Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Tijdbom] hormoonverstorende stoffen uitgelicht door Zembla


Aanbevolen berichten

Gisteren een uitzending gezien van Zembla, die aan t licht brachten, dat we werkelijk omgeven zijn door hormoonverstorende stoffen, die ronduit gevaarlijk zijn voor de voortplanting van de mens.

Zonder dat we het weten (oke, van sommige dingen weet je het wel al een beetje) komen we in contact met deze stoffen.

De richtlijnen vanuit Brussel zijn een lachertje. Gelukkig zijn er landen die hierin wel voorop lopen, en de jarenlange tijd om beslissingen hierover te nemen door de EU aan zich voorbij laten gaan.

 

Zembla ging naar Denemarken, waar ze zelfs folders uitgeven aan zwangeren, met waarschuwingen voorzichtig te zijn met deze stoffen, omdat er anders beschadigingen kunnen ontstaan aan de foetus.

 

Nederland wacht af waar Brussel mee komt, je zou ze toch :mad:

 

Qua beschadigingen hebben ze het over (wetenschappelijk onderzocht), veel verminderde vruchtbaarheid bij jonge mannen, zelfs onvruchtbaarheid, teelbalkanker bij jonge mannen (en dan niet genetisch doorgegeven, maar door omgevingsfactoren). Er zijn natuurlijk nog veel meer beschadigingen aan die stoffen gerelateerd.

 

Vraag aan @vheeswijk : kun jij misschien als huischemicus hier enige duidelijkheid over geven ?

Eventueel een soort folder samenstellen, de Nederlandse overheid doet dit dus niet, vinden ze niet nodig.

Het gaat vooral over de cocktail die we binnen krijgen aan hormoonverstorende stoffen iedere dag, via veel verschillende wegen.

 

Hieronder de link:

Zeker belangrijk voor de zwangeren onder ons ! @drs love en @ancestral-viking En voor mensen met kleine kinderen !

 

http://www.tv-visie.be/inhoud/nederland/donderdag-in-zembla-zeer-zorgwekkende-stoffen_63012/

 

Misschien kunnen we zelf een soort folder maken, met behulp van v Heeswijk en @Keyser Suze ?

 

De film Children of men, word hiermee ineens veel realistischer, een kinderloze wereld.......................................................

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Bisfenol A is een bekende motherfucker, @Amazing Dree. Tot 2011 gewoon in baby-flesjes.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A

 

Citaat:

Bisfenol A is een zogenaamde endocriene disruptor, dit wil zeggen dat het het menselijk hormoonstelsel kan beïnvloeden. BPA is een xenohormoon, een lichaamsvreemd hormoon. Sedert de jaren '30 van de 20e eeuw is bekend dat bisfenol A een (zwak) oestrogeen is. Ofwel een xeno-oestrogeen.

 

Edit:

 

Zoekterm bisfenol en bisphenol geeft hier op het forum ook een paar topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree : Ik zit helaas erg slecht in deze materie. Ik zou me er zelf in moeten verdiepen. Ik ken vanuit de praktijk maar één groep van stoffen: Nonylfenolethoxylaten. Deze neutrale zepen zaten vroeger gewoon in shampoos maar ze zijn er al 20 jaar uit. Verboden dus. Genoemde stoffen grepen in in de hormoonhuishouding van de vrouw. De problematiek is dus niet nieuw. Het lijkt meer op de 'The Continuing Story of Peyton Place' .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Hexie al zegt: BPA is een vreselijk goedje. Studies wijzen uit dat deze stof de seksuele orientatie van muizen totaal in de war gooit en testosteron, het sterkste mannelijke hormoon wat zeer veel functies heeft, actief verlaagt.

http://edition.cnn.com/2011/HEALTH/06/27/bpa.mice.exposure/

http://www.huffingtonpost.com/2013/05/09/bpa-testosterone-bisphenol-a-_n_3246042.html

 

Ik volgens mij een weekmaker die in heel veel plastics wordt gebruikt die in de voedingsindustrie veelvuldig voorkomen. Verder zullen er ongewijfeld talloze andere stoffen zijn, maar daar weet ik te weinig van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree : Ik zit helaas erg slecht in deze materie. Ik zou me er zelf in moeten verdiepen. Ik ken vanuit de praktijk maar één groep van stoffen: Nonylfenolethoxylaten. Deze neutrale zepen zaten vroeger gewoon in shampoos maar ze zijn er al 20 jaar uit. Verboden dus. Genoemde stoffen grepen in in de hormoonhuishouding van de vrouw. De problematiek is dus niet nieuw. Het lijkt meer op de 'The Continuing Story of Peyton Place' .

 

O, dat is jammer.

Heb net even gekeken of ik die folder kan vinden, maar dat lukt me 1,2,3 niet, mijn Deens is uitermate slecht :cool:

 

Misschien moet ik maar verder gaan zoeken en doen wat @12gauge zegt, gewoon gaan vertalen, als ik al die folder kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bisfenol A is een bekende motherfucker, @Amazing Dree. Tot 2011 gewoon in baby-flesjes.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A

 

Citaat:

Bisfenol A is een zogenaamde endocriene disruptor, dit wil zeggen dat het het menselijk hormoonstelsel kan beïnvloeden. BPA is een xenohormoon, een lichaamsvreemd hormoon. Sedert de jaren '30 van de 20e eeuw is bekend dat bisfenol A een (zwak) oestrogeen is. Ofwel een xeno-oestrogeen.

 

Edit:

 

Zoekterm bisfenol en bisphenol geeft hier op het forum ook een paar topics.

 

Dank je Heksie !

Het ging zeker ook over die stoffen, maar ook nog over andere, parabenen enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google op 'endocrine disruptors', dan vind je enorm veel info. Er zijn ook veel Amerikanen die zich er erg druk over maken. In de VS zitten bijvoorbeeld wettelijk verplicht ook gigantische hoeveelheden brandvertragers in meubelstoffen, dat hebben we hier geloof ik minder.

 

Dit is natuurlijk wel weer een onderwerp waar je het risico loopt op tot gruwelproportie opgeblazen indianenverhalen, dus kritisch blijven is wel handig (maar erg lastig aangezien we er allemaal geen bal verstand van hebben).

 

Bv een overzicht vind je in de TEDx list of potential endocrine disruptors:

http://endocrinedisruption.org/endocrine-disruption/tedx-list-of-potential-endocrine-disruptors/overview

 

Voor de wetenschappers onder ons een rapport van de World Health Organization: Global assessment of the state-of-the-science of endocrine disruptors

http://www.who.int/ipcs/publications/new_issues/endocrine_disruptors/en/

 

met de (beter leesbare) samenvatting voor beleidsmakers:

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/78102/1/WHO_HSE_PHE_IHE_2013.1_eng.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, tja, lastig...als ik me verdiep in alle rotstoffen die er in eten drinken en verzorgingsspullen zit, draai ik door van de hoeveelheid informatie.

Ik probeer zoveel mogelijk te vermijden door veel zelf te maken.

 

Heb je wat aan deze link?

Vooraanstaande wetenschapper waarschuwt voor schadelijke stoffen in de badkamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Google op 'endocrine disruptors', dan vind je enorm veel info. Er zijn ook veel Amerikanen die zich er erg druk over maken. In de VS zitten bijvoorbeeld wettelijk verplicht ook gigantische hoeveelheden brandvertragers in meubelstoffen, dat hebben we hier geloof ik minder.

 

Dit is natuurlijk wel weer een onderwerp waar je het risico loopt op tot gruwelproportie opgeblazen indianenverhalen, dus kritisch blijven is wel handig (maar erg lastig aangezien we er allemaal geen bal verstand van hebben).

 

Brandvertragers: ook vaak in kussens. Adem in. Adem uit.

 

Opgeblazen indianenverhalen: Dan neem ik het zekere voor het onzekere. Grote bedrijven hebben tijd en geld zat om te investeren in dis-informatie.

 

Thanx voor de info. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, tja, lastig...als ik me verdiep in alle rotstoffen die er in eten drinken en verzorgingsspullen zit, draai ik door van de hoeveelheid informatie.

Ik probeer zoveel mogelijk te vermijden door veel zelf te maken.

 

Heb je wat aan deze link?

Vooraanstaande wetenschapper waarschuwt voor schadelijke stoffen in de badkamer.

 

Bedankt voor de link, ik ga nog veel meer zelf maken !

Je word zo idd wel gek gemaakt, maar opletten en voorzichtig wezen blijkt wel een must !

@leidseprepper ook bedankt voor je linkjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een uitzending gezien van Zembla, die aan t licht brachten, dat we werkelijk omgeven zijn door hormoonverstorende stoffen, die ronduit gevaarlijk zijn voor de voortplanting van de mens.

 

Misschien kunnen we zelf een soort folder maken, met behulp van v Heeswijk en @Keyser Suze ?

 

Ik heb het druk zat, zoiets uitpluizen kost me veel tijd. Ik eet zoveel mogelijk verse groenten, liefst bio, ik kijk uit met vlees en vis. Er zijn maar weinig producten in mijn keukenkast met E342 oid. Ik denk dat het ieders verantwoording is hierop te letten. Het lastige is dat in het drinkwater uit de kraan ook in minieme hoeveelheden al vervelende stoffen (hormonen en medicijnen oa) zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post @Amazing Dree! Wij hebben deze aflevering ook gekeken. ? Bisfenol A is zowel in nederland als volgens de richtlijnen van Brussel verboden.

 

Waar je als zwangere vrouw vooral mee moet oppassen is het gebruik van weekmakers (terug te vinden in plastic als in magnetronmaaltijden, zalfjes, cosmeticaproducten, lotion, shampoo en cremespoeling.. extreem hoge waarde van weekmakers zijn terug te vinden in jawel, sexspeeltjes) weekmakers genaamd parabenen zijn dus in veel producten terug te vinden. Er zijn maar 4 soorten parabenen verboden in Nederland, terwijl in Denemarken alle soorten parabenen zijn verboden (zelfs in kinderspeelgoed). Hoeveel parabenen er bestaan? Het is genoemd in de aflevering van Zembla, ik ben het alleen even kwijt. Het waren er in ieder geval veel!

 

Typisch is wel dat zowel bedrijven die deze stoffen gebruiken in hun producten en het RIVM niet bereid waren tot een interview, daarbij de minister aangeeft dat zij geen gegronde redenen ziet om verder onderzoek te doen naar deze stoffen of het publiek vooraf te waarschuwen over het gebruik van producten waar deze stoffen in zitten. Oftewel de minister van volksgezondheid denkt dat zij alles beter weet dan de toxiologen en professoren die deze stoffen hebben onderzocht en waarschuwen voor de gevaren (zeker bij embryo's).

 

Gisteren direct even in huis gekeken welke producten deze parabenen bevatten, tot onze verbazing zijn dit erg veel producten. Daarbij zijn het meestal de duurde producten die deze stoffen bevatten. Voorbeeld: Dove purely pampering nourishing lotion met DeepCare complex, gemaakt door Unilever, dit product ligt nu dus in de prullenbak! Nu op ons gemak de rest van de producten in huis doornemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree ea wellicht kan deze link bijdragen aan de informatie rond plastics

 

Juglen Zwaan houdt zich al lange tijd bezig met gezonde voeding, dit wist ik me te herinneren, even snel opgezocht..

 

grts Wisks

 

http://www.ahealthylife.nl/plastic-welke-soorten-zijn-veilig/

 

profiel van Juglen Zwaan..en zijn (onze) missie

 

http://www.ahealthylife.nl/over-ons/

 

Even doorakkeren, plastics in tandpasta, altijd leuk...

 

http://www.kritischemassa.nl/over-consumeren/116-tips/1869-koop-geen-tandpasta-of-scrubs-met-microplastics.html

 

En in cosmetische producten (hier zie je ook - behalve de rode ook de gele en groene lijsten)

 

http://www.beatthemicrobead.org/nl/productlijsten

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat is jammer.

Heb net even gekeken of ik die folder kan vinden, maar dat lukt me 1,2,3 niet, mijn Deens is uitermate slecht :cool:

 

Misschien moet ik maar verder gaan zoeken en doen wat @12gauge zegt, gewoon gaan vertalen, als ik al die folder kan vinden.

ik kan hier wel eens naar informeren, ik heb meerdere deense vrienden waar ik dagelijks contact mee heb, ik zal hen eens vragen of ze er wat van kunnen vinden en evt vertalen in engels

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...