Ga naar inhoud
GENEGEERD

Confronterend om te zien


Jacob

Aanbevolen berichten

Gisteren zat ik in metro 51 richting het Amstelstation. Het was een mooie heldere dag en de rand van het mij zo geliefde Amsterdam trok aan mijn zicht voorbij. Je hebt als het ware een helikopterview. Op een gegeven moment zag ik dat er achter een boom (die aan een doorlopende weg lag) een onderkomen was gecreëerd. Het was vernuftig gedaan want ik zag zo dat het vanaf de weg aan het zicht was onttrokken. Al had ik er maar kort zicht op, ik zag zo dat het goed was geconstrueerd. Die man of vrouw kon daar wel even bivakkeren.

 

Toen ik dat zag moest ik meteen aan dit forum denken. Tuurlijk weet ik dat de armoede toeneemt dus dit soort zaken is niet iets nieuws maar toch trof het mij. Ik moest eerlijk gezegd wel even slikken. "Daar leeft dus gewoon iemand", "wat is er mis gegaan", " hoe en wanneer".

 

Met een melancholisch, weeïg gevoel in mijn lichaam keek in naar de andere mensen in de metro. Iedereen was druk bezig met zijn/haar telefoon.

 

Ik slikte nog maar een keer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je met een auto naar ergens onder parijs rijd zie je complete dorpen bij parijs, lille en nog wat van die grote steden.

Sommige nog met een oude caravan, de meeste van golfplaten, hout en ander afval.

 

Aan de rook te zien stoken ze ook de slechste matrialen op een slechte manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De banken zijn gewoon een gevolg van wat er mis gegaan is, niet de oorzaak, de oorzaak is gewoon de menselijke mentaliteit. Niet iets wat je zomaar verandert btw, kan je door de hele geschiedenis zien en zal je binnen 1000 jaar nog steeds zien.

 

Ik blijf er toch bij dat het systeem 'banken' die menselijke mentaliteit heeft kunnen bundelen, richten en laten groeien. Hebzuchtige individuen komen minder ver zonder verbindende structuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren zat ik in metro 51 richting het Amstelstation. Het was een mooie heldere dag en de rand van het mij zo geliefde Amsterdam trok aan mijn zicht voorbij. Je hebt als het ware een helikopterview. Op een gegeven moment zag ik dat er achter een boom (die aan een doorlopende weg lag) een onderkomen was gecreëerd. Het was vernuftig gedaan want ik zag zo dat het vanaf de weg aan het zicht was onttrokken. Al had ik er maar kort zicht op, ik zag zo dat het goed was geconstrueerd. Die man of vrouw kon daar wel even bivakkeren.

 

Toen ik dat zag moest ik meteen aan dit forum denken. Tuurlijk weet ik dat de armoede toeneemt dus dit soort zaken is niet iets nieuws maar toch trof het mij. Ik moest eerlijk gezegd wel even slikken. "Daar leeft dus gewoon iemand", "wat is er mis gegaan", " hoe en wanneer".

 

Met een melancholisch, weeïg gevoel in mijn lichaam keek in naar de andere mensen in de metro. Iedereen was druk bezig met zijn/haar telefoon.

 

Ik slikte nog maar een keer.

 

Waarom ga je er niet een keertje langs om te kijken hoe of wat?:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zins kort ga ik met mijn buurvrouw mee na de voedselbank. Een leuke meid met een klein kind, ze heeft bijna niemand die haar kan helpen. Ze komt oorspronkelijk uit het westen en is hier in het oosten gestrand nadat haar relatie ten einde liep. Haar familie woont allemaal in het westen dus ben ik eigenlijk de enigste die haar een beetje helpt. De eerste keer dat ik daar kwam schrok ik van de rij mensen die er stond wachtend op een pakket. Nu ben ik er enkele keren met mijn buurvrouw geweest, maar telkens schokt het mij, maar voornamelijk omdat de rij nooit korter wordt slechts langer.

 

Momenteel worden er wekelijks rond de 540 voedselpakketten uitgedeeld in Enschede en het nummer loopt alleen maar op. 540 voedselpakketten wekelijks,....dat is veel. Maar het in feite maar een topje van de ijsberg, want hoeveel mensen/gezinnen zijn er wel niet die niet eens weten dat ze recht hebben op een voedselpakket en hoeveel mensen leven in honger en armoede omdat ze nog te trots zijn om hulp te aanvaarden?

 

Sorry, maar ik raak in een behoorlijke dip als ik aan dit alles denk. We zijn nog lang niet uit de problemen als land zijnde, armoede heerst bij steeds meer mensen in Nederland en De hoge heren in Den Haag roepen nu al jaren dat het ergste voorbij en dat het volgend jaar beter wordt. Nou ik geloof er niets meer van behalve dat het beter wordt voor de hoge heren. Als je ziet dat mensen in weer en wind met gemak een half uur tot een uur in de rij staan voor eten wat in de meeste winkels weggegooid zou worden, dan weet je dat het slecht gaat met de bevolking.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een hele sloot oost-europeanen hier in het land die van tijd tot tijd dakloos zijn en vervolgens in de nederlandse bossen kamperen...

(Zie ook het draadje over leegvissen van de Nederlandse sloten)

 

Ons vaste wild-kampeer-plekje in de duinen is momenteel een hut die vermoedelijk door Poolse gasten is gebouwd die in de zomer op het strand gewerkt hebben...

Reden om dit te vermoeden is naast de locatie, het feit dat het een typische koud weer hut is die tussen een vierkant van bomen is ingegraven, met een schuin dak en dus half boven- en half ondergronds is... Zoals de Bielski-partizanen ze bouwde...

De tweede 'clue' is dat het dakframe afgedekt is met 'werkjassen' voor de dikke laag dennenaalden erop ging... :)

 

Heerlijk plekkie!... En je ziet het pas als je met je neus erbovenop staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat het vaak mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen zijn. Het is zeer klote om op straat te leven, maar je hebt echter wel een dakloze uitkering van €600 per maand.

 

Ik bedoel iedere Nederlandse staatsburger heeft recht op een bijstand (als je je aan de voorwaarden en plichten houdt) en daarvan kan je dan een goedkoop huurhuis huren.

Natuurlijk krijg je die bijstand alleen als je een vast woonadres hebt, en de wachttijden voor een huurhuis zijn ook niet normaal meer.

Vroeger was het zo dat bepaalde mensen voorrang konden krijgen op die wachtlijst, bijvoorbeeld een moeder met jonge kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat het vaak mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen zijn. Het is zeer klote om op straat te leven, maar je hebt echter wel een dakloze uitkering van €600 per maand.
Dit klopt niet. Jammer dat je foutieve informatie doorgeeft en zo de daklozen neerzet.

 

"Hoogte van de bijstandsuitkering

 

De hoogte van de uitkering van dak- en thuislozen is in principe gelijk aan die van anderen. In uw situatie kan uw uitkering worden verlaagd of verhoogd, als u geen woonkosten of juist hoge kosten voor nachtopvang heeft. Uw gemeente kan daarnaast besluiten dat u een uitkering in natura krijgt .Dat wil zeggen dat u goederen of een slaapplaats krijgt in plaats van geld. Ook kan uw bijstand wekelijks (eventueel contant)worden uitbetaald in plaats van maandelijks."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat het vaak mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen zijn. Het is zeer klote om op straat te leven, maar je hebt echter wel een dakloze uitkering van €600 per maand.

 

Ik bedoel iedere Nederlandse staatsburger heeft recht op een bijstand (als je je aan de voorwaarden en plichten houdt) en daarvan kan je dan een goedkoop huurhuis huren.

Natuurlijk krijg je die bijstand alleen als je een vast woonadres hebt, en de wachttijden voor een huurhuis zijn ook niet normaal meer.

Vroeger was het zo dat bepaalde mensen voorrang konden krijgen op die wachtlijst, bijvoorbeeld een moeder met jonge kinderen.

 

Ik ben heel benieuwd hoe je dakloos en vast woonadres kan samenvoegen als criteria.

Naar mijn weten ben je JUIST dakloos, DOORDAT je onder anderen geen vast woonadres meer hebt.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel benieuwd hoe je dakloos en vast woonadres kan samenvoegen als criteria.

Naar mijn weten ben je JUIST dakloos, DOORDAT je onder anderen geen vast woonadres meer hebt.:confused:

 

het leger des heils hier in enschede kan worden gebruikt als adres en ook als slaapplaats. natuurlijk zitten hier wel regels aan gebonden. ook heb ik weleens "gehoord"dat de DMO wel eens contant uitbetaalde, geweldig voor de alcohol en drugs verslaafden onder de daklozen aangezien tegenover het DMO in enschede een coffeeshop zit. Soms help je een mens niet door geld te geven, geef ze liever wat kleren en een warme maaltijd en wat te drinken (alcoholvrij ;-).

 

We hebben ook vaak daklozen met een daklozenkrantje bij winkels staan, ik zal eerlijk zijn: ik zie het nut er echt niet van, behalve dat de maatschappij haar ware gezicht laat zien. Namelijk lachend er langs heen lopen en proberen geen oogcontact te maken. Typisch het probleem negeren in hoop dat het weggaat, net als de dames en heren in de politiek doen.

 

ik heb het echt niet ruim en zit ook wel in financieel stress, met de gedachte hoe kom ik de dure maand door. Wat heb ik gedaan? ik krijg bij de winkel wel eens gratis spul aangeboden wat vaak met feestdagen te maken heeft, zoals pepernoten en speculaas nadat sinterklaas het land uit is. Nu kreeg ik zaterdag een grote speculaas pop mee in de winkel, deze heb ik aan de verkoopster van de daklozenkrant gegeven die bij die winkel stond. Ik vermoed dat zij er meer van zal genieten dan mij en ze heeft er meer aan dan dat ik een krantje koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf er toch bij dat het systeem 'banken' die menselijke mentaliteit heeft kunnen bundelen, richten en laten groeien. Hebzuchtige individuen komen minder ver zonder verbindende structuren.

Je bekijkt het volgens mij nog steeds van de verkeerde kant.

Het zijn de hebzuchtige individuen die het systeem van de banken (of liever gezegd: het systeem binnen de banken) hebben uitgevonden. Een bankensysteem kan hebzucht exponentiël doen groeien (of bundelen, zoals jij het beschrijft), maar het systeem waarmee banken zich verrijken (en de bijbehorende risico's) is ontstaan door hebzucht op zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel benieuwd hoe je dakloos en vast woonadres kan samenvoegen als criteria.

Naar mijn weten ben je JUIST dakloos, DOORDAT je onder anderen geen vast woonadres meer hebt.:confused:

 

Zoals ik al zei krijgen bepaalde mensen voorrang.

En ook al ben je dakloos, je kan je nog wel inschrijven bij een woningvereniging.

 

 

http://daklozenuitkering.linktrailer.nl/column-geef-ze-een-dak-geen-geld-voor-een-dak/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei krijgen bepaalde mensen voorrang.

En ook al ben je dakloos, je kan je nog wel inschrijven bij een woningvereniging.

 

 

http://daklozenuitkering.linktrailer.nl/column-geef-ze-een-dak-geen-geld-voor-een-dak/

 

Was ook geen persoonlijke aanval;), kon alleen die twee argumenten niet goed in perspectief plaatsen.

@prepper053 ook bedankt voor de nadere toelichting,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele wereldbevolking wordt armer. Er is op een gegeven moment niet zo veel meer nodig om de vlam in de pan te laten slaan. Net zoals nu in Argentinië.

Hoge inflatie, armoede en staking van de politie zorgen voor doden tijdens plunderingen en geweld.

 

http://blogs.aljazeera.com/blog/americas/reflection-argentina-after-deadly-looting#.Uq2xa3Fv7jI.twitter

Link naar reactie
Delen op andere sites

het leger des heils hier in enschede kan worden gebruikt als adres en ook als slaapplaats. natuurlijk zitten hier wel regels aan gebonden. ook heb ik weleens "gehoord"dat de DMO wel eens contant uitbetaalde, geweldig voor de alcohol en drugs verslaafden onder de daklozen aangezien tegenover het DMO in enschede een coffeeshop zit. Soms help je een mens niet door geld te geven, geef ze liever wat kleren en een warme maaltijd en wat te drinken (alcoholvrij ;-).

 

We hebben ook vaak daklozen met een daklozenkrantje bij winkels staan, ik zal eerlijk zijn: ik zie het nut er echt niet van, behalve dat de maatschappij haar ware gezicht laat zien. Namelijk lachend er langs heen lopen en proberen geen oogcontact te maken. Typisch het probleem negeren in hoop dat het weggaat, net als de dames en heren in de politiek doen.

 

ik heb het echt niet ruim en zit ook wel in financieel stress, met de gedachte hoe kom ik de dure maand door. Wat heb ik gedaan? ik krijg bij de winkel wel eens gratis spul aangeboden wat vaak met feestdagen te maken heeft, zoals pepernoten en speculaas nadat sinterklaas het land uit is. Nu kreeg ik zaterdag een grote speculaas pop mee in de winkel, deze heb ik aan de verkoopster van de daklozenkrant gegeven die bij die winkel stond. Ik vermoed dat zij er meer van zal genieten dan mij en ze heeft er meer aan dan dat ik een krantje koop.

 

Ook ik heb weleens gezien dat een dakloze werd beschimpt. Dat is ronduit schofterig en laat ook zien dat veel mensen geen greintje empathie in hun donder hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Treffend dat je dat zegt. Denk er zeker over om dat te doen. Wellicht kan ik iets voor ze doen.

 

Je weet nooit wat de achtergrond is totdat je het zelf hebt gezien. Verreweg de meeste mensen zijn door eigen toedoen in de problemen gekomen, maar er zijn er ook zat die gewoon pech hebben gehad en alles zijn kwijtgeraakt. Het kan dus in principe iedereen overkomen. En wellicht kun je er als prepper zijnde nog iets van leren door een keer in iemands anders keuken mee te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Treffend dat je dat zegt. Denk er zeker over om dat te doen. Wellicht kan ik iets voor ze doen.

 

Je weet nooit wat de achtergrond is totdat je het zelf hebt gezien. Verreweg de meeste mensen zijn door eigen toedoen in de problemen gekomen, maar er zijn er ook zat die gewoon pech hebben gehad en alles zijn kwijtgeraakt. Het kan dus in principe iedereen overkomen. En wellicht kun je er als prepper zijnde nog iets van leren door een keer in iemands anders keuken mee te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...