Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fruitbomen


Jan c

Aanbevolen berichten

Hallo ,

volgend jaar plant ik enkele extra fruitbomen /struiken ,zijn er soorten die aanbevolen kunnen worden?

Heb reeds een appelboom en okkernotenboom die elk jaar veel vruchten geven maar had graag nog peren , hazelaar ,kersen , appel ,pruim ,blauwbes en vijg gehad .Het liefste met enthoogte : halfstam

bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zolang ze maar zelfbestuivend zijn, dat vind ik het belangrijkste.

 

Peren is een goede optie. Bedenk wat je wil doen met je fruit. Zelf ben ik fan van bijvoorbeeld kruisbessen, een redelijk "harde struik" en het is weer iets anders. Druiven doen het in ons klimaat ook redelijk goed, wel even inlezen (leve Google!) welke soort je moet nemen qua smaak en wat je er verder mee kunt (jam, wijn, etc.) want niet elke druif is even lekker en/of geschikt.

 

Kijk ook even wat er nu in je tuin staat. Ik had inderdaad, verleden tijd) een aantal prachtige perenbomen in de tuin, maar die zijn helaas besmet met bacterievuur afkomstig van besmette taxus in mijn tuin. Die perenbomen konden dus gekapt worden...

 

Overigens heb je het enkel over "fruit" in je post. Heb je al overwogen om wat groente aan te planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Santana, of zure Sanne

 

Een op het eerste gezicht gewone appel. Fris, sappig en met een knapperige beet. Dat is de santana-appel. Toch is dit appelras heel bijzonder: maar liefst zo’n driekwart van de mensen met een niet-ernstige of milde appelallergie kunnen de heerlijke santana wél eten.

Ontstaan in 1978 uit een kruising tussen de elstar en de priscilla en sinds 1996 op de markt, heeft de appel ook een enorm succes bij de niet-allergische appelliefhebbers: vanwege z’n vrij harde beet, frisse en knapperige smaak. Vrij groot van formaat en met een gezonde rode blos is het een echte handappel. En omdat de santana resistent is tegen appelschurft, de voornaamste ziekte in de appelteelt, is het appelras meteen ook een van de populairste biologische soorten.

In september wordt de santana geplukt. Begin oktober komt de oogst pas op de markt. De vroeggeplukte santana moet namelijk nog even narijpen om zijn karakteristieke volle smaak helemaal tot zijn recht te laten komen. Zo nu en dan komt de vroeggeplukte oogst wel op de markt, zoals een deel van de oogst van de Warmonderhof Boomgaard. Zij noemen de niet-nagerijpte appel dan nog geen santana maar zure sanne. Zure sanne’s komen meteen vers van de boom en hebben een sappige friszure smaak: een appel voor liefhebbers van soorten als granny smith. Vanaf begin oktober heeft de santana zijn uitbundige friszoete smaak en heet hij geen zure sanne meer maar santana. Zowel de zure sanne als santana van de Warmonderhof kun je kopen in de Hofwebwinkel, bij de Hofwinkel in Dronten en op de biologische markten in Almere, Amsterdam, Apeldoorn en Rotterdam. Ook de Eyserhalte verkoopt de santana, net als de goedgesorteerde supermarkten. En vragen bij je fruitboer loont vast ook.

 

Je eigen santana in de tuin en over een paar jaar zelf plukken? Steeds meer boomkwekerijen hebben de santana in hun assortiment. Zo kun je de santana-appelboom kopen bij Boomkwekerij Frijns in Margraten. Of stuur een email naar alex@boomkwekerij-frijns.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze maar zelfbestuivend zijn, dat vind ik het belangrijkste.

 

Peren is een goede optie. Bedenk wat je wil doen met je fruit. Zelf ben ik fan van bijvoorbeeld kruisbessen, een redelijk "harde struik" en het is weer iets anders. Druiven doen het in ons klimaat ook redelijk goed, wel even inlezen (leve Google!) welke soort je moet nemen qua smaak en wat je er verder mee kunt (jam, wijn, etc.) want niet elke druif is even lekker en/of geschikt.

 

Kijk ook even wat er nu in je tuin staat. Ik had inderdaad, verleden tijd) een aantal prachtige perenbomen in de tuin, maar die zijn helaas besmet met bacterievuur afkomstig van besmette taxus in mijn tuin. Die perenbomen konden dus gekapt worden...

 

Overigens heb je het enkel over "fruit" in je post. Heb je al overwogen om wat groente aan te planten?

 

Heb tot vorig jaar een groententuin gehad met sla ,wortelen ,komkommer ,radijsjes ,... maar wegens gebrek aan tijd laat ik dit voorlopig voor wat het is .

Dit jaar heb ik een "snoeptuin" aangelegd met framboos ,trosbessen ,kruisbessen ,bramen

Als ik vlgnd jaar fruitbomen zet heb ik pas bnn enkele jaren vruchten

 

Wat we me al dit fruit zullen aanvangen : confituur(jam voor onze buren ) maken ,invriezen ,drogen ,sap persen ,ruilen tegen groenten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook rode kruisbessen. Die vind ik nog lekkerder dan de witte. Denk ook aan stoofpeer, kweepeer ( lekker voor saus ) rode en gele framboos , bramen, tayberry, rode, witte, zwarte bessen, aardbeien, en mispel.

 

Voor je gaat planten bedenk welke rassen je wilt. Er is heel veel keuze. Denk aan oogst en bewaartijden. Kies rassen die voor zichzelf kunnen zorgen en geen gif nodig hebben ( oh nee dat heet " gewasbescherming"). Zoek een boomkweker die de boompjes de tijd geeft om te groeien. Je krijgt daar meestal garantie en een kundig advies.

Dit is een goede fruitboomkweker: ten Elsen in Neede, Gelderland http://www.tenelsen.nl kijk op hun site voor info over verschillende rassen.

 

Vijgen doen het in Nederland het beste in een kas. Vergeet niet om vlieren aan te planten. De bessen zijn super voor je weerstand.

 

Als je ruimte hebt zet de bessenstruiken dan in een rij, om de paar meter een lange paal en een panlat opde palen zodat je er makkelijk oude vitrage of insectengaas over kan doen als de bessen afrijpen.

 

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb tot vorig jaar een groententuin gehad met sla ,wortelen ,komkommer ,radijsjes ,... maar wegens gebrek aan tijd laat ik dit voorlopig voor wat het is .

Dit jaar heb ik een "snoeptuin" aangelegd met framboos ,trosbessen ,kruisbessen ,bramen

Als ik vlgnd jaar fruitbomen zet heb ik pas bnn enkele jaren vruchten

 

Wat we me al dit fruit zullen aanvangen : confituur(jam voor onze buren ) maken ,invriezen ,drogen ,sap persen ,ruilen tegen groenten ;-)

 

ik heb ze lekker bij de intratuin gekocht, dan zijn ze ongeveer 2,5m hoog, en gelijk vruchtdragend ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt als je bij intratuin koopt heb je gelijk fruit. Vraag wel na hoelang zo' n boompje productief blijft.

 

Een boompje van een boomkweker begint later met produceren maar gaat ook langer door met produceren. Wellicht is het een goed idee om beide om en om aan te planten. Als de intratuinboompjes minder gaan produceren komen de andere lekker op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een goede kweker uit je buurt zoeken.

Zeker ook voor het goed advies.

Niet alle soorten bewaren even goed.

Bepaalde fruitstreken zijn dikwijls zeer bekend, en zij leveren ook fruitbomen.

Maar... het gaat hier dikwijls over leemgrond.

Als je zelf met zandgrond zit, dan heb je aangepaste onderstammen nodig.

Anders loop je risico dat ze omwaaien. (en er komen meer en meer stormen)

Vijgen zijn volgens mij rampenbomen. Vroeger had ik vijgen, maar tegenwoordig (de laatste jaren) zijn ze iedere keer tot op de grond afgevrozen. (staan buiten in volle grond)

op mijn lijstje staat ook nog geente kastanje Castanea Lyon. (naast noten Broadvieuw en Buccaneer)

Ik heb altijd horen dat de Fransen overleefden op kastanjes. Dus lijkt me een erg nuttige boom. Ik heb al wel een paar gewone staan, maar de Lyon zou kleiner blijven en betere opbrengst hebben.

Ik heb hier een aantal fruitbomen staan die ik gekozen heb omdat ze tijdens haagplantacties, of nationale boomacties aangeboden werden. Vroege, late en specifieke bewaarsoorten. Ik weet momenteel niet goed meer welke soorten. Opgeschreven, maar alles zit overhoop met verbouwingswerken. Die bomen zijn niet altijd even goed gevormd.

Achteraf bleek dat er hier in de buurt een hobbykweker zit, die (hij heeft er tijd voor) prachtige bomen verkoopt, met tussenstam en al.

Daar heb ik er ook nog enkele bijgekocht.

voor de liefhebbers, Hobbykwekerij Gert de Herdt. In Geel (prov. Antwerpen)

Het enige adres dat ik met meerwaarde kan aanbevelen. (Kempische Zandgrond)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hazelaars heb ik onlangs bij Houtmeyers gekocht.

Voor een goeie opbrengst heb je er meerdere soorten nodig. (kruisbestuiving) Ik heb gewoon degene gezocht met de grootste noten. Vraag me niet meer naar de soort.

(voordeel van Houtmeyers is dat ze bij iedere soort een beetje uitleg geven. (sier, lekker, goede opbrengst, zelfbestuivend of wordt bestoven door...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweeperen zoals hierboven vermeld kan ik ook aanraden. Zeer lekker als gelei.

Kun je niet kopen in de winkel denk ik.

Onlangs nog kwart peren 'opgelegd' (ingemaakt) gegeten. Verrassend lekker ook.

En het boompje blijft klein. Dus neemt niet teveel ruimte in.

 

En rabarber. daar heb ik er ook een paar van gezet. Doen het zeer goed.

Rimpelroos heb ik ook gezet. Wederom voor confituur. Vitamine C. (rozenknoppen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge de boomkweker om de hoek die alles inkoopt is voor mij hetzelfde als intratuin. Met een goede boomkweker bedoel ik een boomkweker die zelf onderstammen, tussenstammen en enten laat groeien in dezelfde grondsoort die je zelf hebt.

 

de boomkweker om de hoek verkoopt ook aan de intratuin, hun kopen bij allerlei kwekers bomen/planten/bloemen

van een enkele bloem/plantsoort hebben ze maar 1 leverancier, de rest komt uit het hele land vandaan, het verschil is kleiner dan je denkt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's vrij simpel. Loop naar de supermarkt, koop van de soorten fruit die je in je tuin wilt hebben diverse soorten, proef ze allemaal, kijk hoe lang je ze kunt bewaren, en ga voor de bomen die het fruit opleveren wat jij lekker vind.

 

Ik zou het zelfs anders doen: Loop naar de slijterij, koop van alle dranken die van boomvruchten gemaakt zijn een fles. Proef ze allemaal, en ga voor de bomen die de lekkerste drank opleveren ;).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt als je bij intratuin koopt heb je gelijk fruit. Vraag wel na hoelang zo' n boompje productief blijft.

 

Een boompje van een boomkweker begint later met produceren maar gaat ook langer door met produceren. Wellicht is het een goed idee om beide om en om aan te planten. Als de intratuinboompjes minder gaan produceren komen de andere lekker op gang.

 

Wat bedoel je?

 

Fruitbomen kunnen meer dan honderd jaar oud worden en al die tijd net zo productief blijven door goede snoei en verzorging.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je?

 

Fruitbomen kunnen meer dan honderd jaar oud worden en al die tijd net zo productief blijven door goede snoei en verzorging.

 

Greener

 

Een fruitboom worden opgebouwd uit verschillende soorten. Je begint met de wortels. Daar wordt een bepaald ras voor gekozen. Daar wordt de stam op geënt. Dit stuk heet ook wel de onderstam. Op de onderstam wordt de uiteindelijke appel/peer geënt.

De lengte van de onderstam bepaalt of het een laagstam (50cm), halfstam (120 cm) of hoogstam ( 180-220 cm) boom wordt. De kwaliteit van de onderstam is belangrijk voor de levensduur van de boom. Hoogstambomen hebben een sterke onderstam en kunnen inderdaad bij goede omstandigheden 100 jaar worden.

Bij snelgroeiende bomen wordt in het algemeen een zwakkere onderstam gekozen. Hierdoor produceerd de boom eerder veel appels maar de levensduur van de boom wordt korter. Dit zijn vaak laagstam en halfstam bomen.

 

Maar 12gauge of iemand bij intratuin kan hier vast nog meer over vertellen :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fruitboom worden opgebouwd uit verschillende soorten. Je begint met de wortels. Daar wordt een bepaald ras voor gekozen. Daar wordt de stam op geënt. Dit stuk heet ook wel de onderstam. Op de onderstam wordt de uiteindelijke appel/peer geënt.

De lengte van de onderstam bepaalt of het een laagstam (50cm), halfstam (120 cm) of hoogstam ( 180-220 cm) boom wordt. De kwaliteit van de onderstam is belangrijk voor de levensduur van de boom. Hoogstambomen hebben een sterke onderstam en kunnen inderdaad bij goede omstandigheden 100 jaar worden.

Bij snelgroeiende bomen wordt in het algemeen een zwakkere onderstam gekozen. Hierdoor produceerd de boom eerder veel appels maar de levensduur van de boom wordt korter. Dit zijn vaak laagstam en halfstam bomen.

 

Maar 12gauge of iemand bij intratuin kan hier vast nog meer over vertellen :cool:

 

Wat je schrijft klopt als een bus.

Doch door de huidige regelgeving omtrent de te gebruiken onderstammen durf ik wel te beweren dat je boom wel een leven mee gaat mits goed onderhouden.

 

Mijn tip is om gewoon in het voorjaar de fruitboompjes van de Karwei voor 4,99 te kopen.

Dit zijn nl. Dezelfde onderstammen als die bijv. de Intratuin gebruikt voor hun iets "beter" gevormde boompjes á 29,95 ;)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ,

volgend jaar plant ik enkele extra fruitbomen /struiken ,zijn er soorten die aanbevolen kunnen worden?

Heb reeds een appelboom en okkernotenboom die elk jaar veel vruchten geven maar had graag nog peren , hazelaar ,kersen , appel ,pruim ,blauwbes en vijg gehad .Het liefste met enthoogte : halfstam

bedankt voor de tips

 

Ik zou eerst kijken welke bomen er goed gedijen op jouw grond. Dus uitzoeken welke grond je hebt. In Spanje bij mij doen bijv. kersen en amandelen het goed, terwijl citroenen niet geschikt zijn voor de grond.

 

Daarnaast zou ik proberen altijd rechtstreeks bij een boomkweker te kopen. Die hebben echt verstand van wat ze verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderstam bepaalt de groeikracht van de boom.

Hoe groter de groeikracht hoe minder snel er vruchtzetting optreedt.

Bij een hoogstam (typisch onderstam Bittenfelder zaailing, met een tussenstam) moet je 8 tot 12 jaar wachten vooraleer de fruitproductie op gang komt.

 

Beroepstelers planten appellaagstammen aan in haagvorm op onderstam M9. Deze onderstam vormt een zeer klein wortelstel met een daardoor zeer beperkte groeikracht.

Positieve effecten van deze onderstam met beperkte groekracht, zijn dat deze boompjes al één jaar na het planten vruchten opleveren.

Negatieve effecten zijn dat deze boompjes permanent steun behoeven omdat ze anders omwaaien, dat ze een zeer rijke bodem (leem) nodig hebben en dat ze geen 20 jaar meegaan.

Er wordt trouwens van laagstam fruit ook gezegd dat het ondergeschikt is aan hoogstam fruit, omwille van lager mineralen- en vitamienen gehaltes.

Zeker er is ook dat stroopfabrikanten de markt afschuimen naar appels en peren van hoogstammen, omdat deze hogere concentraties aan pectine bevatten en dat met alleen laagstam fruit de stroop onvoldoende dikt.

Laagstam appelbomen in handel aangeboden zijn meestal de overschotten van wat er aan de beroepstelers verkocht wordt. De onderstam is 99% zeker M9.

Heb je zandgrond in je tuin, heb je met zo'n boompje enkel miserie en geen fruit.

Op zandgrond of minder vruchtbare grond kies je als onderstam voor een appel M26. Grotere groeikracht, pas na 2jaar fruit, gaat 50 jaar mee.

 

 

Diezelfde uitleg over onderstammen bestaat ook voor peren, kersen, pruimen, noten, kastanjes,....

De onderstam is het belangrijkste van je boom. Mijn advies koop je boom bij iemand die afficheert welke onderstam er gebruikt is.

 

Kijk even in de catalogus van boomkwekerij de Linde uit Kemmel voor de keuze van de juiste soorten (download de pdf-file)

http://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm?DATA_GROEP=0

 

De soorten staan er gerangschikt volgens bewaartijd. Je vindt er ook de beste soorten om zonder spuitmiddelen te kweken, de zogenaamde RGF-soorten:

RGF staat voor: ressources génétiques fruitières. Onderstaande soorten zijn in het C.R.A. (afdeling plantenziekten) te Gembloux

gedurende jaren getest op de belangrijkste schimmelziekten en als tamelijk weerstandbiedend bevonden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...