Ga naar inhoud
GENEGEERD

De hulpdiensten komen later...

rescue
 Share

Recommended Posts

Interview uit de Trouw met Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en brandweerdeskundige en vindt dat de brandweer met een derde personeel minder toe kan. De veiligheidsregio's willen af, van de wettelijke opkomsttijden, want "de brandweer redt bijna nooit iemand.."

"Veiligheidsregio's willen af van verplichte opkomsttijden voor de brandweer, omdat ze schijnveiligheid suggereren. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en brandweerdeskundige, is het daarmee eens en vindt dat de brandweer met een derde personeel minder toe kan.

Volgens de wet moet de brandweer binnen vijf tot achttien minuten ter plekke zijn. Waarom is dat volgens u onzin?

"Bij brand heeft de brandweer twee taken: mensen redden en schade beperken. Bij redden is de gedachte dat snelheid van belang is, maar de realiteit is dat de brandweer vrijwel nooit iemand redt. Toen ik dat eens eerder zei, kreeg ik veel reacties van boze brandweermensen, maar van hen hadden uiteindelijk maar een of twee echt iemand gered. Daarmee bedoel ik naar binnen gaan en iemand levend achter de vuurhaard vandaan halen. Bij brand ben je binnen een paar minuten dood. Dat geldt voor alle dodelijke slachtoffers van de afgelopen jaren, blijkt uit onderzoek. Sommige slachtoffers waren al dood voor de brandweer gebeld werd." Lees verder

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3567194/2013/12/24/Brandweer-redt-bijna-nooit-iemand.dhtml

Ach de eerste 15 minuten moet u zich zelf maar redden, dus ben je niet meer afhankelijk van de overheid. toch ??

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hm, eigenaardig, maar met een kern van waarheid.

Maar dan moet je wel zelf brandmelders hebben, blusmateriaal en blusdekens die blussen. Niks mis mee om meer zelfredzaam te zijn ook op dat vlak.

Toch zet ik wel vraagtekens, want die enkelen die wel gered worden worden dan niet meer gered...is dat dan gevolgschade?

Overigens zie ik hierin meer de tendens dat de overheid zich terugtrekt.

Link naar reactie

Heeft allemaal te maken met centjes. Het moet zo goedkoop mogelijk en de mensen moeten het gevoel hebben dat er goed voor hun gezorgd wordt anders breekt de pleuris uit. De brandweer, politie en hulpdiensten zijn al uitgeperst en het wordt straks nog erger. Ik heb me eens laten vertellen dat een mensenleven momenteel ongeveer 80.000 waard is. Dus als je niet tot het koningshuis of de welgestelden behoort, dan laten ze je gewoon de pijp uit gaan om kosten te besparen. Zolang ze maar de schijn op kunnen houden dat het allemaal nog steeds goed geregeld is in dit land en ze je hiervoor kunnen belasten.:mad:

Link naar reactie

In sommige gevallen komen de hulpdiensten te snel.

Vooral als je drie inbrekers aan het bewerken ben.

..

..

Zelf meegemaakt

Je hebt soms de reactie tijd redelijk in de hand.....:

Als je niet snel hulp nodig hebt: " er is brand, er wordt ingebroken, ik ben gewond, enz"

Als je wel snel hulp nodig hebt: " ik heb zojuist de inbreker met een mes gestoken, door zijn kop geschoten, enz"

Gewoon gebruik maken van het protocol: als jij hulp nodig hebt kun je wel even wachten, als de inbreker hulp nodig heeft zijn ze er in notime !

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

In sommige gevallen komen de hulpdiensten te snel.

Vooral als je drie inbrekers aan het bewerken ben.

..

..

Zelf meegemaakt

Mijn ervaring is dat ze vooral snel ter plaatse zijn als je te inderdaad 'zelf' aan het oplossen bent (of die indruk hebt gegeven)

en ja, ook zelf meegemaakt. Bel je zelf om hulp, kan je lang wachten. Soms bel je beter niets of niemand.

Link naar reactie

Ira Helsloot is een man. dus geen vrouw.

Over de wettelijke norm, kan je inderdaad argumenten wisselen, het is een heilig huisje. Voor sommige bedrijfslocaties, of flatgebouwen, is de norm van 10 minuten misschien zelf wel te lang, of mag je meer zelfstandigheid van de bedrijven of de burgers verwachten. Dus ik zie meer in risico-analyses, dan een norm, die voor alles het zelfde is. Dat wil niet zeggen, dat het een platte discussie is, over alleen een norm.

Daarnaast hield de brandweer nog niet overal op dezelfde wijze gegevens bij, zodat de statistieken per regio domweg niet het zelfde zijn.

Dus afgaan op de recente statistieken is geen betrouwbare bron, om überhaupt uitspraken te doen., veiligheidsregiobestuurders stellen alles ter discussie, dus waarom dit heilig huisje niet..

Maar goed, elke prepper heeft natuurlijk alle preventie en early-detectie maatregelen genomen, en een stuk of 10 sproeischuimblussers, blusdekens etc geschikt voor vetbranden in huis.. toch ???

Kortom, wat heb jij geregeld voor brand in en om je huis.. of in het huis van je buren ?

Link naar reactie

Wij wonen in een vrijstaand huis, dus we hoeven niet bang te zijn dat een brand overslaat van de buren.

Hebben overal in huis brandmelders (en een paar co2 melders, want we hebben een houtkachel), twee brandblussers beneden staan en blusdekens.

Ik moet nog wel kijken of dat goede blusdekens zijn, las laats dat die ik de fik kunnen vliegen.

Zelfredzaamheid van burgers gaat ook niet echt ver, ik bedoel als er ergens brand is ga ik niet naar binnen om te kijken of er nog mensen binnen zijn.

Link naar reactie

Het is heel simpel een leven is niet meer heilig.

Een mens word gezien in geld.

Een gemiddeld mens duwt per jaar een bepaald bedrag in de schatkist.

De brandweer kost een bepaald bedrag per jaar.

Het kost zoveel geld (levens) per jaar als de brandweer later komt.

En het leverd ons zoveel op als we op strategische plaatsen kazernes afbreken.

Als het sommetje positief uitpakt, verdwijnen er kazernes.

Link naar reactie

Het is heel simpel een leven is niet meer heilig.

Een mens word gezien in geld.

Een gemiddeld mens duwt per jaar een bepaald bedrag in de schatkist.

De brandweer kost een bepaald bedrag per jaar.

Het kost zoveel geld (levens) per jaar als de brandweer later komt.

En het leverd ons zoveel op als we op strategische plaatsen kazernes afbreken.

Als het sommetje positief uitpakt, verdwijnen er kazernes.

Door de wettelijke norm, worden er nu kazernes met 1 tankautospuit in stand gehouden, in zeer laag risico's zeer kleine gemeentes, terwijl als je norm in die gemeente met twee minuten oprekt, er binnen in eens vier tankautospuiten kunnen staan. In dergelijke gemeentes zou je misschien wel een soort CFR project kunnen opzetten, die er dan veel sneller kan zijn..

Er zijn best meerdere wegen naar rome denkbaar. Echter nu wordt de discussie weer versimpeld..

Je moet niet vergeten dat de brandweer vroeger(nog niet zo heel erg lang geleden) een gemeentelijke organisatie was, En dat het de enige organisatie was, waar de burgemeester mee kon pronken. En dat het ook nog best voorkwam, dat de tankautospuit niet over de gemeente grens mocht, want dan was men op andermans grond gebied, ook al was dat in kilometers de dichtstbijzijnde korps.. gelukkig komt dit soort zaken niet meer voor. maar veel van die "wettelijke" normen, stammen nog wel uit die tijd., dus enige nuance is zeker op z'n plaats. Dus is brandweerzorg, vaak onnodig, en inefficiënt duur en worden vaak "publieks-stralen" ingezet om maar wat te doen, want om iedereen getraind te houden en een goede bezetting, in bijvoorbeeld kleine kernen, is nauwelijks nog mogelijk.

Dat soort normen loslaten, of ze tekstueel aanpassen maakt wel dat in sommige gevallen je niet kan wachten op de brandweer, maar dat je zelf iets moet regelen, in preventie sfeer, detectie, en snel en veilig zelf een kleine brand kunnen blussen. Los van dat de gemiddelde prepper ook niet geheel afhankelijk wil zijn van de overheid, is de kans op brand in verhouding vele malen groter dan een complete SHTF, en elke brand heeft ook impact op jouw middelen die je thuis of op je bol hebt opgeslagen.

Dus hoeveel detectiemiddelen, blussers, blusdekens, vluchtmaskers, evacuatiemiddelen zoals ladders, en escape systemen heb je altijd gereedliggen ?

Link naar reactie

Oh ja, lijstje is langer idd.

Klimladders, hangladders, touw, handoeken, water, stofmaskers en een noodtrapje (zelfgemaakt) zodat ook de kids makkelijk via het dakraam op zolder weg kunnen vluchten.

Via de hangladders kunnen we beneden komen of via de daken van de buren in veiligheid komen.

Ik vind het erg belangrijk wat je hier aanhaalt @rescue want brand is misschien wel de ergste (mini) ramp met grote gevolgen waar bijna niemand goed over nadenkt of voorzorgsmaatregelingen voor treft.

Zeker als je kinderen hebt is het verstandig om een noodplan in huis te hebben. Verstandig om op elke etage een brandblusser te hebben (kijk goed naar welke blusser waarvoor geschikt is voordat je iets zomaar koopt) , een brandmelder of koolmonixide meter te hebben en een vluchtroute waarvan iedereen gebruik kan maken (klein en of groot).

Doe ook eens een oefening zodat iedereen weet wat te doen en waar en hoe de tools te gebruiken.

Link naar reactie

Gast morningglory

Slecht idee, brandweer komt o.a. ook ter plaatse bij verkeersongevallen. Je zal maar beknelt zitten in een auto. "sorry, brandweer komt een half uurtje later ivm de centjes".

Link naar reactie

Vanuit ervaring kan ik melden dat oefenen met de kinderen van groot belang is. Wij hebben in 2008, net voor de kerst een brand gehad in huis. die in no time het hele huis vol met een dichte bijna voelbare rook zette en de stroom uit deed vallen. Met de kinderen hadden we regelmatig geoefend om geblinddoekt de trap af te komen en het huis te verlaten.

Die nacht werd dat dus bittere realiteit. Wij hadden destijds onvoldoende early warning in huis. Wanneer je dat overleeft, overkomt het je nooit meer.

Belangrijke tip: Zorg dat je altijd naast of bij je bed, een setje makkelijke kleding met sloffen of schoenen hebt. Wij hadden dat niet en ik stond in mn boxershort buiten op 23 december......

• Leuk 2
Link naar reactie

Vanuit ervaring kan ik melden dat oefenen met de kinderen van groot belang is. Wij hebben in 2008, net voor de kerst een brand gehad in huis. die in no time het hele huis vol met een dichte bijna voelbare rook zette en de stroom uit deed vallen. Met de kinderen hadden we regelmatig geoefend om geblinddoekt de trap af te komen en het huis te verlaten.

Die nacht werd dat dus bittere realiteit. Wij hadden destijds onvoldoende early warning in huis. Wanneer je dat overleeft, overkomt het je nooit meer.

Belangrijke tip: Zorg dat je altijd naast of bij je bed, een setje makkelijke kleding met sloffen of schoenen hebt. Wij hadden dat niet en ik stond in mn boxershort buiten op 23 december......

Of nog beter je BOB.

Greener

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...