Ga naar inhoud
GENEGEERD

Omschakeling op groene energie blijkt zinloos (voor NL)


Tom

Aanbevolen berichten

Net als in Duitsland zijn wij Nederlanders ook erg bezig met alternatieve energie zoals zon en windenergie, menigeen denkt dat we net als in Duitsland kunnen omschakelen naar een alternatieve energie voorziening, dus geen kolen of gas centrales meer. We krijgen dus een ander vorm van energie voorziening of energietransitie of in het Duits de populaire uitdrukking Energiewende.

 

Deze vorm van energie is zeer onbetrouwbaar zoals bleek in december;

De wind en de zon dragen in grote delen van het jaar vrijwel niets bij aan de stroomproductie, en dan ook nog eens juist in perioden als er veel vraag is naar stroom, zoals in december.

 

Toen stonden niet alleen vrijwel alle 23.000+ Duitse windmolens volledig stil, maar produceerden de met € 108 miljard euro (!!) gesubsidieerde zonnepanelen zo weinig stroom, dat ze zelfs rond het middaguur slechts een paar kilowatturen konden leveren. De door velen 'overbodig' geachte kolen-, gas- en kerncentrales moesten 95% van de Duitse energiebehoefte 'overnemen'.

 

 

 

Massale stroomuitval dreigt

 

De met honderden miljarden euro's gesubsidieerde 'Energiewende' heeft een gevaarlijke situatie gecreëerd. Conventionele centrales zijn door deze oneerlijke concurrentie op of over de rand van bankroet gebracht, en dat terwijl tot in lengte van jaren niet één kolen-, gas- of kerncentrale kan worden gemist. Critici waarschuwen daarom dat er door de verdere omschakeling op 'groen' massale en langdurige stroomuitval dreigt, vooral in de wintermaanden.

 

Ook de Nederlandse regering gaat door met een vergelijkbare, even zinloze als extreem kostbare omschakeling op 'groen'. Zo moeten wij € 18 miljard extra belasting betalen - per huishouden € 360 euro extra per jaar.

 

 

 

LEES VERDER OP DE LINK

 

DIE WELT

 

CLIMATEGATE.NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb 4.2 KW op het dak. Van maart tot eind november dekt dat bijna mijn volledige energiebehoefte. Je spaart er in elk geval brandstof mee uit.Nog een kleine generator voor noodgevallen en we zijn zelfvoorzienend. Waarom zou een volledig land dat niet kunnen. Gascentrales schakel je aan of uit naar wens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de laatste weken aan het inlezen over zonnepanelen. Ik vind het moeilijk. Ik wil niet afhankelijk zijn, dus ik neem ze. Is een investering, maar als ik de rekeningen van twintig jaar naast elkaar leg is mijn verbruik niet omhoog gegaan, wel de diverse soorten transportkosten en belasting. Vooral die transportkosten lopen enorm op. Dat gaat nog wel even door. Dus beter maar wel aan zonnepanelen beginnen, het heft in eigen handen nemen...maar wat een uitzoekwerk zeg.

Qua gas voor de cv (die door de woningstichting niet vervangen wordt en veel energie kost) wil ik een zibro of losse gaskachel. Een houtkachel is helaas verboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let maar even op met die panelen. Als je een groot systeem neemt, dan kies je meestal netgekoppeld. Dat betekent dat je geen stroom hebt als het net plat gaat. Bovendien starten ze hier in Vlaanderen wellicht met een vergoeding voor het gebruik van het net. Daar gaat een deel van je investering de mist in omdat je toch kosten krijgt. Toch maar even goed doorrekenen. Als ik je een tip mag geven Natec is een heel fatsoenlijk (Nederlands) bedrijf waar ik zelf ook mee werkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De met honderden miljarden euro's gesubsidieerde 'Energiewende' heeft een gevaarlijke situatie gecreëerd. Conventionele centrales zijn door deze oneerlijke concurrentie op of over de rand van bankroet gebracht, en dat terwijl tot in lengte van jaren niet één kolen-, gas- of kerncentrale kan worden gemist. Critici waarschuwen daarom dat er door de verdere omschakeling op 'groen' massale en langdurige stroomuitval dreigt, vooral in de wintermaanden.[/i]

 

Ook de Nederlandse regering gaat door met een vergelijkbare, even zinloze als extreem kostbare omschakeling op 'groen'. Zo moeten wij € 18 miljard extra belasting betalen - per huishouden € 360 euro extra per jaar.

 

dit roepen er steeds meer, maar nog steeds is dit geen probleem in duitsland, belgie net zo, wel schreeuwen maar niets merkbaar, ik volg er meerdere, oa kritischewind (een belg die antie groen is) schreeuwt dat alles fout is etc...maar andere belgen als ik navraag doe merken er niets, geen uitval, ook vorig jaar zou er uitval zijn, wederom niets gebeurt...deze winter zelfde verhaal...schreeuwen maar er gebeurt niets.

 

wat is oneerlijke concurrentie als er toch echt meer nederlands VERBORGEN subsidie naar olie gas en kolen gaat dan groen! Men spreekt over backup centrales waarschijnlijk...die hebben we. Alleen die oude meuk in NL heeft een probleem, de olie is koninklijk, het gas heilig in nederland, zie recent weer in nieuws dat ze juist meer oppompen met allerlei bevingen weer in groningen (de staat de lusten, de bewoners de lasten heh!). We hebben geen nukes nodig voor medische redenen, daar bestaan al jaren kleine apparaten voor, alleen wil nederland dit niet weten want dan is er een een rede minder om voor nukes te gaan.

 

Kolen zijn gewoon kunstmatig laag uit 3e wereld landen...dus die kunnen we goedkoop laten delven, alsof het weer slaven zijn. En zowel nukes als kolencentrales zijn slecht op vraag en aanbod in te regelen...alleen gas centrales komen hiervoor in aanmerking....alleen ook die sluiten we want..kolen zijn goedkoper. De staat verdient zeer weinig aan jouw panelen of je windmolentje dus maken we het die moeilijk, want rutte ziet geen wind maar subsidie..en dat wilt hij niet, dat schuift ie liever naar onze shell!

 

Alle productie van zon en wind is een werelddeel verder of vaak al enkele tijdzones verder goed te verhandelen. Dat noemen ze dacht en nacht wat niet ineens over de hele wereld te gelijk plaats vindt. Maar niet verder vertellen hoor. Anders wil iedereen in elektra gaan handelen!

 

De aannemers liggen zowat stil, er word relatief weinig gebouwd en grote huisvestingspartijen bouwen nu voornamelijk omdat ze toch wel een deel geld kwijt zijn aan de nieuwe verhuurders toeslag. Elektriciens zijn in DE redelijk snel omgegaan naar het aanleggen van zonnepanelen, dit is voor menig kleiner installatiebedrijf de redding geweest. NL doet dit niet, de staat heeft niets aan zonnepanelen of windmolens, die vallen om en je hebt scrap-metal, een terrorist rijd een zonnefarm aan gort...ach wat jammer we hebben glas schade. Een nuke die klapt....oeps foutje, heel NL is besmet...we waren te laat met onze transitie! En dat zal het enige excuus zijn.

 

Kosten voorbeeldje..hoe ver we hadden kunnen zijn http://www.greenpeace.org/africa/en/getinvolved/They-profit-you-pay/

 

Waarom laat ook jij je gek maken dat oa DE geen nukes zou kunnen missen? Duitsland heeft zijn nukes gesloten enkele maanden na fukoshima! En raad wat...ze hebben nog steeds genoeg stroom daar!! Zou het dan toch dat dag nacht verschil kloppen? dat het transport van elektrahandel bestaat? Ja hoor die bestaat, dat is samen met de gascentrales die we nog hebben onze backup...weer een leugen van de olie dinosaurussen verjaagd.

 

En ander probleem wat ze je liever niet laten weten is dat particulieren niet eens zo mega veel verbruiken..dat is nog wel zelf te produceren, maar de industrie is de boosdoener, die hebben een verbruik dat ze nooit meer kunnen compenseren door hen daken vol te leggen met zonnepanelen. Ooit gehoord van powerrouters? Ook die zijn er al in nederland, kan je het zelf opslaan. Laat je ook niet wijsmaken dat zonnepanelen een laag rendement hebben, hiermee bedoelen ze alleen dat de panelen de energie per vierkante meter niet ten volle kunnen omzetten. 4000 tot 5000 wp op je dak is vaak genoeg voor een gemiddeld gezin en woning. En daarvan liggen de kosten rond de 6 a 7000 euro. Daarna bestaat er ook nog iets zoals power optimizers...maar ook dit moet je niet verder vertellen want hiermee knijp je ten opzichte van goedkope systemen alweer extra rendement uit je panelen...hiermee rek je een 4000wp systeem op tot 5000wp....en dat mogen we niet doen en heeft de staat liever niet dat we dit weten...want dan worden we te onafhankelijk!

 

PS dit is niets persoonlijks, ook niet mijn toon, enkel om te laten zien dat er meer is, en we meer kunnen en stiekem verder zijn in techniek dan dat we denken. En vooral...laat je niet sturen door de dino, maar kijk verder! Onderzoek en zoek etc. Het volk wil anders en in Duitsland ging de wet der grote getallen al werken, hier in NL komt dit alleen vertraagd op gang. Ga er in mee, en als je het geld hebt...kan je dit beter in zonnepanelen stoppen, krijg je meer geld van terug al was het maar dat je opbrengst gesaldeerd word. En ze je dit geïnvesteerde geld, wat op je dak ligt, niet meer van je rekening kunnen jatten ;-)

 

psps @lewieke in NL betalen we al..dat heet netwerkkosten!

 

PSPSPSPS die btw regeling was er om burgers af te schrikken, particulieren hebben hier geen last van, alleen maar voordeel...btw terugvragen...heerlijk...weer eens geld van de staat krijgen ipv alleen maar betalen ;-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die netwerkkosten maken het dus best rendabel om op accu's over te gaan. Ik kan ook nog kiezen voor 50/50 accu en net, ik verbruik in mijn huishouden rond de 1200 kWh, met wat aanpasssingen zou ik nog wat kunnen dalen. Als ik op panelen over ga ben ik liever meer kwijt zodat ik echt met stroom van het net kan.Die netwerk/transportkosten zijn idioot gestegen en stijgen wel door hoor.

Overigens doe ik het deels vanwege de kosten die ik moet maken en deels voor milieu en deels om van het net af te kunnen.

Een waterfilter of een jaarvoorraad wc papier is ook een investering, dus waarom energie niet, is mijn achterliggende gedachte. Bovendien verdien je na een aantal jaar de investering in energie terug, dat is met het waterfilter en de voorraad niet echt zo.

 

Zinloos?...voor het milieu is één persoontje wat wat zonnepaneeltjes neemt vrij zinloos maar toch denk ik dat al die druppels op de gloeiende plaat wel uitmaken. En al zou het niets uitmaken, heb ik in elk geval iets geprobeeeeeerd. iets gedaaaan. Meer dan alleen maar commentaar geven dat het allemaal niet goed is. Proberen goed te doen is goed, in mijn ogen. Niet eens proberen iets goed te doen is je overgeven aan depressie en slachtofferschap. Daar pas ik voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatieve energie vormen zijn goed, ik steun het ook van harte!

Alleen moet er wel een alternatief zijn wat de 100% capaciteit kan opwekken, of je het gebruikt is een tweede.

 

Wij hebben 30% stroom van de wind, maar de wind valt ook hier wel eens weg, dat betekend voor ons dat er "geschakeld" wordt, om en om een wijk voor 3 a 4uur zonder stroom.

Wat betekend dat onze eigen energie centrales niet voldoende capaciteit hebben om het eiland van 100% van stroom te voorzien.

 

Neemt niet weg dat je wel in moet zetten op groene energie vormen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in Spanje straks een accubank van 620Ah bij 48V en dat is voldoende om een aantal dagen door te komen zonder enige zon. Echter heb ik ook twee laadcontrollers die 80A bij 48V kunnen laden. Binnen "no time" (kwestie van een paar uur) is mijn accubank dus weer vol. Accu's zijn echter duur en slijten. Ik schat dat de mijne hooguit 10-12 jaar mee zullen gaan.

 

We moeten dus op zoek naar een ander soort opslagmedium en dat wordt de grootste uitdaging de komende jaren. Denk hierbij aan waterstof of iets dergelijks. Iets wat je in grote mate kunt opslaan en gebruiken wanneer nodig.

 

Dat is ook het grote probleem van de energiebedrijven. Er gaat vooral 's nachts heel veel stroom verloren door het net wat niet verbruikt wordt. Als er en groot opslagmedium zou zijn, dan kunnen we misschien wel met minder dan de helft van de huidige energie die we verbruiken. Er moeten dus grote opslagmediums komen verspreid over het land, maar dat is momenteel nog te duur en niet rendabel. Zodra het wel rendabel wordt, dan wordt het ook aantrekkelijk voor de particulier of een groep mensen. Denk aan een vereniging van huiseigenaren of een aantal buren die samen werken.

 

Ook zijn er een aantal nieuwe soort accu's in ontwikkeling die heel snel kunnen laden. Wat het precies wordt weet ik niet, maar de kleine versie hiervan zou mooi zijn voor een off the grid situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nabrander.

Verder moet je je afvragen of groene stroom opgewekt door een windmolen wel zo groen is. Die molens zijn erg onderhoudsgevoelig en weinig efficiënt. Ze worden vaak door samenwerking van Shell en energieleveranciers neergezet, dus kunnen ze je straks weer verder uitbuiten. Waarom gebruiken we het water niet? Of de vlieger aanbevolen door Wubbo Ockels. Eb en vloed is gratis en bovendien is water 1000x sterker als lucht. Nee, ze willen ons eerst windmolens en zonnepanelen laten aanschaffen om over 15 jaar weer over te stappen op bijv. water.

 

Als particulier denk ik dat je momenteel met zonnepanelen aangevuld met een kleine windgenerator en een opslagmedium aardig snel zelfvoorzienend kunt zijn.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groot probleem is opslagcapaciteit, die hebben we in Nederland eigenlijk niet.

Als gevolg daarvan exporteert Nederland overdag het overschot en 's nachts word het weer geïmporteerd.

 

Hierdoor is energie overdag goedkoop, en is het niet rendabel om een gascentrale dan te laten draaien.

En om die centrale alleen 's nachts te laten draaien kan niet uit, dan kan de investering niet uit.

Dus logisch dat er geen nieuwe centrales meer gebouwd worden. Ik zou als energiemaatschappij ook geen verliesgevende centrale in bedrijf houden, enkel zodat andere groene energie kunnen gebruiken.

 

Daar komt bij dat accu's produceren zeer vervuilend werk is, in China waar de meeste gemaakt worden hebben ze een meer die je vanuit de ruimte kan zien vol met giftige reststoffen van het maken van die accu's.

Windmolens zijn ook niet milieu vriendelijk om te maken, en hebben veel onderhoud nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincalnSpanje

 

Met dat panelenverhaal ga ik wel akkoord. Die windgenerator is relatief problematisch volgens mij. Ten eerste zijn de aanschafkosten relatief hoog en het rendement laag. Ten tweede moet je een bouwvergunning hebben die je in onze streken alvast heel moeilijk krijgt. Bovendien zijn er te veel 'wervelwinden' veroorzaakt door obstakels, woningen, ... die zorgen dat je windgenerator niet efficiënt werkt. Daarnaast is de energievraag van ons huishouden te hoog om bij weinig zonlicht zelf onze energie te produceren. Bij het narekenen ontdekte ik dat enkel de hele grote windturbines interessant zijn. Willen het net die zijn die in Vlaanderen op de fles gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jongens jongens jongens,

 

nu is het lekker makkelijk om hier te roep toeteren en te schelden

het is een TRANSITIE die zijn niet makkelijk, die gaan niet zonder slag of stoot,

natuurlijk de techniek is er, maar op landelijke schaal een omschakeling maken is niet zo makkelijk als een huis een beetje aanpassen

al is een huis aanpassen en zelfvoorzienend en ecologisch maken niet zo makkelijk als de meeste roepen (daar kunnen er hier een aantal over meepraten)

laat staan een heel LAND (17 miljoen inwoners) even omschakeling laten maken

makkelijker gezegd dan gedaan lijkt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel weer een redelijk simpele uitspraak.

 

Als zonne- en windenergie groener zijn dan conventionele centrales, gas, kolen, kern, enz, dan is elke kw opgewekt met alternatieve energie natuurlijk een plus.

Dat deze energie opwekking minder continue is mag duidelijk zijn.

En dus moet je daar oplossingen voor zoeken.

Biogas, waterkrachtcentrales enz enz kunnen helpen om de dippen op te vangen.

Overschot aan groene energie opslaan zal ook iets zijn wat kan helpen.

 

Maar vooral minderen zal de het grote verschil kunnen uitmaken.

 

Helaas blijkt uit zo'n opiniestuk maar weer dat we geen moer om iets geven behalve om wat wij denken nodig te hebben, 365 dagen per jaar 7 op 7 dagen 24 op 24 uur luxe en comfort :mad:

 

Wat de gevolgen zijn willen we niet zien, dat ons verwachtingspatroon compleet onhoudbaar is al net zo min, dat we gewoon luie donders en dikke vetzakken worden vinden we een schokkerende opmerking....

 

Tja mischien wordt het wel tijd voor een kleine crisis waarbij 99,99% 'opgeruimd' wordt....:confused:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hele "groene" gebeuren is op dit moment ook wel een hype, en dat gaat ook wel weer over.

 

Je moet naar het gehele proces kijken, dus ook hoe vervuilend de productie van "groene" technologie is en de levensduur en onderhoud.

En op het complete plaatje moet je een kosten baten analyse loslaten.

 

Het overgrote gedeelte van de bevolking/bedrijven zijn niet bereid om extra te betalen voor "groene" stroom.

 

Het is onzinnig als Nederland en de EU allemaal "groene" doelstelling gaat stellen, en de rest van de wereld (China o.a.) trek zich er niets van aan.

Die zogenaamde milieu conferenties van landen, is niets meer dan chantage van vervuilende landen, om te eisen dat ze geld krijgen van het "rijke" westen.

Dat kost alleen maar onnodig geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

We moeten dus op zoek naar een ander soort opslagmedium en dat wordt de grootste uitdaging de komende jaren. Denk hierbij aan waterstof of iets dergelijks. Iets wat je in grote mate kunt opslaan en gebruiken wanneer nodig.

 

Dat is ook het grote probleem van de energiebedrijven. Er gaat vooral 's nachts heel veel stroom verloren door het net wat niet verbruikt wordt. Als er en groot opslagmedium zou zijn, dan kunnen we misschien wel met minder dan de helft van de huidige energie die we verbruiken. Er moeten dus grote opslagmediums komen verspreid over het land, maar dat is momenteel nog te duur en niet rendabel. Zodra het wel rendabel wordt, dan wordt het ook aantrekkelijk voor de particulier of een groep mensen. Denk aan een vereniging van huiseigenaren of een aantal buren die samen werken.

 

Ook zijn er een aantal nieuwe soort accu's in ontwikkeling die heel snel kunnen laden. Wat het precies wordt weet ik niet, maar de kleine versie hiervan zou mooi zijn voor een off the grid situatie.

 

Ir, Lievense wilde dit probleem van energieopslag groot aan pakken. Zijn plan is nog steeds niet vergeten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ir, Lievense wilde dit probleem van energieopslag groot aan pakken. Zijn plan is nog steeds niet vergeten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense

 

Dat plan ziet er goed uit overigens. Ik denk dat energie wat over is moet omzetten in waterstof en dat weer gebruiken op momenten dat het nodig is. Gisteren zag ik bij toeval iets op tv waardoor sommige grote bedrijven juist betaald krijgen als ze energie afnemen op bepaalde momenten. Dit omdat er anders teveel stroom in het net zit. We hebben dus een vette overcapaciteit die we nauwelijks gebruiken ergens voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plan ziet er goed uit overigens. Ik denk dat energie wat over is moet omzetten in waterstof en dat weer gebruiken op momenten dat het nodig is. Gisteren zag ik bij toeval iets op tv waardoor sommige grote bedrijven juist betaald krijgen als ze energie afnemen op bepaalde momenten. Dit omdat er anders teveel stroom in het net zit. We hebben dus een vette overcapaciteit die we nauwelijks gebruiken ergens voor.

 

Blijkbaar is dat plan opgevist door 'De keizer van Oostende'.http://ode.be/ode/publicaties/nieuwsbrief/14-windenergie/1066-kunstmatig-energie-eiland-voor-belgische-kust

http://www.knack.be/nieuws/belgie/knokke-wil-energie-eiland-omvormen-tot-vakantie-eiland/article-normal-112064.html

 

Niemand die er overigens rekening mee houdt dat al die energie verloren gaat als door storm golven dat omgekeerd stuwmeer binnenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hele "groene" gebeuren is op dit moment ook wel een hype, en dat gaat ook wel weer over.

 

Je moet naar het gehele proces kijken, dus ook hoe vervuilend de productie van "groene" technologie is en de levensduur en onderhoud.

En op het complete plaatje moet je een kosten baten analyse loslaten.

 

Het overgrote gedeelte van de bevolking/bedrijven zijn niet bereid om extra te betalen voor "groene" stroom.

 

Het is onzinnig als Nederland en de EU allemaal "groene" doelstelling gaat stellen, en de rest van de wereld (China o.a.) trek zich er niets van aan.

Die zogenaamde milieu conferenties van landen, is niets meer dan chantage van vervuilende landen, om te eisen dat ze geld krijgen van het "rijke" westen.

Dat kost alleen maar onnodig geld.

 

Het groene interesseert langzamerhand steeds minder mensen en meer zien het als prettige technologische vooruitgang en investering of los komen van bedrijven die maandelijks geld incasseren.

Ik ken weinig dingen die geen onderhoud nodig hebben of die niet vervuilend zijn. En vervuilend is nog al betrekkelijk, je wc papier word vaak gebleekt, en als het tegenzit zijn er vele bomen voor gekapt. Wat vervuilen we niet? Kerncentrales zijn ook niet de oplossing en duitsland heeft ze al gesloten zonder enkel probleem. Zelf een simpele pen of plastic zakje bestaat uit plastic die eerst soepel moeten worden gemaakt met vele aanpassingen en heerlijke mengsels waar je niet te lang bij moet staan anders verweekt te brein ;-) Verf is ook zo'n goedje voor de schilders. Maar ja...we denken bij windmolens weer aan die dingen met een verticale as, je hebt ze ook verticaal, produceert minder geluid, vangt meer wind bij lagere snelheden etc etc...maar tjah de bedrijven willen niet, maar de vraag word wel steeds groter...dus die hype...is gewoon een doorgaand proces, je ziet steeds meer bedrijven langzaam maar zeker bijdraaien omdat er ook veel spook verhalen zijn. Wel een als voorbeeld op de A15 gereden? Daar wonen de boeren op slechts een afstand van 300 -400 meter van zo'n horizontale as windmolen...en als je daar staat...hoor je toch wel heel weinig van die dingen..geen getril, geen slagschaduw, geen huilende wind..heeft de rest dan weer last van nimby-gedrag?

 

De bevolking betaald altijd, links of rechtsom, ook voor de verkeerde keuzes van de staat. Dan zijn er nog de bedrijven die vaak ook letterlijk te dom zijn, simpel tl buisjes vervangen die zonder probleem vanaf 8 tot 12 uur per dag branden door led met slechts half vermogen. Ze vervangen de oude tl niet voor de led, te duur? Of is dan de stroom stiekem te goedkoop nog?! Dat is veelal een besparing van ruim 50% op verlichting die toch al lang brand! Licht ergens uit doen? dat doen de meeste stropdassen niet, die moet je altijd ergens op wijzen. Ik heb zoveel advies aan bedrijven gegeven hieromtrent dat ene deel de persoon zelf is, vaak onwetendheid wat de grote vervuilers betalen, eigenlijk niets in vergelijking tot de particulier. Niet weten wat ergens achter zit, geen zelfreflectie (wat doe je zelf?) ligt uit doen, deuren dicht etc Het gedrag zit er bij sommige ook niet in, ze willen zich niet aanpassen of doen geen moeite want er word niet op aangestuurd. Wetende dat "je kunnen aanpassen" wel een zeer gewenste eigenschap is in nood! Waarom zo star vaak? Niet verder willen kijken, uitspraken overnemen ipv gedegen onderzoek.

Vandaag ook weer, energie slurpende bedrijven willen niet betalen en gaan failiet aan de stroomkosten in nederland? geloof je het zelf? We betalen te veel voor stroom zodat de slurpies van de grote bedrijven spotprijzen krijgen. Dus ga het zelf maar opwekken, is veel voordeliger, nu al helemaal. War\arom laten we ons afschepen met...false feiten...backup netwerk (ook verzonnen bangmakerij,) btw heffing ook, geld niet vooor kleine particuliere opwekking, ...boeit het je buurman die het zelf op wekt, nope, dat is de regering die weer eens achter de feiten aanloopt

 

De grote bedrijven gaan niet voor groene stroom want die krijgen kwantum korting, sterker nog...die betalen ook niet voor grijze stroom. Tegenwoordig maken die prijzen al geen verschil meer...dus waarom kiezen die dan niet voor groen? omdat ze wel heeeeeel erg voordelig...rond de 5 cent als het niet minder is, stroom kopen. Zolang de staat dit niet tegengaat zullen die bedrijven dus nooit mee gaan doen.. of ze gaan hier door die prijzen failliet...lachertje!

 

De doelstellingen die worden gezet zijn een mooie verplichting, zowel oost-europa, azie en rusland doen langzaam meer zeker mee, met moeite maar die druk word steeds groter, of het nu om politiek gaat, mensenrechten of eisen omtrent productie en veiligheid van proces, mens en omgeving. Het duurt ff en ze draaien allemaal mee, het niet mee willen doen kost ze uiteindelijk steeds meer geld. Dankzij de mensen die onzin gewoon keihard bloot leggen omdat het verkeerde geld erachter zit.

Waar denk je dat de commotie vandaan komt, van enig recent nog angora wol, zelfmoord acties bij apple....weet je wat dat doet met je productie? Ik ken steeds meer mensen die alleen daarom al geen ipad of iphone halen of geen angora wolle trui halen. Het is de keuze die de mensen maken om ergens niet voor te kiezen. De enige manier om grote bedrijven en overheden mee te laten werken of om keihard de andere kant op te gaan, dat kost ze namelijk geld...dus gaan ze langzaam maar zeker vanzelf meewerken, of ze willen of niet.

 

Ze vinden een bedrijfsongeval heel wat anders dan een zelfmoord, of zijn tegen onnodig leiden bij een lapje vlees. tjah het is de keuze die we hebben als bewust mens en vooral omdat het voordeliger is voor henzelf ;-)

 

Als het groen een hype is, waarom is NL staat dan zo tegen? Ze willen niet hetzelfde als in duitsland, want daar sluiten ze ineens de kerncentrales en er komen nog steeds meer panelen en windmolens bij.

En waarom bouwen we btw nog meer kolencentrales in NL? in de afgelopen 5 jaar zijn er meerdere bijgekomen..waarom? omdat kolen goedkoper is dan gas. Dus weer voor geld kiezen...maar dat die gascentrales weer zeer waardevol zijn voor de transitie vergeten we ff...dat is slechts een detail! ;-) Er is meer ene soort centrale die snel is bij te regelen zonder gevaar en dat zijn gascentrales.

 

Iemand moet doelstellingen zetten,...er was een protestactie tegen.... maar ik deed niets want ik ben geen... Toen waren er meerdere tegen wet ...maar ik deed niets want dat geld niet voor mij. En toen was ik aan de beurt...maar toen,,,, was er niemand meer over om mij te helpen... ;-O

 

 

pfff wat een verhaal weer maar het voornaamste, ik steek een algemeen verhaal af, niets persoonlijks @Wish, kon er ff goed op in haken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn genoeg manieren om over- en onderproductie te nivelleren, maar dat vraagt om verregaand ingrijpen in ons energieverbruik. Iets waar een privacy-bewuste prepper niet op zit te wachten maar een slimme meter kan uitkomst bieden.

 

De volatiliteit van energieprijzen is enorm - groter dan welk aandeel dan ook op de beurs, ca. 800% per dag. Als deze prijzen optimaal worden doorgegeven aan de verbruiker - bijvoorbeeld per kwartier of half uur - kan het thuis- en zakelijk verbruik worden afgestemd op vraag en aanbod. Nu betaal je gewoon een vast tarief, op z'n best een dag/nacht tarief.

Als je koelkast, vriezer, boiler, verwarmingsblok van wasmachine en vaatwasser, warmtepompen instelbaar zijn op 'prijs', en inschakelen als de prijs laag is (dus productie te hoog irt verbruik), kan vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd. Met name het opladen van de elektrische auto kan wel eens een baanbrekende rol gaan spelen in het optimaliseren van het verbruik. De accu's zijn een perfecte buffer van energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst een programma op tv gezien waarin een groep gebruikers in België aangesloten was op een systeem wat apparaten als was en afwasmachine en laders aanzet op het moment dat de energie het goedkoopst is.

Geen idee hoe het heet (zeer slordig om met zoiets vaags aan te komen zonder link, sorry) maar er wordt wel aan gewerkt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene energie is niet groen. Het woord groen wordt misbruikt.

 

"Kijk, ik bouw een kerncentrale maar ik zet een paar duizend boompjes neer in Zweden als compensatie".

 

Helemaal mee eens. Het is grotendeels gelegitimeerde fraude. Ze hebben er zelfs een mooie naam voor: greenwashing.

Overproductie vanuit o.a. kolencentrales wordt gebruikt om in Noorwegen een stuwmeer vol te pompen. De hydropower wordt vervolgens als groene stroom verkocht.

 

http://www.northseacycling.com/reports/tonstad.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn genoeg manieren om over- en onderproductie te nivelleren, maar dat vraagt om verregaand ingrijpen in ons energieverbruik. Iets waar een privacy-bewuste prepper niet op zit te wachten maar een slimme meter kan uitkomst bieden.

 

De volatiliteit van energieprijzen is enorm - groter dan welk aandeel dan ook op de beurs, ca. 800% per dag. Als deze prijzen optimaal worden doorgegeven aan de verbruiker - bijvoorbeeld per kwartier of half uur - kan het thuis- en zakelijk verbruik worden afgestemd op vraag en aanbod. Nu betaal je gewoon een vast tarief, op z'n best een dag/nacht tarief.

Als je koelkast, vriezer, boiler, verwarmingsblok van wasmachine en vaatwasser, warmtepompen instelbaar zijn op 'prijs', en inschakelen als de prijs laag is (dus productie te hoog irt verbruik), kan vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd. Met name het opladen van de elektrische auto kan wel eens een baanbrekende rol gaan spelen in het optimaliseren van het verbruik. De accu's zijn een perfecte buffer van energie.

 

misschien dat de privacy bewuste mensch uiteindelijk zelfs het groenst word als de digi meters verplicht worden; afsluiting van het stroomnet

 

althans daar hebben ik en de vrouw het over gehad, mocht de digimeter verplicht worden door de energieleverancier (ik heb een koophuis dus geen woningstichting die me iets kan verplichten)

dan laat ik waarschijnlijk de aansluiting afsluiten, ik wil geen apparaat in huis wat passief mijn dingen registreert en verzend naar onbekende

voor zover is het alleen op stroom gebied, dus gas (koken) en water blijven dan gewoon komen

al ben zijn wij zowat onafhankelijk van gas

de kennis om zelf stroom op te wekken ontbreekt mij helaas nog steeds (dit met een beetje heden ten daagsche luxe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat de privacy bewuste mensch uiteindelijk zelfs het groenst word als de digi meters verplicht worden; afsluiting van het stroomnet

 

Respectabele keuze. Een slimme meter is zo slim nog niet, zolang er geen slimme apparaten aanhangen. Mijn 'basaal metabolisme' is al ca. 0,4 kW per uur door routers, computers, camera's, buitenlampen. Okay, dan kunnen ze zien hoe laat ik opsta, omdat dan in rap tempo CV, lampen en koffieapparaat worden aangezet. Of dat rond 01:00 de lampen uitgaan en om 0300 de vaatwasser en de broodbakmachines inschakelen.

 

Het is echter de opstap naar slimme apparaten die door de energieleverancier worden aangezet. Goed voor de nivellering van vraag en aanbod, maar m.i. moet deze logica áchter de meter worden gemaakt, zodat je zelf in control blijft en kunt kiezen of je je wasmachine om 1500 uur voor € 0,25 aan stroom laat wassen, of om 0300 uur voor € 0,05.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...