Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boek over hoe men tot de middeleeuwen leefden


nitrogenix

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je een getailleerde beschrijving van het leven in die tijd wil, moet je het volgende boek lezen;

 

http://books.google.fr/books/about/Montaillou_een_ketters_dorp_in_de_Pyrene.html?id=C12-AAAACAAJ&redir_esc=y

 

Aan de hand van uiterst nauwkeurige verhoren van ketters wordt het laat middeleeuws leven beschreven,een waar gebeurd verhaal met waarheidsgetrouwe beschrijvingen uit die tijd.

Wel tot op het bijna saaie af nauwkeurige beschrijvingen van dat leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek een goed boek over hoe men van zeg maar in de prehistorie tot in de middeleeuwen leefden.

En dan bedoel ik een boek waarin omschreven wordt hoe men toen kleren maakten, land bewerkten, bouwden, de destijdse technologie enz....

Tips zijn welkom!

 

Ik heb wel een boek over het dagelijkse leven in de middeleeuwen en dat is al een flink dik boek.

 

Voor de tijdsperiode waarin jij zoekt lijkt het me dat het niet in een enkel boek zal passen.

Prehistorie begon namelijk 3 a 5 miljoen jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen waarom...want als de reden, het doel, duidelijker is, kunnen er meer antwoorden komen.

Misschien niet één boek met "alles" maar wel wat boeken die wel jouw doel beantwoorden.

Nou, ik heb zoiets van als door wat voor rede dan ook de huidige westerse beschaving en daarmee de technologie ineenstort, zitten we terug in de middeleeuwen of eerder.

Dan wil ik wel weten hoe men toen "(over)leefde" want die kennis is hier nogal verloren gegaan omdat je alles zo bij de AH en V&D kan halen.

Dan moet je het zelf maken / kweken.

Dus wil ik weten hoe

(natuurlijk kom ik niet uit een ei en weet wel het een en ander, maar veel weet ik ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik dacht al zoiets :)

Je hoeft niet terug naar de middeleeuwen hoor.

Met Singer naaimachines kan je heel lang kleding maken en vermaken.

Breien van gesponnen wol, kan nu wel maar bestond in de oertijd nog niet.

Weefgetouwen zijn er nog steeds dus stof maken lukt ook wel(eerst het oude maar opmaken)

Eten verbouwen, klaarmaken en bewaren is iets wat je zelfs van de omaatjes in de maatschappij kan leren. Ook daarvoor hoef je niet naar de prehistorie terug.

Zelfs zonder koelkast hoef je niet als je zonnepanelen genoeg hebt.

 

Je wilt dus informatie om lange tijd te overleven. Prima, je bent op het juiste forum.

Lees, leer en stel je vragen.

 

O, leuk testje, zet dit weekend je gas en stoom eens uit. De hele dag, van opstaan tot naar bed gaan, of nee, twee dagen zelfs.(dan voel je de koude beter)

Probeer je eens te redden, schrijf in elk geval op wat niet lukt en wat je aan wilt pakken om een keer dat het echt gebeurt wel te laten lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Leven van het land" van John Seymour is een goed boek, dat helaas erg veel opbrengt op Marktplaats.

 

Bij de Amish (een religieuze groepering in de VS) zit ook veel kennis. Kijk maar op google. De Japanse naaimachine fabrikant Janome heeft zelfs een speciale (712t) machine gemaakt voor de Amish. Hij heeft alle gemakken van een moderne machine (zigzaggen en knoopsgaten maken) en hij past in een oud Singer trapnaaimachine onderstel;

 

http://lizstevens.hubpages.com/hub/Janome-Sewing-Machine-Sewing-Cabinets-Treadle-Sewing-Cabinet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee jaar terug in Frankrijk Guédelon ( http://www.guedelon.fr/nl/ ) bezocht ,een werf waar voornamelijk vrijwilligers een kasteel uit 13 de eeuw bouwen met de middelen en materialen van toen .

Geen slijptol ,betonmolen of bulldozer gezien op het hele terrein ,ze maken er op ambachtelijke wijze hun eigen vloertegels ,bakstenen ,spijkers ,smeedijzer ,houten balken ,rieten manden ,touw ,...

Ik meen me zelf te herinneren dat ze steeds vrijwilligers zoeken om mee te bouwen ,de werken zijn in 1997 gestart en zullen vermoedelijk 25 jaar in beslag nemen .Je hebt maw nog een tijdje tijd om een bezoek te plannen .

 

http://www.guedelon.fr/nl/het-avontuur-guedelon/presentatie_01_01.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Online kookboek met veel middeleeuwse recepten: Coquinaria

Enkele recepten heb ik gemaakt, geleerd van kokin die lesgeeft over het eten van de Middeleeuwen.

Ik denk dat sommigen mensen niet willen weten hoe het gemaakt is of wat er in zit. Maar...het smaakte fantastisch.

 

In datzelfde weekend een lezing gevolgd, en vele gesprekken gehad, over het bouwen van kathedralen. Wat me daarvan nog bijstaat is ongeveer dit:

De bouw kon wel eeuwen duren. Het kwam ook wel voor dat er slechts een gedeelte gebruikt werd en de rest nog gebouwd werd.En of het zo stevig was als de kathedralen nu zijn? Jawel want de slechte bouwstukken stortten in, met regelmaat. Dat kostte een paar werknemers. Maar vanaf de puinhopen bouwde men weer verder en uiteindelijk werden die kathedralen het stevige bouwwerk wat ze nu zijn.

 

Vooral die laatste zin he, als prepperheb ik dat onthouden. Er zal ooit ergens iets instorten, de economie, of iets met radioactief spul, welke ramp dan ook, er gebeurt iets...en dan kost het een paar levens...en dan bouwen we weer op en verder...en het zal stevig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal boeken van prof. A.Th. van Deursen gelezen. Het boek 'Mensen van klein vermogen' geeft een mooi inkijkje in het leven van de gewone man in de 17e eeuw; dat is wel later dan de Middeleeuwen, maar ver voordat de industrialisatie zijn intrede deed.

 

http://www.bol.com/nl/p/mensen-van-klein-vermogen/1001004004439935/

Het uitzonderlijke van deze studie is dat er niet, zoals in de meeste boeken over deze periode, bij uitsluiting aandacht is voor de gouden, beroemde mensen uit onze Gouden Eeuw, maar juist voor het bestaan van de eenvoudige mensen, mensen van klein vermogen. In 'Het dagelijks brood' gaat het over de materiële kanten van het bestaan van de ambachtsman, de boerenknecht, de visser, de matroos en de huursoldaat, het probleem van de armoede maar ook de mogelijkheden om rijk te worden. Het deel 'Volkscultuur' behandelt de vrije uren: het huwelijksleven, herbergbezoek (met het daarbijbehorende geweld) en ontspanningslectuur. 'Volk en overheid' heeft als thema de massa onder het gezag van haar overheid, het regeringsbeleid dat actieve medewerking van de onderdanen vraagt en hen verplicht de overheid met lijf (ten tijde van oorlog) en goed (belastingen) bij te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Leven van het land" van John Seymour is een goed boek, dat helaas erg veel opbrengt op Marktplaats.

 

Wat een goede tip dat boek! Ben even gaan kijken en in de Engelse of Duitse uitvoering zijn ze veel goedkoper te vinden. Maar..... ik heb m hier ook gratis in het Engels gevonden als download (PDF): http://regiofair.files.wordpress.com/2008/04/john_seymour-the_complete_book_of_self_sufficiency-2.pdf

 

Alleen zal 250 pag. printen ongeveer net zoveel kosten als een Engelse uitvoering :-)

 

Mooie plaatjes en er is veel hand gereedschap nodig wat een gemiddelde Nederlander niet in huis heeft. Dus @nitrogenix : veel snuffelen in kringloopwinkels of op rommelmarkten is volgens mij wel noodzakelijk om de skills uit het boek te kunnen toepassen. Een goede aanbieder in antieke gereedschappen is ook: Ducotools.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Davena. Geweldig dat dit boek ook op internet te vinden is. Een klassieker en inmiddels ook een collectors item. De Nederlandse uitvoering wordt regelmatig op Marktplaats aangeboden. Daar wordt op gejaagd. Meestal zie je de paperback, die zou ik nooit kopen, dan zou ik de Engelse uitvoering gratis uitprinten. Ik heb in mijn rijke tijd de gebonden Nederlandse uitvoering gekocht via Marktplaats. Duur, maar dan heb je wel wat....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je zoekt alternatieve marktjes af. Ik heb het boek 'leven van het land', ingebonden, een paar maanden geleden nog gekocht op een marktje in 'De Berenklauw'

Dat is een alternatieve leefgemeenschap rond Leuven.

15 euro.

Het was het duurste boek dat hij bij had.

Ook nog boeken gekocht over geneeskundige planten.

Een vriend van mij had de tent al afgeschuimd voor ik er was, en die had er 20 boeken gekocht.

Allemaal over geneeskundige planten.

Allemaal tussen de 1 en 10 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik dacht al zoiets :)

Je hoeft niet terug naar de middeleeuwen hoor.

Met Singer naaimachines kan je heel lang kleding maken en vermaken.

Breien van gesponnen wol, kan nu wel maar bestond in de oertijd nog niet.

Weefgetouwen zijn er nog steeds dus stof maken lukt ook wel(eerst het oude maar opmaken)

Eten verbouwen, klaarmaken en bewaren is iets wat je zelfs van de omaatjes in de maatschappij kan leren. Ook daarvoor hoef je niet naar de prehistorie terug.

Zelfs zonder koelkast hoef je niet als je zonnepanelen genoeg hebt.

 

Je wilt dus informatie om lange tijd te overleven. Prima, je bent op het juiste forum.

Lees, leer en stel je vragen.

 

O, leuk testje, zet dit weekend je gas en stoom eens uit. De hele dag, van opstaan tot naar bed gaan, of nee, twee dagen zelfs.(dan voel je de koude beter)

Probeer je eens te redden, schrijf in elk geval op wat niet lukt en wat je aan wilt pakken om een keer dat het echt gebeurt wel te laten lukken.

 

In mijn doomsday senario, zullen er binnen no time geen oude oma's meer zijn.

Verder geloof ik (en mn portemonnee) niet in gadgets zoals zonnepanelen en Japanse naaimachines.

Dat is vast houden aan wat vergaan is en je bent dan een doelwit voor anderen.

Low teck is waar ik dan naar streef

 

Dank voor te tips tot dusvere!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn doomsday senario, zullen er binnen no time geen oude oma's meer zijn.
Dat denk ik ook, maar ze zijn er nu nog wel. Een enorme bron van informatie.

Prima om low teck te denken. Probeer maar vast te leven zonder stekkers,zonder stekkers aan je apparaten.

-Vegen in plaats van stofzuigen, en de matjes uitkloppen in plaats van zuigen.

-Brooddeeg kneden in plaats van in de broodbakmachine.

-Bloempotkoelkast in plaats van koelkast.

-Een mechanisch horloge in plaats van een met batterijen. Klok kunnen maken van stokjes en de zon.

-Zelf gitaar spelen in plaats van de elektrische gitaar.

-Kaarsen maken, of olielampen maken.

-Douchen met warmer water uit een zwarte zak die in de zon gehangen heeft.

-Groenten en fruit in je tuin verbouwen, of op je balkon, of in je raam (verticaal tuinieren)

-Koken op een houtvuurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk vind dat "leven van het land" een zwaar overgewaardeerd boek;enorm veel info maar dan wel zo oppervlakkig gebracht dat je er in de praktijk weinig tot niets aan hebt.

Leuk om s'avonds bij de open haard in te lezen en ideetjes op doen maar meer ook niet.

 

Klopt! Ik heb de Engelse (gebonden) uitvoering en het viel me stevig tegen. Leuk om lezen wat er allemaal kan maar als het gaat om (moes-)tuinieren, veeteelt en bijenteelt is het boek niet meer dan een algemene inleiding. Op het moment dat je daadwerkelijk aan de slag gaat moet je verder zoeken naar informatie. Wel veel mooie en romantische tekeningen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek een goed boek over hoe men van zeg maar in de prehistorie tot in de middeleeuwen leefden.

En dan bedoel ik een boek waarin omschreven wordt hoe men toen kleren maakten, land bewerkten, bouwden, de destijdse technologie enz....

Tips zijn welkom!

 

Waarom ? Wil je terug naar de middeleeuwen ? De heksenverbrandingen, de inquisitie, de pest, het juk van de katholieke kerk... Ik kijk er al naar uit:(

Als je de term katholieke kerk vervangt door islam en sharia, dan kan je evengoed naar 1 of ander stan land gaan, dan zit je al terug in de middeleeuwen...

 

Maar maak je maar geen zorgen, we zullen zo ie zo terug naar de middeleeuwen gaan, het is maar een kwestie van tijd.

 

http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.doomsteaddiner.net/blog/wp-content/uploads/2012/11/olduvai01_en.gif&imgrefurl=http://www.doomsteaddiner.net/blog/tag/olduvai-theory/&h=562&w=750&sz=50&tbnid=Y4jP3I39joSuLM:&tbnh=94&tbnw=125&zoom=1&usg=__-Vo-V9YZlSF-qx3xcdaoxTBna_A=&docid=-yEXNjChUNGNZM&sa=X&ei=2MS-Uqa0HubJygPU9YDQDA&ved=0CE0Q9QEwBA

 

Ik kan u het boek : "When technology fails" van Matthew Stein aanraden.

 

Een uitgebreide klepper van 490 bladzijden, met zeer uitgebreide referenties waardoor jezelf bepaalde interessegebieden nog verder kunt uitdiepen.

Het is niet zo zeer een kwestie van terug naar de middeleeuwen te gaan, maar zoals de subtitel vermeld : een handleiding voor zelfvoorziening, duurzaamheid en het overleven van the long emergency (hoe je dat laatste correct kunt vertalen weet ik eigenlijk niet goed. Er wordt vooral het feit van peak oil mee bedoeld, dus het einde van de goedkope en alomtegenwoordige energie en grondstoffen). Dus overleven zonder electriciteit, volle supermarkten, het benzinestation enz...

 

Het boek is wel amerikaans georienteerd, maar helaas vind je in Europa niet zoveel materiaal, toch niet dat ik weet. Plus dat Europa nog een toren van Babel is, er zijn misschien bv wel interessante boeken in het Spaans of Fins, maar die kan ik helaas niet lezen :(

 

Wat ik ook zeer interessant vind is de website : http://www.lowtechmagazine.be

 

Net zoals ik, stelt deze website gewoon onze huidige technologie in vraag.

 

Er worden zeer veel windturbines gebouwd om stroom op een groene manier op te wekken, maar waarom ? Waarom zetten we die windenergie niet onmiddellijk om in mechanische energie ? Nu maak je er eerst stroom van, dan ga je die stroom transporteren, en dan zet je hem terug om in mechanische energie, bij elke stap verlies je rendement.

Met de huidige materialen en kennis zou de traditionele windmolen fel verbeterd kunnen worden, met een veel hoger rendement tot gevolg. En toch zou de technologie simpeler, beter beheersbaar, en minder kwetsbaar zijn.

Als dit je moest interesseren : http://www.lowtechmagazine.be/2009/11/geschiedenis-van-de-windmolen.html

 

En zo geeft deze website tal van voorbeelden.

 

De chinese kruiwagen bv waarmee één persoon makkelijk tot 300 kg vracht zou kunnen transporteren.

 

Als je er nu 1 moest bouwen en er mee over straat rijden zullen ze je zot verklaren. Als morgen de pleuris uitbreekt in het M.O. en de olietoevoer stopt naar Europa dan zullen ze je geniaal vinden....

 

En vooral, zou het ook niet een kwestie van een serieuze mentaliteitswijziging zijn ? Vroeger werkte een hele gemeenschap samen ter voordeel van deze gemeenschap, bij bv de bouw van een waterput in het centrum van het dorp, nu is het altijd maar ieder voor zich. Het egocentrische viert hoogtij. :(

 

Ik hoop u hiermede een beetje geholpen te hebben

 

Spechtje

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...