Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lemmet lengte


Gast arris

Aanbevolen berichten

Wat voor lemmet lengte willen jullie voor een goed mes? (Hakken e.d. niet inbegrepen. Dit is voor hoe een mes gebruikt hoort te worden.) Ik persoonlijk prefereer een lemmet lengte van een cm of 10. En jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik doelde op een mes puur voor snijden. Denk aan houtbewerking voor vallen maken e.d. Sommigen die ik ken hebben liever een groot mes van een cm of 20 (denk aan een leuku) maar ik heb liever een combo van een een klein dik mes en een handbijl of kapmes. Wat is jullie favoriete setup?

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze gebruik ik voor dagelijksgebruik van dozen snijden tot het openen van cementzakken

 

Snap2.jpg.e3fd68710c0c311b4dcd69d6dc2518e1.jpg

 

deze daarin tegen gaat alleen mee als ik erop uit trek

 

Gerber_mes.jpg.499fce0399ae854ce0f6c965c15fcdd3.jpg

 

 

 

graag hoor ik van anderen wat jullie hiervan vinden.

 

hamster.

 

Beide messen zijn serrated, niet mijn voorkeur heeft maar de onderste is a beauty.

Zelf gebruik ik een leatherman c33 en heb gister een leatherman wingman gekocht beide bevallen top!(edc)mu7usaja.jpgepe2uves.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster: de LMFII is een supermes, een echt werkpaard. Ik heb zelf zijn kleinere broertje de Prodigy (omdat ik voor een man kleine handen heb). Deze zit standaard in mijn GHB. Met deze Prodigy heb ik talloze takken tot 5cm dikte mee omgehakt. En tientallen spare-ribs mee gesneden...

Mijn EDC is het zakmesje van EdenQuality.

Ontopic: lemmetlengte is afhankelijk wat je ermee wilt doen en is niet alles bepalend. Lemmetdikte is ook van belang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor lemmet lengte willen jullie voor een goed mes? (Hakken e.d. niet inbegrepen. Dit is voor hoe een mes gebruikt hoort te worden.) Ik persoonlijk prefereer een lemmet lengte van een cm of 10. En jullie?

 

EDC: 3.5 - 4 inch

Survival: 8 - 12 inch

 

Overigens is een survival mes waar je niet mee mag/kan hakken of batonnen geen survival mes maar een kut mes, naar mijn bescheiden mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

als E.D.C heb ik deze :

 

mcmes.jpg.0e48f94aa35421ac0bade1b1402f5ec6.jpg

 

paar euro bij de kijkshop lekker scherp en bevalt goed.

 

voor het zwaardere hak en breekwerk mijn werkpaard :

mod4.jpg.fe260659a32a8d6537fbf7df4b9f8480.jpg

 

in de bob van mijn stiefzoon de geliefde en betrouwbare Mora Companion.

morknif.jpg.5bd1514564571e3a95a34dab9ca4f303.jpg

 

keep on prepping :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
quote=ancestral-viking;199386]welk merk en type mes is dit?

mod4.jpg.fe260659a32a8d6537fbf7df4b9f8480.jpg

 

dit is de M.O.D 4 jungle survival knife gemaakt voor de britse leger eenheden.

wordt gemaakt in sheffield engeland.

te koop bij:http://www.countrystore.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor overlappende taken van het schillen van aardappelen en het fijn snijden van groentes, smeren van een boterhammetje met honing tot het klieven van kleinere takken dmv batonnen. Ben ik tevreden over mijn Gerber Big Rock Camp Knife (PE) (lemmet van 11,4cm) met een mora companion als back up

 

Mijn shtf knife is de Tops Condor Alert (lemmet 24,13cm) met op de schede nog andere tools.

 

EDC: Een S&W nekmesje (lemmet 7cm), 2 multitools en wat ik het eerst vastheb en plaats voor heb in de zakken..

 

(kan meestal niet kiezen dus neem ik er telkens minstens 5 mee :cool: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris. Dat is helemaal aan jezelf wat betreft hakken met messen. Ik zeg niet dat het niet kan. Alleen dat het beter gaat met het daarvoor bedoelde gereedschap. Het scheelt ook een hoop energie. Waar hak je liever mee? Een goede bijl of een mes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...