Ga naar inhoud

hamster

Aanbevolen berichten

Hier is een interessante infographic van Wild Wood Survival ,

over hoe je een waterfilter kunt maken met behulp van een rol van berkenschors en andere materialen

zoals houtskool, gras en zand.

 

Merk echter op dat dit strikt alleen voor noodgevallen. Het kan niet alle bacteriën, virussen en chemicaliën filteren.

 

berk-Water-Filter1.jpg.bddc6385670334268382f27fc32a52ba.jpg

 

meer leuke en interesante tips zijn hier te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

nood filter nokel noodfilter.........dus men neme een firesteel stukkie bast van die zelfde berk en jahhaa echt waar vuur:D ge gooit er wat hout bij kan ook van die berk komen we gebruiken hem toch al hahaha maar alle gekheid op een stokje nergens staat vermeld dat het actief kool moet zijn dus , elke kool is goed vanwege ....... vul maar in.

 

hamster

Hij is fijn.

 

 

Maar, beste @hamster, waar haal je dat houtskool vandaan? Moet je dan eerst in het bos een meiler bouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nood filter nokel noodfilter.........dus men neme een firesteel stukkie bast van die zelfde berk en jahhaa echt waar vuur:D ge gooit er wat hout bij kan ook van die berk komen we gebruiken hem toch al hahaha maar alle gekheid op een stokje nergens staat vermeld dat het actief kool moet zijn dus , elke kool is goed vanwege ....... vul maar in.

 

hamster

 

Hij is fijn.

 

Weer iemand die het verschil tussen as en houtskool niet kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooooooo pfffffffffffffffff nokeltje aaaarrrgggggg jij jij jij ....... 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ....... Oke meneer nokel wel op tijd uit het vuur halen want anders heb je as

 

Hij is fijn.

 

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Ach. Als de nood het hoogst is, is de berk nabij. Lijkt me trouwens zo'n beetje de slechtste boom om houtskool van te maken. Zelfs met een meiler.

 

Maar eh: @vheeswijk, kom er weer eens in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat lijkt mij ook wel ja maar het gaat oom een noodfilter desnoods laat je de houtskool weg en kook je het daarna dan zou het ook moeten lukken

Hij is fijn.

 

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Ach. Als de nood het hoogst is, is de berk nabij. Lijkt me trouwens zo'n beetje de slechtste boom om houtskool van te maken. Zelfs met een meiler.

 

Maar eh: @vheeswijk, kom er weer eens in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat lijkt mij ook wel ja maar het gaat oom een noodfilter desnoods laat je de houtskool weg en kook je het daarna dan zou het ook moeten lukken

 

Hij is fijn.

 

Als je de kool weglaat kun je het water net zo goed door een zakdoek of een stuk kleding laten lopen. Scheelt een hoop gedoe met een berk, maar heeft een wat minder rambogehalte.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke post @hamster en ome J wil gewoon even laten zien dat hij weet hoe je houtskool maakt. Weten we dat ook weer.

 

Hij is fijn.

 

@Keyser Suze is naast arts ineens ook psycholoog en weet waarom ik vertel dat de tip van @hamster niet zo best is. Inhoudelijk echter heeft hij niet meer te melden dan 'leuke post', waardoor ik zijn mededeling gemakshalve maar als niet ter zake doende afdoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is fijn.

 

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Ach. Als de nood het hoogst is, is de berk nabij. Lijkt me trouwens zo'n beetje de slechtste boom om houtskool van te maken. Zelfs met een meiler.

 

Maar eh: @vheeswijk, kom er weer eens in...

@hamster : Als je gecremeeerd wordt bestaat je witte as voornamelijk uit calcium fosfaat en niet kool (koolstof, C). Verast hout is ook wit en bestaat overwegend uit wateroplosbaar Kaliumcarbonaat. Ik heb over as (ookwel potas genoemd) zelfs twee postings [1] [2] geschreven, waaronder zelfs een foto van as. @Nonkel Jones : Houtskool en (hout)-as zijn inderdaad totaal verschillende stoffen. Discussie is dus gesloten.

In Nederlandse bossen en heiden zul je overigens eerder een goede lege PET-fles aantreffen voor het maken van een goed filter dan een geschikt soort berkenbast.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is fijn.

 

Weer iemand die het verschil tussen as en houtskool niet kent.

 

Norrit is actieve kool en uitermate geschikt om een noodfilter te maken. Bij mij standaard in de bob voor meerdere doeleinden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat @Nonkel Jones meer dan schandelijk wordt behandeld in dit draadje. Hij komt met een extreem belangrijke opmerking, waarmee hij volgens onze top-deskundige op dit gebied vHeeswijk ook nog volkomen gelijk blijkt te hebben. Vervolgens wordt Nonkel alleen maar afgezeken. Ik moet nu echt tot honderd tellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is fijn.

 

Je hoeft niet persé slecht te hebben gegeten, @hamster, om je tip van weinig waarde te vinden.

 

oke je vind de tip van weinig waarde, prima discussie gesloten. @DickBerts ik heb hem niet schandelijk behandeld (nu we het daarover hebben ik weet wel degelijk het verschil tussen as en kool lees zijn opmerkingen richting anderen), het ging mij erom een noodwaterfilter te laten zien, tevens de pagina waar ik hem gevonden heb (waar trouwens nog meer tips staan) maar dat nou iedereen gelijk oftopic gaat over een kooltje?

 

wat als je in een situatie zit dat je geen kleding stuk kunt missen om een filter te maken @Nonkel Jones ?

inderdaad @vheeswijk daar heb je gelijk in maar deze kun je beter gebruiken om het water in te vervoeren of bewaren.

en zoals @Gamble al zei norrit is active kool en ja dat heb ik wel altijd bij me of @vheeswijk / @Nonkel Jones is dit geen goede soort?

 

Mijn god wat een gezeik over een filter , nogmaals het ging mij om het maken van een filter tevens het delen van de pagina met tips.

 

hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke je vind de tip van weinig waarde, prima discussie gesloten. @DickBerts ik heb hem niet schandelijk behandeld (nu we het daarover hebben ik weet wel degelijk het verschil tussen as en kool lees zijn opmerkingen richting anderen), het ging mij erom een noodwaterfilter te laten zien, tevens de pagina waar ik hem gevonden heb (waar trouwens nog meer tips staan) maar dat nou iedereen gelijk oftopic gaat over een kooltje?

 

wat als je in een situatie zit dat je geen kleding stuk kunt missen om een filter te maken @Nonkel Jones ?

inderdaad @vheeswijk daar heb je gelijk in maar deze kun je beter gebruiken om het water in te vervoeren of bewaren.

en zoals @Gamble al zei norrit is active kool en ja dat heb ik wel altijd bij me of @vheeswijk / @Nonkel Jones is dit geen goede soort?

 

Mijn god wat een gezeik over een filter , nogmaals het ging mij om het maken van een filter tevens het delen van de pagina met tips.

 

hamster

 

Ik denk dat @DickBerts refereert aan de opmerking van @Keyzer Suze. Nu weet je ineens het verschil tussen as en kool, een paar post eerder had je nog een tip hoe kool te maken door berk te verbranden. Die tip zuigt als een kalf en slaat helemaal nergens op.

 

Kledingstukken om te gebruiken als filter heb je altijd wel bij je, zeker omdat je ze na dragen kunt drogen.

 

Norit is een middel tegen diarree, ik denk dat @Gamble daarvan doorgaans niet genoeg bij hem heeft om er een knap filter van te bouwen.

 

Hij is fijn, hamstertje, maar je tip niet. Desondanks veel geluk gewenst met je berkenbasten filtertje als het erop aankomt.

 

Ondanks het gezeik bedankt voor het delen van de pagina met tips; daaraan kun jij je - als TSHTF - lekker warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat @DickBerts refereert aan de opmerking van @Keyzer Suze. Nu weet je ineens het verschil tussen as en kool, een paar post eerder had je nog een tip hoe kool te maken door berk te verbranden. Die tip zuigt als een kalf en slaat helemaal nergens op.

 

Kledingstukken om te gebruiken als filter heb je altijd wel bij je, zeker omdat je ze na dragen kunt drogen.

 

Norit is een middel tegen diarree, ik denk dat @Gamble daarvan doorgaans niet genoeg bij hem heeft om er een knap filter van te bouwen.

 

Hij is fijn, hamstertje, maar je tip niet. Desondanks veel geluk gewenst met je berkenbasten filtertje als het erop aankomt.

 

Ondanks het gezeik bedankt voor het delen van de pagina met tips; daaraan kun jij je - als TSHTF - lekker warmen.

 

@DickBerts lees deze even goed een tip van een ander is niet goed genoeg als hij niet van EIKELboom nonkel afkomt

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke je vind de tip van weinig waarde, prima discussie gesloten. @DickBerts ik heb hem niet schandelijk behandeld (nu we het daarover hebben ik weet wel degelijk het verschil tussen as en kool lees zijn opmerkingen richting anderen), het ging mij erom een noodwaterfilter te laten zien, tevens de pagina waar ik hem gevonden heb (waar trouwens nog meer tips staan) maar dat nou iedereen gelijk oftopic gaat over een kooltje?

 

wat als je in een situatie zit dat je geen kleding stuk kunt missen om een filter te maken @Nonkel Jones ?

inderdaad @vheeswijk daar heb je gelijk in maar deze kun je beter gebruiken om het water in te vervoeren of bewaren.

en zoals @Gamble al zei norrit is active kool en ja dat heb ik wel altijd bij me of @vheeswijk / @Nonkel Jones is dit geen goede soort?

 

Mijn god wat een gezeik over een filter , nogmaals het ging mij om het maken van een filter tevens het delen van de pagina met tips.

 

hamster

 

Ik snap de intentie hamster, doch in deze heeft nonkel gelijk. Dat hij het dan kortaf brengt, begrijp ik dat je als vervelend ervaart . Echter als je informatie weergeeft die anderen opzuigen moet het wel de juiste zijn.

Zeker als in geval van nood mensen jouw trucje toepassen om te kunnen overleven.

Hoe goed je bedoelingen dan ook wel niet waren, het zou je sieren als je toegeeft een foutje gemaakt te hebben en Nonkel te zeggen dat hij in deze gelijk heeft.

 

Dit gezegd hebbende:

 

Om terug te gaan on topic enzo, zou ik ten alle tijde (mits je de mogelijkheid hebt tijdens een shtf) het water eerst zuiveren middels een doek.

Zakdoek in je bob en je hebt je eerste filter!

Kook vervolgens het water zodat je alweer wat meer zekerheid hebt en gebruik dan pas je zelfgemaakte waterfilter.

 

Ik heb hieronder een hele mooie van Bill Jonker. Na wat informatie tussen hem en mij overweer, scheen dit een hele goede te zijn dmv Norrit (@nonkel jones).

Ik twijfelde over in hoeverre een zelfgemaakt filter voldoende bacteriën zou doden om er veilig van te kunnen drinken, maar Bill had me overtuigd.

Afgelopen zomer heb ik er 1 ongeveer dezelfde gemaakt en gebruikt op de hierboven beschreven methode (just 2 be sure).

Dat ik vandaag de dag zonder ziek te zijn geworden nog steeds met jullie praat zegt me genoeg denk ik ;)

 

Affijn, hieronder de link:

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/08/zelfgemaakt-waterfilter-van-reuzenberenklauw.html?m=1

 

Mocht je nou toch nog twijfelen... Natuurlijk is het altijd beter om een katadyn in je tas te hebben. Heb je deze, gebruik hem dan ook.

Spelen met je leven in een noodsituatie zou ik nooit doen als het niet hoeft.

Echter, mocht je om wat voor reden zelf een filter moeten bouwen. Doe het dan goed en verdiep je je er nu alvast in!

 

Zo en nu weer een mooi draadje maken allemaal. Het kan best!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...