Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gratis/DIY] Brandstof voor de kachel (papier briketten)


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 126
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn gebuur maakt die rollen ook...

Ik heb ze deels anders gemaakt.

Ik heb heel veel houtsnippers als ik zo een aantal keer 30 paletten stuk zaag.

Dit bewaar ik allemaal. Samen met de snippers papier van de versnipperaar in het bureau maak ik een mengsel dat ong 75 % houtsnippers bevat en de rest papiersnippers.

Die houden het hout samen eenmaal gedroogd . Het werkt heel goed en je hebt er een mooie vlam mee. Enkel papier verandert nogal snel in een blokje gloei..

De rollen gemaakt van kranten vind ik niet zo veilig omdat daar gloeiende stukjes in de schouw worden meegezogen...allemaal reeds geprobeerd.

Ook enkel kranten gebruiken en geen blinkend reklamepapier...Das wat ik doe...

Ieder zn eigen keuze natuurlijk.

 

En 10 euro hout per dag ???????? Ik stook gratis ...paletten enz allemaal mooi hout ...veel warmte ..

En!!!! SPREAD THE WORD....!!! Je zal versteld staan hoeveel hout je krijgt van overal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werd al eerder getriggert op dit forum m.b.t. papieren briketten. Ik vraag me af of het wel goed verbrand en je niet teveel gruis over houd.

 

Toch ben ik al kranten aan het verzamelen en ga ik een eenvoudige pers bestellen, zie foto. Ik deacht ook aan lege wc rollen. Dit doen je natuurlijk alleen maar als je heel veel papier hebt verzameld, want het kost je een berg werk.

 

[ATTACH=CONFIG]7033[/ATTACH] Mooie dubbele pers.

 

Daarnaast zoek ik nog naar eenvoudige middelen die ik aan de pulp kan toevoegen zodat het lekker brand. Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een goede bezigheid als het winter is... maar hoeveel draadjes gaan we hier over hebben?????

@Tom ga eens zoeken hier alleen ik persoonlijk heb al verscheidene post hierover gedaan

 

 

 

@Tom 10 euro hout op een dag?

dan moet hij toch eens gaan zoeken naar gratis hout, misschien wat zaagwerk enzo maar dan nog

en papier laat een bult as na waar je bang van word

de tijd die je kwijt bent om briketten te maken kun je beter gebruiken om hout te zagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hoeveel draadjes gaan we hier over hebben?????
Tja, zolang er geen sticky topic is waar dit handig in vindbaar is, maar ergens in een topic aan de orde komt waar het voor nieuwelingen of informatiezoekers niet te vinden is, zal het elke keer terugkomen. Net als het zelf wasmiddel maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke snap t daarom zal ik mijn bestanden nog maar eens delen dan :p het is voor de liefhebbers hier te downloaden

 

Hamster

 

 

Tja, zolang er geen sticky topic is waar dit handig in vindbaar is, maar ergens in een topic aan de orde komt waar het voor nieuwelingen of informatiezoekers niet te vinden is, zal het elke keer terugkomen. Net als het zelf wasmiddel maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een goede bezigheid als het winter is... maar hoeveel draadjes gaan we hier over hebben?????

@Tom ga eens zoeken hier alleen ik persoonlijk heb al verscheidene post hierover gedaan

Ik had er inderdaad iets over gelezen, maar kon ook niet zo snel vinden en voor zover ik me kan herinneren was dat niet met de goedkope zelfgemaakte emmer pers.

Misschien werk aan de winkel voor de site bouwer:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja zolang je nieuwe leden krijgt zullen de meest elementaire vragen steeds terug keren. Ondanks dat ik vaak de zoekfunctie gebruik vind ik daar niet altijd mijn antwoord. Lijkt me voor nieuwe leden heel vervelend al men steeds wijst op de zoekfuntie. Alsof er verwacht word dat je eerst eenpaar jaar info doorworsteld met alle off-topic info erbij, zoals deze:rolleyes: (not.) Misschien zit de kracht wel in herhaling, iets waarbij de oudgediende nieuwelingen kunnen helpen dus. No hard feelings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het zagen valt nog mee, maar het kloven.

Naargelang het hout wat je hebt en of het al wat gedroogd is ga je er kapot aan.

 

Goedkope en SHTF bestendige klover: http://www.bol.com/nl/p/batavia-houtklover/9200000015014378/?Referrer=ADVNLGSA002034000999200000015014378

Ook een stuk veiliger werken dan met een bijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteravond toch maar eens dit geprobeerd

ik de het nooit meer, t stinkt gewoon een kachel ruikt prima maar dit is te erg

van 5 kranten had ik de hele asla vol, terwijl ik normaal 15 uur stook voor die vol zit

ik houd het wel lekker bij hout

 

Was zeker de telegraaf met al die bagger erin? :p En we wilden je net vragen voor een uitgebreide review.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was zeker de telegraaf met al die bagger erin? :p En we wilden je net vragen voor een uitgebreide review.:o

 

even een kleine opsomming voor jouw dan ;)

 

ik heb mn hele oud papierdoos leeg gemaakt

alles heel strak opgerold, (niet optimaal maar even voor een kleine test) vast geknoopt en erin gegooid

de kachel was al goed op temperatuur en het huis ook (een graad of 28)

na een uur op die papieren dingen stoken was de temperatuur 3!!! graden in huis gezakt (WAAR DE LOOS dus)

brand niet mooi om een goede vlam te krijgen moest de deur op een kiertje blijven staan terwijl alle 3 de lucht roosters helemaal open staan

dit is dus ook niks omdat ik de kachel graag vol gooi voor ik naar bed ga en dan moet de deur dicht en de roosters op een kiertje (ik wil geen vonken er uit hebben springen)

en dan heb ik het nog niet over de hoeveelheid as die er uit komt

en hoe hard het stinkt dat is ook niet normaal

en het is niet er ingooien en vergeten je blijft dus aan het spelen met de luchttoevoer

 

ik doe het niet meer in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doet iemand dit? Ik heb geen houtkachel (huurflat), maar je zou je oude kranten in een bak water kunnen gooien, soort van mache maken, dan samenpersen tot briketjes zo groot als een baksteen oid. Laten drogen en in je kachel?

 

Waarschijnlijk wel opassen met welk papier, sommige inkten en plastic randjes op enveloppen enzo kunnen misschien niet zo gezond zijn als je 't niet goed ventileert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik vroeg me af of 't zou werken. Vrienden van mij hebben wel allesbranders etc... Ik heb gezocht op 'oud papier', maar dan krijg je het telefoonboek, dus 'oud papier houtkachels' en 'oud papier briketten'... Toen maar een draadje gemaakt. Kan weer dicht dus.

 

Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit wel eens geprobeerd. Gigantisch veel as. De moeite niet waard als je 't mij vraagt. En helemaal niet milieuvriendelijk door de inkt.

 

Dat klopt, ik wilde eerst ook zo'n dubbele pers kopen voor papier maar er komt een hoop rotzooi vanaf voor heel veel werk. Misschien dat de pers zelf wel te gebruiken is voor een ander mengsel met bijvoorbeeld houtsnippers\zaagsel\blad erin. Daarmee zou iemand met een pers eens moeten experimenteren.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik weet 't en heb ook gezocht. Meestal vind ik ook wel wat ik zoek maar nu ff niet. Er staat ook een retehoop info hier op die site :p

 

[MOD] Daarom is het van belang dat men ook goed labelt (hoe meer des te beter maar wel relevante labels) ;). Dan werkt onze zoeker ook beter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...