Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het zwaard van Damocles

Kans
 Share

Recommended Posts

Het is weer lang geleden, vind ik :o , dat ik een algemeen stukje geschreven heb.

Dit heeft deels te maken dat ik zelf ook moe wordt van langspeelplaten die maar blijven overslaan en ik wil dus niet te veel in dezelfde valkuil stappen.

Ik heb ook best weer moeten schakelen aan de evolutie die ons mooi forum heeft ondergaan.

Van een relatief kleine groep naar een breder publiek.

En dat wilden we graag dus dat zijn pluspunten.

Helaas heeft een breder publiek ook een bredere insteek, meer kans op extreme meningen, uitlatingen, en dus onderlinge wrijving.

En dat is dus allemaal terug te zien op ons forum.

En dat was voor mij soms best schakelen.

Voor de 'oudgediende' is het best vermoeiend om voor de zoveelste keer de standaard vragen te zien.

Het is soms frustrerend om na een lang uiteenzetting een reply te krijgen met een one-liner of de opmerking 'onzin' zonder verder uitleg.

Maar ondanks die wrijving gaat het best goed, er hoeft nauwelijks ingegrepen te worden en meestal blijven de discussies redelijk beschaafd. Al met al het is en blijft een mooi forum, dat van ons 'preppers' is !

Preppers en "het zwaard van Damocles", het zit nu eenmaal met elkaar verweven.

We denken dat onze mooi samenleving wel eens minder mooi kan worden en willen ons daar proberen op voor te bereiden.

En nu zo aan het einde van 2013 is het gevoel bij mij dat we een zwaard van Damocles boven ons hoofd hebben niet minder geworden.

Ik heb wel afgeleerd om dit als vaststaand feit te verkondigen, eerlijk gezegd dacht ik aan het begin van 2013 dat we niet zo rustig, nu tijdens de overgang van 2013 naar 2014 op de bank zouden zitten. laat staan om er een nauwkeurige tijdstip aan te geven....

En we zijn denk ik ook wel redelijk dicht bij grote escalaties geweest; een bijna oorlog in Syrie, de valuta oorlogen, de fysieke stroom van goud naar het oosten, de schuldenbergen, de bankencrisis, Fukushima enz enz.

Al hebben deze problemen nog niet echt voor wereldwijde escalaties gezorgt, ze zijn ook nog niet opgelost en bv het geval Fukushima is wel degelijk een accuut en groot probleem alleen wordt lokaal, In Japan, de feiten doodgezwegen, en wereldwijd ofwel niet echt onderzocht en/of serieus genomen ofwel ook doodgezwegen.

En als dit soort duidelijk zichtbare en meetbare problemen al niet openlijk besproken worden dan mag het niemand verbazen dat de minder meetbare en zichtbare problemen nog moeilijker boven water zullen komen?

Ik doel daarmee op onze economische en monetaire problemen.

De financiele markten en economieen en waarschijnlijk zelfs de wereldwijde monetairesystemen worden overeind gehluden door redelijk extreme noodoplossingen. Er worden door de centralebanken enorm veel geld in het systeem gepompt in een poging alles gaande te houden. Het systeem is tegenwoordig gebaseerd op groei en zonder groei drijgt het vast te lopen.

Vandaar de verglijking met een relatief simpel piramidespel dat ook alleen kan doorgaan zolang er steeds meer nieuwe spelers bij komen om de kleine groep van mensen die eraan verdienen te kunnen blijven betalen.

We weten allemaal wat er met die piramide spelletjes gebeurt, vroeg of laat ontploffen ze.

De vraag is dan ook wat zijn nu nog de mogenlijkheden voor het wereldwijde spel dat financieel wordt gespeelt?

Ondanks de feiten dat het niet echt instort gaat het ook niet echt goed, en dan is er nog de vraag hoe betrouwbaar sommge data is...

Als we al aannemen dat het redelijk gaat dan is dit dus dankzij een enorme heoveelheid geld die in het systeem wordt gepomt.

Dit creeren van geld heeft echter ook gevolgen.

'Gratis' geld geeft rara effecten, het wordt vaak minder efficient gebruikt en geeft bubbles en/of inflatie enz.

De bubbles zijn goed zichtbaar, kijk naar de huizenmarkten en beurzen, dat dit dus ook een vorm van inflatie is is bij minder mensen duidelijk.

Het is dan ook duidelijk dat men niet oneindig met geld bijdrukken kan wegkomen.

En de FED heeft recentelijk het besluit genomen de geldverruiming met ruim 10% tegaan verkleinen.

Deze mindering gaat in januari van start maar heeft nu al gevolgen die te voorspellen waren maar heel veel pijn gaan doen.

De rente is langzaam aan het stijgen.

En dit zal os een rem op de huizenmarkt gaan zijn maar ook, en dat effect zal nog veel groter blijken te zijn, de kosten van de enorme schuld die de overheden hebben zal exploderen.

Het risico zal dan ook zijn dat die rente en bv huizenmarkten zo snel zal omslaan dat de FED 'gedwongen' zal wordeom weer extra geld te gaan bijdrukken,en zo in een onoplosbare cirkel te komen...

De vraag is dus eigenlijk of we al niet in zo'n onoplosbare spagaat zitten?

Fiat geld heeft maar 1 levenslijn en dat is vertrouwen, alleen dat is al genoeg reden waarom eventuele problemen niet boven water kunnen/mogen komen.....

Een ander vreemde situatie zien we in de PM markt.

De prijzen van PM dalen het afgelopen jaar en velen zijn overtuigt dat dit een gemanipuleerde markt is.

De fundamenten van de PM markt zijn namelijk zeer positief voor PM, de fysieke vraag is enorm hoog maar toch dalen de prijzen van PM en het is dan ook duidelijk dat dit wordt gerealiseerd door de paieren handel die dus de overhand heeft tov. de fysiekemarkt.

Een mooi voorbeeld van de spanningen is de inspanning van Duitsland om een deel, 20%, van hun fysieke goud, dat ze hebben uitgeleend aan oa Amerika, terug te krijgen. Ze hebben van Amerika te horen gekregen dat ze hun goud natuurlijk terug krijgen maar dat het wel 8 jaar zou gaan duren.

Ze hebben afgelopen jaar 37,5 ton terug gekregen, als we de totale hoeveelheid die ze terug hebben gevraagt over die 8 jaar zouden spreiden dan zouden ze zo'n 90 ton per jaar moeten terug krijgen!

Het meest frapante in deze context is de stroom van fysiek goud naar het oosten en dan met name naar China....

China heeft bv in de afgelopen 5 dagen 50 ton fysiek goud uit de SGE onttrokken.....

Hoe kan China in 5 dagen 50 ton goud kopen terwijl Duitsland in 1 jaar maar 37,5 ton uitgeleend goud kan terug krijgen?

De voorbeelden gaan maar door:

Ik kan vertellen over de staatsschulden in europa waar niet genoeg belangstelling meer voor is de afgelopen periode.

De spanningen op de wereldmarkten omdat de dollar langzaam zijn positie als wereldhandelsmunt aan het verliezen is.

Hoe slecht het gaat in Japan, economisch maar ook omdat het aantal mensen afneemt en net als bij ons er steeds meer ouderen komen, over de gevolgen van fukushima die niet meer te verstoppen zijn maar waarover domweg niks meer gemeld wordt enz.

Over de situatie in Griekenland, Spanje enz.

Over de situatie van bijna alle banken die gewoon enorm risicovol is.

Over de nieuwe wetten die rekeninghouders/spaarders tot schuldeisers maakt in het geval dat de bank omvalt, en natuurlijk het feit dat alle overheidsgaranties niks meer voorstellen mocht het goed fout gaan.

De spanningen in China, waar ze ook grote moeite hebben om de economie gaande te houden, de banken overeind te houden, de sociale problemen in toom, de ecologische rampen te verbergen en goed te praten.

Enz enz.

Maar dat wat mij het meest verontrust is dat we over al deze duidelijke signalen helemaal niks horen in de media.

Dan kan het zijn dat al deze feiten compleet onzin zijn en door ons verzonnen, of dat al deze feiten helemaal geen risico van betekenis hebben en de overheden alles onder controle hebben, of er is wel iets niet helemaal in orde...

En wel zo niet in orde dat zij hebben besloten dat om een of andere reden wij maar beter niet dagelijks over deze feiten kunnen horen...

En die laatste optie is dus juist waarom we ons wel degelijk druk moeten maken!

Het geeft aan dat er wel degelijk echte problemen zijn.

Dat de overheden het spel niet helemaal onder controle hebben.

(En mijn mening is dat ze het spel 'helemaal niet onder controle hebben' maar dat ze tijd aan het rekken zijn)

Mijn beste wensen voor 2014!

Omdat ik jullie graag het beste toewens, maar vooral omdat ik denk dat we het heeel hard gaan nodig hebben in 2014......

Prep ze,

K a n s

• Leuk 5
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Toen ik in april lid ben geworden van deze bijzondere gemeenschap, is mijn kijk op dewereld toch wel enigzins veranderd. Het hele archief heb ik inmiddels wel doorgespit, en daar ook veel van kunnen leren. Vooral de doomsday berichten hebben altijd een bijzondere aantrekkingskracht op de een of andere manier.Inmiddels heb ik daar al zo veel van gelezen, dat ik nu toch op het punt sta om ze maar niet meer te lezen Er is inmiddels al zoveel onheil voorspeld, dingen die te gebeuren staan, maar ik zie er weinig van terug in het dagelijks leven. Met de kerst kon je weer over de hoofden lopen in de supermarkt, vanavond gaat er weer voor miljoenen de lucht in, en ga zo maar door. Amerika, wat op de rand van de afgrond staat?? Ik heb een aantal filmpjes gezien over black friday, nou, wat er dan doorheen gaat qua omzet doet mij dan wel twijfelen. Natuurlijk ga ik wel gewoon door met preppen, al is het alleen maar het idee dat het wel handig is om genoeg te knagen en te drinken in huis te hebben.Verder moet ik het allemaal nog zien, wat er te gebeuren staat. Misschien wordt ik wel een schaap, maar dan wel eentje met voldoende voorraad.

Ik wens iedereen in ieder geval een fantastisch 2014 toe, en hoop veel van jullie ooit te kunnen zien op een meeting.

Link naar reactie

Haha. De toestand in de wereld, door mr. @Kans.

En dank je, het beste heb ik nodig komend jaar...het gaat zwaar worden.

Ik wens de medepreppers en speciaal degenen met wie ik een wat betere relatie heb, een fantastisch en voorspoedig nieuwjaar.

@Stuudje Zolang je gezond mag blijven en focust op oplossingen ipv op problemen, dan komt het in orde. Als je echt eens diep zit, zorg dan dat er lekker eten op tafel komt. Daarna voel je je een stuk beter. Zorg dat je het thuis gezellig hebt, dan heb je ook niet de behoefte om veel buiten te komen, wat geld spaart.

Link naar reactie

De kaarsjes zijn aan. Muziekje staat op. Ik zit aan een eigengemaakte kirsch.

Het verlies van mijn kind los ik niet op, het is geen probleem, het is....en blijft zo.

(sorry, dit soort dagen zijn gewoon kutdagen, het missen doet zo zeer...niet meer samen op de krant van vandaag onze wensen schrijven, onze doelen, en die dan in de meterkast hangen en het hele jaar door doorstrepen wat we haalden van die lijst...zo'n simpel iets, maar ik mis het zo...

Mooi om die lijsten te zien...de kinderwensen als een dvd van Johnny Depp, tot spaarrekening openen, diploma halen, baantje zoeken en krijgen...pareltjes...pareltjes die ik zooo mis...ze was zo'n bijzonder kind)

• Leuk 2
Link naar reactie

De kaarsjes zijn aan. Muziekje staat op. Ik zit aan een eigengemaakte kirsch.

Het verlies van mijn kind los ik niet op, het is geen probleem, het is....en blijft zo.

(sorry, dit soort dagen zijn gewoon kutdagen, het missen doet zo zeer...niet meer samen op de krant van vandaag onze wensen schrijven, onze doelen, en die dan in de meterkast hangen en het hele jaar door doorstrepen wat we haalden van die lijst...zo'n simpel iets, maar ik mis het zo...

Mooi om die lijsten te zien...de kinderwensen als een dvd van Johnny Depp, tot spaarrekening openen, diploma halen, baantje zoeken en krijgen...pareltjes...pareltjes die ik zooo mis...ze was zo'n bijzonder kind)

Kun je het verdriet delen met een partner of een ander kind? Hoe dan ook, veel sterkte. Ik ken je niet maar denk toch aan je!

• Leuk 1
Link naar reactie

Voor mij was het zeer bewogen jaar, dierbaren moeten begraven, mijn vrouw gehandicapt na een mislukte operatie, veel salaris moeten inleveren, en 2 maal mijn zoontje van 3 moeten reanimeren. Ik ben dan ook zeer blij dat het jaar bijna voorbij is.

Op zulke momenten ben je helemaal niet bezig met de economie, de goudprijs, china, en weet ik veel allemaal.

Toch ben ik hier zo gauw ik even tijd heb te vinden.

Deze site is voor mij een schat aan informatie. Mocht het echt eens goed mis gaan, dan ben ik ervan overtuigd dat ik een beetje beter ben voorbereid dan iemand die niet op deze site komt.

Ik wil jullie dan ook allemaal bedanken voor de informatie die op dit forum gedeeld word.

Voor iedereen een voorspoedig 2014 en dat al jullie wensen mogen uitkomen.

Roy

• Leuk 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...