Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verbruik gas, water en elektra minimaliseren


Wish

Aanbevolen berichten

Zijn er hier ook mensen die actief bezig zijn met hun verbruik van gas, water en elektra te minimaliseren?

 

Wij zijn er nu al een tijd mee bezig (ongeveer 2 jaar nu) en ons elektra verbruik dit jaar is gedaald met 35.4% in vergelijking met vorig jaar,

gas is 26.1% gedaald en water 14.7% gedaald.

 

We verbruiken nu per jaar:

2164 KwH elektra

147 kuub water

627 kuub gas

 

Wij wonen met 3 personen in een vrijstaand huis (allemaal weiland om ons huis, dus veel wind, huis is jaren '50)

 

Wij hebben een houtkachel, en die verbruikt ongeveer 11 kuub hout per jaar.

Onze zonnepanelen leveren gemiddeld ongeveer 1900 KwH per jaar op. We denken erover om nog één paneel te kopen, zodat we evenveel produceren als verbruiken.

Wij hebben ook een puntstuk in de tuin, maar daar zit ijzerdeeltjes in, we zijn nog aan het zoeken voor een goede manier om het schoon te krijgen.

 

Indien het systeem instort is het makkelijker aanpassen als je al minimaal verbruikt.

En het scheelt natuurlijk geld :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je start met je verbruik te registreren. Gewoon even kijken hoeveel je vorig jaar verbruikte en je vergelijkt dat met dit jaar.

Daarna ga je op je verbruik letten. Dat levert je minimaal 10% besparing op.

Je zoekt de interessantste leverancier voor nutsvoorzieningen, dat levert je normaliter nog eens 20% besparing op.

 

Verder zoek je mogelijkheden om je regenwater op te vangen in een regenwatertank. Je gebruikt het regenwater voor toiletten (en wij thuis ook voor het warm water en de wasmachine). De boiler staat ingesteld op 65° om bakterievorming te vermijden. We verbruiken nog 10m3 stadswater per jaar. Dit gaat op aan tandenpoetsen en koken in de keuken. En voor droge periodes waarbij we er niet komen met onze opslag van 12 m3.

 

Voor de elektra hebben we PV panelen. Die leveren 4000 kwh/jaar. We krijgen als gezin 500 kwh/jaar gratis, ons verbruik werd geminimaliseerd en na maatregelen teruggebracht tot 3500 kwh. (De maatregelen : vervangen huishoudelektro door energiezuinige apparaten AAA+ vaatwasser, wasmachine, vervangen koelkast, zuinige diepvriezer, lampen vervangen door lagere wattages, gloeilampen vervangen door spaarlampen/ledspots, ...) De 1000 kwh overproductie gebruiken we op met olieradiatoren (die worden uitgeschakeld zodra we ons netto verbruik bereiken). De panelen leveren jaarlijks een subsidie van 1200€/jaar op, te verhogen met een korting van 60% op de investering via de belastingen, én het volledig wegvallen van de elektriciteitsrekening - terugverdientijd 4.5 jaar. 3de jaar gaat nu in.

 

 

 

Ons gasverbruik is gereduceerd tot 1000 à 1200 m3 per jaar (à 11 kwh/m3 dus ongeveer 11 à 14000 kwh/jaar ofte 800€). Voor de rest gebruiken we brandhout ongeveer 10 à 15 m3 per jaar. We kopen hout in grote hoeveelheden. Ons hout kost ongeveer 350€/jaar.

 

Samengevat : alle kosten van nutsvoorzieningen samen :

 

gas : 800€ + elektr 0€ + water 100€/ jaar + hout en steenkool 350€/j = 1250€/jaar ofte 110€/maand. Dat lijkt me een heel redelijke prijs voor een hoge mate van comfort. Het is momenteel 23° in de woonkamer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noteer de meterstanden elke Zaterdag, en die zet ik dan in Excel zodat ik een goed overzicht heb (en grafieken enz.)

 

Water is in Nederland niet duur, dus een aparte leiding voor regenwater aanleggen kan financieel niet uit.

 

Ik probeer de rest van het gezin zover te krijgen dat ze koude douches gaan nemen, maar helaas ze zijn nog niet zover :)

 

Ieder jaar stappen wij over van leverancier, dit jaar kregen we een korting van €180, vorig jaar kregen we iets meer korting.

 

 

Het word op een gegeven moment ook een beetje een sport, om zo weinig mogelijk te verbruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, een en ander ligt aan de achterliggende redenen van waarom je je gebruik wilt verminderen. Besparen, off-grid kunnen, beter voor het milieu. Of alle drie.

Water is niet duur, maar je bent wel afhankelijk van de watervoorziening.

Bij het aanleggen van een grijswaterleiding, heb je wél water als er wat met de watervoorzieningen gebeurt.

Hetzelfde geldt voor een heliofytenfilter (eigen verwerking afvalwater) Overigens hoef je geen rioolbelasting te betalen als je een eigen heliofytenfilter hebt.

Zowel regenwater gebruiken als dat filter het ook nog eens groen. Beter voor de natuur enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noteer de meterstanden elke Zaterdag, en die zet ik dan in Excel zodat ik een goed overzicht heb (en grafieken enz.)

 

Water is in Nederland niet duur, dus een aparte leiding voor regenwater aanleggen kan financieel niet uit.

 

Ik probeer de rest van het gezin zover te krijgen dat ze koude douches gaan nemen, maar helaas ze zijn nog niet zover :)

 

Ieder jaar stappen wij over van leverancier, dit jaar kregen we een korting van €180, vorig jaar kregen we iets meer korting.

 

 

Het word op een gegeven moment ook een beetje een sport, om zo weinig mogelijk te verbruiken.

 

Waarom koop je geen zonneboiler voor je warm water? Of een houtkachel met CV aansluiting en evt oven (http://www.houtencvkachel.nl/oven_cv.php). Daarnaast levert het goed isoleren van je jaren 50 woning ook heel veel rendement op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De terugverdientijd voor een zonneboiler is veel te lang, is iets van 20+ jaar.

 

Moet je voor zo'n houtkachel met cv aansluiting een speciale HR ketel hebben? (kan ik niet op die site vinden)

Onze HR+ ketel is nog geen twee jaar oud, dus dat zo niet uit kunnen.

 

Isoleren hebben wij al maximaal gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noteer de meterstanden elke Zaterdag, en die zet ik dan in Excel zodat ik een goed overzicht heb (en grafieken enz.)

 

Water is in Nederland niet duur, dus een aparte leiding voor regenwater aanleggen kan financieel niet uit.

 

Ik probeer de rest van het gezin zover te krijgen dat ze koude douches gaan nemen, maar helaas ze zijn nog niet zover :)

 

Ieder jaar stappen wij over van leverancier, dit jaar kregen we een korting van €180, vorig jaar kregen we iets meer korting.

 

 

Het word op een gegeven moment ook een beetje een sport, om zo weinig mogelijk te verbruiken.

 

Correctie. Water is NOG niet duur. De overheden hebben geld nodig en elke reden is goed genoeg om belastingen te heffen. Onder het mom van waterzuivering krijg je net als in Vlaanderen nieuwe belastingen in de maag gesplitst. We hebben een vergelijkbare infrastructuur en in Vlaanderen is het water stilaan ONBETAALBAAR geworden. Een gemiddeld gezin betaalt vlotjes 350€ per jaar.

 

Daarnaast zijn we wel grotendeels onafhankelijk van het waternet én we gebruiken geen duur drinkwater voor het doorspoelen van de toiletten en dergelijke. Ook een bad nemen we in regenwater. Nog nooit problemen mee gehad.

 

Een zonneboiler is interessant om je energieafhankelijkheid te reduceren. Je berekening gaat alleen maar op bij de huidige energieprijzen. Je mag er van uitgaan dat de energieprijzen in de toekomst fors zullen stijgen. En anders daalt ons inkomen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, water is daar inderdaad erg duur, 10 a 15 kuub voor 100 euro.

Ik verbaasde me al over die prijs, maar blijkbaar dus enorm veel bijkomende kosten.

 

Zoals dat hier met energie ook is gebeurd. Ik ben steeds minder gaan verbruiken tegen meer kosten, voornamelijk kosten van steeds meer toeslagen en belasting.

Onvoorstelbaar veel, goed zichtbaar als je de jaarrekeningen van tien en twintig jaar terug ernaast legt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we klassieke lampen aangepast naar LED verlichting

De instelling van decoders heb ik hier onlangs aangepast naar "diepe slaap" ipv "stand-by", scheelt op jaarbasis ook al ettelijke euro's.

 

Adapters en opladers worden hier ook steeds uit de stekker gehaald, deze hebben namelijk nogal wat sluimerverbruik, hopla, weer enkele euro's.

Uiteraard zoveel mogelijk op nachttarief (af)wassen, drogen, brood bakken,...

 

Waarom ook heel je huis verlichten 's avonds? Soms zie volledige tuinen, voortuinen en gevel verlicht in de straat.

Baksteen in de spoelbak van het toilet zetten scheelt ook enkele liters water per spoelbeurt.

 

En last, but not least, de kinderen achterna lopen om lichten uit te doen, deuren te sluiten en toestellen af te zetten. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we klassieke lampen aangepast naar LED verlichting

De instelling van decoders heb ik hier onlangs aangepast naar "diepe slaap" ipv "stand-by", scheelt op jaarbasis ook al ettelijke euro's.

 

Adapters en opladers worden hier ook steeds uit de stekker gehaald, deze hebben namelijk nogal wat sluimerverbruik, hopla, weer enkele euro's.

Uiteraard zoveel mogelijk op nachttarief (af)wassen, drogen, brood bakken,...

 

Waarom ook heel je huis verlichten 's avonds? Soms zie volledige tuinen, voortuinen en gevel verlicht in de straat.

Baksteen in de spoelbak van het toilet zetten scheelt ook enkele liters water per spoelbeurt.

 

En last, but not least, de kinderen achterna lopen om lichten uit te doen, deuren te sluiten en toestellen af te zetten. :-)

 

Wij gebruiken radiogestuurde stekkers. Met één zendertje bedienen we ongeveer 10 stopcontacten. Kost 15€ per 3 stuks. Het heeft ook andere voordelen. We kunnen ook van uit ons bed lichten aanschakelen, als we lawaai horen bij de achterdeur bijvoorbeeld. Of we zetten buiten een verstraler van 500 w op als we iets verdachts vermoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk als ik ons huidige gas/water/licht verbruik op het forum zet, dat ik ter plekke wordt geband. Onze huidige jaren 30 woning is ruim 1000m3, volledig bewoond. Gemiddeld leven we met 8-10 mensen, zijn we elke dag minimaal 18-19 uur op, draait er een klein serverpark aan computers en wil ik in de huidige woning niet meer investeren in zonnepanelen, gescheiden watersystemen, warmtepompen of hout/pelletkachels.

 

Als het systeem instort, of ik de dupe word van een persoonlijke crisis door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, zal het hele comfortabele leventje ophouden. Ik heb voldoende brandstof en water geprept om een paar maanden op basaal niveau met het gezin te kunnen leven en wil dolgraag minderen. Met een geplande verhuizing en verbouwing wordt dat opgelost, maar het kost tijd. En geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De instelling van decoders heb ik hier onlangs aangepast naar "diepe slaap" ipv "stand-by", scheelt op jaarbasis ook al ettelijke euro's.
Kan je dit uitleggen of een link geven waar dit beschreven staat.

Nog nooit van gehoord @Dontor. Zelf vond ik die standby stand van mijn decoder zo absurd, standby verbruikt de decoder bijna net zoveel als aan.

Dus ik haal de stekker er gewoon uit. Het opstarten duurt immers maar een minuutje of twee. Maar een systeem waar ik geen omkijken naar heb of niet aan hoef te denken dat ik het goed uitgezet heb, is ook wel zo fijn.

 

Hier de deurbel aangepast, die verbruikt ook nogal wat. Helaas mocht ik geen mechanische bel, die vind ik dan wel leuk klinken. Een trekbel mocht ook niet. Tja, bij huurhuizen ben je wel uitgeleverd aan de toestemming die ze wel/niet geven.

De mechanische afzuiging ventilator wordt wel aangepast.Ik betaal de nieuwe zuinigere en stillere afzuiging, zij installeren en onderhouden hem. Dat noem ik dan maar win/win situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dit uitleggen of een link geven waar dit beschreven staat.

Nog nooit van gehoord @Dontor. Zelf vond ik die standby stand van mijn decoder zo absurd, standby verbruikt de decoder bijna net zoveel als aan.

Dus ik haal de stekker er gewoon uit. Het opstarten duurt immers maar een minuutje of twee. Maar een systeem waar ik geen omkijken naar heb of niet aan hoef te denken dat ik het goed uitgezet heb, is ook wel zo fijn.

 

Hier de deurbel aangepast, die verbruikt ook nogal wat. Helaas mocht ik geen mechanische bel, die vind ik dan wel leuk klinken. Een trekbel mocht ook niet. Tja, bij huurhuizen ben je wel uitgeleverd aan de toestemming die ze wel/niet geven.

De mechanische afzuiging ventilator wordt wel aangepast.Ik betaal de nieuwe zuinigere en stillere afzuiging, zij installeren en onderhouden hem. Dat noem ik dan maar win/win situatie.

 

Het gaat over Belgacom decoders, het hangt er wel van af welke versie van decoder je hebt. Bij de nieuwste V5 kan je via instellingen --> systeeminstellingen --> stand-by modus aanpassen van sluimer naar diepe slaap. Ook de wachttijd kan je instellen van één tot acht uur, dus als je de decoder dertig minuten niet bediend gaat hij deze automatisch in deze stand. Het duurt idd wel enkele minuten alvorens de decoder uit de diepe slaapstand komt bij het opzetten.

 

Linkje: http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/15954/~/hoe-het-energieverbruik-van-uw-decoder-beperken%3F

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat over Belgacom decoders, het hangt er wel van af welke versie van decoder je hebt. Bij de nieuwste V5 kan je via instellingen --> systeeminstellingen --> stand-by modus aanpassen van sluimer naar diepe slaap. Ook de wachttijd kan je instellen van één tot acht uur, dus als je de decoder dertig minuten niet bediend gaat hij deze automatisch in deze stand. Het duurt idd wel enkele minuten alvorens de decoder uit de diepe slaapstand komt bij het opzetten.

 

Linkje: http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/15954/~/hoe-het-energieverbruik-van-uw-decoder-beperken%3F

 

Is het nog gelukt met die kachel die je wil ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nog gelukt met die kachel die je wil ?

 

Het maakt vorderingen, we zijn nog aan het kijken of we beter af zouden zijn met een speksteenkachel of toch met een klassiek model. Maw: we zitten volop in de onderzoeksfase. En de nadruk ligt op "we", dus das ook goed nieuws :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt vorderingen, we zijn nog aan het kijken of we beter af zouden zijn met een speksteenkachel of toch met een klassiek model. Maw: we zitten volop in de onderzoeksfase. En de nadruk ligt op "we", dus das ook goed nieuws :-)

 

Er bestaat ook een tussenweg. Een klassieke kachel met speksteenelementen. Niet zo super als een speksteenkachel, maar in elk geval veel betaalbaarder. En je haalt er een aanzienlijke besparing mee.

http://www.finse-speksteenkachels-nunnauuni.be/contents/nl/d317_FormoCollectie-Nunnauuni.html

http://www.phvercruysse.be/speksteenkachels_altech.php Deze kosten een heel stuk minder.

En met prijsindicatie. http://www.uwkachel.nl/altech.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bespaar zelf heel redelijk, maar ik heb een drietal koudbloedige vriendjes in een verblijf die noodgedwongen 24/7 een warmtebron nodig hebben en overdags een lekker zonnetje op hun koppie zeer waarderen. Dus wat ik zelf bespaar, jassen zij er vrolijk doorheen.

 

Wat wel helpt is de knop van de kranen een stuk dichter draaien, dan heb je een wat slapper straaltje maar het scheelt een hoop water op jaarbasis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...