Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kerstpuzzel Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging / AIVD

f150
 Share

Recommended Posts

Voor iedereen die zich tijdens de kerstdagen nog nuttig wil maken, heeft de NBV een kerstpuzzel ontwikkeld:

De puzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaven die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. Goede antwoorden leveren punten op. Iedereen die tenminste één punt heeft gehaald, krijgt na afloop de oplossingen toegezonden. Voor het oplossen van de meeste opgaven is een wiskundige of cryptologische achtgergrond niet nodig. Creativiteit, puzzel- en doorzettingsvermogen zijn hiervoor veel belangrijker.

Directe download: https://www.aivd.nl/publish/pages/2566/nbv_kerstpuzzel_2013.pdf

[ATTACH=CONFIG]7005[/ATTACH]

Over de antwoorden kan natuurlijk met ondergetekende worden gecorrespondeerd;)

F150

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

10 letter woorden eindigend op een A: http://www.woordenraden.nl/tienletterwoorden-eind/A/

Maar waarom een woord nou wel of niet logisch zou zijn... ik zie 't nog niet :p

Ik was met opdracht 2 aan 't knoeien, dacht even dat 't een simpele letter-vervanging was, maar een simpele letterfrequentie analise is 't daar niet mee eens, dus daar lijkt iets anders achter te zitten...

letter, aantal keer in de tekst

R 11

G 9

A 8

L 8

F 7

N 6

Q 6

J 6

H 5

B 5

S 4

P 3

C 3

D 2

O 2

E 1

I 1

M 1

W 1

letterfrequentie van 't Nederlands: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/letterfrequentie-in-het-nederlands

Dan zou de R dus een E worden; de G een N enz., maar dan komt er ook niets leesbaars uit...

Waarschijnlijk denk ik te moeilijk? :)

Link naar reactie

• 11 months later...
Moet ik hier complex bij denken of is het gewoon doodeenvoudig? Ik zie namelijk geen logica:p

Als ik toch even heel snel kijk bij vraag 1: vermoedelijk gaat het - naast de eerstvolgende eerste letter - om de volgorde en het gebruik van de klinkers in de woorden, daar zitten patronen in. En nee, ze zijn niet doodeenvoudig.

Link naar reactie

Als ik toch even heel snel kijk bij vraag 1: vermoedelijk gaat het - naast de eerstvolgende eerste letter - om de volgorde en het gebruik van de klinkers in de woorden, daar zitten patronen in. En nee, ze zijn niet doodeenvoudig.

Zie je wel, ik was weer eens te voorbarig. Haha ik wist dat ik hier niet aan moest beginnen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...