudens veel mensen die totaal onvoorbereid waren. Gasbrandertje voor koffie? Kaarsjes? Zaklampen? Wollen dekens? Huh! Wat zeg je nu allemaal???

Had ik daarvoor moeten zorgen? Dat gebeurt hier toch niet en daar hebben we de overheid toch voor?!?

Dat brengt me op het volgende:

Waar was die overheid?

Gelukkig was de storing binnen 3 uur verholpen, maar hadden er geen vrachtwagens en tenten met koffie, dekens en vuurkorven moeten staan (was het misschien nog gezellig geweest ook).

Hulpdiensten die ook al duurt het maar kort, mensen hadden kunnen laten weten dat ze niet alleen staan. Dat er naar een oplossing gezocht wordt en dat men veilig is!

Hadden ze gelijk de hulpbehoevenden ervan kunnen overtuigen over de noodzaak om bepaalde voorzieningen te treffen in geval van een calamiteit.

Dit is naar mijn inziens ernstig verkeert gegaan en een goed voorbeeld voor hoe hulpeloos je bent tijdens een shtf.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja, ik las het. De informatievoorziening functioneert dus niet.

Kaart dat aan bij bv de gemeente. Mailtje naar iemand van de gemeenteraad is een goede stap daarvoor.

Mailadres van leden van de gemeenteraad staan vast op de gemeentewebsite.

Ik heb het trouwens vaker meegemaakt in Almere, geen stroom, een donkere wijk. Toen kreeg ons gezin wel informatie omdat de buurjongen bij de omroep werkte en meer kon vertellen via zijn bronnen.

Informatie krijgen maakt dat het minder spannend en onmachtig aanvoelt. Zelfs al geven ze door dat ze niet weten hoe lang het duurt maar er mee bezig zijn, geeft het nog het gevoel dat er welaan gewerkt wordt en men wel op de hoogte is en dat je niet alleen staat.

Link naar reactie

Gast ancestral-viking

dit soort verhalen toont maar weer eens aan hoe belangrijk het kan zijn om het minimale in huis te hebben voor een mini - shtf.

1ste kerstdag vloog om onduidelijke reden de hoofdzekering naar de almachtige ....resultaat alles donker combiketel is computer gestuurd en zonder stroom doet ie niks ........gelukkig hebben we 450 theelichtjes staan een kookstel op gas en een ouderwets koffiefilter in de kast :p

na 2 uur kwam de electric guy om de boel weer te verlichten :p

Link naar reactie

Blijft toch vreemd verhaal, toen ik een paar weken een korte stroomstoring had heb ik gebeld naar de netbeheerder en die konden mij prima vertellen wat er aan de hand was en wat de verwachtte oplostijd was.

In mijn meterkast hangt het storingsnummer van de netbeheerder.

Neemt overigens niet weg dat je best van een gemeente mag verwachten dat zij zorgen voor informatie.

Link naar reactie

Blijft toch vreemd verhaal, toen ik een paar weken een korte stroomstoring had heb ik gebeld naar de netbeheerder en die konden mij prima vertellen wat er aan de hand was en wat de verwachtte oplostijd was.

In mijn meterkast hangt het storingsnummer van de netbeheerder.

Neemt overigens niet weg dat je best van een gemeente mag verwachten dat zij zorgen voor informatie.

Volgens de reacties was er een hele slechte telefoon/internet verbinding die avond. Zoveel mensen die tegelijkertijd hun gsm gebruiken om te bellen of internet op te gaan zorgt voor een slecht netwerk. Dit in combinatie met het vele vuurwerk wat afgestoken werdt....

Link naar reactie

Veel telefoons hebben ook stroom nodig he. En sommige telefoons werken alleen over een modem/router dus als die utivalt omdat er geen stroom is kan je ook niet bellen.

Het nut van radio was nu net dat men dan iedereen kan informeren en er niet gebeld hoeft te worden. Scheelt piekbelasting in het gsm-netwerk.

Link naar reactie

Almere is best een "nieuwe" stad waarvan je mag verwachten dat de infra redelijk op orde is. Nu is het best snel opgelost en iets kan er altijd gebeuren. Maar wat als het op grotere schaal misgaat, in meerdere steden tegelijk? Dan zie je pas hoe kwetsbaar je bent. Met een nood aggregaat-je en een paar liter benzine zou jij hier al weinig of niets van hoeven te merken. Echter zijn nog steeds 95% van de mensen niet bewust van dit soort situaties.

Link naar reactie

als je mij vraagt hebben ze nog ongelovelijk veel geluk gehad, stel je voor dat de winter veel strenger zou zijn het heeft tot nu toe nauwelijks gevroren.

Stel het had al een tijdje gesneeuwd, temperaturen van min 10 graden. Dan waren ze mooi de klos geweest, geen verwarming geen elektra en niemand die de mensen informeerde.

kijk als het een een paar woningen waren geen probleem, maar 26.000 woningen. Als je uitgaat van 2 personen per huishouden dan spreken we over 52.000 personen. Hoe waren ze van plan die te helpen/op te vangen???

Link naar reactie

Tja, hier in Zweden kan je altijd real-time online het aantal storingen in de buurt zien en de verwachtte tijd voor 't weerk werkt, tot op wijknivo. De meters melden direct aan de netbeheerder als de stroom uitvalt dus het is echt binnen en paar seconden online te zien. Werkt erg prettig en als 't langer gaat duren zetten ze er nejes bij wat er aan de hand is en wat ze gaan doen enzo... het KAN dus wel gewoon.

Link naar reactie

Hoe waren ze van plan die te helpen/op te vangen???
Niet, denk ik.

Een huis koelt wel af maar het is niet gevaarlijk koud in een huis na drie uur geen kachel.

Vorig jaar in Ede was er waterleiding geknapt en daardoor gasleiding stukgegaan. Er was uiteindelijk drie dagen geen warm water en gas.

Temperatuur die dagen was van -10 tot 0 graden. De gemeente heeft via de brandweer straalkachels uitgedeeld, deur aan deur, en een sporthal beschikbaar gesteld om daar te douchen.

Liander, de netbeheerder, had met de brandweer een informatiepost in de wijk.

Link naar reactie

Jammer dat het maar 3 uur duurde , bij 4 uur zonder stroom krijg je +/- 30 eurootjes voor het ongemak. Tactisch gedaan weer.

Als je de radio aanzet en je hoort wel wat , dan hoor je alleen : Er is een stroomstoring, we weten niets en we weten niet hoe lang het duurt. Het is erg lastig allemaal, er wordt aangewerkt of iets van die strekking, dat hoor je dan een paar uur achter elkaar. dit is mijn ervaring.

De mensen van de rampenzender halen denk ik alles uit 1 lijntje onvolledige tekst.

Link naar reactie

Zozo,wel 3 uur een stroomstoring en geen eens een legerkorps met soep,koffie en warme broodjes?

Geen dooie gevallen tijdens dit drama?

Hopelijk zijn Demense wat minder snel van hun stuk gebracht als er eens echt wat mis gaat,anders zie ik het somber in.

Natuurlijk zullen de meerderheid van de mensen en zeker doorgewinterde mensen als jij en ik niet zo snel in paniek raken en rustig afwachten hoe het opgelost zou worden.

Maar met 26000 huishoudens praat je wel over 1 derde van de complete stad zonder stroomvoorzieningen. En das best veel!

Het moraal van mijn verhaal gaat over een toch redelijke grote calamiteit in een stad waarin de omroep die er op dat moment voor moet zorgen dat mensen niet in paniek raken alleen een tekstje zetten op internet (niet of nauwelijks bereikbaar die avond) en dat op de radio (zoals geadviseerd wordt door de overheid bij calamiteiten) er helemaal geen melding van gemaakt werd!

Aan de reacties van vele inwoners te merken zaten er veel huishoudens (denk aan ouden van dage of alleenstaande moeders) toch redelijk met een paniekgevoel thuis.

Het was dan ook de taak van de overheid om dit te voorkomen en daar zijn ze naar mijn inziens dan ook jammerlijk in gefaald...

Niet voor jou, mij of alle prepperds hier op de site. Die hadden het als een goede oefening beschouwd ;)

Link naar reactie

Zozo,wel 3 uur een stroomstoring en geen eens een legerkorps met soep,koffie en warme broodjes?

Hopelijk zijn Demense wat minder snel van hun stuk gebracht als er eens echt wat mis gaat,anders zie ik het somber in.

En op je laatste zin refererend:

Ik denk dat je dat ook best somber in mag zien. Of ken je de mensen nu nog niet....

Link naar reactie

Ja, dat valt weer tegen he, geeneens broodjes en soep voor dit grote ongemak. Zal dit een wake up call zijn voor de 25.900 huizen waar totaal geen voorbereidingen zijn getroffen? Nee, ik denk het niet. Er zullen er wel veel op gedachtegang- @neoclyps zitten: zie je nou, ze doen het erom, en repareren het net voordat ze een vergoeding moeten betalen.

Vwb je laatste zin: zoals @Gamble al zegt: ik zie het somber in.

Overigens hebben we hier weer stroom sinds gisteren, na zo'n kleine 3 weken zonder stroom. Dat was dus 3 weken lang generator een aantal uren per dag aan voor licht in de avond, en om de koelkast en diepvries op temperatuur te houden. Wel veel water bespaard in die tijd: de boilers zitten niet op de generator, dus dat was koud douchen.

Hmm, toch eens denken over een zonneboiler misschien.

Link naar reactie

De overheid adviseert mensen al om een noodpakket in huis te hebben, met een radio en kaarsen etc.

Dat mensen dat niet doen, en dan in paniek raken is hun eigen schuld.

De overheid had eventueel via de lokale radio een omroep kunnen doen, maar aangezien de meeste mensen toch geen noodradio hebben had het niet veel opgeleverd.

Waar hebben we het over? een paar uurtjes zonder stroom.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
als je mij vraagt hebben ze nog ongelovelijk veel geluk gehad, stel je voor dat de winter veel strenger zou zijn het heeft tot nu toe nauwelijks gevroren.

Stel het had al een tijdje gesneeuwd, temperaturen van min 10 graden. Dan waren ze mooi de klos geweest, geen verwarming geen elektra en niemand die de mensen informeerde.

kijk als het een een paar woningen waren geen probleem, maar 26.000 woningen. Als je uitgaat van 2 personen per huishouden dan spreken we over 52.000 personen. Hoe waren ze van plan die te helpen/op te vangen???

Zelfs met -15 buiten is het bij mij niet kouder geweest dan 4 graden binnen. Dat was dan om een uur of half zeven in de ochtend waarbij de kachel rond een uur of tien de avond ervoor wel uit was. En dan hebben we het over een tent. Een beetje woning zal in dezelfde omstandigheid heus boven de 10 graden blijven. Best fris maar niet onoverkomelijk of zelfs gevaarlijk. Dekbed erbij pakken en lekker inwikkelen.

Link naar reactie

Ik had de hele post even anders moeten brengen lees ik:

Hey jongens (en meisjes uiteraard).

Moeten jullie nou eens horen! 26.000 huishoudens in Almere drie uur zonder stroom en er zijn mensen geweest die een paniekerig gevoel hadden!

Whahahaha... Wat een schapen!

Kunnen niet eens drie uur zonder stroom!

Ik zie het somber in als het ooit verkeerd gaat!

Whahahaha... Sjonge sjonge sjonge eeeh...

Radio zei niks. Natuurlijk niet. De meeste mensen hebben toch geen radio op batterijen dus das moeite voor niks.

Mafketels die mensen. Wij zijn anders en lachen hier om.

Toch?

.............

Ik heb een oma van 88 (neee niet uit almere). Oorlog meegemaakt, man vorig jaar overleden, slecht ter been, slechtziend.

Ik kan me voorstellen dat als er een stroomstorinkje zou zijn bij haar, dat zij zich niet op haar gemak zou voelen.

Vroeger een kranige vrouw hoor. Een echte ouderwetse prepperd ook nog. Een voorraadkast van je wilt het niet weten.

Maar lichamelijk gaat het allemaal niet zo best meer.

Komt bijna de deur niet uit en heeft weinig contact met de buren.

Internet, whats app en mobiele telefoon heeft ze niet.

Ze heeft nog heeeeel ouderwets een draadloze huistelefoon.

Dus ze zou gaan bellen...

Telefoonnetwerk plat. Terwijl ze de kaarsjes aan zou doen pakt ze haar radiootje en hoort vervolgens....Tadaaa! Niks!

Een paniekerig gevoel overkomt haar. Wat moet ze doen? Buiten is het donker en ze loopt en ziet al zo slecht. Toch even bij de buren aanbellen? Shit die zijn niet thuis. In de straat lopen jochies met hoodies op terroristen vuurwerk af te steken.

Snel weer naar binnen....

Snap je dat niet iedereen hetzelfde is? Snap je dat ook al is het maar drie uurtjes stroomstoring dat er toch mensen kunnen zijn die een ( licht) paniekerig gevoel hebben over wat ze moeten doen, hoe het opgelost gaat worden, en hoe lang het gaat duren?

Mijn punt is dat daarin de overheidsdiensten hebben gefaald.

Drie uur is niks. Inderdaad helemaal gelijk.

Maar als je niet weet dat het "maar" drie uur gaat duren. Of als je een oude man/vrouw of weetikveelwie die zich toch al niet zo heel veilig voelt in deze maatschappij bent, kunnen het hele vervelende uurtjes zijn.

Het is makkelijk om te zeggen van ach niemand heeft tegenwoordig nog een radiootje. Waarom zouden we het omroepen dan.

Maar dat is toch het gene wat jou, mij, hij, zij geadviseerd wordt om te doen bij een calamiteit???

Als daarin nu al gefaald wordt bij een kleine mini shtf, hoe is het dan straks bij een echte?

Link naar reactie

Ik weet niet hoe laat de stroom uit is gevallen - volgens mij rond 18:15 uur. Om 18:20 werd deze tweet geplaatst:

[ATTACH=CONFIG]7254[/ATTACH]

en zowel @liander als @hvalmere postten een kwartier later dat de storing vermoedelijk rond 20:30 opgelost zou zijn:

[ATTACH=CONFIG]7255[/ATTACH]

Ik begrijp dat oma's zonder 4G telefoon met twitter daar weinig aan hebben en vind het ook onbegrijpelijk dat de locale radio niet per direct voor informatievoorziening wordt ingezet. Dat is echt een kleine moeite, goed op de doelgroep en vrijwel onafhankelijk van het lichtnet.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik weet niet hoe laat de stroom uit is gevallen - volgens mij rond 18:15 uur. Om 18:20 werd deze tweet geplaatst:

[ATTACH=CONFIG]7254[/ATTACH]

en zowel @liander als @hvalmere postten een kwartier later dat de storing vermoedelijk rond 20:30 opgelost zou zijn:

[ATTACH=CONFIG]7255[/ATTACH]

Ik begrijp dat oma's zonder 4G telefoon met twitter daar weinig aan hebben en vind het ook onbegrijpelijk dat de locale radio niet per direct voor informatievoorziening wordt ingezet. Dat is echt een kleine moeite, goed op de doelgroep en vrijwel onafhankelijk van het lichtnet.

Snap je! Was een kleine moeite geweest...

Link naar reactie

Tja, @f150 dit staat inderdaad haaks op de verplichting van de overheid tot informatie... alleen via twitter. dat vind ik wel heel erg selectief.

Daar bereik je een groot gedeelte niet mee; ik gebruik het namelijk niet en met mij veel anderen... En ja geen radiomeldingen maken is dubbelfout.

bedankt voor de info!

grts Wisks

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Ik kan best snappen dat als je verwacht dat de eindtijd om 20:30 uur aanbreekt je niet zo heel veel moeite gaat doen om de burgers te informeren :-D

Maar voor die paar uur. Mensen informeren dat de stroom uitgevallen is is niet zo heel zinvol, dat zien ze als het goed is zelf ook wel. Als je dan verwacht dat het binnen 2 uur is opgelost. Misschien is het alleen maar beter dat er nu geen info was want dan gaan een paar mensen mss even nadenken over wat te doen als het wat langer duurt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...