Ga naar inhoud
GENEGEERD

Thuis oefeningen houden


Noach

Aanbevolen berichten

Knipsel.JPG.e7ade165bcc6505a596996b0d0aa8a0f.jpg

 

Een tijdje terug hadden we (weer) 's avonds een stroomstoring. Wat is het dan toch donker opeens. De kinderen waren behoorlijk van slag.

Ik heb van de nood een deugd gemaakt om op dat moment te oefenen met de kinderen; waar zit de batterijgevoede verlichting, hoe zet je die ook al weer aan.

(Ik heb nu van die eenvoudige, ronde lampjes bij elke slaapkamerdeurpost geplakt. Deze gaan aan door op het lampje zelf te drukken.

Ze zitten op 10 cm hoogte van de vloer, dus kruipend in het donker kun je altijd licht vinden.) Dit oefenen stelde de kinderen (en ons) behoorlijk gerust.

 

Houden jullie thuis oefeningen?

Met wie? Allen jijzelf, of je hele huishouden, ook met gasten?

Wat oefen je dan? Welke probleemsituatie?

Wat leren jullie ervan en verander je je plannen daarna?

 

Noach

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Super goed, als je dit doet.

ik deed het met thuisfront.. (Kids, ze zijn nu het huis uit, en my-wife-in-arms, is trained professional)

We hebben ook de evacuatie oefening gedaan, als ik of my-wife-in-arms niet zelfstandig mobiel zijn.

Je vergroot je weerbaarheid als gezin enorm, door dit te oefenen. En zelfs pubers vinden dit leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oefeningen zoals deze zijn zo enorm zinvol en zorgen ervoor dat je overlevings kansen thuis enorm vergroot worden. Ja, wij doen dit soort oefeningen ook met enige regelmaat. Soms door één van de rookmelders in testmodus te zetten, en soms door de hoofdschakelaars in de meterkast om/uit te zetten. De eerste keer doe je dit natuurlijk niet, en neem je eerst de tijd om het eea uit te leggen en "droog" te oefenen.

 

Wij hebben van die lampjes op 2x AA's die alleen aangaan in de donker én bij beweging. Hoef je niet te zoeken, en ze werken goed. Ik heb ze al zo'n 4 jaar in huis en werken nog perfect. Als de batterijen opgaan is dat ruim van te voren merkbaar. En worden ze tijdig vervangen (direct).

Tevens zitt er op alle brandblussers fluotape (industriele glow in the dark) zodat deze altijd goed te vinden zijn. Vlucht routes zijn net als in het vliegtuig ook met deze tape aangegeven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik oefende inderdaad. Ik leerde ze al van kleins af aan, om via een veilige route thuis te komen. Dan deden we verdwaalroute en moesten zij de weg terug vinden (nadat ik ze verzekerd had, dat ik zelf wel al de weg terug wist)

Vanaf dat ze wat groter waren, keken we ook onderweg bv in de trein,op station, in een winkelcentrum of gebouw, hoe we er veilig uit konden komen.

En er was de jaarlijkse brandoefening. Dat was spontaan ontstaan nadat de kinderen op school brandoefening hadden gehad, en het was dan ook heel normaal om thuis ook te oefenen.

 

Mooi verhaal. We woonden net in ons nieuwe huis, dochter is negen. Haar slaapkamerraam komt op een plat dakje met grind uit.

De normale regel is natuurlijk, nooit uit het raam en op dat dakje gaan lopen.

Andere fatsoensregel is dat je mensen niet snachts stoort. Mijn kinderen nemen regels nogal letterlijk op.

Wij deden de dag na de brandoefening op school thuis weer de brandoefening en één uitweg was dus via dat plat dakje, naar de buren (het plat dakje loopt langs twee buren links,vier rechts) en dan heel hard op het slaapkamerraam kloppen en de buren wekken en de brandweer laten bellen.

De jongste verstarde helemaal tijdens het oefenen, ze deed dat niet, want je mag niet op dat plat dakje en geen mensen wekken snachts.

Dus zijn we al die buren langs gegaan om te vragen of we bij brand wel aan mochten kloppen snachts. Dat mocht natuurlijk.

Dochter was weer gerust en met oefenen ging het daarna prima.

 

Maar de dagen erna was ze onrustig en ik had het idee dat het door de brandoefening in het nieuwe huis kwam. Met een zorgelijk gezichtje vertelt ze dat zij en de andere kinderen wel via het plat dakje weg kunnen, maar als er brand is bij mijn slaapkamerdeur heeft mama geen uitgang en zit mama opgesloten en zal mama verbranden. De tranen staan in haar ogen als ze dit vertelt.

Ineens straalt haar gezicht, en ze zegt; "Ik weet het al. Ik ga via het platje naar de buurvrouw, dan ga ik door haar huis naar buiten, dan breek ik de auto van de buurman open (buurman andere kant) en rijd die onder je raam...dan kan je daarop springen en breek je alleen maar je benen!"

Ze was helemaal opgelucht. Ach, we zijn maar weer eens naar de buren gelopen om te vragen of ze dan de lange ladder voor het raam zetten. Was prima. En ik heb klimtouw op mijn kamer om door het raam te vluchten.

 

Wat ik bij een van de andere kinderen bij moest stellen, was dat zij altijd terug naar binnen rende om haar beer te redden.

Daarvoor hebben we samen het "Berenreddingsplan" gemaakt. Hield gewoon in dat beer meteen mee genomen moest worden, na vaak oefenen en een paar keer valse start en opnieuw de start oefenen lukte dit uiteindelijk automatisch :)

 

De jongste was zo gewend aan het brandoefeningen doen, dat ze dit ook in de eerste week van haar bijbaantje als vakkenvuller bij haar chef ter sprake bracht. Met een toontje zoals de gemiddelde puber van zich af kan blazen, gaf ze nogal wat commentaar. Over de obstakels op de vluchtroute, op de afwezigheid van blusmaterialen, en het niet kunnen openen van de branddeur omdat die geblokkeerd was. Het was een toffe chef, en hij gaf haar helemaal gelijk. Sinds die tijd werd er in dat bedrijf ook weer brandoefeningen gehouden.

 

De kinderen zijn nu volwassen, en hebben hun EHBO diploma's en zijn BHV-ers op hun werk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben van die lampjes op 2x AA's die alleen aangaan in de donker én bij beweging. Hoef je niet te zoeken, en ze werken goed. Ik heb ze al zo'n 4 jaar in huis en werken nog perfect. Als de batterijen opgaan is dat ruim van te voren merkbaar. En worden ze tijdig vervangen (direct).

Tevens zitt er op alle brandblussers fluotape (industriele glow in the dark) zodat deze altijd goed te vinden zijn. Vlucht routes zijn net als in het vliegtuig ook met deze tape aangegeven....

 

Goeie tips.

Die brandblusser staat ook nog op mijn boodschappenlijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bij een van de andere kinderen bij moest stellen, was dat zij altijd terug naar binnen rende om haar beer te redden.

Daarvoor hebben we samen het "Berenreddingsplan" gemaakt. Hield gewoon in dat beer meteen mee genomen moest worden, na vaak oefenen en een paar keer valse start en opnieuw de start oefenen lukte dit uiteindelijk automatisch :)

 

De kinderen zijn nu volwassen, en hebben hun EHBO diploma's en zijn BHV-ers op hun werk.

 

Goed om je kinderen toen te betrekken in het ontwerpen van het plan. Dat doe ik met die van mij ook. Ze hebben ook een taak: hun Bob in de voortuin planten en jas aantrekken. (Ze zijn 5 en 6).

Bobs kunnen ze nu in 22 sec. uit de kast halen en staan dan met hun jas in hun handen in de voortuin.

Kids dachten ook goed mee: 'Pap, we moeten eigenlijk ervoor zorgen dat onze schoenen altijd netjes in het schoenenkastje staan." (bij voordeur).

 

Ze vinden het oefenen leuk om te doen.

 

Fijn om te lezen dat je kinderen nu zelf ook een goede 'awareness' hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...