Ga naar inhoud
GENEGEERD

Review Aqualine 12 Combinatie Filter


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Uiteindelijk doet het filter prima waarvoor hij ontworpen is, kraanwater smakelijk en gezond maken.

 

Misschien voor de objectiviteit handig om een paar links te plaatsen over basisch water:

 

http://www.kwakzalverij.nl/1474/Basisch_kwakwater_tegen_verzuring_

 

http://www.skepsis.nl/kangenwater.html

 

Klinkt als ik dit nalees meer als homeopathie dan bewezen wetenschap, al moet je het placeboeffect nooit onderschatten ;)

 

Denk dat ik mijn geld dan liever gebruik voor een goede kalkfilter direct na de meter, dit zorgt niet alleen voor lekkerder drinkwater maar belangrijker is dat je niet iedere 3-5 jaar je kranen uit elkaar hoeft te slopen om de kalkafzettingen te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Vladimir: Vandaar ook de tekst "Ik ben echter zeker geen medicus en kan ook over de verhalen op internet weinig uitspraken doen." in de review.

 

Het is wel grappig dat je het merkt aan je stoelgang, dus 'iets' doet het wel met je lijf.

 

Ook in jouw links staan vreemde teksten. Zoals de bewering dat het eten van groenten en fruit (wat neutraal water bevat) het effect teniet doet.

Juist groenten en fruit werken ontzurend voor je lichaam, dus hoe ze daar aan komen is me een raadsel. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard doet het iets met je lichaam, dat is immers "normaal" water gewend en is daar op ingesteld. Zelfde gebeurt als je bv normaal duinwater drinkt en op vakantie in Brabant per dag ineens 3L ander water drinkt, je lichaam moet zich daar even aan aanpassen.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen idee en het zou heel goed mogelijk zijn dat het wel werkt maar als ik even snel google vind ik alleen sites van verkopers die zeggen dat het werkt en sites als kwakzalverij.nl die zeggen dat het niet werkt. Mag aannemen dat als dit zo geweldig werkt tegen van alles en nog wat er al lang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is die dit uitwijst.

Lijkt me ook dat je dat als fabrikant publiceert, al is het alleen maar om je product beter te kunnen verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard doet het iets met je lichaam, dat is immers "normaal" water gewend en is daar op ingesteld. Zelfde gebeurt als je bv normaal duinwater drinkt en op vakantie in Brabant per dag ineens 3L ander water drinkt, je lichaam moet zich daar even aan aanpassen.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen idee en het zou heel goed mogelijk zijn dat het wel werkt maar als ik even snel google vind ik alleen sites van verkopers die zeggen dat het werkt en sites als kwakzalverij.nl die zeggen dat het niet werkt. Mag aannemen dat als dit zo geweldig werkt tegen van alles en nog wat er al lang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is die dit uitwijst.Lijkt me ook dat je dat als fabrikant publiceert, al is het alleen maar om je product beter te kunnen verkopen.

 

Het is zeker een controversieel onderwerp.

 

Jammer genoeg worden dit soort zaken en ook andere natuurlijke middelen zelden echt goed onderzocht. Wat je niet kan patenteren is namelijk niet interessant vanuit een financieel standpunt.

Kijk bv. hoe Stevia is zwart gemaakt door de producent van Nutrasweet en hoe lang het geduurd heeft dat je dit natuurproduct legaal in de winkel kon kopen.

 

Het internet maakt het soms alleen maar lastiger. Iedereen kan er zijn verhaaltjes op kwijt, waardoor het vaak lastig inschatten is wie z'n huiswerk goed gemaakt heeft.

 

De review is echter vanuit een preppers oogpunt geschreven, vandaar dat ik geen pagina's weid aan het basisch water verhaal en de vuilwater filter capaciteiten het meest op de korrel neem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok begrijp ik, wel neem ik de vereniging tegen kwakzalverij toch iets serieuzer dan een willekeurige fabrikant met winstoogmerk, WC eend enzo.

 

Vanuit prepperperspectief zie ik het als redelijk duur, onhandig en eigenlijk overbodig. Het kan niet tegen vuil water cq het enige waar het ding goed voor is is om chemicaliën uit kraan of ander schoon water te halen, wat in Nederland in principe niet nodig is. En mocht ik het willen dan koop ik toch liever een los koolstoffiltertje en freubel dat ergens tussen mijn mini sawyer en schoonwaterfles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe , Mooie review wat best veel werk was lijkt me :) het basische deel lijkt me interessant ook voor preppers , maar of het een echt preppers filter is weet ik niet ??

Je schrijft dat het een doorloop tijd heeft van 1,6 l per uur zodat je het s'nachts kunt laten werken maar hoe groot is dat reservoir dan waar het ongefilterde water in gaat

want je kan dat wel uit gaan van 10 tot 12 uur tijd maar je zult toch een groot genoeg reservoir dan moeten hebben of je moet midden in de nacht je bed uitgaan om het

weer te vullen :D hoe groot is het ongefilterd water reservoir eigenlijk want ik kan er niets van terug vinden ?

Je schrijft dat het slecht tegen alg kan , maar ik denk dat dit geldt voor de meeste filters .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe , Mooie review wat best veel werk was lijkt me :) het basische deel lijkt me interessant ook voor preppers , maar of het een echt preppers filter is weet ik niet ??

Je schrijft dat het een doorloop tijd heeft van 1,6 l per uur zodat je het s'nachts kunt laten werken maar hoe groot is dat reservoir dan waar het ongefilterde water in gaat

want je kan dat wel uit gaan van 10 tot 12 uur tijd maar je zult toch een groot genoeg reservoir dan moeten hebben of je moet midden in de nacht je bed uitgaan om het

weer te vullen :D hoe groot is het ongefilterd water reservoir eigenlijk want ik kan er niets van terug vinden ?

Je schrijft dat het slecht tegen alg kan , maar ik denk dat dit geldt voor de meeste filters .

gr will

 

4 liter gaat er per keer in. Als je hem elke twee uur (2,6 liter) bijvult kom je op heel wat liters per dag.

 

Ik ben nog in gesprek met de importeur. Er blijkt al een 0,5 micron voorfilter voor de AQ12 te bestaan. Dit alleen al zal veel schelen.

Eventueel nog een extra filtratie stap er bovenop en ik hoop dat ook flink vervuild water veel minder problemen geeft.

 

Wordt vervolgd dus. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik vermoed dat dan wel de doorloop van het water langzamer gaat worden door dit filter Ik ben wel benieuwd naar het vervolg :cool:

gr will

 

Ook dat zullen we meten. :)

 

Het is simpelweg voor een filter erg lastig om vuil water meteen tot 0,2 micron te filteren en niet te verstoppen.

Filtreren in stappen is de oplossing die overal wordt toegepast.

't Is op zich niet erg als je een filter moet schoonmaken, als het maar niet elke paar liter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Ontzettend bedankt voor deze review. Respect voor al het werk dat je ermee hebt gehad!

 

Misschien is het een idee om het voorfiltertraject los vd AQ12 te maken zodat je niet een gigantisch hoge toren krijgt. Scheelt ook weer in de doorlooptijd.

 

Graag gedaan.

 

Praktijk zal leren wat handig is. Zodra die voorfilter spons van AQ zelf binnen is ga ik eerst daarmee testen.

't Voordeel van zowel voorfilterspons als keramiek is dat als het verstopt, dit eenvoudig weer te herstellen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net wordt er geklopt op de deur, een pakketje van Aqualine, dat is snel!!

 

Een voorfilterbak voor bovenop de AQ12 met twee voorfilter sponzen.

Daarnaast nieuw keramiek en een nieuw basisch water filter.

 

Zodra m'n gezondheid het toelaat, ga ik verder testen met vuilwater en omdat we toch een nieuw basisch filter hebben ook de pH metingen nog eens overdoen.

De voorfilterbak, waarin het filter sponsje geplaatst moet worden biedt ruimte voor meer (grover) voorfilter materiaal. :)

 

IMG_0865klein.jpg.4e3ee5a675585cbab27e2813bcf45d52.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Weer een pakje ontvangen van de zeer behulpzame en meedenkende leverancier van de AQ in Nederland.

 

Met behulp van een ring past de toekomstige voorfilterbak naadloos op de AQ12.

Hierin zit een 5 micron filtersponsje en daar bovenop komt nog meer grover filtermateriaal. Beiden zijn simpelweg uit te spoelen, zodat je het keramiek niet hoeft te schuren en de levensduur met echt vuil water flink zal toenemen.

Daardoor kan ik deze combinatie dezelfde vreselijke algendrap voeren als in de review en gaan we kijken of we een echt 'idiotproof' filter kunnen realiseren.

 

Hoewel de bovenste voorfilter bak kleiner lijkt, kan er inclusief filtermateriaal ook minimaal 4 liter in, zodat de capaciteit niet verandert.

 

Ik verwacht geen dramatisch langere doorloop tijd, omdat grovere filters meestal sneller doorlopen.

 

Ziet het er niet mooi uit zo?

 

IMG_0869.JPG.234ac8f570d96a0cfd848a6ae563195e.jpg

 

Geef me wat tijd, want momenteel zou ik willen dat een dag 48 uur had. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Hoi @Raycoupe: je hebt tijd genoeg gehad ;) :D

 

Helemaal gelijk, alles ligt ook eigenlijk al klaar, van dat afzuigkap materiaal (grof) en aquariumwatten (fijn). Die laatste omdat ik daar goede ervaringen mee heb ik combinatie met algen.

 

Volgens mij is die algendrap bak ook wel ontdooid toch?! ;)

 

Net weer terug van een lang weekend, ligt nog wat werk te wachten hier, maar zal er binnenkort snel mee verder gaan na eerst wat nieuwe nulmetingen met schoonwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Hiervoor heb ik nu inmiddels dan toch wel slecht nieuws, en daar baal ik zelf ook enorm van en neem daar ook alle schuld en verantwoordelijkheid voor op.

Omdat het inmiddels al bijna een jaar verder is en ik had beloofd dat ik zou komen naar het bedrijf waar ik dit gefilterde water uit de Aqualine mocht testen.

Het bedrijf vind het nu toch echt te lang duren voordat ik kom aangezien ik ook zou helpen een weekenddienst van hun in te vullen.

Ook op een later stadium kan ik daar niet meer gaan testen omdat ik daar inmiddels m'n geloofwaardigheid en betrouwbaarheid ook verloren heb.

Ik hoop dan ook echt dat er hier op het forum nog iemand ergens in de microbiologie zit (bijvoorbeeld op school die nog een project zoekt) en die deze test wel kan uitvoeren.

Helpen wil ik natuurlijk altijd graag bij het benoemen van eventuele bacteriën maar ben niet meer in de mogelijkheid om dat zelf te gaan testen.

Hiervoor vraag ik dan ook graag begrip.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is destijds in goed overleg met @Vempain afgezien van bacteriele testen omdat was gebleken dat de AQ12 niet echt geschikt was sterk vervuild water rechtstreeks te filteren.

In één stap sterk vervuild water naar 0,2 micron te filteren is voor de meeste filters een probleem, logisch, normaal filter je in stappen, van grof naar steeds fijner.

De AQ12 is ook niet ontworpen als SHTF waterfilter, maar als filter voor plaatsen waar de kwaliteit van het kraan-, of bronwater te wensen over laat.

Relatief schoon, algen vrij water van een regenton is echter prima haalbaar, eventueel met alleen een nylon kousje over het keramiek.

 

De grote kracht van de AQ12 blijft zijn forse actieve kool filter.

 

Het eventueel toevoegen van een voorfilter is dus noodzakelijk en dat was origineel ook het plan om nog te doen, hoewel dit verder niets met de review van de AQ12 van doen heeft zoals je hem geleverd krijgt.

Hierover heb ik ook contact gehad met de importeur en die heeft een soort bak aangeleverd die ongeveer past op de AQ12 met wat geweld. Hierin zit een klein sponsje (5 micron) maar dat is ook niet genoeg als voorfilter.

Mijn idee was dit aan te vullen met aquariumfilter materiaal. Omdat dit buiten de scoop van de review valt, heb ik hier geen prioriteit aan gegeven en hierdoor is van uitstel afstel gekomen, dit mag mij verweten worden.

 

Een voorfilter is voor iedereen met elke soort waterfilter belangrijk. Ook je Katadyn of Sawyer zit snel verstopt in combinatie met algen, zwevende plantenvezels, etc. Het nadeel aan een keramisch filter is dat er er dan een laagje vanaf moet schuren, holle vezel techniek zoals de Sawyer familie kun je simpelweg terugspoelen zonder de levensduur van je filter te verkorten.

 

De AQ12 wordt hier nog steeds dagelijks zonder problemen gebruikt, elke dag gaat er zo'n vier liter kraanwater doorheen.

Bij de laatste SC in Nunspeet hadden mensen zelf de kans aan de AQ12 te snuffelen, ik had hem meegenomen en diverse mensen hebben ook vragen gesteld.

 

In Hongarije heb ik dagelijks uit een ander waterfilter gedronken, vergelijkbaar met de AQ12, maar alleen met keramisch filter. Gelukkig was het bronwater als neutraal van smaak, maar meestal heeft ook water uit een waterput een smaakje en dan zou een AQ12 mijn eerste keus zijn als waterfilter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...


@Raycoupe 

Thanks nog voor deze review, nu 8 jaartjes oud maar nog steeds bruikbaar 😉

Ben benieuwd welk SHTF waterfilter (die dus wel vervuild water moet kunnen filteren met enige snelheid) jij momenteel zou aanraden.
Raad jij het zelf in elkaar zetten van filters aan, en zo ja hoe? 

Heb alles nu wel gezien, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer, en daar sta ik nu ...

Stond op het punt om Berkey te kopen, maar bijzonder prijzig en dezelfde filters in Food Grade bakken zijn vergelijkbaar goedkoper alternatief (klopt toch?):
https://www.youtube.com/watch?v=_gx2nDtEDXo en https://nl.wikihow.com/Water-filteren

Onderstaande Aqualine producten zien er goed uit, maar uiteraard zelf geen ervaring mee, en de snelheid staat er wederom niet bij. 

https://www.tradeline.nl/product/aqualine-neos-glas/#reviews 
https://www.tradeline.nl/product/aqualine-18-glas/


Graag hoor ik van je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...