Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overstroming door zee: wat heb je dan aan een waterfilter?


Rambi

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het wordt op dit forum steeds aangenomen dat ontzilten door middel van koken zoveel energie vergt, maar is dat eigenlijk wel zo?

 

In de tachtiger jaren kende ik een bijstandsgezin waarvan het echtpaar gek op alcohol was. Hoe ze het precies deden weet ik niet meer, maar door middel van een snelkookpan waarvan het veiligheidsventiel vervangen was door een lang gekruld koperen pijpje, destilleerden ze zelfgemaakte wijn en dergelijke. Voor zover ik me kan herinneren stond die pan op een laag pitje op het fornuis - zou ook op een petroleumstel kunnen - en liep er een klein maar gestadig stroompje 'moonshine' in een fles.

Ontzilten is technisch gezien bijna hetzelfde.

 

Bovendien komt er bij dit proces warmte vrij, hetgeen in de winter meer dan welkom is.

 

@vheeswijk , kom er eens in als je wilt...

 

 

Klopt inderdaad, ik zie het probleem niet in de energie. Je hebt op een gemiddelde zolder niet de spullen voor handen om dit proces veilig uit te voeren zonder dat je per ongeluk een bom maakt ipv vers water door overdruk op de ketel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh @Nonkel Jones , Toch valt het mee wat je nodig hebt een pan met deksel of een pan en beter een rond schaaltje (bij de action iets van 1 euro) er boven op

koperen buis wat je tot een spiraal wikkelt en emmer gevuld met water waar je die spiraal in doet dus eigenlijk drie dingen waarvan de koperen buis het duurste

je zou dit van te voren kunnen maken en in huis hebben of zelfs desnoods ter plaatse kunnen improviseren (zul je wel wat koperen buis uit je huis (of dat van de buren ;):o ) ) ) moeten slopen FirstPotStill.jpg.9ab48a0f5bb2b97df8e0d9b087fbbe0e.jpg

@vheeswijk Zodra je water kookt kost het inderdaad niet veel energie meer om het om te zetten tot stoom maar het verwarmen tot de 100 graden Celcius toch wel maar zoals u zegt

ik denk dat het van harte welkom is

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Oordeel nooit over een ander voordat je 2 manen lang in zijn mocassins hebt gestaan". (Indiaas gezegde).

 

Perceptie, ha, ha, je moest eens weten wat hier binnenkomt.

 

Je ziet het, ik ben je advies al aan het opvolgen, want ik vertel gewoon wat ik belangrijk vind, namelijk de manier waarop wij met elkaar omgaan op deze site, ook als jou dat irriteert.

 

 

Hier laat ik het bij. Hoe irritant sommigen dat ook zullen vinden :)

 

Hey Dick ben erg benieuwd of ze in India weten wat een mocasin is :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh, is de desalinator van Katadyn niks voor in de Prepshop? Of een goedkoper alternatief met vergelijkbare capaciteiten? Ikzelf zou daar best interesse in hebben...

 

Dan moet het wel een kwalitatief product zijn katadyn is erg trots op hun producten (terecht hoor). Dit heeft in dit geval alleen nadelen. 1 ze willen niet met ons in zee maar alleen met de dealers die ze al hebben en 2 ik krijg het zelfde gevoel als @DickBerts als hij echt goed zou zijn dan hebben ze niet zo'n beperkte garantie, dat zorgt dat ik daar over twijfel...

 

Een alternatief zou kunnen, mensen ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet het wel een kwalitatief product zijn katadyn is erg trots op hun producten (terecht hoor). Dit heeft in dit geval alleen nadelen. 1 ze willen niet met ons in zee maar alleen met de dealers die ze al hebben en 2 ik krijg het zelfde gevoel als @DickBerts als hij echt goed zou zijn dan hebben ze niet zo'n beperkte garantie, dat zorgt dat ik daar over twijfel...

 

Een alternatief zou kunnen, mensen ideeën?

 

Oke, dat wist ik niet, jammer. Hieronder wat links naar andere desalinators en aanverwante producten. Ik heb geen tijd om ze allemaal op hun merites te beoordelen maar zou hier geen waardig alternatief tussen zitten?

 

http://www.landfallnavigation.com/desalinator.html

http://www.echotecwatermakers.com/?gclid=CJugzt-Z0LsCFUr4wgodiiYA_g

http://www.fastcodesign.com/1662933/c-water-a-solar-water-desalinator-thats-stowable-on-life-rafts

http://www.sharplift.com.au/desalination.html

http://www.seafresh.co.uk/desalinator-selection_61_3.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat wist ik niet, jammer. Hieronder wat links naar andere desalinators en aanverwante producten. Ik heb geen tijd om ze allemaal op hun merites te beoordelen maar zou hier geen waardig alternatief tussen zitten?

 

http://www.landfallnavigation.com/desalinator.html

http://www.echotecwatermakers.com/?gclid=CJugzt-Z0LsCFUr4wgodiiYA_g

http://www.fastcodesign.com/1662933/c-water-a-solar-water-desalinator-thats-stowable-on-life-rafts

http://www.sharplift.com.au/desalination.html

http://www.seafresh.co.uk/desalinator-selection_61_3.html

 

Wellicht wel, bedankt voor het opzoeken! Ik zal er naar kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Zodra je water kookt kost het inderdaad niet veel energie meer om het om te zetten tot stoom maar het verwarmen tot de 100 graden Celcius toch wel maar zoals u zegt ik denk dat het van harte welkom is

@Nonkel Jones : @Wafels ; Nee, het is juist andersom: Je hebt 4,18 KJ/grad. C nodig om 1 liter water 1 grad. C in temperatuur te doen stijgen. Dus om een liter water van 10 graden naar het kookpunt te brengen heb je 90x4,18 = 376 Kilojoules nodig. Dat valt nog wel mee.

Daarentegen heb je maar liefst 2249 kilojoules nodig om van 1 kg kokend water naar 1 kg stoom te komen. Dat is pas echt veel warmte. Dat is het slechte nieuws.

Het goede nieuws is dat die kollossale hoeveelheden warmte niet echt verloren zijn. Op een goede geïsoleerde zolder komt al die warmte weer in de omgeving terecht en gedraagt de distillatie opstelling zich als een heuse kachel. Het is eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee dan om een 'kachel' te ontwerpen die als bijproduct schoon water levert zonder dat dit veel meer energie kost.

@vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed!! Voor het grotere goed (namlijk dit forum) ga ik de beste tip van de hand doen om betaal baar aan zo'n mooie Katadyn Survivor-35 desalinatiefilter te komen... hiermee snij ik wellicht mijzelf in m'n vingers, want ik zit zo krap dattik ook voor dit trucje geen geld heb en het dus al een tijdje onder de pet houd, maar wellicht staat het idee iemand zo aan dattie voor mij 1-tje extra mee besteld....

 

Bijna elk zeewaardig reddingsvlot, je kent ze wel die witte cillinders, is uitgerust met deze filter... Die vlotten zijn onderhevig aan keuringen met als voornaamste criterium de datum... en deze vlotten worden, vaak nog prima werkend, nogal eens afgekeurt... Afgekeurde vlotten worden nog wel eens in partijen geveild of los aangeboden voor bodemprijzen... tussen de €150 - €600 heb je er 1... het vlot zit vol met bruikbare spullen, is op zichzelf vaak nog in z'n geheel bruikbaar... MAAR IN HET VLOT ZIT DUS ZO'N GEILE KATADYN DESALINATIEFILTER!!!

 

Ik zeg, da's een flinke korting!!

 

En nou zijn de afgekeurde vlotten waarschijnlijk op voordat ik eindelijk eens m'n slag kan slaan, maargoed...:p Ik vind dat elke kustbewoner er 1 zou moeten hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anvil dan toch graag een wat betere specificatie van het soort vlot waar deze dingen in moeten zitten , want ik ken eigenlijk enkel maar

die zakjes water net als van seven oceans noodrantsoenen . @Tom ze worden wel eens via pleziervaart magazine blaadjes tweedhands aangeboden

of bij marktplaats .of net als hier op het prikbord van mijn provider (zeelandnet ) maar ik ken enkel van die 0,5 l zakjes noodrantsoen water

maar het is goed mogelijk dat ze wel in van die grote liferafts zitten van groter passagiersschepen (maar dat zijn ook hele grote en dure vlotten waarvan ik

niet denk dat je ze tweedehands zult vinden maar dat die gewoon terug gaan naar de fabrikant )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk U heeft helemaal gelijk :o , misschien dat een geisoleerde ketel /pan deze energie wat omlaag kan brengen mede dmv het geheel compact te maken en het water in je condensor

voor te verwarmen door je stoom zoals dit plaatje toont (vond dat wel een interessant idee ) Wat mij wel zorgen baart is dat bij een overstroming er allerlei ook chemisch afval i het zeewater terecht

komt ik denk daarbij aan auto's die weg worden gespoeld ed daar zit genoeg '' rotzooi '' in (ik denk aan de brandstof maar ook carterolie of koelmiddel ed en ik kan me voorstellen dat dit zich met

zeewater zou kunnen mengen en wat dan het resultaat is bij distillatie ???? Misschien dat u hier iets meer over zou kunnen zeggen @vheeswijk ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Schoon zeewater moet je toch aan de slag kunnen, er is en soort ontzilter voor ontwikkelinghulp gemaakt.

Deze wordt door de zon verwarmt, maar misschien kunnen wij er een gasbrander onder zetten.

 

Het heet de Eliodomestico

 

[ATTACH=CONFIG]7129[/ATTACH]

 

 

 

http://www.gabrielediamanti.com/projects/eliodomestico---how-does-it-work/

 

fimpje

 

Denk dan meer met metaal en een soort ketel maken, tenzij je goe kunt pottebakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk U heeft helemaal gelijk :o , misschien dat een geisoleerde ketel /pan deze energie wat omlaag kan brengen mede dmv het geheel compact te maken en het water in je condensor

voor te verwarmen door je stoom zoals dit plaatje toont (vond dat wel een interessant idee ) Wat mij wel zorgen baart is dat bij een overstroming er allerlei ook chemisch afval i het zeewater terecht

komt ik denk daarbij aan auto's die weg worden gespoeld ed daar zit genoeg '' rotzooi '' in (ik denk aan de brandstof maar ook carterolie of koelmiddel ed en ik kan me voorstellen dat dit zich met

zeewater zou kunnen mengen en wat dan het resultaat is bij distillatie ???? Misschien dat u hier iets meer over zou kunnen zeggen @vheeswijk ??

gr will

@Wafels : Alle vluchtige verontreinigingen destilleren mee in je "zuivere" water. Zouten en zwaardere olieën destilleren niet mee. Als het distillaat stinkt, bv. naar benzine, dan weet je dat dit niet zuiver is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was toch ook iets met een slang en een trechter !?

 

Ben ff vergeten hoe het werkte :confused:;)

 

Ik heb vroeger ooit geleerd dat je uitdroging ook kunt tegen gaan met een klysma, eventueel zelfs met enigszins vies water, maar of het ook met zout water kan, weet ik niet (meer). Wellicht kan @Keyser Suze hier iets over zeggen.

 

Er was dacht ik wel iets met een zout of suikeroplossing.

 

:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger ooit geleerd dat je uitdroging ook kunt tegen gaan met een klysma, eventueel zelfs met enigszins vies water, maar of het ook met zout water kan, weet ik niet (meer). Wellicht kan @Keyser Suze hier iets over zeggen.

 

Er was dacht ik wel iets met een zout of suikeroplossing.

 

:cool:

 

Schoon water zou ik gebruiken. Je kunt inderdaad via een klysma (slang in de bips) vocht toedienen. Hoeveel je dikke darm op kan nemen per uur geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...