Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kledij maken van wollen dekens


chrisprep

Aanbevolen berichten

Ik had een tijdje geleden 2 wollen legerdekens gekocht in een amerikaanse stock, deze zijn 100 % wol.

Op het internet informatie gevonden dat deze uitstekend geschikt zijn om zelf een trui , vest van te maken.

 

Voordelen volgens internetbronnen:

 

- zeer warm, de wol neemt wel vocht op bij nat weer, maar zou blijkbaar zijn isolerende werking behouden, zelfs al is het nat.

- bij een kampvuur zou het blijkbaar zeer goed bestand zijn tegen rondvliegende vonken

- relatief goedkoop, als je het zelf maakt, ( ik betaalde 12 euro voor een deken)

 

Nadeel volgens mij:

 

- als ze nat worden denk ik wel dat ze tamelijk zwaar worden en lang zullen nodig hebben om te drogen

 

Met dank aan mijn welwillende moeder die goed overweg kan met de stikmachine,

zij vervaardigde 2 modellen, 1 met rits, en 1 overtrekmodel, beide met kap.

 

PICT8063.JPG.39c2944c4e8659f160acd6561f77b421.jpg

 

PICT8065.JPG.be21c6e1052ea067887dd85fbc9f194b.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hey, cool.

Mooie truien. Fijn dat je moeder je hielp. Ga je zelf ook proberen er een te maken?

 

Er zijn een aantal patronen in omloop voor kleding van dekens.

Wol wordt inderdaad zwaar als het nat is maar behoudt dan wel zijn isolerende functie.

Restanten wol van na het maken van zo'n kledingstuk, kunnen prima verwerkt worden in een hooikist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

 

Hoe vind je e.e.a. zelf?

Hoe warm? Prettig te dragen? Praktisch?

Etc?

 

heb nog niet veel kunnen testen, maar mijn voorkeur gaat uit naar deze met de rits,

bij deze temperaturen zeker meer als warm genoeg, voor uitgebreide test is het wachten op de horror winter die voorspeld is.

ook praktischer vind ik , als je je warm krijgt, kan je altijd de rits open doen en hem los dragen.

het waren ook 2 verschillende dekens, deze zonder rits is gemaakt van een dikker deken, en is voor nu nog te warm,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een paar hele dikke wollen truien en met een klein buitje zuigen ze echt niet vol,sterker nog het water drupt eraf.

alleen met een hele harde bui dan word je nat en is de trui zwaar.

Ik zelf ben gek op wol,vooral in de avond op de bak met een lekkere kriebeltrui aan en een goed boek een kop thee heerlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje Mooi gemaakt nog een voordeel van dit soort dingen is dat je het naar eigen gebruik kunt maken (bijvoorbeeld extra zakken of het achterpand langer houden

wat je terug slaat en met een paar knopen of drukkers aan de binnenkant vastzet , als je ergens gaat zitten kun je het losmaken en heb je deken tussen jou en de grond )

Je zou kunnen kijken voor een dunne waterdichte canvas ''overjas of poncho '' ervoor dan ben je verzekerd van warmte en hou je het droog :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

5001.....5002....5003 .....Adem in en adem uit :mad: sommige mensen moeten echt opzouten met dat getroll .....

heeft iemand een .50 liggen ???

nee A-V hou je rustig ...neem een bakkie koffie ......(berserk:wraaahhhhh!!!!) ......gaat maar even koffie zetten en elk druppeltje wat uit het apperaat komt tellen........5004......5005.....5006 :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

dave cantherbury heeft op youtube een filmpje over het maken van een soort omslagdoek o.i.d ook van een wollen deken......

kon het zo 123 niet terug vinden , maar zo zie je maar wat je met een 100% wollen deken allemaal kan doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep

 

Ik vind het helemaal geweldig wat je moeder gemaakt hebt !!!!!!

10 kudo's voor haar !

 

En de enige die vond dat het er niet uitzag, wens ik nog heel veel kou toe in moeilijke tijden, arrogant antwoord was dat zeg !

 

Een geweldig idee ook, om van oude wollen dekens iets draagbaars te maken, waar je heel veel aan hebt, als je het koud hebt !

Zelf ben ik ook nogal een naaister, breier, en haakster, ik ik zie hierin vele mogelijkheden :)

Slaapzakken, poncho's, en wat je moeder gemaakt heeft, helemaal top !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...