Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat heb jij gegeten dat over de datum was?


Dreutel

Aanbevolen berichten

Hier kan ik een leuke aan toevoegen. Bronwater, getapt in 1974 en in een jerrycan bewaard gewoon in de kelder. Naar aanleiding van deze topic de kan opgedoken in de kelder  en een glas ingeschonken. Gekeken , geroken en vergeleken met  een glas kraanwater. Geen verschil te ontdekken. Ik heb het glas leeggedronken  en   ik kan bevestigen dat er óók  geen smaakverandering  heeft plaatsgevonden  en ik heb geen buikklachten ondervonden.. De kan is weer terug verhuisd naar de kelder

 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
30 minuten geleden, Amero zei:

Ik drink de hele week al van Nescafe de Wiener Melange. Ten minste houdbaar tot 08/2016.

Het is goed te drinken, ik merk geen smaakverlies en ik ben er niet ziek van geworden.

Ha is dat die van de Aldi maar dat is lekker.

Kan je ook volgens mij lekkere ijsjes mee maken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Afgelopen  weekend vond ik een pak Cracottes van het merk Lu in mijn  voorraadkast, geen idee hoe lang deze er al stonden, maar wel al lang

Ik ging er blindelings van uit  dat ze  qua smaak en textuur  niet veel verschilden van een  stuk karton 

De werkelijkheid was anders.

De Cracottes waren nog knapperig en hadden qua smaak niet of nauwelijks  in geboet,  en dat met een tht  datum  van dec 2012. 🙈

Het pak  Cracottes was na bijna 10 jr nog zeer goed eetbaar.

Gewoon droog bewaard, zonder   extra's.

Door ' ouwe meuk niet meteen en klakkeloos  weg te gooien, leer je nog eens wat.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Chorizo met een geopende verpakking die een maand of 4 over de datum was. Toen ik in de middag een stukje geproeft had leek het nog prima te zijn. Had die avond de +-1/3 worst door de pasta gegooit. Had er toen toch nog wel wat last van gekregen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

aangebroken pak biologische volle yoghurt vergeten dat t er nog stond ( grote volle koelkast) was n halve liter over slechts 4 1/2 maand over de datum Mankeerde niets aan ! Ik eet regelmatig voedsel over de datum Kijken ruiken proeven in die volgorde twijfel weggooien maar altijd eerst onderzoeken meestal allemaal nog prima Alles dat in blik zit kan sowieso jaren en jaren over de datum 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

van houdbare spullen gaat hier zelden iets voor de "einddatum" op!

hier wordt pot,blik en droogvoer tot ver over de datum gewoon opgebruikt.

gewoon alles,het maakt niet uit wat.

gevacumeerde rookworst bv eet ik nog wel een half jaar na datum,nooit probleem mee gehad.

als er al iets wordt weggegooid is het een blik ,pot of worst die al (ver) voor de datum bedorven was.

alles wat de einddatum haalt zonder bol te staan ,klonten of beestjes, is gewoon nog goed.

met vers ligt het wat anders,maar ook daar zit vaak nog wel wat rek in.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, mevr.Grijpstra zei:

 

van houdbare spullen gaat hier zelden iets voor de "einddatum" op!

hier wordt pot,blik en droogvoer tot ver over de datum gewoon opgebruikt.

gewoon alles,het maakt niet uit wat.

gevacumeerde rookworst bv eet ik nog wel een half jaar na datum,nooit probleem mee gehad.

als er al iets wordt weggegooid is het een blik ,pot of worst die al (ver) voor de datum bedorven was.

alles wat de einddatum haalt zonder bol te staan ,klonten of beestjes, is gewoon nog goed.

met vers ligt het wat anders,maar ook daar zit vaak nog wel wat rek in.

Ik vind het verdacht dat zuivelproducten zo lang meegaan tegenwoordig. Ik kan mij herinneren dat melk maar 2 dagen goed bleef. Nu makkelijk een week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Ted zei:

Ik vind het verdacht dat zuivelproducten zo lang meegaan tegenwoordig. Ik kan mij herinneren dat melk maar 2 dagen goed bleef. Nu makkelijk een week.

wat wil je, de koeien staan bol van de antibiotica, de melk wordt misschien ook wel doorgestraald of krijgt allerlei behandelingen....

wat zit er nog in de melk wat bederven kan ??!!

en,eerlijk is eerlijk,het verwerkingsproces verloopt wellicht toch wat hygienischer dan vroeger.

denk aan melkbussen die in de zon stonden te wachten om opgehaald te worden,tegenwoordig gaat het regelrecht uit de koe de gekoelde opslagtank in.

en bewerkte zuivelproducten bevatten veel suiker,dat verlengd ook de houdbaarheid.

en er komt ook nog bij: vroeger stond ook nergens een datum op.

dus hoe wist je hoe oud of vers iets was? dat wist je helemaal niet !

en je weet: wat niet weet wat niet deert!

of misschien ook wel: zalig waren de onwetenden....😊

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken, ruiken, proeven.

Bij niet zeker, heel klein beetje proeven, half uurtje wachten.

Niets aan de hand? Nog een beetje (iets meer) proeven.

Nog steeds niets aan de hand, eten.

Heeft hier altijd gewerkt en is m.i. een 100% veilige manier.

Dit geldt eigenlijk voor alles, ook als je 'verse' waren koopt.

Altijd opletten.

 

 

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2024 om 18:16, Ted zei:

Ik vind het verdacht dat zuivelproducten zo lang meegaan tegenwoordig. Ik kan mij herinneren dat melk maar 2 dagen goed bleef. Nu makkelijk een week.

Hoi, voor verse melk 🥛 dus rauwe melk zo van de koe dus is t toch nog vlug 5 dagen mits in een schone emmer en gekoeld bewaard . Indrustrie zeik ( sorry echt Bwegh) gaat vaak stuk langer mee is gedeconstrueerd door micro zeef geperst vet bolletjes  met waardevolle stoffen zijn dan gesloopt en worden verwijderd Het geheel wordt verhit en of  over verhit,  kortom wit smakeloos water als resultaat waar vrijwel niets meer inzit ,waar je lichaam nog iets, aan heeft. Door deze gehele behandeling blijft t langer ‘goed’ .Mager,halfvol en vol bouwen ze door er weer n deeltje van het kapot gemaakte vet ( met waardevolle voedingstoffen inmiddels overleden dan)terug bij te gooien. Magere en halfvolle melk en zuivel producten bederven veel eerder dan ‘ volle’ . Maar 2 dagen goed is wel erg snel overleden. Was de koeling goed werd er schoon gewerkt?   uit de fles of het pak gedronken misschien? 🤔Ik kan iedereen aanraden om eens op zoek te gaan maar echte melk. Uit preppers oogpunt heb je daar natuurlijk niets aan ( melkpoeder dan ) maar je weet niet wat je proeft dan , melk op kamertemperatuur laten komen voor t drinken van de gebruikshoeveelheid tip. Echte melk bekend mee? Mogen ze die fabrieks rommel houden 🙃

aangepast door Garfield
Spelcontrole fouten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2024 om 22:29, Ted zei:

Jullie hoeven iig. niet bang te zijn dat ik blijf voor het eten.

En zo wordt er jaarlijks heel erg veel, nog  prima voedsel weg gegooid  mensen zien n datum O jee weg er mee! 🤪    Kijken ruiken,   proeven.  

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Garfield zei:

Hoi, voor verse melk 🥛 dus rauwe melk zo van de koe dus is t toch nog vlug 5 dagen mits in een schone emmer en gekoeld bewaard . Indrustrie zeik ( sorry echt Bwegh) gaat vaak stuk langer mee is gedeconstrueerd door micro zeef geperst vet bolletjes  met waardevolle stoffen zijn dan gesloopt en worden verwijderd Het geheel wordt verhit en of  over verhit,  kortom wit smakeloos water als resultaat waar vrijwel niets meer inzit ,waar je lichaam nog iets, aan heeft. Door deze gehele behandeling blijft t langer ‘goed’ .Mager,halfvol en vol bouwen ze door er weer n deeltje van het kapot gemaakte vet ( met waardevolle voedingstoffen inmiddels overleden dan)terug bij te gooien. Magere en halfvolle melk en zuivel producten bederven veel eerder dan ‘ volle’ . Maar 2 dagen goed is wel erg snel overleden. Was de koeling goed werd er schoon gewerkt?   uit de fles of het pak gedronken misschien? 🤔Ik kan iedereen aanraden om eens op zoek te gaan maar echte melk. Uit preppers oogpunt heb je daar natuurlijk niets aan ( melkpoeder dan ) maar je weet niet wat je proeft dan , melk op kamertemperatuur laten komen voor t drinken van de gebruikshoeveelheid tip. Echte melk bekend mee? Mogen ze die fabrieks rommel houden 🙃

Ik heb het over 30+ jaar geleden. Toen was melk uit de supermarkt 2 a 3 dagen houdbaar in mijn herinnering. Ja supermarkt melk is troep. Zit ook vol met pus. Ik drink niet veel melk meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Garfield zei:

En zo wordt er jaarlijks heel erg veel, nog  prima voedsel weg gegooid  mensen zien n datum O jee weg er mee! 🤪    Kijken ruiken,   proeven.  

Bepaalde voedselproductie zoals zuivel en schaaldieren neem ik liever geen risicos mee. Ik nam een keer een slok melk uit een pak dat over datum was. Toen was toch mooi mijn dag verpest. En met slechte schaaldieren kan dit zelfs je leven kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ted, rauwe kip vis en schaaldieren zijn idd link is ook bekend . Zuivel  gaat vaak juist goed mits vet of zuur. Tijd terug  dus oude prima yoghurt gehad en jaar oid terug n pak karnemelk van ruim 3 maanden oud maar ook nog prima. Een ieder moet doen wat die zelf wil .  Gaat mij meer om de tendens van weg gooien  zonder dat er eerst gekeken wordt of dat wel nodig is. Of pus ‘n ingrediënt is in winkel melk waag ik echter te betwijfelen 😉 Kan idd eens gebeuren dat iets er wel oké  uitziet niet raar ruikt en toch goor is bij voorzichtig proeven Heb ik bij fruit wel eens gehad plekje ruim weg snijden rest prima en lekker, maar  n andere keer gatver de gat schimmel smaak in de bek ! uitspugen  mond spoelen en weg , kan en niet leuk maar gebeurt mij maar zeer zelden en kan verder ook geen kwaad dan mits je gezond bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2024 om 23:56, Garfield zei:

aangebroken pak biologische volle yoghurt vergeten dat t er nog stond ( grote volle koelkast) was n halve liter over slechts 4 1/2 maand over de datum Mankeerde niets aan ! Ik eet regelmatig voedsel over de datum Kijken ruiken proeven in die volgorde twijfel weggooien maar altijd eerst onderzoeken meestal allemaal nog prima Alles dat in blik zit kan sowieso jaren en jaren over de datum 

Hoi @Garfield dit is niet helemaal de plek om je te verwelkomen, maar ik kon het niet laten.

Vanharte welkom.

Leef je maar fijn uit op het forum, heb je vragen, of hebt iets te vertellen dan zien we dat graag.

 

Hier kan je dat doen als je dat wilt: https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

aangepast door JJ&A
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2024 om 03:45, Garfield zei:

Hoi Ted, rauwe kip vis en schaaldieren zijn idd link is ook bekend . Zuivel  gaat vaak juist goed mits vet of zuur. Tijd terug  dus oude prima yoghurt gehad en jaar oid terug n pak karnemelk van ruim 3 maanden oud maar ook nog prima. Een ieder moet doen wat die zelf wil .  Gaat mij meer om de tendens van weg gooien  zonder dat er eerst gekeken wordt of dat wel nodig is. Of pus ‘n ingrediënt is in winkel melk waag ik echter te betwijfelen 😉 Kan idd eens gebeuren dat iets er wel oké  uitziet niet raar ruikt en toch goor is bij voorzichtig proeven Heb ik bij fruit wel eens gehad plekje ruim weg snijden rest prima en lekker, maar  n andere keer gatver de gat schimmel smaak in de bek ! uitspugen  mond spoelen en weg , kan en niet leuk maar gebeurt mij maar zeer zelden en kan verder ook geen kwaad dan mits je gezond bent. 

Als je supermarkt melk vol met pus, hormonen, en antibiotica drinkt wat ook nog eens over datum is neem je je gezondheid niet erg serieus naar mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...