Ga naar inhoud
GENEGEERD

Havermout


Alex

Aanbevolen berichten

Geen idee of jullie het een eigen onderwerp waardig vinden, maar ik wil hier een lans breken voor Havermout.

 

DIt vanwege de uitstekende voedingswaarde en lage kosten:

 

Een pak havermout (oatmeal/rolled oats) kost bij AH (basic) 41 cent, een vergelijkbare verpakking kost bij concurrende supermarkten 38 cent (merk mij onbekend)

 

Wat krijg je voor die 41 cent? 500 gram havermout, houdbaarheid exact 1 jaar (op de verpakking, misschien in de praktijk langer). Een pak is ongeveer net zo groot als een kg pak suiker.

 

En het heeft de volgende voedingswaarde per 100 gram

375 kcal (dus 1875 kcal per pak)

7 gram vet (1,5g verzadigd, 3g enkelvoudig onverzadigd, 2,5g meevoudig onverzadigd)

59 gram Koolhydraten (waarvan suikers 0,7g). Dit zijn voor een groot gedeelte ook nog eens complexe koolhydraten, deze verteren langzaam.

10 gram vezels (erg veel)

14 gram eiwitten (erg veel).

 

Het grote voordeel is dat je voor de bereiding alleen melk, water of sap nodig hebt (hoeft niet verhit te worden) Eventueel iets om het lekkerder maken; kaneel, gedroogde vruchten of ingeblikt fruit. Er zitten veel vezels in dus het vult goed. Het hoge gehalte eiwitten (14 gramx5= 70 gram per verpakking).

 

 

 

Vanzelfsprekend is eenzijdige voeding niet goed; maar door de goede voedingswaarde en lage prijs beschouw ik dit als ideaal preppervoedsel/basisvoedsel.

 

 

AHI_434d50303935333238?dRevLabel=2&Rendition=LowRes_JPG

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede tip @Alex. Havermout is uitstekend voedsel. Op onze trekkings gaat er altijd havermout mee: erg compact, voedzaam en smakelijk. Voor ruim een liter pap:

- 65 gram volle melkpoeder

- 150 gram havermout

- ca 60 gram suiker

- beetje zout en kaneel

- optioneel: gedroogd fruit

 

Qua prijs/kwaliteit/voedingswaarde staat het m.i. zeker in de top 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe lang het echt houdbaar is. Op de verpakking staat een jaar, maar in mylar zakken en met oxygen absorbers zal het veel langer zijn.

Volgens deze site: http://www.eatbydate.com/grains/cereal/how-long-does-oatmeal-last-shelf-life-expiration-date-storage/

Gaat het om 2-3 jaar na de houdbaarheidsdatum.

 

Ik eet het geregeld, dus wissel om de aantal maanden de pakken om. (rouleren).

 

 

@f150 heerlijk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook havermout fan, al jaren. Alleen ik eet het zonder melk, dat vind ik plakkerig. Ik eet het dus zoals de Schotten, met water.

En inderdaad optioneel kaneel, of kaneel en kardemom, en gesneden stukjes gedroogd fruit bekend als tutti frutti.

Geen trektocht zonder dit ontbijt en tussendoortje wat me weer een energykick geeft.

 

Maaaar er is meeeeer.

Over een paar dagen is het weer Hogmanay. Hogmanay is het Schotse woord voor oud en nieuw.

Net als bij ons met veel vuurwerk, vrienden en drank, en omdat het Schotten zijn ook met steeds weer zingen van "Auld Lang Syne".URL]

Maar geen champagne.

Hogmanay heeft zijn eigen feestelijke drankje Atholl Brose.

En dat is gemaakt van haver of havermout.

 

Recepten genoeg op internet, ga ik niet overtypen.

 

Happy Hogmanay, to all of you!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook havermout fan, al jaren. Alleen ik eet het zonder melk, dat vind ik plakkerig. Ik eet het dus zoals de Schotten, met water.

En inderdaad optioneel kaneel, of kaneel en kardemom, en gesneden stukjes gedroogd fruit bekend als tutti frutti.

Geen trektocht zonder dit ontbijt en tussendoortje wat me weer een energykick geeft.

 

Maaaar er is meeeeer.

Over een paar dagen is het weer Hogmanay. Hogmanay is het Schotse woord voor oud en nieuw.

Net als bij ons met veel vuurwerk, vrienden en drank, en omdat het Schotten zijn ook met steeds weer zingen van "Auld Lang Syne".

Maar geen champagne.

Hogmanay heeft zijn eigen feestelijke drankje Atholl Brose.

En dat is gemaakt van haver of havermout.

 

Recepten genoeg op internet, ga ik niet overtypen.

 

Happy Hogmanay, to all of you!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je havermout ( net als andere geplette granen) lang wilt bewaren, vries het dan 24 uur in. Dan gaan alle meelbeestjeseitjes dood.

 

Havervlokken zijn ook lekker. Ze zijn steviger als mout. Ik maak er altijd muesli van.

 

Mijn recept is:

200 gr havervlokken

200 gr zonnebloempitten

100 gr sesamzaad

100 gr lijnzaad

Beetje rietsuiker.

 

Evt rozijnen, kokos of andere zaden/ noten

 

Rooster de havervlokken en zonnebloempitten in een droge koekenpan. Schud de pan regelmatig. Als de pitjes goudbruin beginnen te worden voeg dan het sesam en lijnzaad toe. Doe de suiker er bij. Blijf nu omscheppen. De suiker caramelliseerd. Als alle suiker gesmolten is de muesli in een andere bak doen om af te koelen. Ik was de koekenpan altijd gelijk af omdat het anders zo plakt.

Als de muesli afgekoeld is, is het weken houdbaar. Maar dat lukt bij ons niet. Dan is het allang weer op. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of jullie het een eigen onderwerp waardig vinden, maar ik wil hier een lans breken voor Havermout.

 

AHI_434d50303935333238?dRevLabel=2&Rendition=LowRes_JPG

 

Goed spul. Smaakt mij nu niet al te best, maar als de nood aan de man komt is het toch hoogwaardig voedsel en het kost, zoals Alex al opmerkte, amper iets. Ik heb er volgens mij zo'n twintig kilo van (Euroshopper, de voorloper van Basic) in een jerrycan met vochtabsorbers én zuurstofopnemers. Beetje dubbelop, ik weet het, maar ik durf te wedden dat het over tientallen jaren nog eetbaar is. Albert Heijn verkoopt ook havenmout met rozijnen en nootjes, die zal veel minder lang houdbaar zijn.

 

Goeie tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...