Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Radioactief afval en Fukushima.

Recommended Posts

Radioactief afval is een groot probleem, dat ook veel ethische dilemma's kent. Voor degenen die de documentairy 'Into Eternity' nooit gezien hebben, neem de moeite die te kijken:

http://vimeo.com/46222307

Het afval wordt globaal in vier categorieën ingedeeld:

- low level waste (afval dat licht besmet is zoals beschermende kleding, filters, grond, gereedschap, naalden, etc)

- intermediate level waste (afval dat erger besmet is, maar niet gekoeld hoeft te worden; de USA kent deze classificatie niet)

- high level waste (afval dat hoog radioactief besmet is en vaak heet is, voor 95% afkomstig van kerncentrales

- transuranic waste (US classificatie; hoog radioactief afval met alpha straling en halfwaardetijden >20 jaar, vooral afkomstig van wapenproductie)

Low level waste is goed voor 90% van het volume, maar wel het minst schadelijk. Intermediate level waste is 7% van het volume en wordt doorgaans ondiep opgeslagen (of bovengronds). High level waste is 3% van het volume, maar wel verantwoordelijk voor 95% van de radioactiviteit. Momenteel dat 12.000 m3 per jaar met radioactieve Plutionium, Uranium en Neptunium isotopen.

Voor vrijwel al het afval geldt dat het voor lange tijd afgeschermd moet worden opgeborgen. In beton, in mijnen of (diep) onder de grond. Om de volumes te reduceren wordt een gedeelte van het afval verbrand, en/of met behulp van supercompactors tot een minimaal volume geperst. Verder zijn er tal van technieken om de materialen deels her te gebruiken, de vitrificeren (in glas), incineratie (verbranding). Omdat het zo lang giftig blijft, zijn de lange termijn gevolgen niet te overzien. De bovengenoemde film maakt dat dilemma zichtbaar.

In mijn directe netwerk heb ik twee mensen die zich bezig houden met de verwerking van nucleair afval. De een is toonaangevend atoomgeleerde en houdt zich bezig met de verwerking van HLW via lasertechnieken. Hij mag daar helaas niets over zeggen i.v.m. patenten (als ik het al zou begrijpen) en een Nobelprijs-in-petto. De ander is verantwoordelijk voor de productie van supercompactors die wereldwijd worden uitgeleverd. De machines die ze leveren, persen tien 200 liter vaten afval in één 200 liter vat dat vervolgens de opslag in gaat. Na een aantal jaar gaat ook de pers in het beton, de mijn of opslag in.

Ik heb hem deze week lang gesproken. Hij vertelde me dat er met de collega's van de vestiging in Japan mag niet meer worden afgesproken - alle meetings vinden sinds 11/3 buiten Japan plaats en voor het personeel geldt een volledig reisverbod naar Japen. Fukushima is er het slechtst aan toe, maar naast die plant zijn er nog drie in Japan die al lekken of zeer fragiel zijn. Het was opnieuw een bevestiging van de barre situatie. Dit keer uit eerste hand. Voor jullie en mij geen nieuws, maar met het horen uit een primaire bron ging de laatste strohalm hoop verloren.

• Leuk 4
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja, toch maar gewoon door blijven preppen, voor het geval er ergens op deze wereld een knappe kop opstaat met een oplossing voor het Fukushima probleem. M´n onderbuikgevoel zegt me echter dat die troep BOEM zegt voordat ik mijn leven er op heb zitten. Heeft de mensheid het dan toch voor elkaar gekregen om zichzelf uit te roeien?

Preppen voor een nucleaire SHTF doe ik niet. In zo'n wereld wil ik toch niet leven.

Ik heb de oplossing wel eens gehoord om die hele bende naar de zon te schieten, dat is immers ook een kernreactor en zou er dus geen last van hebben. Dan zijn we het wel veilig kwijt, maar of dat echt mogelijk/veilig is?

En HOE wil je dat daar (veilig) krijgen dan?

Ugh, nou mag m'n toekomstige bunker uit de koude oorlog wel volledig CBRN-proof en deels EMP-proof zijn, ik heb weinig trek in een post-nuclear-disaster wereld :/

Voor wie er interesse hebben in echte bunkers, de Zweedse gemeentes waren tot zo'n 30 jaar terug verplicht om een bunker te hebben vanuit waar ze de gemeente zouden kunnen besturen, in geval van oorlog met de Russen. De koude oorlog-voorbereidingen zijn hier echt heel erg ver gegaan. Bijna elk appartementencomplex heeft een schuilkelder, alleen nieuwbouw niet meer. Er zijn nog steeds genoeg schuildkelders voor meer dan de helft van de bevolking.

Er zijn dus ook enorm veel bunkers en steeds meer gemeentes besluiten om ze te verkopen omdat ze nu alleen maar een kostenpost zijn voor ze. Je mag er niet in wonen (!) maar bij een SHTF zijn ze perfect als BOL te gebruiken.

Het type waar ik met een vriend naar aan 't kijken ben (niet direct als BOL maar voor zakelijk gebruik) is een veel gebouwd type (C/100 of D/100, niet helemaal duidelijk). Ze zijn volledig ondergronds of zelfs in de rotsen uitgehakt, kunnen de schokgolf van een zware nuke weerstaan en een artillerie voltreffer/een 250 kilo bom is geen probleem. Dit type is 250m2 groot verdeeld over 2 verdiepingen. Ze hebben hun eigen geboorde waterbron, luchtfilter installatie, douches, toiletten, keuken, slaapplaatsen e.d.; er is een 70kVA / 55kW backup-generator die bij volledige belasting een maand lang kan draaien op de 8 kuub diesel en daarbij dus de luchtfilters, verwarming, waterpompen en alle andere zooi van stroom voorziet. Oh, en er zit een hele stevige 70MHz radio installatie bij (alle gemeentes hadden zo'n zwaar geheime zendinstallatie, R70, om tijdens oorlog contact met elkaar, de overheid, locale politie/brandweer/ambulances en taxi's te onderhouden). Er zit zelfs een mini-ziekenhuisje in met 2 bedden en wat doktersspul! :)

Grappig detail: er zit een hele mooie knop in al die bunkers waarmee je in de hele gemeente niet alleen 't luchtalarm af kunt laten gaan, maar in die tijd (geen idee of 't nog aangesloten is) ook *ALLE* vaste telefoons kon laten rinkelen met een speciaal alarmsignaal.

Ander opvallend detail: Er waren GEEN voedselvoorraden aanwezig in de bunkers. De paar mensen die van 't bestaan wisten hadden een lijst met spullen die ze in geval van oorlog mee moesten nemen. Voor een land wat zo enorm ver ging in voorbereiden voor oorlog verbaaste me dat toch wel. Er is nog steeds niet heel veel te vinden over deze bunkers, in die tijd waren ze top-secret en was 't onder andere zwaar verboden om auto's ook maar in de buurt van de ingang te parkeren. Het enige waaraan je ze kunt herkennen is de radio-antenne-toren, bovengronds valt er verder weinig te zien, op de ingang na, die verstopt zit in wat er uit ziet als een klein stoomhuisje :)

Als het doorgaat en ik mede-eigenaar wordt van de bunker waar we ons oog op hebben, zal ik wat meer foto's plaatsen! Het is echt indrukwekkend in hoe enorm goede staat ze zijn (gebouwd rond 1975, continue verwarmd, luchtfilter ook continue gedraaid), ze zijn letterlijk zo goed als nieuw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...