Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn kampeer houtkacheltje


Flos

Aanbevolen berichten

Geert wil je de volgende keer eens een verslag maken van hie he de kachelbouwt en welke materialen je nodig hebt.

Ik denk dat er wel mensen zijn die nieuwsgierig zijn

 

Wil je een beknopte beschrijving van het materiaal ? Als ik zoiets maak improviseert ik nog al . Als ik een stuk plaat neem kan het mij eigenlijk weinig schelen of die nu 1,5 of 2 mm dik is . Zolang ik maar weinig afval heb en weinig moet verzagen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hier de onderdelen van de kachel . ( voor degene die hem eventueel willen na maken )

Tank van een pomp ( verbranding kamer ) .

Plaat 2mm 250×250 . Plaat 2mm halve maan 30mm hoog uit een cirkel van diameter 250mm . (Bovenplaat)

2 plaatjes 2mm 45×170 . Vierkant profier 10×10 ×630mm (voorkant) .

Plaat 1.5 mm 170×230 mm . Buis binnen diameter 8mm 230mm lang . Draadstang M8 230mm . Plaat 4mm 30×75 . Plaat 2mm 15×60 . Plaat 2mm 45×30 . Ongeveer 600mm rond ijzer 6 mm . 1 bout M8 15mm . 1 bout M6 15mm met moer en rondel . (De deur scharnier luchtklep en grendel ) .

Buis diameter 800 wand dikte 1.5 . (Het rookkanaal ) . Plaat 250×150 rond geslepen . (Vuurplaat in de kachel )

Ongeveer 1 meter pijp 3/8 . 3 rechthoekige buisjes 40×20 ×2 van 55mm . 3 bouten M6 35mm + moer . 3 rondelen M20 groot model . (Poten)

 

Ik denk dat ik alles heb .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de onderdelen van de kachel . ( voor degene die hem eventueel willen na maken )

Tank van een pomp ( verbrandingsmotor kamer ) .

Plaat 2mm 250×250 . Plaat 2mm halve maan 30mm hoog uit een cirkel van diameter 250mm . (Bovenplaat)

2 plaatjes 2mm 45×170 . Vierkant profier 10×10 ×630mm (voorkant) .

Plaat 1.5 mm 170×230 mm . Buis binnen diameter 8mm 230mm lang . Draadstang M8 230mm . Plaat 4mm 30×75 . Plaat 2mm 15×60 . Plaat 2mm 45×30 . Ongeveer 600mm rond ijzer 6 mm . 1 bout M8 15mm . 1 bout M6 15mm met moer en rondel . (De deur scharnier luchtklep en grendel ) .

Buis diameter 800 wand dikte 1.5 . (Het rookkanaal ) . Plaat 250×150 rond geslepen . (Vuurplaat in de kachel )

Ongeveer 1 meter pijp 3/8 . 3 rechthoekige buisjes 40×20 ×2 van 55mm . 3 bouten M6 35mm + moer . 3 rondelen M20 groot model . (Poten)

 

Ik denk dat ik alles heb .

 

Geert

 

Nog even en je kan bouwpakketten gaan leveren voor de prepshop :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Multitool.....een opleiding lassen en constructie is idd iets waar je een leven lang veel aan hebt.

Ik heb dit ook gedaan en afgesloten met een extra jaar fotolassen.

Nu kan ik zowat elk materiaal bestaande uit ijzer ,alu, inox gietijzer enz netjes aan elkaar zetten. @Geert...proper gedaan man. Ik hou van zelfbouw toestanden....ik doe het ook constant. Het is wat je wil zo groot als je wil enz enz en het is steeds een plezier om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb hier zand gebruikt.

 

Geert ik de fles eerst goed laten luchten zonder kraan en daarna goed gespoeld met water.

 

Ik durft te wedden, dat hij prima brandt. :)

 

Binnenpijp van gelast dik staal toch?

 

(Perliet/Vermuciliet werkt nog beter als isolatiemiddel.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk project Geert.

Hou ik wel van, dit is er ééntje die ik heb gedaan.

Een Rocket Stove van een oude gasfles.IMG-20121217-WA0006.jpg.8bfadd543d2724c539f3e769f2d2fdb6.jpg

 

hoe heb je die hoek erin gekregen?

pijp van boven erin laten zakken, van voren erdoor gestoken en dan aan de binnenkant de hoek gelast?

 

Of sluiten de binnenpijpen niet haaks op elkaar aan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
De binnenpijp is dikwandig aluminium ( had ik nog liggen), ik weet dat staal beter is maar was gewoon benieuwd of het echt zo goed werkt.

Daarom met dikwandig in elkaar geknutseld en ja werkt perfect.

Klein vuurtje erin en pan er bovenop.

zelfs staal brand door. Alu zal niet lang duren.. :) ik hoor graag hoe het er na 50 stook uren er aan toe is :) Wel hulde voor t vette project.

 

Nog altijd benieuwd hoe je de 2 stalen pijpen aan elkaar vast hebt gekregen (dus de onzichtbare hoek middenin de gasfles.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenin de fles is een aluminium bocht 90 graden gebruikt.

Dit is dikwandig aluminium wat voor rookgasafvoer van cv ketels gebruikt wordt.

Als afdichting heb ik gewoon siliconekit gebruikt ( hiermee worden cv ketels in elkaar gezet en is bestand tot 1000 graden )

 

Het knutselen is gewoon de hobby .......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de kachelpijp opgehaald voor de kachel die @Geert voor me gaat maken. Het wordt een "GeertSpecial" uitvoering, omdat ik er graag een paella pan op wil kunnen zetten. De kachel ga ik plaatsen in een blokhut. Pijp en kachel zal ik zwart spuiten met kachelzwart (hittebestendige metaalverf).

 

Die kerel waarvan ik de pijp heb gekocht, heeft nog 3 stukken liggen (25€ p.st.). Maat 100mm buitenwandig en 94mm binnen dus de dikte van het staal is dus 3mm.

 

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/buizen-en-afvoer/m770865821-3-stalen-kokers.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

Na de carnaval gaat Geert eraan beginnen en als hij wat pixies maakt tijdens het bouwen, dan maak ik wat pixies als de kachel helemaal klaar is.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik zou @Geert vragen of hij "Made with warm love by Geert" in de kachel weet te stansen. Dan heb je pas een ideale prep-kachel, die ook warmte geeft als je er geen brandstof in stopt.

 

Ik zal eens vragen of de prepshop reclame stickers heeft.:p

 

Gisteren mijn ruilobject "au bain marie outdoor special" uit de schuur gehaald, licht opgeschuurd en opnieuw in de Hamerite verf gezet. Deze kan er weer voor jaren tegenaan. Voor degenen die niet weten wat een au bain marie\chafing dish is even een pixie.

 

SD.jpg.fe75d84d78ce05d8654dcb431678b2c4.jpg

 

Waarom outdoor? Als je bovenstaande bain marie buiten gebruikt en er staat een beetje wind, dan kan de vlam van de gelpasta branders snel uitwaaien. Ik heb dus een frame laten lassen destijds door een neef die aan 3 kanten dicht is, zodat de wind geen probleem meer is. Bovendien wordt deze nu sneller warm en ook heter. Daarnaast kun je de bakken ook met ijs vullen voor als je een koudbuffet wilt, dan worden de bakken gekoeld. Leuk dus voor grote groepen eters (SC meeting?).

 

Geert.jpg.eb26d6373927b810bb1c44653b4895cb.jpg

Geert2.jpg.2c1d2996d2cbc93430d62af632e2a042.jpg

 

Uiteraard ga ik de Bain Marie compleet aan @Geert leveren met bakken, branders en deksels.;)

 

In ruil krijg ik een "Geert Special houtkachel", geschikt voor een grote paella pan. Deze krijgt een plekje in mijn blokhut;) Het is een oude foto toen nog in aanbouw, maar dan hebben jullie een indruk.

 

12.jpg.95ed02e28e8dbb85399b82011560f858.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje die bain Marie ziet er leuk uit . In mei kan de ruil plaats vinden . Op SC

 

Geert

 

Ok, dan kunnen we hem gelijk gebruiken.;) Ik probeer zeker naar de SC te komen maar hou nog even een slag om de arm. Misschien zit ik dan net in Spanje. Maar het komt goed, desnoods kom ik dan wel jouw kant op. Dan kan ik gelijk wat boodschappen doen in BE. Of anders als er weer een workshop slachten is. Komt wel goed.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes gedaan hoor @FincalnSpanje ziet er erg mooi uit en je blokhut ook trouwens

 

Thanx, de blokhut is inmiddels helemaal af en geverfd maar het was een oude foto. Het zijn eigenlijk 2 blokhutten achterelkaar geplaatst. De achterste met 3 slaapkamertjes en de voorste met douche, wc, keuken. De veranda wil ik dichtmaken voor nog meer ruimte en hier moet de kachel van Geert dan in komen. De pijp (rookafvoer) heb ik al op marktplaats gekocht, 3mm dik staal en diameter 100mm (binnenmaat dus 94mm). Geert gaat dus maatwerk leveren voor het rookkanaal. Daarna zal ik de kachel zwart spuiten met hittebestendige verf en klaar is de paella.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...