Ga naar inhoud
GENEGEERD

SUPERRRRRR Fire Starter


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Keyser Suze veel "survivalists" hebben sowieso vaak superlijm in hun pakketje zitten, los van vuur starten kan het gebruikt worden, naar ik begrijp, als nood hechting. Verre van ideaal natuurlijk want krijg het er maar weer eens af / uit maar als je leegbloed beter dan niets? Wat is jouw mening als medicus daarover?

 

Even een zijpad, laatst was er het draadje over illegaal vuurwerk waarin ik de opmerking maakte nog wat rotjes te hebben liggen. Paar jaar oud maar blijken nog te werken. Sorry buren. Naar aanleiding van een filmpje van Dave Canterbury waarin hij 'buskruit' en een firesteel gebruikt om enigszins vochtig hout aan te krijgen kreeg ik het idee het kruit uit de rotjes te halen en in een waterdichte container te doen voor hetzelfde doel. Wat denken jullie? Ik heb het nog niet geprobeerd maar denk dat je dat kruit met een firesteel wel aankrijgt.

 

Een paar rotjes, als het kruit droog is gebleven zal het zeker werken. Afhankelijk van de hoeveelheid kruit kost het echter een brandwond tot nog veel meer. Het is simpelweg een explosief waar je het nu over hebt... voorzichtig aub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar rotjes, als het kruit droog is gebleven zal het zeker werken. Afhankelijk van de hoeveelheid kruit kost het echter een brandwond tot nog veel meer. Het is simpelweg een explosief waar je het nu over hebt... voorzichtig aub

 

Ja er is zeker voorzichtigheid geboden maar als het los is verwacht ik eerder een flits ontbranding en geen explosieve. Steekvlam is echter zeker iets om rekening mee te houden. Eerste test gebeurd uiteraard met een minieme hoeveelheid. Dank voor je zorgen :)

 

Filmpje dat de inspiratie bood is overigens deze:

Ik heb alleen geen idee wat het verschil is qua ontbrandingssnelheid tussen 'black powder' en vuurwerk kruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal vuurstaal welke flinke hete vonken voortbrengt, werkt vaker al uitmuntend. Om wat tondel tot ontbranging te doen geraken.

 

Zelf vind ik het uitdagend om na 2 dagen flink regen, een mooi vuurtje te stoken in het bos. Wat pluizen, droog gras, berkenbarst en als brand materiaal staande/hangende takken, misschien soms even splijten. Als dingen echt niet lukken heb ik als nood voorziening een paar make-up removers met kaarsvet in het midden. Enkele vonken en het brand, en blijft lang branden. :)

 

blikjes met enig goed formaat kun je bestellen op http://www.thebushcraftstore.co.uk/every-day-carry---edc-319-c.asp

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze veel "survivalists" hebben sowieso vaak superlijm in hun pakketje zitten, los van vuur starten kan het gebruikt worden, naar ik begrijp, als nood hechting. Verre van ideaal natuurlijk want krijg het er maar weer eens af / uit maar als je leegbloed beter dan niets? Wat is jouw mening als medicus daarover?

 

Even een zijpad, laatst was er het draadje over illegaal vuurwerk waarin ik de opmerking maakte nog wat rotjes te hebben liggen. Paar jaar oud maar blijken nog te werken. Sorry buren. Naar aanleiding van een filmpje van Dave Canterbury waarin hij 'buskruit' en een firesteel gebruikt om enigszins vochtig hout aan te krijgen kreeg ik het idee het kruit uit de rotjes te halen en in een waterdichte container te doen voor hetzelfde doel. Wat denken jullie? Ik heb het nog niet geprobeerd maar denk dat je dat kruit met een firesteel wel aankrijgt.

 

Super lijm is heel anders als die foto lijm.

Kruit bbrandt makkelijk maar kortstondig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert Het mag dan goed branden maar is het wel zo slim om het dit als aanmaakmiddel te gebruiken ? want als je een ongelukje hebt met dit spul dan zitten je handen

onder en dat is niet leuk (ik denk aan koude en verkleumde vingers ). In geval van nood als je niets anders hebt oké maar zo heb ik er mijn bedenkingen tegen

Tevens seconden lijm is op basis van cyanide en ik heb geen flauw idee wat voor dampen erbij vrijkomen als je dit spul gaat branden ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Even langs de action geweest . Daar verkopen ze seconden lijm 3×15gr voor 0, 39 € .

Gelijk de test gedaan en het brand formidabel .

Een tube in mijn vuur doos gedaan .

 

Geert

 

Ah, het antwoord op mijn vraag in je FB draadje. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert ik heb één keertje zo'n ongelukje gehad met zo'n tube seconden lijm te openen en sindsdien ben ik erg voorzichtig mee

want je vingers los moeten snijden omdat ze aan elkaar geplakt zijn is niet leuk en ik denk zeker niet als je onder een slechte omstandigheid verkeerd '

 

Klein puntje , als je dat spul op een losse pluk watten ( goed veel ) druppelt wordt het warm , het ontbrand niet maar het geeft dan wel een behoorlijk kwade geur af

(wat je zeker niet wilt inademen ) dus als je het in de brand steekt dan zou ik het toch zeker op iets massief doen / hout papier ed

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier merken we dat de ronde pijptabaksblikjes van peterson erg geliefd zijn bij mede preppers. :p

In deze zit een rubberen ring waardoor deze ook nog eens volledig waterdicht zijn

 

Topblikjes zijn dat! Met toiletpapier erin in een emmer water gezet met een steen erop. Kurkdroog! :cool:

 

Leuke tip van @Keyser Suze, nu allemaal op zoek in het keukenkastje waarop dit symbool staat:

gevaar_4.gif.4e181fe9658b62a8851109c9aee49c20.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

[

Even een zijpad, laatst was er het draadje over illegaal vuurwerk waarin ik de opmerking maakte nog wat rotjes te hebben liggen. Paar jaar oud maar blijken nog te werken. Sorry buren. Naar aanleiding van een filmpje van Dave Canterbury waarin hij 'buskruit' en een firesteel gebruikt om enigszins vochtig hout aan te krijgen kreeg ik het idee het kruit uit de rotjes te halen en in een waterdichte container te doen voor hetzelfde doel. Wat denken jullie? Ik heb het nog niet geprobeerd maar denk dat je dat kruit met een firesteel wel aankrijgt.

 

Wederom excuus voor self-quoting maar om er nou een apart draadje voor te maken...

Ben aan het spelen geweest met die rotjes en het blijkt dat er maar weinig kruit in zit (zwart), het meeste is een rood poeder waarvan ik aanneem dat dit kleur geeft aan de ontploffing of zo. Hoe dan ook, als je wat in een rotje zit er uit haalt en vermengd krijg je het niet tot ontbranding, zelfs niet met langere tijd een open vlam. Als je het zwarte kruit weet te scheiden dan ontbrand dat wel vrij gemakkelijk maar het valt niet mee de twee stoffen gescheiden te houden. Geklooi dus. Ik kreeg het zwarte poeder dus wel tot ontbranding, inderdaad een flits ontbranding en dat was zeer fel, had een minuut of 2 een lichtpit in mijn ogen. Dit allemaal wetende probeer ik misschien nog wel om alleen het zwarte kruit te verzamelen dat met name rond de lont ingang lijkt te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rood is geen kruit (sas), slechts klei om de uiteinden te stoppen. :p

 

Als je dan echt terroristisch bezig wilt zijn: prik met een naald onderin een sigaret, dicht bij het filter een gaatje. Steek de sigaret aan en stop het lontje in het gaatje in de sigaret. En voila na 10 minuten ontbrand je vuurwerk. :p Zelfs voor terroristen is dit hogere wiskunde... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL wat @KoosKorstwagen zegt klopt dat rode spul is klei , zwart kruit oftewel buskruit flits niet dat geeft gewoon een geelachtig vlam met rook en afhankelijk van hoe het gemaakt is

geeft de snelheid waarmee het brand (en dat kan erg rap gaan :D ) en er zit inderdaad maar erg weinig in een rotje

ter verduidelijking hier een klein stukje van wikipedieA http://en.wikipedia.org/wiki/.45_Black_Powder_Magnum_(.45_BPM) en in die patroon zit 40 grains lijkt veel maar is maar 2,59 gram

Verder wat flitst en een sterke witte flits geeft is een ''flashpowder'' (flitspoeder) een mengsel van een metaal en chemische spulletjes .

Als vuurstarter zijn beide eigenlijk niet geschikt ( zoals elk kruit ) omdat het veel te snel brand , je kan er hooguit je tondel mee aan krijgen maar echt vuur maken dan heb je aardig wat nodig

Een kleine kanttekening ik raad je af om met dit soort dingen te experimenteren !!! , dat spul is link en zelfs hele kleine beetjes kunnen erg veel auwtjes geven !!!:(

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je kruit willen gebruiken als tondel?

 

In het bos probeer ik gewoon natuurlijke materialen te gebruiken, ook al heeft het 3 dagen flink gegoten. Met gewoon een goede firestarter (geen Chinese rommel)

Pluizen, drooggras, berkenbarst, houtsnij krullen, staand en hangend hout, beetje splijten, hars etc. eventueel tondel in je kledij stoppen zodat het droger kan worden.

 

Als nood optie kun je altijd 100% katoenen make-up removers of wattenbolletjes gebruiken, met in het midden hars, vaseline of kaarsvet, enkele flinke vonken en het brand, of een streepje van de binnenband van een fiets aansteken met een lucifer of aansteker dat blijft ook lang branden.

 

Nog mooier is een oude katoenen (thee)doek in een blikkenbus doen verkolen. (niet verbranden dus! slechts verkolen) een heel klein stukje, vonken van een vuurstaal of lege aansteker erbij en het brand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Kij k ik vroeg me zelf nou af hoe maak ik een vuur dat niet opvalt met rook en toen dacht ik dat weten die mensen wel van het prep forum

 

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk

 

Essenhout ? Ik meende dat dat met weinig tot geen rook brand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...