Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vragen voor research film NIEMANDSLAND


DaanvdB

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Eerst zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Daan van den Berg en ik ben een 4e jaars filmstudent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (kortweg HKU). Op dit moment wil ik afstuderen met een korte post-apocalyptische film die speelt in Nederland waar alles wat wij kennen weg is gevaagd door gasaanvallen.

 

De reden dat ik dit hier post is omdat jullie mij kunnen helpen met mijn research. Jullie zijn waarschijnlijk een stukje verder met het uitdenken van bepaalde scenario's. Daarom mijn vraag: Wat zouden jullie zeker bij je willen hebben in de volgende situatie?

 

Ik zal de situatie van de wereld in mijn film even toelichten. In mijn fantasiewereld is er een soort bacterie die zich schuilhoudt in planten en vennen en zich kan verspreiden in gas dampen die door de wind meegevoerd worden.

Het is nu 5 jaar geleden dat de laatste gaswind over Nederland trok. Waar het vandaan kwam weten de mensen niet, maar het was net zo giftig als chloride en kon ieder moment op komen zetten. Mensen hebben onder de grond geleefd en toen ze eruit kwamen bestond de wereld zoals ze hem kenden niet meer. Geen elektriciteit, water was vaak besmet door het gif. Gasmaskers helpen vaak, al zijn ze niet meer constant nodig als je buiten bent. Mensen zoeken naar voedsel en daar waar schaarste is vechten mensen het uit. De wereld is heel winters en langzaam aan het herstellen. Er groeit niet zo heel veel meer op aarde, dus een gezonde groentetuin is geen optie. Mensen eten vooral blikvoer, maar ook ratten en eetbare planten die onder de grond groeien.

 

Dus wat zijn zaken waarin wij ons vandaag de dag zouden kunnen verweren tegen omstandigheden als bovenstaand omschreven. Denk aan zaken die je (bijna) in ieder huishouden kan vinden? Wat doe je tegen de kou? Wat zijn innovatieve manieren om voedsel te kweken en hoe kun je makkelijk water filteren?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips, gezien ik mijn film graag zo realistisch mogelijk wil maken!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Daan van den Berg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat is de reden dat het weer heel winters is? Wat ik bedoel, is het een spontane klimaatsverandering, of is het door onder de grond leven en weinig tot geen menselijke activiteit het klimaat veranderd. (Positief of negatief) bij die klimaat verandering is er nog iets over van agrarische activiteit of is alles vernietig.

Is het gif schadelijk voor alleen de mens, of ook voor dieren incesten enz. Mochten de laatste ontbreken dan krijgen we nog een zware dobber. Ik vind het wel een goed senario.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Moeilijk @DaanvdB . Je hebt al een scenario en oplossingen in je hoofd.

Er zal toch weer op 1 of andere manier groenten verbouwd moeten worden. Dat is voor preppers normaal: zaden opslaan. Gewoon in half-ondergrondse kassen met zelfgemaakte compost.

Plastic, flessen en oude ramen. De hele manier van ecologisch bouwen, zoals nu wordt toegepast in Earth Ships, want daar wordt ook gebruik gemaakt van gerecycled materiaal.

 

Inspiratie:

 

Earthship:

 

https://www.google.nl/search?q=old+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hPiuUq7ZMaie0QWY0oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1071&bih=588#es_sm=119&espv=210&q=earthship&spell=1&tbm=isch

 

Bouwen met zandzakken (earthbag architecture):

 

https://www.google.nl/search?q=old+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hPiuUq7ZMaie0QWY0oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1071&bih=588#es_sm=119&espv=210&q=earthbag+architecture&tbm=isch&imgdii=_

 

Muren van flessen (gebruik klei i.p.v. cement):

 

https://www.google.nl/search?q=old+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hPiuUq7ZMaie0QWY0oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1071&bih=588#es_sm=119&espv=210&q=walls+of+bottles&tbm=isch

 

Kassen van oude ramen:

 

https://www.google.nl/search?q=old+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hPiuUq7ZMaie0QWY0oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1071&bih=588

 

Plastic tunnelkas:

 

https://www.google.nl/search?q=old+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hPiuUq7ZMaie0QWY0oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1071&bih=588#es_sm=119&espv=210&q=plastic+tunnelkas&tbm=isch&imgdii=_

 

Half-ondergrondse kas (subterrenean greenhouse):

 

https://www.google.nl/search?q=old+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hPiuUq7ZMaie0QWY0oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1071&bih=588#es_sm=119&espv=210&q=subterranean+greenhouse&spell=1&tbm=isch&imgdii=_

 

Compost toilet:

 

https://www.google.nl/search?q=compost+toilet&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&sa=X&ei=w_quUt_sCsW00QXVuYGgCQ&ved=0CAYQ_AUoAA&biw=1071&bih=588&dpr=1.25

 

 

 

Wat betreft wapens, vechten, forten en verdediging moet even je een ander forum zoeken, i.v.m. de forumregels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, je wilt geen foto's maken maar ideeën opdoen. Dat is weer eens wat anders.

Een gaswind over Nederland. Hoeveel mensen zijn er doodgegaan in Nederland? Hoeveel zijn er over?

Hoe is de stand van zaken in Spanje, Israël, Zuid-Afrika?

Wat bedoel je met de wereld is winters, is het winter, of bedoel je kaal?

Tuurlijk is er elektriciteit, van zonnepanelen. Warmte komt van geothermie/aardwarmte. En veilig water is er ook, daarvoor zijn waterfilters oa van de Katadyn of Sawyer, gecombineerd met een Steripen.

Een goed gebouwd huis, klimaatneutraal kan volledig off-grid functioneren. Er worden al hele wijken klimaatneutraal gebouwd, bv deze of deze aardhuizenwijk(earthships) Klimaatneutraal bouwen heeft nu als voordeel dat je weinig energiekosten hebt en bv geen rioolbelasting betaald als je een heliofytenfilter hebt, maar na zo'n ramp heeft het als voordeel dat je gewoon(binnenshuis) verder kan leven met hetzelfde gemak.

Het leven vijf jaar na een gaswind ziet er niet erg apocalyptisch uit, hoewel dat voor een enge film natuurlijk veel "cooler" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je het jezelf niet extra moeilijk als de gaswinden weer kunnen toeslaan? Een éénmalige ramp is al erg genoeg stel ik mij zo voor. Dat geeft ook meer 'feeling' met andere rampen / rampscenario's.

Ook dat water giftig is, valt breed te interpreteren. Afhankelijk van hoe giftig en hoe makkelijk het weer drinkbaar gemaakt kan worden, leeft er na verloop van tijd niemand meer. En wat te denken van een van de beste prepfoods - vis?

 

Om een film te maken - 5 jaar na De Ramp, lijkt mij niet heel interessant. Wel een film waarin je verschillende mensen volgt die geconfronteerd worden met een ramp en die dan gedurende enige tijd volgen. Wat doen ze? Waar maken ze gebruik van?

 

Maar je zal er wel al goed over nagedacht hebben. Dit zijn My2Cents.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hai @DaanvdB

 

Je fantasiewereld voor deze film doen me denken aan een paar filmpjes.

Roeier en Dreutel noemen er al twee.

Daar zou ik de film 'The Happening' nog aan toe willen voegen:

 

En de NatGeo docu over Killer Lakes:

http://www.youtube.com/watch?v=ppbcl-MP76s

 

ideeën/tips

 

- dekens aan elkaar naaien om jassen van te maken

- meerdere laagjes kleding dragen of bv van 2 jassen 1 maken

- vuurtjes stoken maar wel zoveel mogelijk zorgen dat het uit het zicht blijft, want kans op berovingen

- bij elkaar kruipen en zo warmte delen

- mensen/groepen die beweren dat ze weten wanneer de volgende gaswind komt

- mensen/groepen die er iets religieus van maken

- champignons kweken en wormenbakken

- methodes om giftige gaswolken te ontdekken

 

euh....meer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mensen die buitensporten of klimmen/wandelen in de bergen weten dat merino-onderlaag erg goed isoleert en warmte geeft. En daarover een middenlaag, en een donsjasje en dan een windwaterdichte laag. Laagjes aan en de juiste stoffen en je ziet er niet uit als een Michelinpoppetje.

Verder denk ik dat jassen en kleding met vijf jaar nog niet op en versleten zijn. En de vrouwen van de Singer-naaiclub van Dick Berts wordt natuurlijk meteen actief dus qua reparaties zitten we ook wel goed.

Dat is wat ik zo eigenaardig vindt aan dit soort rampenscenario's voor films.

Doordat de maker een bepaald beeld in zijn hoofd heeft en niet op de hoogte is van hoe je je daartegen kon beschermen/voorbereiden, komt er een eigenaardig beeld uit. Wel goed dus dat deze maker wat informatie vraagt. Het blijft wel de vraag of hij dit meeneemt in zijn film.

 

Over hoe het écht is na een ramp, een verslag, met foto's net na de storm Sandy in New York.

 

"Zelf hebben we intussen weer stroom en telefoonverbinding. Onze buren in de straat achter ons en links van ons zitten nog steeds zonder. “Kom gerust bij ons als u computers of telefoons wil opladen of een douche wil nemen of wat wil opwarmen”, zeg ik aan verschillende buren. Ik weet dat ze hetzelfde zouden doen. Net zoals in de rest van New York wordt er in mijn buurt met man en macht gewerkt. Er moeten kelders uitgepompt worden, winkels leeggehaald en geschrobd, omvergewaaide bomen aan stukken gehakt, kapotte ramen en daken hersteld, straten geveegd en telefoon- en electriciteitsdraden hersteld. In de hardst getroffen wijken, voor een keer de rijke zowel als de arme, moet er in de rij gestaan worden voor van alles en nog wat, van bussen tot brood en benzine voor generatoren en auto’s. Als er nog wat is. In sommige wijken is er geen eten meer te koop. In heel Staten Island is er geen benzinestation meer open. Verbazend hoe snel zelfs in een van de rijkste steden ter wereld de dingen kunnen ontrafelen. De burgemeester en andere politici doen hun best om de bevolking gerust te stellen. De National Guard is ingezet om van deur tot deur te gaan om te zien of er bejaarden, zieken of mensen met jonge kinderen zijn die voedsel, water of medicatie nodig hebben. Vertegenwoordigers van FEMA (Federal Emergency) delen formulieren uit om subsidies aan te vragen voor de heropbouw. Er worden adressen gegeven waar ijs, eten, water, kleren en dekens worden uitgedeeld. Maar vele mensen die geen stroom hebben en geen radio met batterijen hebben geen idee waar ze voor hulp terecht kunnen. " Als je dit soort berichten leest, of meemaakt,dan leer je welke dingen je zeker in huis moet hebben en welke vaardigheden nuttig zijn voor jezelf en de medemens.

Meer én de foto's: http://www.jacquelinegoossens.com/columns/03-11-2012_Sandy.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DaanvdB, ik zou zeker ook de documentaire "life after people" bekijken om een beeld te schetsen hoe NL eruit zou zien. Daarnaast zou het leuk zijn als je een preppers gezin die voor een paar jaar eten, drinken en andere benodigdheden hebben ingeslagen erin laat meespelen. 5 jaar onder de grond is wel heel lang en ook al zou je het fysiek kunnen overleven, dan doet dit zeker iets met je mentaal. Ik denk niet dat er heel veel mensen overleven in NL.

 

Er is hier zat te vinden m.b.t. overlevings- technieken, voedsel, huisvesting, verwarming, hygiëne etc etc. wat je in je film kunt gebruiken. Daarnaast zou ik als ik jou was gewoon af en toe wat gerichte vragen stellen, bijv. hoe kun je 5 jaar overleven onder de grond qua verwarming, voeding, verlichting, etc.

 

Veel succes in ieder geval, 1 kijker heb je al.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een realistische kijk moet geven op Nederland 5 jaar na een ramp, waarbij een groot deel van de bevolking kwam te overlijden, hou er dan rekening mee dat veel land onder water zou moeten staan.

Als onze dijken en gemalen niet onderhouden of bediend worden loopt deze badkuip waarin we wonen na pakweg een 1/2 jaar tot 1 jaar vol.

Verder is leven onder de grond in NL erg moeilijk daar we in grote delen van het land een erg lage grondwater spiegel hebben.

In de hoger gelegen provincies zou dat mogelijk kunnen zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wel ... het is te zeggen wapens ( messen, kruisboog, bijlen,....) zijn altijd handig

ook van die speciale pakken en mondmaskers zijn nodig en een soort van roeiboot mischien als het land onderwater loopt

mischien een bug out situatie waarin je naar een ander land moet vluchten

is het een bacterie of een virus dat de wereld treft ? 2e kijker heb je ook al

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, mijn bizarre gedachten spelen nog even met dit filmscenario door.

Het euthanasievraagstuk is meteen opgelost, wie dood wil gaat gewoon naar buiten in de bacteriën/virus lopen.

Hoe en door wie er nu voor de oudjes in verpleeghuis gezorgd moet worden dereen binnen moet blijven, is ook vrij snel opgelost, die oudjes vielen als eersten. Zwak van gezondheid en geen voorbereidingen getroffen door die verpleeghuizen voor dit soort rampen. (Voor veel rampen zijn wel voorbereidingen tenminste,op papier, want zoals ik leerde bij de BHV in verpleeghuis:"nee we hebben twee systemen om iemand de trap af naar beneden te krijgen met brand, dát ding en met matras en al, maar geloof me, je krijgt nooit al die mensen bevrijdt, dus red jezelf maar,eigen veiligheid eerst")

Als de oudjes niet meteen doodgaan aan de gaswolk, dan wel vlak erna door ziektes die aan rampen gekoppeld zijn, typhus Noro-virus,longontsteking enzo.

Geen oudjes meer dus. (natuurlijk halen in enge gaspakken gehulde overlevenden, al de kastjes van het verpleeghuis leeg, op zoek naar eten en medicijnen)

 

Doof, blind, gehandicapt, helaas ook zij leggen vrij snel het loodje, want tja, doof blind en gehandicapt red je je niet echt in zo'n ramp, tenzij je erg goede mantelzorgers hebt. Maar ja, dan moet je als mantelzorger wel heel goed en continu op je verstandelijk beperkte nichtje/neefje letten want die snápt niet goed dat buiten spelen nu écht niet kan. (Ikzelf woon vlak bij een instelling en in mijn planning is het om bij een ramp daarnaartoe te gaan om te kijken of ik iemand mee kan nemen naar mijn huis...dat niet gedacht wordt dat ik hier alleen grapjes over zit te maken)

 

De tokkies en de Barbies...tja, die gaan er ook vrij snel aan. Hoef ik niet meer uit te leggen toch. Een zonnebrankbruine huid houdt de gifgassen niet tegen en een frituurpan vol vet daar heb je niks aan zonder frikandellen en biiterballen.

Het koningshuis, onze eigen opperste watermanager, ontloopt de overstromingen die hier komen en gaat met de hele familie naar Aruba (niet naar Curaçao want daar wonen teveel... ehm,... nou ja, het is iets veiliger op Aruba)

Rutte stort in, want nu MamaRutte er niet meer is, heeft hij niemand meer die zijn dasje strikt en zijn boterhamtrommeltje voor tussen de middag klaarmaakt.

Overigens, mensen die diabeet-twee zijn, zullen met de dag beterder worden. Minder tv kijken, het huishouden zonder stroom doen, en minder eten doet hen goed.

Voor riemen en bretels worden woekerprijzen gevraagd en de Singerclub van Dick Berts draait overuren om slecht passende kleding in te nemen.

 

(voor degenen die het niet meteen snappen, ik verzin deze dingen, ik lig in een deuk en het is grappig bedoeld...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow wat een reacties. Dit is al erg behulpzaam!

 

Ik zal mijn best doen op al jullie reacties te reageren.

 

 

Blijf een maandje hangen en lees wat topics. Gebruik ook de zoekfunctie op het forum. Dan weet je binnen korte tijd alles wat je wil. En wie weet, ga je er zelf ook van preppen.

 

Doe ik zeker!

 

 

Ik zou de film Nausicaä of the Valley of the Wind gaan kijken, dat is vrijwel precies wat je beschrijft.

Of nog beter, de bijbehorende stripboeken gaan lezen (vast wel te vinden op internet, en anders ken ik nog een klein bibliotheekje in hartje Utrecht die ze allemaal heeft).

 

Dat klinkt goed. Ik had er nog nooit van gehoord. Misschien omdat het japans is en animatie, waardoor het niet zo snel verschijnt op de meest 'westerse genrelijsten'

 

 

Wat is de reden dat het weer heel winters is? Wat ik bedoel, is het een spontane klimaatsverandering, of is het door onder de grond leven en weinig tot geen menselijke activiteit het klimaat veranderd. (Positief of negatief) bij die klimaat verandering is er nog iets over van agrarische activiteit of is alles vernietig.

Is het gif schadelijk voor alleen de mens, of ook voor dieren incesten enz. Mochten de laatste ontbreken dan krijgen we nog een zware dobber. Ik vind het wel een goed senario.

 

De reden voor de klimaatsverandering is (niet echt wetenschappelijk onderbouwd hoor) meer symbolisch voor 'de winter van de mensheid', maw een lange periode die ze door moeten komen. Boven de grond is er nu ongeveer evenveel agrarische activiteit gaande als de natuur in dagen als deze toelaat. Wintergroente bijvoorbeeld, maar een warme zomer waar alles goed kan groeien is niet in het vooruitzicht. Nu kan de mens die nog over is nog wel overleven met de voorraden die de rest achter heeft gelaten. Denk dat bijvoorbeeld 98% van de populatie verdwenen is.

De meeste dieren hebben het ook heel zwaar; er zijn wel insecten, maar ook mollen en ratten en andere beesten die goed kunnen overleven onder de grond. Het was niet zo dat het inademen direct fataal was voor beesten. Het was ook meer een bacterie die voor mensen (of primaten) echt heel dodelijk was. Voor dieren was het niet echt gezond, maar ze konden zich nog wel voor een deel voortplanten. Ze worden vooral geteisted door het winterse klimaat.

 

 

Moeilijk @DaanvdB . Je hebt al een scenario en oplossingen in je hoofd.

Er zal toch weer op 1 of andere manier groenten verbouwd moeten worden. Dat is voor preppers normaal: zaden opslaan. Gewoon in half-ondergrondse kassen met zelfgemaakte compost.

Plastic, flessen en oude ramen. De hele manier van ecologisch bouwen, zoals nu wordt toegepast in Earth Ships, want daar wordt ook gebruik gemaakt van gerecycled materiaal.

 

Dankje! Zelf zat er ik er al aan te denken dat er wel kassen bestaan, maar dit is meer een voorrecht dat de 'loners' op aarde niet willen hebben.

 

 

Ha, je wilt geen foto's maken maar ideeën opdoen. Dat is weer eens wat anders.

Een gaswind over Nederland. Hoeveel mensen zijn er doodgegaan in Nederland? Hoeveel zijn er over?

Hoe is de stand van zaken in Spanje, Israël, Zuid-Afrika?

Wat bedoel je met de wereld is winters, is het winter, of bedoel je kaal?

Tuurlijk is er elektriciteit, van zonnepanelen. Warmte komt van geothermie/aardwarmte. En veilig water is er ook, daarvoor zijn waterfilters oa van de Katadyn of Sawyer, gecombineerd met een Steripen.

Een goed gebouwd huis, klimaatneutraal kan volledig off-grid functioneren. Er worden al hele wijken klimaatneutraal gebouwd, bv deze of deze aardhuizenwijk(earthships) Klimaatneutraal bouwen heeft nu als voordeel dat je weinig energiekosten hebt en bv geen rioolbelasting betaald als je een heliofytenfilter hebt, maar na zo'n ramp heeft het als voordeel dat je gewoon(binnenshuis) verder kan leven met hetzelfde gemak.

Het leven vijf jaar na een gaswind ziet er niet erg apocalyptisch uit, hoewel dat voor een enge film natuurlijk veel "cooler" is.

 

In mijn fantasie is de wereld er wel gewoon 'aan gegaan'. Winters is echt winters, zoals in de wintermaanden.

 

Ik geloof ook wel dat de wereld misschien niet helemaal apocalyptisch eruit HOEFT te zien, maar voor mijn concept ben ik wel uitgegaan van de negatieve kant van de mens en dat er in plaats van een grote verzoening en samenwerking komt vooral het overleven en 'eigen eerst' de boventoon gaat vieren. En ja, het laatste is gewoon een stuk mooier op beeld.

 

 

Maak je het jezelf niet extra moeilijk als de gaswinden weer kunnen toeslaan? Een éénmalige ramp is al erg genoeg stel ik mij zo voor. Dat geeft ook meer 'feeling' met andere rampen / rampscenario's.

Ook dat water giftig is, valt breed te interpreteren. Afhankelijk van hoe giftig en hoe makkelijk het weer drinkbaar gemaakt kan worden, leeft er na verloop van tijd niemand meer. En wat te denken van een van de beste prepfoods - vis?

 

Om een film te maken - 5 jaar na De Ramp, lijkt mij niet heel interessant. Wel een film waarin je verschillende mensen volgt die geconfronteerd worden met een ramp en die dan gedurende enige tijd volgen. Wat doen ze? Waar maken ze gebruik van?

 

Maar je zal er wel al goed over nagedacht hebben. Dit zijn My2Cents.

 

Uiteindelijk is een film van 15 minuten het doel. Het gaat om een duidelijke keuze tussen jezelf en een ander. Graag zou ik alle elementen behandelen, maar wil ik het verhaal en de personages nog enigszins recht aan doen in deze setting moet ik het toch simpel houden. Het is vooral dat de personages 'staan', dat ze leven op een manier waarbij de kijker niet zal fronsen en zich af zal vragen waarom ze niet gewoon iets anders doen.

 

Vis heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik zal eens even kijken of dat misschien wat problemen kan fixen.

 

 

hai @DaanvdB

 

ideeën/tips

 

- dekens aan elkaar naaien om jassen van te maken

- meerdere laagjes kleding dragen of bv van 2 jassen 1 maken

- vuurtjes stoken maar wel zoveel mogelijk zorgen dat het uit het zicht blijft, want kans op berovingen

- bij elkaar kruipen en zo warmte delen

- mensen/groepen die beweren dat ze weten wanneer de volgende gaswind komt

- mensen/groepen die er iets religieus van maken

- champignons kweken en wormenbakken

- methodes om giftige gaswolken te ontdekken

 

euh....meer ?

 

 

Leuk dat ik die er al voor grote delen in heb zitten. Vooral het religieuze element is sterk; de hoofdpersoon is er van overtuigd dat dit gebeurd zoals de bijbel voorspeldt heeft. Verder denk je best aan huizen met windgongen van lege blikjes, champignons kweken in een kelder en kleding die op allerlei manieren aan elkaar is genaaid.

 

 

De mensen die buitensporten of klimmen/wandelen in de bergen weten dat merino-onderlaag erg goed isoleert en warmte geeft. En daarover een middenlaag, en een donsjasje en dan een windwaterdichte laag. Laagjes aan en de juiste stoffen en je ziet er niet uit als een Michelinpoppetje.

]

 

In wat voor soort kleding kun je een merino laag dan vinden? Ik kan me voorstellen dat dit dan al snel erg gewilde stof zal worden.

 

 

@DaanvdB, ik zou zeker ook de documentaire "life after people" bekijken om een beeld te schetsen hoe NL eruit zou zien.

 

 

Hij staat op de lijst!

 

 

ik zou zelfs zeggen dat als je 5 jaar wil je jezelf het veel te moeilijk maakt

Ik zou voor maximaal 2 jaar gaan om ee grote groep uitgehongerde mensen te kunnen hebben

ik vrees dat de meeste van dit forum 5 jaar ook niet zouden redden

 

Oke, 5 jaar is voor mij meer het uitgangspunt geweest om te bedenken hoeveel tijd er nodig is om onherstelbare schade aan te richten. Maar als ik erover nadenk kan het inderdaad minder. Wat als bijvoorbeeld Sandy de hele wereld in 1 keer trof? Dat zou een kwestie van dagen zijn, maar wel een ongelooflijke impact hebben!

 

 

american/UK blackout zou jou al kunnen helpen.

 

heb een hele tijd geleden een "raised bed" ingegraven omdat het anders te koud was voor mijn plantjes dus heb toen de planten een soort ondergrondse bak gegeven met alu folie zijkanten en een glazen dak, vraag me af of die het zouden overleven haha

 

Hoe krijg je dan voeldoende water voor je planten, of regel je dat met de hand wanneer nodig? (of is dit alleen voor bijvoorbeeld de ernstige wintermaanden?)

 

 

Als het een realistische kijk moet geven op Nederland 5 jaar na een ramp, waarbij een groot deel van de bevolking kwam te overlijden, hou er dan rekening mee dat veel land onder water zou moeten staan.

Als onze dijken en gemalen niet onderhouden of bediend worden loopt deze badkuip waarin we wonen na pakweg een 1/2 jaar tot 1 jaar vol.

Verder is leven onder de grond in NL erg moeilijk daar we in grote delen van het land een erg lage grondwater spiegel hebben.

In de hoger gelegen provincies zou dat mogelijk kunnen zijn.

 

Dat is een hele goeie waar ik gewoon niet bij stil heb gestaan. En dan te denken dat ik zelf jaren terug (1994?) als kind sinterklaas ooit boven op de dijk ontmoette omdat de stoomboot gewoon aan kon leggen bij het restaurant dat daarop gebouwd was door hoog water!

 

 

wel ... het is te zeggen wapens ( messen, kruisboog, bijlen,....) zijn altijd handig

ook van die speciale pakken en mondmaskers zijn nodig en een soort van roeiboot mischien als het land onderwater loopt

mischien een bug out situatie waarin je naar een ander land moet vluchten

is het een bacterie of een virus dat de wereld treft ? 2e kijker heb je ook al

 

Wapens is natuurlijk iets dat vooral voort komt uit wat mensen zelf al hebben liggen. Verwacht geen legers, maar vooral praktische spullen die spijtig genoeg misbruikt worden voor wat anders.

 

 

Oeps, mijn bizarre gedachten spelen nog even met dit filmscenario door.

(voor degenen die het niet meteen snappen, ik verzin deze dingen, ik lig in een deuk en het is grappig bedoeld...)

 

 

Dat is volgens mij wel duidelijk ;) . Zelf heb ik het beeld voor me dat er een massa mensen naar de supermarkt gaat om dan vanalles in te kopen, meer dan ze kunnen dragen en dus niet kunnen dragen als het echt nodig is.

 

Daarnaast zie ik het al voor me hoe het met de infrastructuur gaat. Een matige stipsdag is eigenlijk al teveel voor het nederlandse spoor en wegennet.

 

 

Hmm ik zou zo te horen ten een eerste je schoonmoeder van de bruine bonen afhalen. Ten tweede: als het er na shtf echt zo somber uitziet kunnen we misschien ook een kilootje wiet aan de preps toevoegen?

 

Wiet had ik ook al overwogen, maar ik denk dat de mensen die er dan nog zijn niet degene zijn die hun oplossing zoeken in escapisme van de realiteit....eerder escapisme van het oude leven!

 

 

 

Nou, wat een leuke reacties allemaal! Dit is wel iets waar ik veel mee kan. Ondertussen hang ik nog zeker wat rond op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In wat voor soort kleding kun je een merino laag dan vinden? Ik kan me voorstellen dat dit dan al snel erg gewilde stof zal worden.

Goede thermisch kleding kan je zelfs bij de Bever kopen, van betere kwaliteit dan bij de Hema en Aldi.Icebreaker is een merk wat vooral merino verkoopt. Onderlaag, middenlaag, normaal uitziende kleding, amper te onderscheiden van een gewoon t-shirt maar met veel betere eigenschappen.

Maar ook jasjes(middenlaag) van dons verwarmen goed, zelfs de donzen rok verwarmt enorm.

Reken voor merino shirt wel 80 euro, en voor een donsjasje 200 euro....maar warm houd het je wel (en stankvrij want het voert het zweet goed af).

De hikers en bergsporters gebruiken dit al lang omdat je tijdens een expeditie goed warm moet blijven en je niet zo dik in de kleding moet zitten dat je je amper kan bewegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed. Ik had er nog nooit van gehoord. Misschien omdat het japans is en animatie, waardoor het niet zo snel verschijnt op de meest 'westerse genrelijsten'

 

Ik denk eerder dat het een heeele oude film is. Jaren '80 oud zegmaar. ;) In 2005 heeft Walt Disney nog een geremasterde versie op DVD uitgebracht in het westen. Maar ook dat is al weer een ruime tijd terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
In mijn fantasiewereld is er een soort bacterie die zich schuilhoudt in planten en vennen en zich kan verspreiden in gas dampen die door de wind meegevoerd worden.

 

Je bovenstaande probleem heeft zichzelf opgelost:

 

Er groeit niet zo heel veel meer op aarde, dus een gezonde groentetuin is geen optie.

 

Geen planten meer = geen "gaswind" veroorzakende bacteriën meer.

 

Aarde herstelt zich in no time.

 

Problem solved, I rest my case, verdomd korte film.

 

The End.

 

Johnny Spielberg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

kolfje naar mijn hand.........

Ha, je wilt geen foto's maken maar ideeën opdoen. Dat is weer eens wat anders.

Een gaswind over Nederland. Hoeveel mensen zijn er doodgegaan in Nederland? Hoeveel zijn er over?

Hoe is de stand van zaken in Spanje, Israël, Zuid-Afrika?

Wat bedoel je met de wereld is winters, is het winter, of bedoel je kaal?

Tuurlijk is er elektriciteit, van zonnepanelen. Warmte komt van geothermie/aardwarmte. En veilig water is er ook, daarvoor zijn waterfilters oa van de Katadyn of Sawyer, gecombineerd met een Steripen.

Een goed gebouwd huis, klimaatneutraal kan volledig off-grid functioneren. Er worden al hele wijken klimaatneutraal gebouwd, bv deze of deze aardhuizenwijk(earthships) Klimaatneutraal bouwen heeft nu als voordeel dat je weinig energiekosten hebt en bv geen rioolbelasting betaald als je een heliofytenfilter hebt, maar na zo'n ramp heeft het als voordeel dat je gewoon(binnenshuis) verder kan leven met hetzelfde gemak.

Het leven vijf jaar na een gaswind ziet er niet erg apocalyptisch uit, hoewel dat voor een enge film natuurlijk veel "cooler" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...