Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuurwerklont als olielamp pit


Wafels

Aanbevolen berichten

Op het moment hebben ze bij de Action zakjes met vuurwerk lonten 4 voor nog geen 40 cent en ik wilde weten of deze te gebruiken waren als

lont voor een geimproviseerd olielampje dus maar even geprobeerd :)

Indien u zegt je kan het ook zo of doen dan ben ik dat helemaal met u eens want er zijn tal van oplossingen ,

maar ik heb deze keer voor een drijvend lontje gekozen en als drijflichaam heb een stukje kurk genomen in dit geval , ze hadden bij de Action ook 3 kurken onderzetters voor pannen

voor iets van 1,60 euro dus je valt je geen bult en je kan tig olielampjes ermee maken :D

De lont werkt prima zowel voor plantaardige olie (ik had nog wat ranzige olie en dan kom je daar zo mooi mee van af :) ) alsook lampolie maar dan moet je de pit wel kort houden

paar mm voor de plantaardige olie kun je goed 5a 6 mm lont hoogte nemen

hier het resultaat

DSCF8501.JPG.2c694623d6884410b30fdafed6ebb1ed.jpg

dit zijn die zakjes lonten

DSCF8494.JPG.f65590578a7988a01749325103bbb0e0.jpg

de onderzetter met wat afgetekende drijvertjes

DSCF8495.JPG.016cd80829dc70a1da44b58af81040c9.jpg

de lont in een kokertje geplaatst wat gemaakt is van een stukje opgerold aluminium wat geknipt is uit een limonade blikje op het drijvertje heb ik

een stukje van dat aluminium tape geplakt maar in principe is het kokertje voldoende om ervoor te zorgen dat het kurk niet gaat branden

DSCF8487.JPG.26c3d39eacdec99c87fe27d6888a94c6.jpg

het drijvertje geplaatst in een glazen potje met olijfolie

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

nog een paar plaatjes

DSCF8489.JPG.7a5212f5e5b4dbb106ac6bd187d1b802.jpg

DSCF8490.JPG.888b11ba19ff7309b659fc1f96082fb8.jpg

Zoals jullie zien branden ze goed en geven geen walm of wat ook @vheeswijk ik denk dat dit soort olielampjes ook zeer geschikt zij net als in uw proef om met 1 waxine lichtje een blikje water te verwarmen het voordeel hier is dat het vermogen iets groter

is als dat van één enkel waxine lichtje je zoiets goed in een kleine ruimte kunt plaatsen

zoals een eenvoudige oplossingen voor olielampje buitenverlichting :rolleyes:DSCF8483.JPG.f8b0d27f816496e9c6ac6692e2b1f7e4.jpg

(gewoon een voor 3/4 doorgeknipt plastic melkpak met daarin een klein olijolie ''lampje''

gr will

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom ik heb dat niet geprobeerd :) want ik denk dat je dit wel zult ruiken als je dat brandt maar ik denk het wel , waarom niet ?

Zolang die motorolie brandbaar is moet dat mogelijk zijn misschien niet met deze lont want hij is vrij stijf omwonden maar in pricipe

kun je natuurlijk elke stuk katoenen stof als lont gebruiken .(je zou zelfs de motorolie wat voor kunnen verwarmen zodat ze dunner is

Je moet wel begrijpen dat als je gebruikte olie verbrandt er schadelijke dampen bij vrij zullen komen dus ik zou het zeker buiten huis gebruiken

of ervoor zorgen dat die dampen (gassen) naar buiten afgevoerd worden mbv schoorsteen en rookvanger

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Dat drijvende kurkje is de truuk. Ik heb ook al wat olijfolie lampjes in de fik gehad, maar het beste werkt dan een plat schaaltje zodat je het 'lont' met een stukje ijzer kan verschuiven/afstellen.

 

Die van jou drijft met het niveau mee!

 

Eenmaal niet walmend afgesteld blijft hij dan wel urenlang constant branden. :cool:

 

In een ander draadje postte iemand een berichtje met een link waar je zelfs kant en klare drijvertjes kunt kopen. Improviseren is wel uitermate eenvoudig en olijfolie zou iedereen moeten preppen, multifunctioneel, eetbaar ook nog en uitermate lang houdbaar.

 

Je hebt het over ranzige olie, ook olijfolie? Tot nu toe ben ik nog geen ranzige olijfolie tegen gekomen, zelfs niet van oude monsterpotjes van 40 jaar oud.

't Schijnt goed te kunnen, ranzige olijfolie, maar kennelijk moet je er bijna moeite voor doen. Niet in 't donker en luchtdicht opslaan, bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Dat drijvende kurkje is de truuk. Ik heb ook al wat olijfolie lampjes in de fik gehad, maar het beste werkt dan een plat schaaltje zodat je het 'lont' met een stukje ijzer kan verschuiven/afstellen.

Die van jou drijft met het niveau mee!

Eenmaal niet walmend afgesteld blijft hij dan wel urenlang constant branden. :cool:

In een ander draadje postte iemand een berichtje met een link waar je zelfs kant en klare drijvertjes kunt kopen. Improviseren is wel uitermate eenvoudig en olijfolie zou iedereen moeten preppen, multifunctioneel, eetbaar ook nog en uitermate lang houdbaar.

 

Je hebt het over ranzige olie, ook olijfolie? Tot nu toe ben ik nog geen ranzige olijfolie tegen gekomen, zelfs niet van oude monsterpotjes van 40 jaar oud.

't Schijnt goed te kunnen, ranzige olijfolie, maar kennelijk moet je er bijna moeite voor doen. Niet in 't donker en luchtdicht opslaan, bijvoorbeeld.

 

Dit werkt ook (zijn ook te koop in glazen staafjes, maar ik weet niet meer waar) http://www.nicethingz.nl/kaarsen-en-olielampen/509-duo-design-olielampje-van-rvs-staafjes-flicker-mini.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Davena of dat met plantaardige olie weekt betwijfel ik want zo hoog wordt die olie niet opgezogen . Dit principe voor lampolie lampjes

is wel interessant , maar wel erg duur . Wel goed en makkelijk zelf te maken met een stukje koperen buis (remleiding koper of staal ) of ander buis (oude stukjes autoantenne ed)

enkel deze ''lampjes zijn erg gevoelig voor tocht je zou ze het beste in een grote hoge glazen vaas kunnen zetten . @Raycoupe vraag me niet waarom die olie ranzig was , ik schreef ranzig omdat het niet echt rook zoals olijfolie doet en ook die smaak niet echt meer had vandaar

het was een doorzichtige glazige fles waar het in zat (merk zal ik maar achterwege laten :p Die drijvende brandertjes zijn inderdaad een ideale oplossing

want ik heb er ook genoeg gemaakt en allemaal staand of liggend in de olie wat je telkens moest bijstellen . Dat hoeft hier niet je stelt je lont in en

het blijft nagenoeg hetzelfde (na verloop van tijd zul je de lont wat moeten bijstellen maar dat heb ik tot nu toe nog niet hoeven te doen .

Ik heb kurk gepakt als drijver maar je kan natuurlijk ook gewoon een stukje hout nemen of zo (da wel die aluminium folie erover .

In ieder geval voor plantaardige olie lampjes een ideale en toch simpele oplossing

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...