Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verkleinen woonruimte


Stuudje

Aanbevolen berichten

Om minder energie kwijt te zijn aan verwarmen kan je de woonkamer kleiner maken, of een tentje te maken.

Heel goede tip, maar in huurhuis wil ik geen schade aanrichten, en zeker niet als het maar een paar dagen nodig is omdat de cv uitvalt.

 

Het liefst maak ik iets wat werkt, zonder lastige dingen als alvast gaten boren, en liefst door gebruik te maken van dingen die ik al in huis heb.

Dus ik was wat aan het stoeien met ideetjes.

Een tent zie ikzelf niet zitten, dat idee is voor mij de laatste optie.

Er is boven een kamer die als noodkamer dienst doet, ook ivm eventuele overstroming, maar als het voor lange termijn is, wil ik liever beneden woonruimte kunnen gebruiken.

Ik kan de kast verschuiven, daar latten aan vastschroeven zodat die latten tot plafond komen, een eventueel de boekenkasten van boven naar beneden halen,en tegen de achterkant van die kasten dekzeil vast maken, vanwege de latten eraan kan dat doorlopen tot het plafond, en het ziet er niet tenterig uit doordat ik de achterkant van de kasten gebruik voor het afdekzeil en tegen de voorkant aankijk. Voor de leefbaarheid enzo wel zo prettig als het er goed uitziet. En alleen van die constructie maken zal ik het al warm krijgen. Maar het zou kunnen als het voor langere tijd is.

 

Ineens bedacht ik me, dat, ik op zolder een enorme voorraad verhuisdozen en bananendozen heb. Daarmee kan ik een hele muur bouwen! Of twee halve muurtjes maken, met daartussen een gordijnrails, die ik ook nog heb liggen, en daar dan een oud velours gordijn aan. Niks moeilijks aan, het is net Lego-stenen stapelen. Zo op te bouwen, zo af te breken. En het kost mij niks want ik maak gebruik van spullen die ik al heb.

Ik was erg content met dit idee. Dit gaat wel werken. Dit is in een uurtje klaar en goed te gebruiken als de cv enkele dagen uitvalt.

Natuurlijk volgt een dezer dagen een test.

 

Ik vroeg me af, hoe hebben jullie het verkleinen van de woonruimte voorbereid?

Zijn er gaten geboord, ligt er een en ander klaar, hoe is jullie constructie, hoe snel heb je de ruimte verkleind, heb je het al getest?

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja, dit klinkt dus gewoon als een partytent met zijkanten. Zijn gewoon te koop.

 

Zelf heb ik een kleine slaapkamer die goed geïsoleerd is, en beneden heb ik de voor en achterkamer van elkaar gescheiden. Meestal zit ik toch achter, dus de voorkant wordt amper verwarmd. Scheelt nu al stookkosten.

 

Vergeet natuurlijk ook niet gewoon de eenvoudigste oplossing: Houdt je jas aan, of koop een set goede wollen dekens. Dan hoef je helemaal niet te stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dit klinkt dus gewoon als een partytent met zijkanten. Zijn gewoon te koop.

 

Zelf heb ik een kleine slaapkamer die goed geïsoleerd is, en beneden heb ik de voor en achterkamer van elkaar gescheiden. Meestal zit ik toch achter, dus de voorkant wordt amper verwarmd. Scheelt nu al stookkosten.

 

Vergeet natuurlijk ook niet gewoon de eenvoudigste oplossing: Houdt je jas aan, of koop een set goede wollen dekens. Dan hoef je helemaal niet te stoken.

 

nadeel aan de dekens is dat je dan toch minder bewegingsvrijheid hebt

en vergeet de handschoenen en muts niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af, hoe hebben jullie het verkleinen van de woonruimte voorbereid?

Zijn er gaten geboord, ligt er een en ander klaar, hoe is jullie constructie, hoe snel heb je de ruimte verkleind, heb je het al getest?

Ik ben benieuwd.

 

Gordijnen, doeken, stukken zeil.

Met tape of punaises/spijkers aan het plafond hangen. Geen echt grote gaten dus.

 

Half uurtje tot een klein uurtje werk.

Ik zit in ook in een huurhuis en had dezelfde gedachtes als jij.

Ik heb het al twee keer getest en het werkt voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn ouderlijk huis hebben we een kamer gemaakt op een hele grote overloop omdat we een extra kamer nodig hadden,

we hebben toen een wand gemaakt van balken en spaanplaat, netjes leidingen en dergelijke erin gemaakt

en paste een beetje isolatie in (tegen geluid) dus hebben we aan de gang kant dakhoge klerenkasten gezet, dat isoleerde prima

een meter diep aan kleren, beddegoed etc etc isoleert heel veel geluid en warmte

praktisch en netjes, zeker een idee om te onthouden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om minder energie kwijt te zijn aan verwarmen kan je de woonkamer kleiner maken, of een tentje te maken.

Heel goede tip, maar in huurhuis wil ik geen schade aanrichten, en zeker niet als het maar een paar dagen nodig is omdat de cv uitvalt.

 

Het liefst maak ik iets wat werkt, zonder lastige dingen als alvast gaten boren, en liefst door gebruik te maken van dingen die ik al in huis heb.

Dus ik was wat aan het stoeien met ideetjes.

Een tent zie ikzelf niet zitten, dat idee is voor mij de laatste optie.

Er is boven een kamer die als noodkamer dienst doet, ook ivm eventuele overstroming, maar als het voor lange termijn is, wil ik liever beneden woonruimte kunnen gebruiken.

Ik kan de kast verschuiven, daar latten aan vastschroeven zodat die latten tot plafond komen, een eventueel de boekenkasten van boven naar beneden halen,en tegen de achterkant van die kasten dekzeil vast maken, vanwege de latten eraan kan dat doorlopen tot het plafond, en het ziet er niet tenterig uit doordat ik de achterkant van de kasten gebruik voor het afdekzeil en tegen de voorkant aankijk. Voor de leefbaarheid enzo wel zo prettig als het er goed uitziet. En alleen van die constructie maken zal ik het al warm krijgen. Maar het zou kunnen als het voor langere tijd is.

 

Ineens bedacht ik me, dat, ik op zolder een enorme voorraad verhuisdozen en bananendozen heb. Daarmee kan ik een hele muur bouwen! Of twee halve muurtjes maken, met daartussen een gordijnrails, die ik ook nog heb liggen, en daar dan een oud velours gordijn aan. Niks moeilijks aan, het is net Lego-stenen stapelen. Zo op te bouwen, zo af te breken. En het kost mij niks want ik maak gebruik van spullen die ik al heb.

Ik was erg content met dit idee. Dit gaat wel werken. Dit is in een uurtje klaar en goed te gebruiken als de cv enkele dagen uitvalt.

Natuurlijk volgt een dezer dagen een test.

 

Ik vroeg me af, hoe hebben jullie het verkleinen van de woonruimte voorbereid?

Zijn er gaten geboord, ligt er een en ander klaar, hoe is jullie constructie, hoe snel heb je de ruimte verkleind, heb je het al getest?

Ik ben benieuwd.

 

Nu heb ik niet zo'n hele grote woonkamer, dus met een paar man hier zou ik nog niet aan verkleinen denken, maar zeker het overwegen waard je eventueel terug te trekken op de kleinste inpandige kamer met je petroleumstelletje. :)

 

Je ruimte verkleinen en tegelijkertijd isoleren met kartonnendozen vind ik eigenlijk best wel een goed idee. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks. Ik ben al langer creatief met karton en dozen.

Ik heb mijn kinderen qua sport muziek en kunst gestimuleerd. Mijn jongste dochter is van kinds af aan heel creatief geweest, oa verfde en schilderde ze. Veel. Het werd haar uitlaatklep.

Nu hadden we vroeger niet veel geld dus ik kwam wel eens krap te zitten omdat ik haar van verf en doeken wilde voorzien.

Toen ze daar achter kwam, ging ze een paar keer naar de super en zette een stapel bananendozen op haar kamer.

Volgens haar prima materiaal om op te verven. De bananendozen in huis zijn nooit meer weggegaan.

Ik gebruik ze vrij veel. Handig bij het opruimen van de huiskamer (alle troep in een doos, doos in de gang of naar boven)

Voor het uitzoeken van de winter/zomerkleren en dan meteen de kleding wegdoen die je niet meer draagt of die beter naar een ander kan.

Voor het stapelen van voorraad (zolang ik geen geld overheb voor plastic food containers en stapelboxen zit alles in bananendozen)

Voor het opbergen van wandelspullen voor kampeerspullen, spullen voor lichte tochten, en ultra light hiking. (tja, die laatste is eigenlijk geen hele bananendoos waard,maar ja, het ordent zo lekker in die dozen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks. Ik ben al langer creatief met karton en dozen.

Ik heb mijn kinderen qua sport muziek en kunst gestimuleerd. Mijn jongste dochter is van kinds af aan heel creatief geweest, oa verfde en schilderde ze. Veel. Het werd haar uitlaatklep.

Nu hadden we vroeger niet veel geld dus ik kwam wel eens krap te zitten omdat ik haar van verf en doeken wilde voorzien.

Toen ze daar achter kwam, ging ze een paar keer naar de super en zette een stapel bananendozen op haar kamer.

Volgens haar prima materiaal om op te verven. De bananendozen in huis zijn nooit meer weggegaan.

Ik gebruik ze vrij veel. Handig bij het opruimen van de huiskamer (alle troep in een doos, doos in de gang of naar boven)

Voor het uitzoeken van de winter/zomerkleren en dan meteen de kleding wegdoen die je niet meer draagt of die beter naar een ander kan.

Voor het stapelen van voorraad (zolang ik geen geld overheb voor plastic food containers en stapelboxen zit alles in bananendozen)

Voor het opbergen van wandelspullen voor kampeerspullen, spullen voor lichte tochten, en ultra light hiking. (tja, die laatste is eigenlijk geen hele bananendoos waard,maar ja, het ordent zo lekker in die dozen)

 

Bananendozen zijn wel de makkelijkste kartonnen dozen. Erg stevig en daarom voor alles geschikt. 'k Kan er nog wel een stel gebruiken, maar veel vinden doe je ze hier niet, vaak zijn ze al vergeven.

Toen ik moest verhuizen had ik een keertje mazzel, een 16 jarige puber bood aan een dag of drie die dingen speciaal voor mij te sparen.. kijk dan heb je er meteen 25 en dat schiet dan lekker op. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog een eenvoudiger oplossing. Kan je niet gewoon in een kleine ruimte zitten (keuken of zo) en de deur dichttrekken ? Zo gepiept. En de meeste Nederlanders wonen al zo klein. Wil je nu nog kleiner ?

 

Even een kleine peiling dan wie heeft hier een niet open keuken waar je met het gezin in past ?

ik in ieder geval niet en ken ook niemand met zo,n keuken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel. Was in het concept voorzien als open keuken. Ik heb er een deur in gezet en een stukje muur gemetseld. Wil ik in de woonkamer zitten, dan gaat de deur dicht en hoeft de keuken niet verwarmd te worden. Het omgekeerde kan natuurlijk ook. Al vind ik 16m2 een beetje klein voor het gezin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16m2 is wel erg veel ik denk dat de meeste huizen nog veel kleiner zijn die van mij is maar 1 bij 4 open vloeruimte en dat is van een gewone gezinswoning

 

En dan zijn er die nog minder willen gaan verwarmen ? Warmte kost geld natuurlijk maar zo veel dat je in een kartonnen doos moet gaan wonen in je woonkamer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn open keuken heeft geen deur, ik kan er wel een doek hangen om die ruimte af te scheiden zodat ik die niet hoef te verwarmen.

Hoe klein die keuken is? Ik kan er net in staan, met zijn tweetjes afwassen is al bijna niet mogelijk(en nee ik ben niet dik), een tafeltje en stoel neerzetten is niet mogelijk, ik heb twee lage keukenkastjes voor het raam met een spoelbak in het midden en één kastje zijwaarts (geen bovenkastjes) en dan fornuis en koelkast. Tegen de muur tegenover fornuisenkoelkast, zit een verwarming.

Ik heb weleens berekend dat deze hele keukenopstelling zo in een flat lift kan...maar ja...dan kan ik er niet in want beetje bang in liften, nadat ik ooit uren opgesloten gezeten heb met de kerst nota bene.

Deze huizen zijn expres gebouwd met kleine keuken, de ruimte die vrijkwam zit in de grote huiskamer. Tenminste, voor huurhuis groot.

Als ik een ruime keuken nodig heb dan kan ik wel de grote keuken in het gezamenlijke gebouw gebruiken.

Als ik me helemaal alleen, met campingkrukje en doos als tafeltje in deze keuken op zou sluiten, zou ik mentaal doordraaien vrees ik.

Dat is niet de bedoeling, niet van mij.

 

Even gemeten open vloerruimte is 1.00 breed bij 1.75 lang, maar dan met verwarming en de ruimte die nodig is om laatjes en deurtjes open te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan zijn er die nog minder willen gaan verwarmen ? Warmte kost geld natuurlijk maar zo veel dat je in een kartonnen doos moet gaan wonen in je woonkamer ?

Nee, ik doe dit niet om structureel te besparen...maar omdat ik als huurder hier niet veel kan en mag en wél mijn huiskamer wil kunnen verkleinen als er geen elektra is en dus geen warmte van de cv af komt.

Zowel bij paar dagen stroomproblemen (vorig jaar was hier een kabel kapot en zat men week in de kou) als bij een SHTF.

Het plan met de bananendozen is niet voor de standaard leefsituatie. Het is om snel en goedkoop te kunnen handelen...in mijn situatie.

Overigens, als het dit weer is zoals nu, dan is dit alles niet eens nodig want het is nog prima uit te houden zonder verwarming. Af en toe even huishoudelijk bezig, tegen etenstijd koken en dan warmt het ook wat op, en tegen de tijd dat het koud wordt is het bedtijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn open keuken heeft geen deur, ik kan er wel een doek hangen om die ruimte af te scheiden zodat ik die niet hoef te verwarmen.

Hoe klein die keuken is? Ik kan er net in staan, met zijn tweetjes afwassen is al bijna niet mogelijk(en nee ik ben niet dik), een tafeltje en stoel neerzetten is niet mogelijk, ik heb twee lage keukenkastjes voor het raam met een spoelbak in het midden en één kastje zijwaarts (geen bovenkastjes) en dan fornuis en koelkast. Tegen de muur tegenover fornuisenkoelkast, zit een verwarming.

Ik heb weleens berekend dat deze hele keukenopstelling zo in een flat lift kan...maar ja...dan kan ik er niet in want beetje bang in liften, nadat ik ooit uren opgesloten gezeten heb met de kerst nota bene.

Deze huizen zijn expres gebouwd met kleine keuken, de ruimte die vrijkwam zit in de grote huiskamer. Tenminste, voor huurhuis groot.

Als ik een ruime keuken nodig heb dan kan ik wel de grote keuken in het gezamenlijke gebouw gebruiken.

Als ik me helemaal alleen, met campingkrukje en doos als tafeltje in deze keuken op zou sluiten, zou ik mentaal doordraaien vrees ik.

Dat is niet de bedoeling, niet van mij.

 

Even gemeten open vloerruimte is 1.00 breed bij 1.75 lang, maar dan met verwarming en de ruimte die nodig is om laatjes en deurtjes open te doen.

 

Ik heb in de winter in Spanje om weinig energie te verliezen ook een doek hangen vanuit de keuken naar de woonkamer. Dit houdt best veel anders verloren warmte tegen. Vanuit de woonkamer heb ik een trap omhoog naar de 1e etage en ook daar heb ik in de winter doeken voor hangen. Ik gebruik hiervoor van die verhuisdekens, maar dan twee aan elkaar genaaid.

 

Daarnaast is isoleren minimaal net zo belangrijk als stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan om de leefruimte te verkleinen bij een langdurige stroom pannen . Wel is er indertijd toen ik mijn huis bouwde 1 laag snelbouw stenen lager gebleven op de gelijkvloers verdieping . Dit om de ruimte te verkleinen en te besparen op brandstof . Sinds een jaar of drie heb ik keuken en woonkamer samen gegooid . Omdat vrouw lief iets anders wou . Met weinig middelen kan ik daar wel een wand in plaatsen . En enkel in de keuken leven . Met een plafond oppervlakte van 22 m2 moet dit wel lukken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan om de leefruimte te verkleinen bij een langdurige stroom pannen . Wel is er indertijd toen ik mijn huis bouwde 1 laag snelbouw stenen lager gebleven op de gelijkvloers verdieping . Dit om de ruimte te verkleinen en te besparen op brandstof . Sinds een jaar of drie heb ik keuken en woonkamer samen gegooid . Omdat vrouw lief iets anders wou . Met weinig middelen kan ik daar wel een wand in plaatsen . En enkel in de keuken leven . Met een plafond oppervlakte van 22 m2 moet dit wel lukken .

 

Geert

 

In NL hebben de de benedenverdieping wat eigenlijk woonkeuken was omgetoverd tot woonkamer met open keuken. Het is een stuk kleiner da de originele woonkamer, maar veel gezelliger en je wandelt zo de tuin in.

 

In Spanje zitten we eigenlijk alleen maar in de keuken. In de woonkamer staat nu volop bouwmaterialen en andere spullen voor opslag omdat ik daar aan het klussen ben. Zeker als je geen gasten hebt of niet te veel, dan is de keuken ideaal. Ik noem het het hart van een woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel simpel plak noppenfolie (bubbelplastic) tegen je raam dat scheeld ook al weer warmteverlies zie link

om de ruimte buiten je kleine ruimte niet te koud te laten worden

 

hamster

 

Om minder energie kwijt te zijn aan verwarmen kan je de woonkamer kleiner maken, of een tentje te maken.

Heel goede tip, maar in huurhuis wil ik geen schade aanrichten, en zeker niet als het maar een paar dagen nodig is omdat de cv uitvalt.

 

Het liefst maak ik iets wat werkt, zonder lastige dingen als alvast gaten boren, en liefst door gebruik te maken van dingen die ik al in huis heb.

Dus ik was wat aan het stoeien met ideetjes.

Een tent zie ikzelf niet zitten, dat idee is voor mij de laatste optie.

Er is boven een kamer die als noodkamer dienst doet, ook ivm eventuele overstroming, maar als het voor lange termijn is, wil ik liever beneden woonruimte kunnen gebruiken.

Ik kan de kast verschuiven, daar latten aan vastschroeven zodat die latten tot plafond komen, een eventueel de boekenkasten van boven naar beneden halen,en tegen de achterkant van die kasten dekzeil vast maken, vanwege de latten eraan kan dat doorlopen tot het plafond, en het ziet er niet tenterig uit doordat ik de achterkant van de kasten gebruik voor het afdekzeil en tegen de voorkant aankijk. Voor de leefbaarheid enzo wel zo prettig als het er goed uitziet. En alleen van die constructie maken zal ik het al warm krijgen. Maar het zou kunnen als het voor langere tijd is.

 

Ineens bedacht ik me, dat, ik op zolder een enorme voorraad verhuisdozen en bananendozen heb. Daarmee kan ik een hele muur bouwen! Of twee halve muurtjes maken, met daartussen een gordijnrails, die ik ook nog heb liggen, en daar dan een oud velours gordijn aan. Niks moeilijks aan, het is net Lego-stenen stapelen. Zo op te bouwen, zo af te breken. En het kost mij niks want ik maak gebruik van spullen die ik al heb.

Ik was erg content met dit idee. Dit gaat wel werken. Dit is in een uurtje klaar en goed te gebruiken als de cv enkele dagen uitvalt.

Natuurlijk volgt een dezer dagen een test.

 

Ik vroeg me af, hoe hebben jullie het verkleinen van de woonruimte voorbereid?

Zijn er gaten geboord, ligt er een en ander klaar, hoe is jullie constructie, hoe snel heb je de ruimte verkleind, heb je het al getest?

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...