Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkoop zaden kopen


lewieke

Aanbevolen berichten

@wodan @Geert @Dontor @Jan c

 

Jullie kennen het wellicht al. Als je goedkoop zaden en tuininfo wil in een gestructureerd en sociaal verband, dan kan dat via de volkstuinen. Deze Vlaamse organisatie ter ondersteuning van het tuinieren wordt gesubsidieerd door het ministerie van landbouw. Hierdoor betaal je nauwelijks 15€ inschrijvingsgeld en kan je elke maand een workshop volgen, krijg je een tijdschrift over tuinieren, kom je in een kring van hobbytuinders terecht, kan je onderling planten ruilen en krijg je erg gunstige voorwaarden (en tips) bij het kopen van zaden, planten en bestrijdingsmiddelen. Ik heb de kans om zowat alle zaden te kopen tegen 0.7 à 1 € per verpakking die in de handel ongeveer het vijfvoudige kosten.

 

Een voorbeeldje van een pakketje tegen 11.5€

inhoud ; boerenkool, bloemkool, rode kool, savooikool, witte kool, prei, radijs, kropsla, wortelen, witlof, kervel, snijselder, spinazie, spinaker, struikboontjes, chinese boontjes, erwten, ajuin. Van sommige soorten zijn er meerdere verpakkingen voorzien.

 

Dat lijkt me redelijk spectaculair.

 

Meer informatie vind je hier http://www.volkstuin.be/nl/home

 

Misschien kunnen we onze Nederlandse vrienden laten meegenieten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dat is idd een spectaculaire prijs voor dat pakketje.

Overwegen meer dan waard om lid te worden.

 

Er is wel meer te krijgen. De meeste pakjes kosten tussen 0.7 en 1.05€, ik ben volgende week terug van mijn Bol in Boedapest. Als je wil kan ik voor jou wat bijbestellen. Ik heb enkel een bestellijst op papier die ik nu even niet kan inscannen. Als je kijkt bij het 'Vlaams Zaadhuis' dan kan je daar je keuze maken, mij vertellen wat je zou nodig hebben dan geef ik je de bijhorende prijzen. Dat krijg je dan van me als we de volgende keer afspreken. Voor 20€ of zo kan je een volledige set hebben om het hele jaar te kunnen tuinieren. Lijkt me geen groot risico.

 

Er staan op de site die ik aangaf trouwens leuke korte opleidingen die nauwelijks wat kosten (subsidies weet je wel) een prima manier om bij te scholen en een netwerkje op te bouwen van mensen met interesse in tuinieren, altijd handig bij SHTF, los van de echte vriendschappen die je er kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel meer te krijgen. De meeste pakjes kosten tussen 0.7 en 1.05€, ik ben volgende week terug van mijn Bol in Boedapest. Als je wil kan ik voor jou wat bijbestellen. Ik heb enkel een bestellijst op papier die ik nu even niet kan inscannen. Als je kijkt bij het 'Vlaams Zaadhuis' dan kan je daar je keuze maken, mij vertellen wat je zou nodig hebben dan geef ik je de bijhorende prijzen. Dat krijg je dan van me als we de volgende keer afspreken. Voor 20€ of zo kan je een volledige set hebben om het hele jaar te kunnen tuinieren. Lijkt me geen groot risico.

 

Ik zal er donderdag mijn zaaikalender eens bijnemen en checken wat ik nodig heb.

Ik hou je op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een gedacht. Ik heb momenteel meer zaadjes dan dat ik kan zaaien (tuintje nog niet operationeel) dus ik wacht voorlopig nog af.

 

Je moet maar 'ns langskomen in maart/april/mei, dan zijn mijn m2 tuintjes en serre uitgebreid. Normaal kan ik dit jaar mijn gezin voorzien van alle groenten voor het volledige jaar. Hoe ik dat wil doen ?

- 10 tuintjes van 1.5m2

- 1 serre nog aan te kopen van 7m2

- 60 emmers om aardappelen in te telen

- aanpassing van enkele hoekjes in de tuin

- kiemzaden

- kiempeulen

- een extra compostvat

- een extra composthoop

- recuperatie van houtas voor bemesting

- vloeibare meststoffen

- uitwerpselen van ons dwergkonijn als bemesting

- bevloeiingssysteem

 

Daarna misschien nog een kippetje of twee voor eieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kon, ik hield ook een paar kippen, maar ik kan hen de juiste omgeving niet bieden (geen ruimte genoeg + geen echte "grond").

Ik ga beginnen met 8x 1m² bakken, later breid ik dat verder uit naar meer.

 

- uitwerpselen van ons dwergkonijn als bemesting

Afgaande op dit: http://www.vegetablegardener.com/item/8156/rabbit-manure-in-the-garden is dat een goed plan (in tegenstelling tot de kak van hond of kat)

 

En in het voorjaar zal ik zeker 's passeren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kon, ik hield ook een paar kippen, maar ik kan hen de juiste omgeving niet bieden (geen ruimte genoeg + geen echte "grond").

Ik ga beginnen met 8x 1m² bakken, later breid ik dat verder uit naar meer.

 

Ik ga me in elk geval bijscholen. 't Lijkt me wel interessant als we van elkaar kunnen leren. Dat spaart tijd. Binnen een jaar of drie kunnen we volledig in ons eigen voedsel voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kon, ik hield ook een paar kippen, maar ik kan hen de juiste omgeving niet bieden (geen ruimte genoeg + geen echte "grond").

Ik ga beginnen met 8x 1m² bakken, later breid ik dat verder uit naar meer.

 

 

Afgaande op dit: http://www.vegetablegardener.com/item/8156/rabbit-manure-in-the-garden is dat een goed plan (in tegenstelling tot de kak van hond of kat)

 

En in het voorjaar zal ik zeker 's passeren ;)

 

Ik had dat zelf al bedacht maar ik had er nog niet over gelezen. In elk geval is de konijnenmest van een ander soort dan die van vleeseters. Vandaar dat ik dat eens wilde proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van katten en honden is het gevaarlijk door mogelijke parasieten die voor ons mensen echt niet gezond zijn om een understatement te gebruiken heb ik gelezen.

Menselijke kak kan dan weer wel (deed men vroeger) ...

 

Daar heb ik mijn twijfels over. Wellicht kan het wel, mits die voldoende biologisch wordt afgebroken en niet rechtstreeks in contact komt met de gewassen. Anders krijg je eveneens gevaar van besmetting met allerlei mogelijke ziektes of wat weet ik nog allemaal. Tot nader order gaan we die gewoon doorspoelen in het toilet. We hebben genoeg andere meststoffen, het idee staat me niet aan en de noodzaak is er niet. Ik heb in de winkel wel gedroogde koeienstront zien liggen en dat vind ik dan wel weer interessant omdat door het drogingsproces de mogelijke besmettingshaard vernietigd werd. Wel vrij duur vond ik (voor koeienstront).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, verse menselijke kak zou ik ook nooit gebruiken, maar enigszins droog tussen te composteren groenten lijkt het me niet onlogisch.

Maar zoals jezelf zegt, nood is er niet aan, alternatieven genoeg die gemakkelijker en beter zijn ;)

 

Was het Wim Delvoye niet die de kak uit dat Cloaca kunstwerk van hem niet schijteduur / reteduur (pun intended) verkocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, verse menselijke kak zou ik ook nooit gebruiken, maar enigszins droog tussen te composteren groenten lijkt het me niet onlogisch.

Maar zoals jezelf zegt, nood is er niet aan, alternatieven genoeg die gemakkelijker en beter zijn ;)

 

Was het Wim Delvoye niet die de kak uit dat Cloaca kunstwerk van hem niet schijteduur / reteduur (pun intended) verkocht?

 

Ja en ik vond het een onfrisse zaak. Je moet nogal bescheten zijn om in dat verhaal mee te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat zelf al bedacht maar ik had er nog niet over gelezen. In elk geval is de konijnenmest van een ander soort dan die van vleeseters. Vandaar dat ik dat eens wilde proberen.

 

Ik gebruik shitland/ shetland pony mest uit onze stal ,werkt prima !

De meeste mest gebruik ik niet zelf maar gaat richting moestuin van mijn schoonvader ,die heeft meer tijd én kennis van zaken als het over tuinieren gaat. Als wederdienst voor de mest en de hulp bij het spitten staan er steeds groenten klaar om mee te nemen :-)

Maar toch bedankt voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...